Jyri Luoma

Pienkone pudonnut Jämillä

185 viestiä aiheessa

Eikös Eurostareissa olltu sitä siipiongelmaa? Tuli ensimmäisenä mieleen kun luin että olisi ollut Eurostar.

 

Mulle tuli ihan muut jutut mieleen ensimmäisenä. Ei sitten vissiin sulle?

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Eurostareissa olltu sitä siipiongelmaa? Tuli ensimmäisenä mieleen kun luin että olisi ollut Eurostar.

 

Muistin virkistykseksi:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,91457.0.html

 

Käsittääkseni yli tuhannesta myydystä Eurostarista tasan yksi on tuon vuoksi tullut tonttiin. Sekin siis Sveitsissä, vuoristolento-olosuhteissa (roottori jne...?). Eli vaikka sinne siipisalkoon on joissakin yksilöissä eksynytkin liian pehmeää materiaalia, niin varmuuskertoimet lujuuksien osalta ovat kuitenkin olleet kohdillaan koska muita vastaavia onnettomuuksia ei tietääkseni ole sattunut. Eli tämän eilisen turman syitä kannattaa lähteä etsimään ihan jostain muualta.

 

Onnettomuuksien syiden spekulointi toki on mielenkiintoista, ja tekisi mieleni itsekin sitä harrastaa, jos vaikka olisi ihan hyötyäkin itsekullekin miettiä välillä mikä voisi mennä vikaan. Toisaalta osa täällä palstalla on aika yliherkkää kaikenlaiselle spekulaatiolla niin täytynee jättää semmoiset myöhempään ajankohtaan.

 

-Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin No

 

Eilinen keli oli ainakin Hyvinkäällä riittävän haastava iltapäivällä. Suht kovat puuskat ja terävät termiikit. Grobissakin oli pitelemistä ja se ei vähästä hätkähdä.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käsittääkseni yli tuhannesta myydystä Eurostarista tasan yksi on tuon vuoksi tullut tonttiin. Sekin siis Sveitsissä, vuoristolento-olosuhteissa (roottori jne...?). Eli vaikka sinne siipisalkoon on joissakin yksilöissä eksynytkin liian pehmeää materiaalia, niin varmuuskertoimet lujuuksien osalta ovat kuitenkin olleet kohdillaan koska muita vastaavia onnettomuuksia ei tietääkseni ole sattunut. Eli tämän eilisen turman syitä kannattaa lähteä etsimään ihan jostain muualta.

 

Ei pysty kotisohvalta sanomaan mikä on syy. Onnettomuustutkintalautakunta selvittää, mutta ei se poissulje sitä että yksittäiselle ihmiselle ja jopa lentäjällekin saattaa joskus tulla jotain mieleen aikaisempien onnettomuuksien perusteella.

 

Onnettomuuksien syiden spekulointi toki on mielenkiintoista, ja tekisi mieleni itsekin sitä harrastaa, jos vaikka olisi ihan hyötyäkin itsekullekin miettiä välillä mikä voisi mennä vikaan. Toisaalta osa täällä palstalla on aika yliherkkää kaikenlaiselle spekulaatiolla niin täytynee jättää semmoiset myöhempään ajankohtaan.

 

Niin, en nyt tiedä että oliko tuo spekulaatiota. Se nyt vain oli ensimmäinen asia joka tuli mieleen. Varsinkin kun juuri oli noita siipiä tarkasteltu ja foorumilla olevan raportin mukaan viallisia oli löytynyt roppakaupalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti ilman lentosuunnitelmaa oltu liikkeellä. Jos jotain voi ottaa opiksi niin FPL tärkeys korostuu, ainakin joku muu oma varmistus olisi ollut paikallaan. Onnettomuutta se ei olisi estänyt, eikä tiedoista päätellen olisi pelastanut ihmishenkiä tällä kertaa. Mutta muistutuksena.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei tullut. Mitä olisi pitänyt tulla?

Taas tuli tällä foorumilla jo niin tyypillinen tölväisy.

Ihan kuin muilla ei saisi olla mitään mielipiteitä. Varsinkin jos ne poikkeavat tölvijän mielipiteistä. Eivät kaikki voi tietää koko Eurostarin historiaa. Itse olen lentänyt kerran Eurostarilla ja toimi ihanasti mutta silti minun mielestäni Ikarus on parempi lennettävä.

Anteeksi jos nyt loukkasin jotakin Eurostar omistajaa/ihailijaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas tuli tällä foorumilla jo niin tyypillinen tölväisy.

 

Tölväisy taisi tulla kyllä jo ennen minun viestiäni. Minä vain vastasin siihen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenköhän paljon olisi auttanut, jos koneessa olisi ollut pelastusvarjo? Tai en minä tiedä, oliko juuri kyseisessä koneyksilössä sellainen mutta rekisterissä on 34 Eurostaria, joista vain neljässä on varjo.

Toinen juttu kokonaan on, tuleeko sellaisen laitteen käyttö ollenkaan mieleen tuollaisessa hätätilanteessa. Itse epäilen, että varjon avulla kukaan ei olisi menehtynyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedä noista pelastusvarjoista. Cirruksien varjojen toiminta on taattu - mikäli nyt ylipäänsä mitään takuuta löytyy - vasta jos varjo ehditään avata yli 2000 jalan korkeudessa maanpinnasta. Toki ultra painaa vähemmän ja kyytiläisillä on mahdolisuus pelastua alemmasta avauskorkeudestakin, mutta sataprosenttinen turva varjo ei ole. Joissain tapauksissa varjo voi antaa jopa väärän turvallisuuden tunteen, jonka varassa mennään tilanteeseen johon muuten ei uskallettaisi yrittääkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun on koneeseen on asennettu pelastusvarjo, niin jotkut yrittävät lentää hurjempia temppuja koneella tyyliin hälläväliä, kun varjo pelastaa?  :o  Et kai sinä tosissasi ole tuota mieltä? Kone on kuitenkin mitä suurimmalla todennäköisyydellä romu varjon käytön jälkeen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tölväisy taisi tulla kyllä jo ennen minun viestiäni. Minä vain vastasin siihen.

Sori Jukka. Tarkoitin juuri sitä mutta kun tuo tekstinlainaaja ottaa vaan sen viimisen.

Vesa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun on koneeseen on asennettu pelastusvarjo, niin jotkut yrittävät lentää hurjempia temppuja koneella tyyliin hälläväliä, kun varjo pelastaa?  :o  Et kai sinä tosissasi ole tuota mieltä? Kone on kuitenkin mitä suurimmalla todennäköisyydellä romu varjon käytön jälkeen.

 

 

Tismalleen juuri niin. Koskee kylläkin enemmän Cirruksia, joita ovat ostaneet useat sellaiset henkilöt, joilla on ehkä enemmän rahaa kuin tervettä järkeä. Esimerkiksi on lähdetty Cirruksen varsin onnettomalla jäänpoistojärjestelmällä ja varjoon luottaen sellaisiin jäätäviin, joihin ei olisi ollut mitään asiaa eikä olis ollut pakko lähteä mutta kun piti päästä perille. Viimeksi Norjassa jokin aika sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulle tuli ihan muut jutut mieleen ensimmäisenä. Ei sitten vissiin sulle?

-M-

 

Kun tämä kommentti on tölväisyksi julistettu niin kerrompa syyt sen takana.

 

Jokainen lento-onnettomuus jossa syntyy henkilövahinkoja on tragedia niille, joiden läheisiä tai muuten vaan tuttuja on uhrien joukossa. kun tästä(kin) onnettomuudesta oli kovin vähän tietoja tarjolla tuli mieleeni kyllä ensimmäisenä huoli tuttujen  tilasta.

 

Jos joku koneesta raportuoitu vika jossain on ensimmäinen huolenaihe niin ehkäpä sellaisen esittäjällä ei ole siteitä lentäviin ihmisiin.

Siinä mielessä jotenkin ymmärrän osittain tuollaisen epätodennäköisen seikan arvailun heti ennen kuin mitään tietoja lennon kulusta on tarjolla. Pitäähän jonkun ekana sanoa jotain. Lähestulkoon kaikista ilma-alustyypeistä on julkaistu erilaisia lentokelpoisuusmääräyksiä ja ihan varmati onnettomuustutkinta ottaa kantaa koneyksilön historian aikana tehtyihin määräyksiin.

 

En edelleenkään tiedä uhrien nimiä ja olen edelleenkin murheissani menehtyneiden ja heidän omaistensa ja ilmailukaverien tuntojen puolesta. Harmillinen tapahtuma.

 

-M-

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuisikohan netistä muuten vielä löytymään eilisen säätietoja Jämille tai Tampere-Pirkkalaan?

Tästä linkistä näkee Forecan säähistorian Niinisalon havaintoasemalle, ja tämän sivuston kautta pääsee käsiksi mm. EFTPn vanhoihin metareihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt oikein jaksa uskoa että lentämisen periaatteet ja vastuullisuus poikkeaisi hirveästi riippuen siitä lentääkö cessnalla vaiko jollain ultralla. Jokainen kyllä haluaa palata hengissä legiltään joten fpl tehdään sen mukaan ja varaudutaan esim säävaihteluihin etc. Nyt varmaan viranomaisten kannattaisi jo miettiä keinoja ultriin kohdistuvien onnettomuuksien minimointiin, omalla tahollaan siis.

Joku varmaan tietää paremmin ultrilla Suomessa lennetyt tunnit versus normi pienkoneet. Esim tuulen puuskat jotka eivät cessnassa tunnu juurikaan miltään, saattavat teettää melkoisesti töitä ultran kabiinissa, ja niin pois päin.

Tapahtunut mikä tapahtunut, omaisia nämä viisastelut eivät juurikaan lohduta, suru on päällimmäinen tällä hetkellä...

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt oikein jaksa uskoa että lentämisen periaatteet ja vastuullisuus poikkeaisi hirveästi riippuen siitä lentääkö cessnalla vaiko jollain ultralla. Jokainen kyllä haluaa palata hengissä legiltään joten fpl tehdään sen mukaan ja varaudutaan esim säävaihteluihin etc. Nyt varmaan viranomaisten kannattaisi jo miettiä keinoja ultriin kohdistuvien onnettomuuksien minimointiin, omalla tahollaan siis.

Joku varmaan tietää paremmin ultrilla Suomessa lennetyt tunnit versus normi pienkoneet. Esim tuulen puuskat jotka eivät cessnassa tunnu juurikaan miltään, saattavat teettää melkoisesti töitä ultran kabiinissa, ja niin pois päin.

Tapahtunut mikä tapahtunut, omaisia nämä viisastelut eivät juurikaan lohduta, suru on päällimmäinen tällä hetkellä...

 

jari

 

Vaikka nämä tapaukset ovat ikäviä, niin heitetään vaihteeksi näin että Trafi kieltäköön sääilmiöiltä tuulenpuuskat ilmailumääräyksellä  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka nämä tapaukset ovat ikäviä, niin heitetään vaihteeksi näin että Trafi kieltäköön sääilmiöiltä tuulenpuuskat ilmailumääräyksellä  ::)

 

Minähän olen jo vuosia sitten kieltänyt kaikki lento-onnettomuudet ja lentovauriot. 8)

 

Ei ne kiellot auta mitään, paitsi mun julistama  :thmbup:

 

Kaveripiirin osoittama halveksinta tehoaa parhaiten asennevammaselle.

 

Nyt ei ollut asennevammasta kyse :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka nämä tapaukset ovat ikäviä, niin heitetään vaihteeksi näin että Trafi kieltäköön sääilmiöiltä tuulenpuuskat ilmailumääräyksellä  ::)

 

No jos tuossa yllämainittu on ratkaisu asiaan ja k.o viranomainen siihen pystyy niin kaikin mokomin. vähän sama kun ajaa piikillä moottoritiellä ja testaa perään tonnikuutioisen niin joltisenkin on ajo vakaampaa isommalla pieneen verrattuna. Sama pätenee myös lentämiseen.

 

jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt varmaan viranomaisten kannattaisi jo miettiä keinoja ultriin kohdistuvien onnettomuuksien minimointiin, omalla tahollaan siis.

 

Joku varmaan tietää paremmin ultrilla Suomessa lennetyt tunnit versus normi pienkoneet.

 

Hitto, ilmeisesti johonkin toiseen ultraonnettomuuteen liittyvässä (lehti)uutisessa tästä oli juttua, jotain viranomaistakin haastateltiin - nyt vaan en löydä sitä uutista enää.

 

Mieleen hämärästi jäänyttä:

  • Onnettomuuksien määrä/lentotunnit oli järkyttävä, luokkaa onnettomuus/1000 tuntia :(
  • Yhdeksi merkittäväksi syyksi todettiin moottorien (Rotax) epäluotettavuus (kiinnileikkaaminen)
  • Turvallisuuden todettiin kuitenkin kehittyneen parempaan suuntaan

 

Toivottavasti joku muistaa/löytää jutun

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrotko Jaska mistä tässä onnettomuudessa oli kyse kun kerran taas tiedät?

 

EN TIEDÄ  ???

 

Kun kone syöksyy pystyssä metsään, voin  lentokokemuksellani sanoa suoraan; EI OLLUT ASENNEVAMMA

 

jk.miks sä aina kiusaat wanhaa  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään