Jyri Luoma

Pienkone pudonnut Jämillä

185 viestiä aiheessa

Toteamme siis, että tsekkilistan käyttö voi estää ainakin ennakoimatonta rahanmenoa (hengestä puhumatta). Siitä iskulause: "Käykö Tsekki Prahasta?"

 

Nyt kun olen vielä kerran viilettänyt asiasta sivussa, kysyisin, onko itse Jämin kaputista kuulunut mitään varsinaista uutta? Viestimistä en ole ainakaan sellaista havainnut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huoh. Pääpointti tässä oli se, että on ihan turha lukea niitä listoja, jos ajatus ei ole mukana. Toinen pointti on se, että ei niitä asioita ihan kamalan paljon ole muistettavaksi niillä yksinkertaisilla koneilla, joilla lentelen. Täällä foorumilla vaan on aina samat naamat kertomassa miten asiat pitää muidenkin mielestä olla. Sen takia koitin tuossa aikaisemmin sanoa, että olen eri mieltä asiasta ja pyysin välttämään kinastelua.

 

"Huoh?" Miksi sitten jatkat inttämistä? Puolustaudut jokaista mielipidettä vastaan joka ei ole sama kuin omasi. Antaisit muidenkin olla eri mieltä.

 

Omasta mielestäni - olet osittain oikeassa, tietyt asiat kuten kriittiset hätätoimenpiteet ja yksin lennettäessä lähialueella ilmassa tapahtuvat tarkastukset on hyvät osata muistista, mutta listan käyttämättä jättäminen niinkin kiireettömässä vaiheessa kuin maassa ennen lentoonlähtöä on suoranaista piittaamattomuutta.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edellisiä puheenvuoroja mukaillen: "Se tärkein pointti on ..."

 

Hankkikaa muu harrastus kuin ilmailu jos ette edes tarkastuslistoja viitsi lukea. Niinmuttakun, niinmuttakun.

Jos ohjaamossa jossa on kaksi toisiaan tukevaa lentäjää ja yhteenlaskettu tiima yli 20.000 tuntia, pidetään itsestään selvyytenä että listat luetaan AINA niin aika hyviä selityksiä saatte keksiä sille miksi harrastaja joka lentää sen 12 h keskimäärin vuodessa, ei listoja tarvitsisi.

 

Ja kyllä, uskon että ihan varmasti, niinmuttakun, keksitte hyviä selityksiä, niinmuttakuin.

 

Mutta niin lennätte kuin teille on opetettu.  Älkää edes viitsikö vastata tähän.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ohjaamossa jossa on kaksi toisiaan tukevaa lentäjää ja yhteenlaskettu tiima yli 20.000 tuntia, pidetään itsestään selvyytenä että listat luetaan AINA niin aika hyviä selityksiä saatte keksiä sille miksi harrastaja joka lentää sen 12 h keskimäärin vuodessa, ei listoja tarvitsisi.

 

Kotonakin tehdään joukko epämääräisiä asioita tietyssä järjestyksessä ilman nurinaa koska näin on aina tehty. Mutta jos yksikin jää tekemättä on katastrofi valmis  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi vitsi... Tästähän nyt hämmentyi melkoinen asia. Täytyy ottaa omalle kontolle. Tarkoitus ei ollut provosoida ketään, vaikka toki tekstistäni voi sen käsityksen saada, että ainakin minä provosoiduin. Se "huoh-kappale" taisi olla liikaa, johon jäsen Kyle ymmärrettävästi puuttui. Närästys syntyy siitä, kun asiat esitetään vaihtoehdottomina mielipiteinä. Yritin sitä välttää, mutta taisin epäonnistua komeasti. En ole listojen käyttöä vastaan, en vain käytä normaalitoiminnassa niillä kahdella konetyypillä, joilla moottori nokalla ilmailen (OH-PCL ja OH-SCC). Jätän keskustelun osaltani tähän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmille tuli laskuun Airforcen majuri sähvällä ja ilmoitti finaalissa ; "teline ulkona ja lukittu".

Tulin mopolla perässä ja sanoin; "teline ulkona ja niitattu"  :-[

 

Platalla ko. majuuri mulkas mua pahasti 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mitä mä ny taas oon tehny? ::)

 

anyway, kuten tuossa jo selitettiinkin, niin tää nimettömyys on syytä pitää ainakin niin kauan, kunnes omaiset saavat tiedon viralliselta taholta. Eipä olisi kiva lukea onnettomuudessa läheisen menehtymisestä mistään iltasanomien nettisivuilta, varsinkin kun näihin tietoihin usein ei ole luottamista...

 

omalta osaltani toivotan viranomaisille työrauhaa ja osanottoni menetyksestä heille, ketä tämä koskee.

Olen samaa mieltä. Ihmettelen kovasti tässä foorumissa olevia kommentteja josta nyt näkyy puuttuvan inhimillisyys

ja eritoten muutamat "konkarit" ovat menneet altalipan kommentoidessaan tätä casea. Syvä osanottoni onnettomuudessa menehtyneiden omaisille ja ystäville.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikoinaan teimme varmistusnarun kaikkiin lentämiimme Rallyeihin, Ahosen Matin vaatimuksesta. Matti on ansaitulla eläkkeellä Finnairista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1) irtoava kuomu kolhii ohjaajan toimintakyvyttömäksi

2) irtoava kuomu rikkoo pyrstöohjaimet

3) kuomun irrottua koneen vastus kasvaa nopeasti, nopeus laskee, kone sakkaa ja joutuu kierteeseen

 

kolme tapaa, kaikki yhta vaarallisia.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten kuomun aukeaminen voi pudottaa koneen? Tuleeko kabiiniin niin kova turbulenssi, että ei pysty ohjaamaan?

 

No ensinnäkin tuollainen kuomu kun yhtäkkiä auki pamahtaa, kyllähän siellä lähtee kaikki irtopaperit jne. hyrräämään piirileikkiä. Niiden keskellä kun sitten ensin yrittää tajuta, mitä tapahtui, ja sen jälkeen yrittää sitä kuomua saada kiinni, hyvin äkkiä käy niin, että huomio on sen ratkaisevan hetken pois koneen ohjaamisesta ja peli on menetetty. Ja siksi toisekseen, tuollainen kuomu kun aukeaa, se toimii melkoisena ilmajarruna. Siinä ollaan hyvin äkkiä nokka tikkana kohti maata, kun se väärässä paikassa pamahtaa auki tuollainen jarru... Mahdollisuuksia on luonnollisesti monia muitakin, mutta tällaisia mietteitä nyt ensimmäisenä tulee mieleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1) irtoava kuomu kolhii ohjaajan toimintakyvyttömäksi

2) irtoava kuomu rikkoo pyrstöohjaimet

3) kuomun irrottua koneen vastus kasvaa nopeasti, nopeus laskee, kone sakkaa ja joutuu kierteeseen

 

kolme tapaa, kaikki yhta vaarallisia.

 

Joskaan missään ei liene sanottu, että kuomu olisi tässä tapauksessa irronnut. Vain auennut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskaan missään ei liene sanottu, että kuomu olisi tässä tapauksessa irronnut. Vain auennut...

 

Eikä missään ole sanottu että kuomu olisi pysynyt kyydissä lennon loppuun saakka.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auennut kuomu on todella iso ohjainpintoihin verrattuna.

Eräs häiritsevä tekijä on myös yrittää sulkea auennutta kuomua ja unohtaa ohjata konetta :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sangen mystistä.

 

Jos kuomun lukitus - siis tässä tapauksessa siellä takaosassa - aukeaa, niin voisin kuvitella, että ei sen pitäisi ihan hevillä irrotakaan. Siis sen kuomun. Ja toisaalta, jos sinne taakse "pieni" ilmarakonen syntyy, niin sehän aiheuttanee ainoastaan ylipainetta kabiiniin. Toinen juttu on sitten, miten koppa kestää ilmavirran ja paineen ristivedon aiheuttamaa rytkytystä.

 

<< tää oli siis maallikon mutu -vilosohviaa.  ;) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sangen mystistä.

 

Jos kuomun lukitus - siis tässä tapauksessa siellä takaosassa - aukeaa, niin voisin kuvitella, että ei sen pitäisi ihan hevillä irrotakaan. Siis sen kuomun. Ja toisaalta, jos sinne taakse "pieni" ilmarakonen syntyy, niin sehän aiheuttanee ainoastaan ylipainetta kabiiniin. Toinen juttu on sitten, miten koppa kestää ilmavirran ja paineen ristivedon aiheuttamaa rytkytystä.

 

<< tää oli siis maallikon mutu -vilosohviaa.  ;) 

 

Eihän kuomu ilmeisesti mihinkään irronnutkaan. Lukitus vaan aukesi. Jos siinä joku suunnitteluvirhe on ollut, ei se katsone paikkaa? Ja mun on annettu ymmärtää, että jos ja kun tuo Eurostarin kuomun lukitus aukeaa vauhdissa, sinne kuomun sisään nimenomaan muodostuu jonkinsorttinen paine (onko se just se alipaine?), joka vetää sen kuomun auki eteenpäin. Vähän, kuin purjeveneellä vastatuuleen luoviessa... No, nyt en jaksa enempää ajatella. Jotain tuollaista mulle on kuitenkin kerrottu, joskus...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos minulta kysytään, niin kuomu lähtee irti suoraan Bernoullin periaatteen mukaisesti, eli ilmavirta kulkee nopeammin auenneen kuomun yli kuin sen ali, ja sen yläpuolelle syntynyt alipaine repii kuomun irti.

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään