Elias Lohilahti

Yleistä kysyttävää kameroista ja valokuvauksesta

54 viestiä aiheessa

Lyhyt zoomausalue on tietysti heikkous, mutta sitä vartenhan mukana kuljetetaan toista runkoa :)

Kiitos Petrille ja Samille vastauksista, jotka vahvistivat hankintapäätöstä. Olen testannut lasia, tosin vain sisätiloissa ja hyvin nopeasti mutta hyvältä vaikutti. Tuo zoomialue taas on tuon lasin ostajan tietoinen päätös, jolloin sitä ei voi pitää heikkoutena :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1) Kameran sisäänhän tiivistyy kosteutta kun sen tuo kylmästä lämpimään. Pitääkö ulkolämpötilan olla pakkasen puolella, jotain ihan muuta vai tilannekohtainen, että kosteutta tiivistyy?

Kaipa noin teoreettisessa mielessä tuohon kysymykseen liittyy ns. kastepiste, joka vaikuttaa paitsi lentosäihin, myös esim. talonrakennukseen/eristeratkaisuihin. Käytännössä taas mihin tahansa esineeseen ymmärtääkseni liittyy kondenssi-ilmiö, ovatpa ne kameroita tai jotakin muuta.

Yhdistelmä on kokemukseni mukaan sitä pahempi, mitä suurempi on lämpötilaero, koskeepa se vain ulko- ja  huonetilaa tai näissä tiloissa läsnä olevia esineitä. Kriittisin tilanne, johon itse olen törmännyt, oli ulkolämpötila viimaista pakkasta n. -30 astetta, ja parin metrin päässä välioven takana katonrajassa valonheittimissä sekä niiden ympäristössä lämpöä toistasataa plus-astetta.

Enemmän insinööritieteisiin perehtynyt voi kernaasti jatkaa selostusta, perustellen asiat täsmälliseltä tekniseltä kannalta.  ;)

PR

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kastepistekiistelyitä olenkin lukenut vaellusfoorumeilla sen verran, että käsitteenä se on tuttu ;D Mutta ei kai siinä ole hätiä kunhan sen kameran pitää tosiaan tarpeeksi (ilma?)tiiviissä laukussa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ole mikään fyysikko mutta olen käsittänyt että reppu tms. auttaa siihen että lämpötilan nousu saadaan venytettyä pidemmälle ajalle jolloin kondensoitumista ei synny.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään