Guest ristov

RAMP-tarkastukset alkavat harrasteilmailussa (viikolla 27)

39 viestiä aiheessa

Tälläiseen törmäsin:

 

"Trafi – ilmailu tekee yksityis- ja harrasteilmailun lentotoiminnan tarkastuksia Etelä-Suomen lentokentillä viikolla 27. Näillä kansallisilla asematasotarkastuksilla ja EASA:n huoltotoiminta-asetuksen edellyttämillä RAMP-tarkastuksilla valvotaan ilma-aluksen ja ohjaajan varusteiden ja asiakirjojen lisäksi myös tarkastuksen kohteena olevien ilma-aluksien kuormausta."

 

http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=55090

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

On siis aika palauttaa mieleen, mitä kaikkia asiakirjoja yms. ei määräysten mukaan tarvitse olla mukana (esim. operatiivista lentosuunnitelmaa, massa- ja massakeskiölaskelmaa, notemeja ja säätietoja ei tarvita) ja mitä tietoja ei tarvitse olla kirjallisessa muodossa. Lähinnä siis siltä varalta, että tarkastuksia tulee suorittamaan erään kovasti pidetyn (eläkkeellä olevan) henkilön sukulaissielu....

 

Ilmailuhallituksen tulisi luoda käytännön toimiin pystyvä ja kenttätyötä tekevä "liikkuva poliisi", joka suorittaa lentotoiminnan ja lentoyritysten tarkastuksia ja jolla on riittävät valtuudet jopa lennon keskeyttämiseksi. (vrt. maaliikenne/liikkuva poliisi.)

 

ps. sen sijaan, lentokoneella lentäessä, kuuluu pakollisiin asiakirjoihin määräykset tunnistustoimenpiteiden kohteeksi joutuneen ilma-aluksen toiminnasta (OPS M2-1 kohta 6.1.3.1.1 d 2).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä pointti, Tatu!

 

Kesäiltojen ratoksi kehotan googlettamaan nimeä Yrjö Mörsky.  Monien tuntema pilotti Klaus Bremer kansanedustajana toimiessaan esitti valtiopäiville muutamia mielestäni sangen asiallisia kysymyksiä ilmailuviranomaisen toiminnasta. 

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googletus kertoo, että tämänniminen henkilö on toiminut vuonna 2003 Söder Airlinesin laatupäällikkönä. Sitten muutamaa vuotta myöhemmin sama nimi on jälleen esillä Ilmailuhallituksen osastopäällikkönä. Taloussanomien jutussa moititaan Ilmailuhallitusta saamattomuudesta kun maassa ei ole lentomekaanikkoja:

 

"Suomessa lentomekaanikkoja koulutetaan seitsemässä oppilaitoksessa. Yksikään niistä ei ole saanut nostettua tutkintoaan EU:n edellyttämälle tasolle.

Vaatimusten muuttuminen on ollut tiedossa kahden vuotta, mutta oppilaitokset eivät ole saaneet muutosten edellyttämää sertifiointia hakemuksista huolimatta.

...

Kouluttajat syyttävät sertifioinnin viivästymisestä Ilmailuhallitusta. Ilmailuhallituksen osastopäällikön Yrjö Mörsky katsoo, ettei sertifioinnille ole tarvetta. "

 

Ansiokkaasta toiminnasta "Mörsky, Yrjö, yksikönpäällikkö, Vantaa" on palkittu vuonna 2007 Suomen Valkoisen Ruusun ritarimerkillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä pointti, Tatu!

 

Kesäiltojen ratoksi kehotan googlettamaan nimeä Yrjö Mörsky.  Monien tuntema pilotti Klaus Bremer kansanedustajana toimiessaan esitti valtiopäiville muutamia mielestäni sangen asiallisia kysymyksiä ilmailuviranomaisen toiminnasta. 

 

Peter

 

Linkit Bremerin Kirjallisiin kysymyksiin

 

http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/TUNNISTE_KK_338_1998_fi.html

 

http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/TUNNISTE_KK_701_1998_fi.html

 

http://217.71.145.20/TRIPviewer/temp/TUNNISTE_KK_1209_1998_fi.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, ni onko niitä RAMPpaajia nyt sit näkyny? Ollaanhan sitten ystävällisiä ja kohteliaita siellä kentällä, eix... :)

 

Pst, mullonki tällane...

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku, jolla on täydellinen lista tarvittavista papereista, laittaa sellaisen tänne meidän laiskempien (tyhmempien)  kopiotavaksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko joku, jolla on täydellinen lista tarvittavista papereista, laittaa sellaisen tänne meidän laiskempien (tyhmempien)  kopiotavaksi?

 

Tässä tulee, koskien ei-ansiolentoa VFR:ssä:

 

OPS M1-21 kohta 2.1:

Ilma-aluksella tulee sitä ilmailuun käytettäessä olla seuraavat asiakirjat:

  • (väliaikainen) rekisteröintitodistus tai lupa ilmailuun
  • Lentokelpoisuustodistus (tai lupa ilmailuun)
  • Lentokäsikirja ellei erikseen hyväksytty ettei vaadita. (Lentokäsikirjan liitteet: punnitustodistus, minimivarusteluettelo (MEL), tarkistuslistat, mahdollisten muutostöiden yhteydessä laaditut tai eri versiovaihtoehtoja koskevat liitteet)
  • Matkapäiväkirja ja siirrettyjen vikojen luettelo
  • Radiolupa (mikäli radio on)
  • Edellisen katsastuksen pöytäkirja
  • Vakuutustodistukset
  • Melutodistus (jos vaaditaan)

 

Lisäksi OPS M2-1 kohta 6.1.3.1.1:

...seuraavat tiedot ja asiakirjat:

  • ajan tasalla olevat tarkoituksenmukaiset kartat aiotun lennon reittiä ja kaikkia niitä reittejä varten, joita voidaan odottaa käytettävän, jos reittiä joudutaan lennon aikana muuttamaan
  • määräykset tunnistustoimenpiteiden kohteeksi joutuneen ilma-aluksen päällikön toiminnasta

 

Kaikkien yllämainittujen pitää sitten tietysti olla voimassa, ajan tasalla, hyväksyttyjä jne. OFP:tä, massa- ja tasapainolaskelmia, NOTAMeita, säitä jne. tosiaan ei nähdäkseni minkään määräyksen mukaan tarvitse olla mukana (suositeltavaahan se toki on). Korjatkaa toki paremmin sääntöjä osaavat mikäli unohdin jonkun määräyksen missä noita on lueteltu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tulee, koskien ei-ansiolentoa VFR:ssä:

 

OPS M1-21 kohta 2.1:

[*]Melutodistus (jos vaaditaan)

 

OPS M2-1:

  • 6.8 Melutodistus
    Lentokoneissa, jotka täyttävät kansainvälisen siviili-ilmailun yleissopimuksen liitteen 16 (Annex 16) niteen 1 meluvaatimukset, on oltava asianomaisen valtion niin vaatiessa asiakirja, joka todistaa, että ilma-alus täyttää nämä vaatimukset.
    Huom.  Suomessa rekisteröidyiltä lentokoneilta ei vaadita Suomen alueella tällaista asiakirjaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskapa M1-21 on niinkin tuore kuin 23.2.1996, ei se tiedä viimeisimpiä kotkotuksia

-Lentokelpoisuustodistus tarvitsee kumppaniseen ARC:n (Todistus lentolenpoisuuden tarkastamisesta)

-Edellisen katsastuksen pöytäkirja. Ei tarvita - jotkut voivat kyllä itkeä ao. paperin perään.

 

Eikä kaikille pikkukoneille ei ole MEL:liä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailulaki sanoo asiakirjoista seuraavaa:

 

66 § Ilma-aluksen asiakirjat

 

Suomalaisessa ilma-aluksessa on oltava sitä ilmailuun käytettäessä mukana:

 

1) voimassa oleva rekisteröimistodistus;

 

2) voimassa oleva lentokelpoisuustodistus tai 27 §:n nojalla annettu lupa ilmailuun;

 

3) selvitys ilma-aluksen pakollisesta vakuutusturvasta;

 

4) Liikenteen turvallisuusviraston määräämät, ilma-aluksen tyypistä ja lennon luonteesta riippuvat asiakirjat, jotka ovat tarpeen lennon turvallista toteuttamista ja lentoon kohdistuvaa viranomaisvalvontaa varten.

 

Ulkomaisessa ilma-aluksessa ja ilma-aluksessa, jota ei ole rekisteröity, on sitä Suomen alueella ilmailuun käytettäessä oltava mukana:

 

1) voimassa oleva Chicagon yleissopimukseen liittyneessä valtiossa annettu rekisteröimistodistus tai 7 §:n 1 momentissa tarkoitettu Liikenteen turvallisuusviraston lupa ilma-aluksen käyttöön Suomen alueella;

 

2) voimassa oleva Chicagon yleissopimuksen liitteen 8 mukainen lentokelpoisuustodistus tai Liikenteen turvallisuusviraston tunnustama lupa ilmailuun;

 

3) selvitys ilma-aluksen pakollisesta vakuutusturvasta;

 

4) ulkomaisen ilmailuviranomaisen, tai jos kyse on rekisteröimättömästä ilma-aluksesta, Liikenteen turvallisuusviraston määräämät, ilma-aluksen tyypistä ja lennon luonteesta riippuvat asiakirjat, jotka ovat tarpeen lennon turvallista toteuttamista ja lentoon kohdistuvaa viranomaisvalvontaa varten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu sieltä ne hyökkäs heti ku koneen parkkiin sai :)

Olivat kyllä ihan asialinjalla.

 

Mistä tiesit ettei kyseessä ole piilokamera? Kysyitkö minkälaisia pahveja osoittamaan että rouvilla/herroilla on mitään valtuuksia kysellä yhtään mitään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omat paperit ja jopa varasilmälasit olivat kunnossa. 

Ihan asiallista touhua oli.

 

Tulikohan ihan oikeita käryjä yhtään? 

Tarkoitan siis muutakin kuin, että joku lappu vain ei ollut mukana. 

Löytyikö oikeita "Sanginjokilaisia"?

 

t,

OH-MAJ

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin,

 

mitäs tuosta voisi seurata? Mahtaako siitä edes olla yhtään mitään seuraamuksia jos kone on rekisterissä ja lentäjällä voimassaoleva lupakirja? "No ota ens kerralla.."?

 

Mulle ihan sama, paprut yms. on kyllä aina kunnossa.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä että asioista muistutetaan, mutta eikö noilla olis parempaaki tekemistä.

 

No, eikös se ole hyvä hiukkasen patistella laiskureita? Saattaa olla joillakin paperit vähän siellä sun täällä ja jotkin asiat pelkästään muistin varassa.

 

::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, eikös se ole hyvä hiukkasen patistella laiskureita? Saattaa olla joillakin paperit vähän siellä sun täällä ja jotkin asiat pelkästään muistin varassa.

 

::)

 

Ja ulkomailla,Ruotsi mukaanlukien ::),kannattaa varautua että kone jää kentälle,ainakin matka viivästyy jos.....

 

Edit/ Kannattaa huomioida myös ett ulkomailla voi käydä myös niin että ei pääse edes takaisin koneelle jos puuttuu papereita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihme nurinaa, eihän autoilemaankaan lähdetä ilman asianmukaisia dokumenttejä. Sitten kun joku valvoo niin valitetaan:p Ehkä tämä on sitä turvallisuuskulttuurin kehittämistä...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihme nurinaa, eihän autoilemaankaan lähdetä ilman asianmukaisia dokumenttejä. Sitten kun joku valvoo niin valitetaan:p Ehkä tämä on sitä turvallisuuskulttuurin kehittämistä...

 

 

Tietämättä otitko nurinaksi kirjoitukseni......

 

Täysin samaa mieltä,en nurise,paperit mukaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihme nurinaa, eihän autoilemaankaan lähdetä ilman asianmukaisia dokumenttejä. Sitten kun joku valvoo niin valitetaan:p Ehkä tämä on sitä turvallisuuskulttuurin kehittämistä...

 

 

autoilessa tarvittavat dokumentit näkee valvovan viranomaisen koneelta online  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

He todistivat oikeutensa osoittamalla liiviä jossa luki Ilmailuhallinto.

 

Eikö niissä liiveissä pitäisi lukea Trafi - ilmailu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

autoilessa tarvittavat dokumentit näkee valvovan viranomaisen koneelta online  ;)

Niin näkee, silti ne pitää olla mukana. Nämä Trafin heput eivät ilmeisesti näe ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään