Elias Lohilahti

Yleistä kysyttävää kameroista ja valokuvauksesta

54 viestiä aiheessa

Kun kerran tähän aiheeseen päästiin niin sanokaas kuinka rankkaa sadetta yhdistelmä 7D&70-200/4LIS kestää? Noissa molemmissahan on sääsuojaus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tulikin noista lumikuvista mieleen että onhan tuo kerran saanut lapiollisen lunta päälleen, silloin tosin oli kiinni 10-20. ;D Koulussa piti kuvailla lumilabyrintin rakentamista (Ehkä joku viime talvena näkikin jutun MTV3:n kymmenen uutisten loppukevennyksessä ko. labyrintistä) ja tietenkinhän siellä joku heitti lunta olkansa yli katsomatta ollenkaan - suoraan kamerani päälle. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeillaanpa tästä kestjusta.

Olen hankkimassa pariakin objektiivia. Laajakulmia tutkiessani, vastaan on tullut Tokinan AT-X 116 PRO DX 11-16mm f/2.8, joka herätti mielenkiinnon. Runkona on Nikonin D5000. Olen jonkin verran lueskellut arvosteluita linssistä ja ne ovat entisestään lisänneet kiinnostustani. Arvosteluita lukiessani olen kuitenkin törmännyt myös kysymykseen Tokinan linssien yleisestä laadukkuudesta. Flightforumia seuratessani en ole kovinkaan monen täällä kuvaavan huomannut Tokinan linssejä käyttävän eikä niistä juuri keskustelua ole ollut. 

Löytyykö kokemuksia (käyttökokemuksia) Tokinan objektiiveista yleisellä tasolla? Entäpä kuka niitä Suomessa myy, pl. Verkkokauppa.com, jotta olisi mahdollisuus päästä vaikka ihan kokeilemaan?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kun kerran tähän aiheeseen päästiin niin sanokaas kuinka rankkaa sadetta yhdistelmä 7D&70-200/4LIS kestää? Noissa molemmissahan on sääsuojaus.

Eiköhän se aika pitkälle kestä kaiken sen mitä kuvaajakin, kunhan nyt sukeltamaan ei ryhdytä!

Takavuosina kun runkona oli vielä 10D ja siinä nokalla 28-135/3.5-5.6 IS (kummassakaan ei siis mitään sääsuojausta) tuli Malmin kentän laidalla seisoskeltua jokunen tunti kaatosateessa kun kerran DC-3 oli tarjolla ja jopa useampana kappaleena. Kamera ja optiikka jatkoivat toimintaa normaalisti kuvauksen ajan ja vielä sen jälkeen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei!

Nyt kun spottauskelit on melkein aina pelkkää sadetta, millaista "suojaa" käytätte kameroille?

Itse en ainakaan ihan kaatosateessa viitsi uittaa, joten viikonloppunakin oli pakastepussi mukana, molemmat päät auki ja kamera sinne sisälle.

Se ei ollut ihan toimivin konsti, joten jos on jotain vinkkiä millä saisi halvalla suojattua parhaan ystävän, kertokaa ihmeessä!

Huomista odotellessa, Anna

Oli keväällä (viimeinkin) itsekin hankittava varoiksi kameroille suojaa...

Näin kerran Havannassa Maleconilla helskutinmoisista tyrskyissä myöskin kuvaavan kaverin jolla oli toimiva suoja.

Otin selvää ja kyseessä Kata E-702 (tämä koko/malli siis käy minun järkkareihini).

Nopea laittaa päälle ja suojaa normaalin putkenkin.

Hankin myös pitkille putkille tarkoitetun lisäosan E-704, joka oli ensi kertaa käytössä ja ainoa kuvaamisen yrittämisen mahdollistava 15.9. sateisella EFHK:llä.

Selvittelin Suomessa kiireellä mitä löytyy ja tilasin Maitolaiturista.

Toisen setin löysin ja ostinkin Rajalasta (minulle halvin).

Kevyt, pieneen tilaan, nopea pukea, toimivaksi nyt kaatosateessakin todettu, eikä paha hinta.

E-702 (M-laiturissa nyt 55,45)

http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?products_id=1249

E-704 lisäosa, nopsa, näppärä ja zoomailtava. (M-laiturissa nyt 59,48)

http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?manufacturers_id=56&products_id=1250

Sitten löytyy Luontokuvan kaupasta yksiosaisia ja ihan toimivaa suojaa (pystyy zoomailemaankin).

http://kauppa.luontokuva.org/index.php?cPath=28

Nämä ovat siis omakohtaisiin ostoksiin ja kokemuksiin niistä perustuvia juttuja.

Onhan vielä olemassa muutaman euron näppäriä suojia ainakin M-laiturissa.

http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?products_id=1383

Hmmm. mene M-laiturin sivuille ja laita hakusanaksi "sadesuoja", siinä se.... ;D

Itsekin pystyy ompelemaan jos sakset nakeissa pysyy ja osaa askarrella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hmmm. mene M-laiturin sivuille ja laita hakusanaksi "sadesuoja", siinä se.... ;D

Itsekin pystyy ompelemaan jos sakset nakeissa pysyy ja osaa askarrella.

Näin TIASissa yhdellä kuvaajalla itsetehdyn sadesuojan kameraan. Varsin näppärän näköinen "vaate", jossa oli käytetty telttakangasta tai vastaavaa vedenpitävää materiaalia. Näkyi menevän pieneen tilaan ja vaikutti ihan näppärältä käyttää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei!

Ajattelin, jos noita kuvia laittaisi nettiin.

Noista palveluista ei ole mitään tietoa... Ilmainen ja helppokäyttöinen olisi tietysti hyvä....

Onko kokemuksia ja suosituksia ko. palveluista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei!

Ajattelin, jos noita kuvia laittaisi nettiin.

Noista palveluista ei ole mitään tietoa... Ilmainen ja helppokäyttöinen olisi tietysti hyvä....

Onko kokemuksia ja suosituksia ko. palveluista?

Onhan noita... Photobucket , Flickr , Picasa ainakin nyt aluksi. Kaikkia olen käyttänyt jonkinmoisella menestyksellä. Picasa ehkä helpoin ja jos on ennestään Google tunnukset jo olemassa niin ei tarvitse luoda erikseen ( ja muistaa taas yhtä salasanaa lisää ) ja vähän vähemmän mainoksia....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilmainen ja helppokäyttöinen olisi tietysti hyvä....

Suomenkielinen ja helppokäyttöinen! http://www.kuvat.fi/join/comparison/ Ilmaista 5-gigaan asti. Pienellä maksulla voit sitten salasanalla suojata/piilottaa kansioita jne.. Suosittelen. Voittaa helposti noi roskabucketit sun muut flickrit.

edit.Juha-Matti ehtikin mainostaa jo..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tattista suosituksista.

Ihan hyvältä vaikuttaa, eikä tuo pro versiokaan järisyttävän kallis ole.

Eliaksen sivuja kävinkin jo "vakoilemassa" 8)  Hyvältä näyttti.

terv. risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuvat.fi saa äänen täältäkin. Käytän itse sitä tosin FTP:llä enkä lataa kuvia saitin omalla loaderilla (jostain syystä tökkii ja jumittaa mulla).

Palvelussa on perustoimintojen lisäksi hyvää integroitu näppärä ostoskoritoiminto, jolla saa tilattua kuvista jos vaikka minkälaisia ja -kokoisia paperiversioita, kortteja, albumeita jne. Tulosteiden (Fotoyks) hinnat ovat mielestäni erittäin edulliset, ja toimitusaikataulut postitse kiitettävän sukkelia.

Pienen miinuksen annan siitä, että nyt kun palveluun yhdistettiin Kuvaboxi (näin kai se oli?), niin samassa yhteydessä muutettiin jollakin tavoin kansioiden suojausten toimintaominaisuuksia. Nykyään alikansiot perivät ominaisuutensa (lukittu/ei lukittu/mahd. salasanat) yläkansioilta, aiemmin muistaakseni sai määriteltyä miten halusi. Mutta tuo nyt ei ole loppujen lopuksi iso riesa, ja hinta täydellä palvelulla on minusta erittäin edullinen, "2 e kuussa" kuten mainostavat.

PR (http://ranix.kuvat.fi)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei

Olen katsellut käytettyä täyden kennon kameraa. Minkä verran mielestänne kannattaisi maksaa käytetystä Canonin 5D:stä (ei mark II vaan wanha)?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei

Olen katsellut käytettyä täyden kennon kameraa. Minkä verran mielestänne kannattaisi maksaa käytetystä Canonin 5D:stä (ei mark II vaan wanha)?

Käytetty Canon 5D on niin laaja käsite, että heitetään vastaukseksi laaja haitari ;)

Rajalan vaihtolaitteiden hintoja pikaisesti tarkastellen sanoisin, että siitä kannattaa maksaa jotain 400-1000 euron väliltä. Sitten, kun pystytään erittelemään yleiskuntoa, laukaisumääriä ja mahdollisesti jo tehtyjä huoltoja, voidaan varmaan ruveta miettimään tarkemmin sitä sen yksilön maksimihintaa :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laajakulmia tutkiessani, vastaan on tullut Tokinan AT-X 116 PRO DX 11-16mm f/2.8, joka herätti mielenkiinnon. Runkona on Nikonin D5000. Olen jonkin verran lueskellut arvosteluita linssistä ja ne ovat entisestään lisänneet kiinnostustani. Arvosteluita lukiessani olen kuitenkin törmännyt myös kysymykseen Tokinan linssien yleisestä laadukkuudesta. Flightforumia seuratessani en ole kovinkaan monen täällä kuvaavan huomannut Tokinan linssejä käyttävän eikä niistä juuri keskustelua ole ollut. 

Löytyykö kokemuksia (käyttökokemuksia) Tokinan objektiiveista yleisellä tasolla? Entäpä kuka niitä Suomessa myy, pl. Verkkokauppa.com, jotta olisi mahdollisuus päästä vaikka ihan kokeilemaan?

Kyllä tuo Tokina  on hintaluokassaan varsin hyvä ostos. Rakenne on tukeva, ainoastaan zoomirengas pyörii, kaikki muu pysyy paikallaan (ts. suodin ei pyöri zoomattaessa). Lyhyt zoomausalue on tietysti heikkous, mutta sitä vartenhan mukana kuljetetaan toista runkoa :)

Jos salamaa tarvitsee käyttää, niin ulkoinen salama on välttämättömyys näiden laajakulmien kanssa.

Arvosteluja: objektiivi.info

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeillaanpa tästä kestjusta.

Olen hankkimassa pariakin objektiivia. Laajakulmia tutkiessani, vastaan on tullut Tokinan AT-X 116 PRO DX 11-16mm f/2.8, joka herätti mielenkiinnon. Runkona on Nikonin D5000. Olen jonkin verran lueskellut arvosteluita linssistä ja ne ovat entisestään lisänneet kiinnostustani. Arvosteluita lukiessani olen kuitenkin törmännyt myös kysymykseen Tokinan linssien yleisestä laadukkuudesta. Flightforumia seuratessani en ole kovinkaan monen täällä kuvaavan huomannut Tokinan linssejä käyttävän eikä niistä juuri keskustelua ole ollut. 

Allekirjoittaneella on kyseinen lasi käytössä ja olen kyllä tykännyt. Ainoa miinus on toi zoomaus alue.

Jos vielä kaipaat testaus mahdollisuutta niin pistä yv:tä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt kun talvi ja kylmät keli pukkaa päälle ja kyseessä on ensimmäinen talveni järkkärin kanssa pälkähti päähäni muutama kysymys:

1) Kameran sisäänhän tiivistyy kosteutta kun sen tuo kylmästä lämpimään. Pitääkö ulkolämpötilan olla pakkasen puolella, jotain ihan muuta vai tilannekohtainen, että kosteutta tiivistyy?

2) Riittääkö sisään tuodessa, että kameraa pidetään kamerarepussa, vetoketjut kiinni eikä avata reppua kunnes kamerareppu ja sen sisältö on lämmennyt vai olisiko parempi, että reppu/kalusto laitettaisiin johonkin tiivimpään pussiin?

3) Vaikuttaako kylmässä kuvatessa hengityshöyryt eli toisin sanoen pitääkö kiinnittää huomiota siihen minne päin pakkasilla hönkii?

Tällaisia kyselee tietämätön kuvaaja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1) Kameran sisäänhän tiivistyy kosteutta kun sen tuo kylmästä lämpimään. Pitääkö ulkolämpötilan olla pakkasen puolella, jotain ihan muuta vai tilannekohtainen, että kosteutta tiivistyy?

2) Riittääkö sisään tuodessa, että kameraa pidetään kamerarepussa, vetoketjut kiinni eikä avata reppua kunnes kamerareppu ja sen sisältö on lämmennyt vai olisiko parempi, että reppu/kalusto laitettaisiin johonkin tiivimpään pussiin?

3) Vaikuttaako kylmässä kuvatessa hengityshöyryt eli toisin sanoen pitääkö kiinnittää huomiota siihen minne päin pakkasilla hönkii?

1) Mitä suurempi lämpötilaero on sitä todennäköisemmin / enemmän on tiivistymisvaaraa. Kaipa se hieman ennen nollaakin on sen verran viileä, että huoneilmassa voi jotain saada aikaan.

2) Hyvin ainakin omat laitteet on tähän päivään saakka selvinneet ihan repussa lämpeämässä. Muistikortin nyt olen ottanut pois, että kuvia pääsee käymään läpi sinä aikana kun kamera sulaa ennen seuraavaa käyttöhetkeä.

3) Voi vaikuttaa, lähinnä tosin etsimeen ja ruutuun nenää vasten. Saa kohtalaisesti hönkiä, että se kuvissa näkyisi mutta kaipa sitä voi sen sekunnin tai pari pidättää hengitystä / hengittää sisään ennen kuvan ottamista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia paljon! Nyt voi huolettomammin kuvailla kylmissäkin keleissä :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin salamalla kuvatessa kiinnittäisin huomiota tuohon hengitykseen. Kyllähän tuo joskus saattaa kuviin muutenkin ilmestyä, mutta salaman kanssa tuo ainakin tulee esiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ainakin salamalla kuvatessa kiinnittäisin huomiota tuohon hengitykseen.

Hyvä pointti. Sama toki koskee kuvaamista vesi-/räntä-/lumisateessa tai sumussa salamalla. Tosin säätilaa on hankalampi kontrolloida kuin omaa hengitystä. =)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näillä huuruilla en tarkoittanut niinkään sitä, että ne olisivat kuva-alassa vaan että ne huurruttaisivat linssin, mutta ilmeisesti sellaista ei tapahdu todellisuudessa joten...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näillä huuruilla en tarkoittanut niinkään sitä, että ne olisivat kuva-alassa vaan että ne huurruttaisivat linssin, mutta ilmeisesti sellaista ei tapahdu todellisuudessa joten...

Linssin huurtuminen ei liene kovin todennäköistä ainakaan kuvatessa. Suurempi riski lienee objektiivin suojuksen poistamisessa, vastavalosuojan laitossa tai mahdollisesti jos joutuu vaikka jotain tahraa poistamaan. Huurtuvat osat ovat tosiaan lähinnä ne kuvaajan puolella olevat ja ne nyt voi sormella/hanskalla pyyhkäistäkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään