Tatu Koiranen

EFHK APP:n menetelmät VFR-liikenteelle

100 viestiä aiheessa

Tarttee tässä todeta näin lopuksi on meinaan pilkunnussimista selvästä asiasta,ei tarvi kirjoittaa kuin milli epäselvästi niin jo on pääliköt vaatimassa päätä vadille.

 

Pitäkää tunkinne perkele.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarttee tässä todeta näin lopuksi on meinaan pilkunnussimista selvästä asiasta,ei tarvi kirjoittaa kuin milli epäselvästi niin jo on pääliköt vaatimassa päätä vadille.

 

Pitäkää tunkinne ***kele.

 

No nyt päästiin taas sitten itkuraivari -vaiheeseen?

 

En minä nyt näe tässä keskustelun kohdassa mitään, mikä olisi pilkunnussimista selvästä asiasta sen takia, että on "kirjoitettu milli epäselvästi".

 

Suomalaisessa VFR-ilmailussa, joka kovin paljon perustuu näiden VFR-ilmoittautumispisteiden käytöön siitä riippumatta, että niitä ei plaanissa ole esitetty, tuo on oikeasti ongelma. Ei tietenkään niiden kohdalla, joilla on oma kone ja/tai GPS, mutta niiden kohdalla, jotka lentävät yhdistysten ja yritysten vuokrakoneilla. Et voi vaan hakata GPS:n FPL:ään [EFHF] NOKKA EFHE SALPA EFTU ja luulla pääseväsi sillä lentämään jotakuinkin suoraa (VFR-ilmoittautumispaikan kautta) turkuun. Erään eteläsuomalaisen kerhon mopocessnalla olisit kiertänyt läheltä EFPO:n CTR:n rajaa. No, noin ilmiselvän virheen huomaa helposti, mutta pienempiä ei enää huomaa "nopeasti katsomalla" vaan ne pisteen koordinaatit on sitten väkisinkin tarkastettava.

 

Tämä on aika haitarista jos vertaa siihen ongelmattomuuteen, mikä saavutetaan FPL:n reitillä [EFHF] RUNEN (tai ARTUR) MEDOT (tai TUNUS) EFTU.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne kerrat kun olen ruuvannut G430:een täysin manuaalisesti VFR-reitin ilmoittautumispaikkoineen ja maastosta valittuine koordinaattipisteineen, se nappuloiden pyörittely on kestänyt ehkä minuutin pidempään verrattuna siihen että valkkailisi sieltä valmiita IFR-reittipisteitä (-joiden koordinaatit varsinkin on syytä tarkistaa!) Ei se ole niin vaikeaa.

 

Tai jos on, niin sitten kannattaa pitäytyä pilotage/DR navigoinnissa ja käyttää GPS:ää vain tukena ja liikkuvana karttana. Ei huono vaihtoehto sekään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ne kerrat kun olen ruuvannut G430:een täysin manuaalisesti VFR-reitin ilmoittautumispaikkoineen ja maastosta valittuine koordinaattipisteineen, se nappuloiden pyörittely on kestänyt ehkä minuutin pidempään verrattuna siihen että valkkailisi sieltä valmiita IFR-reittipisteitä (-joiden koordinaatit varsinkin on syytä tarkistaa!) Ei se ole niin vaikeaa.

 

Siis alle minuutissa olet luonut useamman user waypointin sinne ja nimennyt ne näiden vfr-porttien mukaisesti? Sopiiko tiedustella, annatko pisteen koordinaatit numeerisessa muodossa vai valitseko pisteen kursorilla kartalta? Minä en kyllä niitä vielä montaa ehdi minuutissa asettaa paikoilleen :o

 

Ja mistäs ne IFR fiksien koordinaatit sitten tarkistetaan? Ilmeisesti ainakaan saman firman materiaalia ei voi käyttää (jeppesenin kirjoja), vaan pitää olla nimenomaisesti suomen AIP tulostettuna mukaan? Harvassa liikenneluokan koneessa olen tälläistä toimintaa nähnyt, eikä niissä edes olisi siihen kunnollisia mahdollisuuksiakaan. Vai onko näissä joku vissi ero, että ison koneen GNSS tietokantoineen ei voi erehtyä, mutta pieneen koneeseen saa myydä epäkuranttiakin dataa? Missä menee se Virallinen raja?

 

loppuun voisi heittää vielä kysymyksen, kun tähän tarkistamisaiheeseen päästiin: kuinka moni yleisilmailija kuuntelee VORin valittuaan sen lähetteestä, että kyseessä on oikea majakka?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

loppuun voisi heittää vielä kysymyksen, kun tähän tarkistamisaiheeseen päästiin: kuinka moni yleisilmailija kuuntelee VORin valittuaan sen lähetteestä, että kyseessä on oikea majakka?

 

Hep, pysyypä morsetaidot edes auttavalla tasolla..

 

/Samuli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kuinka moni yleisilmailija kuuntelee VORin valittuaan sen lähetteestä, että kyseessä on oikea majakka?

 

Olen alkanut vakuuttua tilastollisesti siitä, että kyllä ne ihan oikeita majakoita ovat. Yhtään valemajakkaa en ole vielä tavannut. (vrt valelääkärit)

Joensuussa Kojootti toki kohtasi taannoin matkansa pään valemajakan takia. Mutta se olikin NDB.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hep, pysyypä morsetaidot edes auttavalla tasolla..

 

/Samuli

 

Jes, "titari on ritari" :thmbup:

 

Onnistuu meikäpojaltakin, mutta kun masiinasta pääsääntöisesti puuttuu kaikenlainen sähköinen navigointiapu  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ATC pyytää paikkaa, onko hyvä ilmoittaa maantieteellisen sijainnin lisäksi myös senhetkinen korkeus?

 

Ilmoitan aina.Jos olen menossa alas/ylös ilmoitan myös mille korkeudelle menossa.

 

Näista Suomen porttipaikoista en tiedä sanotaanko korkeus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis alle minuutissa olet luonut useamman user waypointin sinne ja nimennyt ne näiden vfr-porttien mukaisesti? Sopiiko tiedustella, annatko pisteen koordinaatit numeerisessa muodossa vai valitseko pisteen kursorilla kartalta? Minä en kyllä niitä vielä montaa ehdi minuutissa asettaa paikoilleen :o

 

  :D No okei, parin minuutin luokkaa korkeintaan yhteensä, siis verrattuna siihen että ruuvailisin sieltä valmiita pisteitä. Maastopisteitä en nimeä, vaan laitan jonkun perusnimen jonka sitten poistan lopuksi.

 

Yleensä napautan numeerisessa muodossa  koordinaatit jotka olen suunnittelun yhteydessä poiminut talteen. Kursori on vähän hidas. Eikä niitä montaa pistettä tarvitsekaan per lento, yleensä 4-5 korkeintaan. Mulla GPS on pääsääntöisesti ollut VFR-lennoilla tukena, joten riittää että se reittiviiva näytöllä on sinnepäin.

 

 

Ja mistäs ne IFR fiksien koordinaatit sitten tarkistetaan? Ilmeisesti ainakaan saman firman materiaalia ei voi käyttää (jeppesenin kirjoja), vaan pitää olla nimenomaisesti suomen AIP tulostettuna mukaan? Harvassa liikenneluokan koneessa olen tälläistä toimintaa nähnyt, eikä niissä edes olisi siihen kunnollisia mahdollisuuksiakaan. Vai onko näissä joku vissi ero, että ison koneen GNSS tietokantoineen ei voi erehtyä, mutta pieneen koneeseen saa myydä epäkuranttiakin dataa? Missä menee se Virallinen raja?

 

Niin, AIP:stä ne löytyy jos haluaa olla oikein pedantti. Yleisesti riittänee että katsoo että ne ovat suurinpiirtein oikealla puolella maapalloa, duplikaatteja kun on. Oletan että liikennekoneissa homma menee suunnilleen samalla ajatuksella (pl. isojen vesien ylitykset ja käsin naputellut koordinaattipisteet)

 

loppuun voisi heittää vielä kysymyksen, kun tähän tarkistamisaiheeseen päästiin: kuinka moni yleisilmailija kuuntelee VORin valittuaan sen lähetteestä, että kyseessä on oikea majakka?

 

Always, samasta syystä kuin Samuli, että pysyisi vähän muistissa ne piipitykset.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ATC pyytää paikkaa, onko hyvä ilmoittaa maantieteellisen sijainnin lisäksi myös senhetkinen korkeus?

 

Kun ATC käyttää fraasia "ilmoita paikka / report postion" tulee paikkailmoitukseen sisältyä sen hetkinen lentokorkeus.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja mihinköhän tuokin tieto perustuu, että VORit muka kohta poistuu Suomesta? Tämä maa luottaa muutenkin jo ihan liikaa GPSään sun muihin aluenavigointihärpäkkeisiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Siirrytään siis menetelmään jossa vaaditaan suunnilleen/lähes sama tarkkuus kuin Malmin VFR-portilla Nokka,ei toki että tarkkuus säilyy 95% lentoajasta.........

 

Hehe, Malmilla se suunnistustarkkuus pitää olla ainakin välillä alle 1 nm ainakin paikallisen tornin kommenteista päätellen...

 

;D

 

Aika näyttää milloin häviää ja häviääkö kaikki VOR:it

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti ei ainakaan tolla vauhdilla häviä, mua pelottais lentää IMCssä ilman maalaitteita...

 

Lupaan syödä hatullisen....,jos kaikki häviää 2016 mennessä,ties monesko kerta.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti ei ainakaan tolla vauhdilla häviä, mua pelottais lentää IMCssä ilman maalaitteita...

 

Miksi? Ei ILS/MLS ole häviämässä. On GPS-paikannuksessakin sitäpaitsi maa-asemia vaikka kuinka paljon jotka enemmänkin lisääntyvät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi? Ei ILS/MLS ole häviämässä. On GPS-paikannuksessakin sitäpaitsi maa-asemia vaikka kuinka paljon jotka enemmänkin lisääntyvät.

 

Eikä tuossa myöskään puhuta mitään DME-asemien häviämisestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli taas sivusta kuulluksi, miten arvokasta tilaa TMA on. Pirkkalan torni antoi kylmää kyytiä joillekin, jotka tulivat ilman ennakkoplaania kepillä koputtelemaan lähestymisalueen rajoja, kun Jämin paluuhärdelli oli parhaimmillaan. "Oscarxx, Et sitten voinut tehdä plaania ajoissa? - - Noniin se on max. 1500 jalkaa lähialue kiertäen!" Onneksi Jämillä muistettiin muistutella plaaneista. (Mulla kyl oli menopaluuliparit poikkeuksellisesti plakkarissa jo perjantaina 8) )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli taas sivusta kuulluksi, miten arvokasta tilaa TMA on. Pirkkalan torni antoi kylmää kyytiä joillekin, jotka tulivat ilman ennakkoplaania kepillä koputtelemaan lähestymisalueen rajoja, kun Jämin paluuhärdelli oli parhaimmillaan. "Oscarxx, Et sitten voinut tehdä plaania ajoissa? - - Noniin se on max. 1500 jalkaa lähialue kiertäen!" Onneksi Jämillä muistettiin muistutella plaaneista. (Mulla kyl oli menopaluuliparit poikkeuksellisesti plakkarissa jo perjantaina 8) )

 

Hatunnosto vanhoille parroille  :thmbup:

 

Ei ole varmaan kiva olla hommissa kun tulee VFR koneita ilman plaania kun kärpäsiä,hyvä kun huitoo sivuun kuin kärpäset. ;D

 

Saivat siis PORTTIkiellon...... :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulosti kyllä nuorekkaan jämerältä parralta :)

 

Joo, oli aika rauhallista tulla alta kolmen tonnin TMAlla...

 

Kaikki Lj on vanhojapartoja. :thmbup:

 

Taneli,ensi vuonna finavia Jämille esittelemään toimintaansa ja vastaanottamaan plaaneja paikan päälle.

 

Turvallinen kiitotie kanssa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuli taas sivusta kuulluksi, miten arvokasta tilaa TMA on. Pirkkalan torni antoi kylmää kyytiä joillekin, jotka tulivat ilman ennakkoplaania kepillä koputtelemaan lähestymisalueen rajoja, kun Jämin paluuhärdelli oli parhaimmillaan. "Oscarxx, Et sitten voinut tehdä plaania ajoissa? - - Noniin se on max. 1500 jalkaa lähialue kiertäen!"

 

Onpa erikoista, paitsi tietenkin, jos koittivat onneaan ja pyysivät selvitystä alle 10min ennen TMA:n rajaa. Luulisi, että jopa näin ruuhkaisena päivänäkin jaksolla pyydetyllä AFIL-plaanilla voisi selvityksen saada siinä missä paperiplaanillakin - jos vaan ajoissa pyytää. Toki jos aivan mahottomasti on pulinaa jaksolla, niin ei välttämättä kerkeä avaintamaan mikkiään.

 

Mutta mikäli oli palaamassa Jämiltä Malmille, niin lähialueen kiertämisestä tuli noin mailin mutka reittiin. Siksi en ite jaksanut vaivautua TMA:n puolelle.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään