Jyri Luoma

Pienkone pudonnut Jämillä

185 viestiä aiheessa

Jos minulta kysytään, niin kuomu lähtee irti suoraan Bernoullin periaatteen mukaisesti, eli ilmavirta kulkee nopeammin auenneen kuomun yli kuin sen ali, ja sen yläpuolelle syntynyt alipaine repii kuomun irti.

 

 

 

 

 

Ei jaksa uskoa,että näissä nopeuksissa etureunan saranat pettäisivät,ovatko ne niin heppoiset? Eiköhän oleellisin vaaratekijä tässä hetkessä liene ohjaajan panikointi,kun kuomu alkaa ryskäämään? Ja paljonkin lienee merkitystä sillä,onko pilotin lentokokemus alle 100, vaiko kenties 500+  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä joku aerodynamiikan tuntija laskee tuon nostovoiman hetkessä. Itse pitäisin todennäköisenä, että lepattava kuomu on hyvin epästabiili ja repii väsyttämällä saranan irti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselläni on omakohtaista kokemusta Eurostarin leveämmän mallin kabiinin kuomun aukeamisesta lennolla (ongelmaa on ilmeisesti havaittu juuri tässä leveämmässä mallissa). Minulla kuomu aukesi lentoonlähdössä, joten korkeutta ei näin ollen ollut juurikaan. Tuo kuomun aukeaminen aiheutti juuri sen että nokka painuu melko nopeasti maata kohti. Onneksi kyseessä oli koululento opettajan kanssa ja nopeasta tilanteesta selvittiin säikähdyksellä. Opettaja siis sai vedettyä kuomun takaisin alas ja minä sain keskittyä laskeutumiseen.

 

Kyseinen tapaus johti kuomun rakenteiden tutkimiseen ja päädyimme ratkaisuun, jossa koneeseen tehtiin kaksinkertainen sokkavarmistus kuomun alareunaan. Tilasimme myös uuden kuomun salvan ja nyt kuomu on siis takaosastaan kolmesta kohtaa lukittuna lennon aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaisin että kuomua on yritetty sulkea ohjaajan toimesta lennolla ja lentäminen on unohtunut. Kun kuomu aukeaa takalaidastaan niin aukeaminen  pysähtyy jossakin vaiheessa, varmasti vaikuttaa lennettävyyteen (ja tohinaan), mutta väitän että lentämällä konetta sen olisi voinut tuoda laskuun onnistuneesti. Toinen kysymys voi olla että miten matkustaja on reagoinut, pahimmillaan jopa roikkunut sauvassa paniikin vallassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OTKESin edustaja esitteli tämän tapauksen Ilmailumuseolla Lentoturvallisuuspäivänä. Kävi myös ilmi, että avautunut kuomu saattaa myräkässä deformoitua sen verran, ettei sitä hevin saa uriinsa takaisin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään