Jyri Luoma

Pienkone pudonnut Jämillä

185 viestiä aiheessa

Meidän Eurostarissa tarkastuslistassa on lentoonlähtötarkastuksessa "kuomu - lukittu" heti "vyöt - kiinni" kohdan jälkeen.

 

Ja nykyään myös ultra-oppilaille opetetaan että ilman tarkastuslistoja ei lennetä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja nykyään myös ultra-oppilaille opetetaan että ilman tarkastuslistoja ei lennetä.

 

Vaan opetetaankos niitä listoja lukemaan?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meidän Eurostarissa tarkastuslistassa on lentoonlähtötarkastuksessa "kuomu - lukittu" heti "vyöt - kiinni" kohdan jälkeen.

 

Kuten myös, ja käsi käy sit kans kuomun kahvalla, jookosta... Ihmisen mieli on merkillinen, listan oppii helposti ulkoa, mutta silti joku ihan oleellinen asia voi jäädä välistä ilman tarkastuslistaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan opetetaankos niitä listoja lukemaan?

Kyllä se listojen lukeminen ja myös listalla kerrottujen toimenpiteiden tekeminen kuuluu opetusohjelmaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meidän Eurostarissa tarkastuslistassa on lentoonlähtötarkastuksessa "kuomu - lukittu" heti "vyöt - kiinni" kohdan jälkeen.

 

Ja nykyään myös ultra-oppilaille opetetaan että ilman tarkastuslistoja ei lennetä.

 

Jo kauan sitten olen kritisoinut listoja, joissa järjestyksellä ei ole järkeä. Jaskan aikoinaan opettama odotuspaikalla ennen radioon "XXX valmis lentoonlähtöön.." , käydään vyöt ja ovi kokeillen, on osoittautunut ainoaksi toimivaksi listan lopuksi. Meinaan usein tulee rullittua kuumalla säällä ovi/ kabiini auki.

 

Lisäksi noiden pienen siipikuorman ja vakaajien/ ohjainpintojen laitteilla on usein nopeinta oikoa kone älyttömistä asennoista syöksykierteen kautta, muistaen pieni sivuperäsimen pinta-ala. Eli korkeusperäsimellä ei kannata varjostaa..

 

Ja noita kierteitä ei sitten kannata kokeilla kotona ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lisäksi noiden pienen siipikuorman ja vakaajien/ ohjainpintojen laitteilla on usein nopeinta oikoa kone älyttömistä asennoista syöksykierteen kautta, muistaen pieni sivuperäsimen pinta-ala. Eli korkeusperäsimellä ei kannata varjostaa..

 

Ja noita kierteitä ei sitten kannata kokeilla kotona ;)

 

Mielenkiintoinen teoria, jota en rohkene kiistääkään, logiikka vain vähän ontuu. Tämä on paras konsti, mutta älä saatana vaan mene kokeilemaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo kauan sitten olen kritisoinut listoja, joissa järjestyksellä ei ole järkeä. Jaskan aikoinaan opettama odotuspaikalla ennen radioon "XXX valmis lentoonlähtöön.." , käydään vyöt ja ovi kokeillen, on osoittautunut ainoaksi toimivaksi listan lopuksi. Meinaan usein tulee rullittua kuumalla säällä ovi/ kabiini auki.

 

Tuo on tosiaan yksi ongelma monessa listassa, että niitä räppänöitä käsketään sulkea liian aikaisin. Toinen ongelma monessa listassa on vaan yleinen sekavuus ja asioiden järjestys. Englanniksi puhuttaisiin kai flowsta. On jo pidemmän aikaa pitänyt tehdä Oma Lista erääseen itävaltalaisdieselihmeeseen, jossa listan mukaan ensin kytketään sähköt koneeseen ja sen jälkeen ryhdytään katselemaan vöitä, briiffaamaan matkustajia, .... ja sitten ne kaikki tarkastuskohdat: katsotaan yksi asia sieltä ja toinen täältä. Ei käydä oikein missään hyvässä järjestyksessä läpi ohjaamoa. surkeaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei käydä oikein missään hyvässä järjestyksessä läpi ohjaamoa. surkeaa...

 

Niinpä

Teimme Grobin käsikirjaa uhmaten toimivan tarksituslistan. Siihen sisällytimme kaikki oleelliset kohdat alkuperäisestä ja oikean kokemusperäisen työjärjestyksen. Toki alkuperäinen lista on koneessa ja uudessa listassa on myös kehoitus käyttää sitä jos tulee harvemmin lennettyä. Tämä sen vuoksi, että alkuperäinen lista on myös pitkälti lyhennetty käsikirja sisältäen toiminta ohjeita.

Tunnusta täytyy, että vanhoille koirille on vaikea opettaa uusia temppuja eli meiltäkin löytyy pilotteja, jotka eivät käytä kumpaakaan listaa, hyi. Mutta nuoret polvet ovat listan omaksuneet ja käyttävät sitä aina tunnollisesti.

BTW listan käyttötekniikka opetetaan koulutuksessa.

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaan opetetaankos niitä listoja lukemaan?

 

Tällä foorumilla ainakin joku aika sitten "vanhat parrat" opettivat että listoja ei kannata käyttää lentäessä kun lentäminen on tärkeämpää. Joidenkin mielestä listojen käyttäminen jopa huononsi lentoturvallisuutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä menee nyt aiheesta sivuun 90 astetta, mutta en ymmärrä edelleenkään (aikaisempaa) keskustelua listojen käytöstä. Ja siitä, että vain listoja lukemalla olet oikea ja turvallinen lentäjä. Jos ei opi muistamaan ulkoa niitä muutamaa kohtaa cessnapiperillä esim. lentoonlähdössä, niin ei silloinkaan kovin hyvin mene. Eikä sen listan läpilukeminen välttämättä tarkoita, että asiat tulisivat tarkastetuiksi. Ajatuksen pitää olla mukana - oli listä kädessä tai päässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä menee nyt aiheesta sivuun 90 astetta, mutta en ymmärrä edelleenkään (aikaisempaa) keskustelua listojen käytöstä. Ja siitä, että vain listoja lukemalla olet oikea ja turvallinen lentäjä. Jos ei opi muistamaan ulkoa niitä muutamaa kohtaa cessnapiperillä esim. lentoonlähdössä, niin ei silloinkaan kovin hyvin mene. Eikä sen listan läpilukeminen välttämättä tarkoita, että asiat tulisivat tarkastetuiksi. Ajatuksen pitää olla mukana - oli listä kädessä tai päässä.

 

Tää on aivan totta. Lista on hyvä koska kun sitä seuraa ei voi mitään unohtua. Yksinkertaisesti tehdään vain niinkuin listassa on. Toki se vaatii sen että oikeasti tekee! Jos ei tee, ei se tee listasta huonompaa, silloin on kyse lentäjän asenteesta.

Jos osaa ilman listoja (varmasti) ei siinäkään mitään pahaa ole.

Tärkeintä on kuitenkin lentää turvallisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja siitä, että vain listoja lukemalla olet oikea ja turvallinen lentäjä. Jos ei opi muistamaan ulkoa niitä muutamaa kohtaa cessnapiperillä esim. lentoonlähdössä, niin ei silloinkaan kovin hyvin mene.

Siis, olla "oikea ja turvallinen lentäjä" voi olla aika astronominen käsite  :P Ja toisin sanoen paljonkin paremmin menee,kun vaan kuitenkin turvautuu siihen tsekkilistaan ja menee ihan järjestyksessä sieltä ne "muutamat" kohdat !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja toisin sanoen paljonkin paremmin menee,kun vaan kuitenkin turvautuu siihen tsekkilistaan ja menee ihan järjestyksessä sieltä ne "muutamat" kohdat !

 

Tästä justiinsa olen eri mieltä. Ei mene välttämättä yhtään paremmin. Mutta eihän aleta kinastelemaan. Ollaan vaan eri mieltä...!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja toisin sanoen paljonkin paremmin menee,kun vaan kuitenkin turvautuu siihen tsekkilistaan ja menee ihan järjestyksessä sieltä ne "muutamat" kohdat !

 

Itse olen huomannut olevani senverran harvapäinen viheltelijä, ettei pelkkä listan lukeminen tarkoita automaattisesti sitä, että jokin asia tulee oikeasti tarkastettua. Ajatus pitää olla mukana. Muutenhan se lienee aika sama minkälaisesta tallennusmediasta tarkastuslista luetaan. Eikai siinä ole mitään väärää jos listan lukee ulkomuistista. Paperiversio ei vaan unohda mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä foorumilla ainakin joku aika sitten "vanhat parrat" opettivat että listoja ei kannata käyttää lentäessä kun lentäminen on tärkeämpää. Joidenkin mielestä listojen käyttäminen jopa huononsi lentoturvallisuutta.

 

Toivottavasti ei viedä keskustelua liian kauaksi otsikin aiheesta..

 

Mutta tuossa keskustelussa johon viittaat taisi olla enemmänkin kyse listojen käyttämisestä laskussa. Ja siitä tosiasiasta että erilaisilla kentillä ja erilaisissa ilmatiloissa on erilaiset vaatimukset sujuvaan toimintaan. Johdetussa ilmatilassa isolla kentällä, reilunkokoista laskukierrosta lennettäessä on varmaan aivan paikallaan välillä irroittaa katse tuulilasista ja nopeasti vilkaista listaa eteenpäin.. Ja käyttää myös kyseisessä ilmatilassa virallisestikin vaadittavia ETA-aikoa...  ;D

 

Mutta sitten taas vilkkaalla korpikentällä, missä kierroksessa suihkuvat purjekoneet, hinauskoneet, laskuvarjohyppykone ilmoittaa pudotuksesta ja vielä joku suorittaa riippuliitohinausta taittopyörällä listojen on tultava ulkomuistista, koska semmoisessa liikennetilanteessa listojen LUKEMINEN paperista taikka kilvestä vaarantaa lentoturvallisuutta enemmän kuin siitä on hyötyä.

 

Mutta ei aleta vänkäämään, ainakaan tässä ketjussa. Pointtina kuitenkin se mikä toimii (tai mitä jopa vaaditaan) yhdessä tilanteessa, ei välttämättä toimi tai paranna turvallisuutta toisessa tilanteessa. Niin mukavaa kuin se olisikin että voisi "aivottomasti" soveltaa samoja menetelmiä joka tilanteeseen.

 

Lentoonlähdössä lista (riittävän lyhyt silti) on ilman muuta korvaamaton apu. Itse käytän, ja ilman sitä taatusti tulisi unohduksia.

 

 

-Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä menee nyt aiheesta sivuun 90 astetta, mutta en ymmärrä edelleenkään (aikaisempaa) keskustelua listojen käytöstä. Ja siitä, että vain listoja lukemalla olet oikea ja turvallinen lentäjä. Jos ei opi muistamaan ulkoa niitä muutamaa kohtaa cessnapiperillä esim. lentoonlähdössä, niin ei silloinkaan kovin hyvin mene. Eikä sen listan läpilukeminen välttämättä tarkoita, että asiat tulisivat tarkastetuiksi. Ajatuksen pitää olla mukana - oli listä kädessä tai päässä.

 

Asioita on helppo oppia ulkoa ja homma sujuu kuten piti 99%tapauksista. Sitten siinä 1% tapauksista joku ulkoinen tekijä häiritsee keskittymiastäsi ulkoa opittuun rutiiniin ja annas olla niin joku olennainen asia unohtuukin. Listoissa on se etu että kun asiat on siinä pahvilla nenänedessä niin ne myös pysyy siinä ulkoisista häiriöistä huolimatta. On ihan turha perustella että "minä olen superlentäjä, minä en koskaan unohda mitään" valitettavasti niitä ammattilentäjiäkin tulee tonttiin kun luotetaan ulkoaopittuun rutiiniin ja sitten joku sotkee rutiinit.

 

Kate

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asioita on helppo oppia ulkoa ja homma sujuu kuten piti 99%tapauksista. Sitten siinä 1% tapauksista joku ulkoinen tekijä häiritsee keskittymiastäsi ulkoa opittuun rutiiniin ja annas olla niin joku olennainen asia unohtuukin. Listoissa on se etu että kun asiat on siinä pahvilla nenänedessä niin ne myös pysyy siinä ulkoisista häiriöistä huolimatta. On ihan turha perustella että "minä olen superlentäjä, minä en koskaan unohda mitään" valitettavasti niitä ammattilentäjiäkin tulee tonttiin kun luotetaan ulkoaopittuun rutiiniin ja sitten joku sotkee rutiinit.

 

Kate

25 vuotta tarkastin koneen listan mukaan ja 1 (yhden) kerran se aiheutti toimenpiteen. Huomasin staattisenpaineen aukossa jotain outoa. Hain hallin nurkasta pölynimurin ja pistin suulakkeeseen suodatinkangasta. Sitten imaisin sen aukon ja sieltä tuli joku pieni töhnäkasa. Ei ehkä mitään vakavaa mutta kun kone on stol-varusteilla, niin oli hyvä tietää oikea lähestymisnopeus Piikajärvelle. Edelliset kuskit eivät olleet huomanneet mitään joten voi olla että mitään vaikutusta ei ollut mutta kuitenkin. Ja kun joku kysyi ultrakoulutuksesta että opetetaanko tarkastuslistojen käyttö. Porin opettajat eivät päästäneet edes koneen lähelle ilman listoja. Kuten pitikin olla. Oletan kyllä että kaikille oppilaille se opetetaan juurta jaksain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asioita on helppo oppia ulkoa ja homma sujuu kuten piti 99%tapauksista. Sitten siinä 1% tapauksista joku ulkoinen tekijä häiritsee keskittymiastäsi ulkoa opittuun rutiiniin ja annas olla niin joku olennainen asia unohtuukin. Listoissa on se etu että kun asiat on siinä pahvilla nenänedessä niin ne myös pysyy siinä ulkoisista häiriöistä huolimatta. On ihan turha perustella että "minä olen superlentäjä, minä en koskaan unohda mitään" valitettavasti niitä ammattilentäjiäkin tulee tonttiin kun luotetaan ulkoaopittuun rutiiniin ja sitten joku sotkee rutiinit.

 

Kate

 

Huoh. Pääpointti tässä oli se, että on ihan turha lukea niitä listoja, jos ajatus ei ole mukana. Toinen pointti on se, että ei niitä asioita ihan kamalan paljon ole muistettavaksi niillä yksinkertaisilla koneilla, joilla lentelen. Täällä foorumilla vaan on aina samat naamat kertomassa miten asiat pitää muidenkin mielestä olla. Sen takia koitin tuossa aikaisemmin sanoa, että olen eri mieltä asiasta ja pyysin välttämään kinastelua. Tämä asia lienee puitu eikä kuulu edes koko aiheeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäikö Vesa mittarit ehjäksi?

 

Meinasin jo kysyä.Minulla jäi reissu kerran lentämättä kun edellinen päällikkö päätti korjailla,toki vain letkua ja poskilihaksia käyttäen. :laugh:

 

Oli muuten kallis korjaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asioita on helppo oppia ulkoa ja homma sujuu kuten piti 99%tapauksista. Sitten siinä 1% tapauksista joku ulkoinen tekijä häiritsee keskittymiastäsi ulkoa opittuun rutiiniin ja annas olla niin joku olennainen asia unohtuukin. Listoissa on se etu että kun asiat on siinä pahvilla nenänedessä niin ne myös pysyy siinä ulkoisista häiriöistä huolimatta. On ihan turha perustella että "minä olen superlentäjä, minä en koskaan unohda mitään" valitettavasti niitä ammattilentäjiäkin tulee tonttiin kun luotetaan ulkoaopittuun rutiiniin ja sitten joku sotkee rutiinit.

 

Kate

 

Veit näppäimet sormilta  :thmbup:

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin

Erään radiotoimittajan juhannuksen toivotukset olivat 70-luvulla: taas hukkuu kymmenkunta suomalaista, heille minä sanon hyvästi, muille toivotan hyvää Juhannusta. Nyt tekisi mieli sanoa samoin niille jotka eivät käytä koneen tarkistuslistaa.

Itse vain olen todennut, että mitä kevyempi kone, sen vähemmän luetaan listaa. Tällä mietteellä en halua lyödä lyötyä.

Turvallisia lentoja HS

 

Moi,

 

Niin olisin minäkin halunnut kommentoida juuri tätä asiaa - on mielessäni pyörinyt. Tämä nyt ei sitten mitenkään liity tuohon onnettomuuteen, täysin erillinen asia josta tässä on keskusteltu.

 

Olen kokenut hieman häpeäntunteita tarkastuslistaa käyttäessäni. Tämä johtuu siitä, että joskus opetettiin että tarkastuskohdat pitäisi helposti muistaa ulkoa. Sitten on opetettu erinäisiä metodeja käydä mittarit läpi myötäpäivään yms. että sillätavalla voisi korvata tsekkilistoja. Olen luonteeltani aika hajamielinen ja asioiden pitäminen ulkomuistissa on erityisen hankalaa.

 

Nyt viimeaikoina sain uskonvahvistusta tsekkilistojen käyttöön, kun olin avustajana 2-paikkaisten purjekoneiden SM-kisoissa ja huomasin siellä että Silva perehtyi laminoituun tsekkilistaansa oikein huolella ennen jokaista lentoa. Purjekoneissa tsekkilistojen kanssa onkin ollut ongelmia, kun niitä ei ole yleensä edes yritetty laminoida koneeseen. Joskus onkin sitten joku kai yrittänyt startata maakuljetusvälineet koneeseen kytkettynä ja laskeuduttukin on laskuteline sisällä. Kaikessahan on tiestysti kysymys kerhon koneista, eli jos tarkistuslistan haluaa niin sen voisi sitten itse tehdä ja laminoida.

 

Eli minkäänlaisen listan kaivaminen ei varmaankaan ole koskaan häpeä, edes purjekoneessa. Vaikkakin purjekoneessa on vähemmän liikkuvia osia ja aika harvan olen niissä nähnyt listoja käyttävän. Seuraava asia onkin sitten että listan mukaiset asiat myös tehdään ja todetaan toiminta. Esimerkiksi siimalennokeissa kävi joskus niin, että kun ohjaussauvan voi ottaa käteen väärinpäin - niin olisi syytä ohjainpintojen liikkumisen lisäksi tietoisesti tarkastaa että ohjainpinnat liikkuvat myös oikeaan suuntaan. Tehtaan tarkastuslistoista purjekoneissa minusta en ole kenenkään nähnyt tekevän ainakaan positive control checkiä, mikä taas toisissa maissa tuntuu olevan aika yleinen. Tarkastaa voi siis listojen mukaan monella tavalla.

 

t. Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäikö Vesa mittarit ehjäksi?

Moi Teemu. Kyllä jäi, en sentään työntänyt suutinta kiinni ja autoin vähän vesiväripensselin kärjellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään