Nils Rostedt

Maastopalohälytys merellä

9 viestiä aiheessa

Mielenkiintoinen uutinen tältä päivältä:

"Pelastuslaitos etsi tänään tuntikaupalla maastopaloa Emäsalon saarelta, kun lentokoneelta tullut paikkailmoitus oli väärä.

Koneen antamat koordinaatit osoittivat merialuetta. Lähin maa-alue oli Emäsalon lähellä oleva Korsholmen-saari.

 

Tolkkisista lähti palokuntavene ja Pirttisaaresta merivartioston vene, mutta kumpikaan ei löytänyt saaresta palon merkkejä, vain savua mantereen puolelta.

 

Pelastuslaitos lähetti autoja etsimään paloa, joka löytyi yli tunnin jalan suoritetun etsinnän jälkeen. Kytevä alue oli suuruudeltaan 20x50 metriä. Asutusta ei ollut lähellä. "

 

En tiedä tapauksesta tämän enempää, mutta tuntuu hieman merkilliseltä ettei kauniina kesäpäivänä Malmin lentoliikenne voinut auttaa palon paikallistamisessa. Meniköhän pelastuskeskukselta luottamus lentäjiin, kun ensimmäinen ilmoitus palosta annettiin väärillä koordinaateilla? Vai onko kyseessä uutisankka?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kuulostaa käsittämättömältä että suullisesti ilmoitettuja koordinaatteja ei tarkastettaisi etukäteen.

 

Tässä kevään mittaan on tullut useampaan kertaan todettua että kirjallisesti ilmoitettujen koordinaattien rajaaman alueen merkkaaminen kartalle on työlästä, vaikeaa tai jopa ylivoimaista.

 

Kaikkein näppärin tähän mennessä kokeilemani työkalu tähän voisi  olla Google Earth tai Google Maps, jos polygonin koordinaatit voisi syöttää lomakkeelle suoraan AIP:ssa, BendixKingin tai Garminin laitteessa käytetyssä formaatissa.

 

No, noita työkaluja nyt ei viranomainen kuitenkaan käyttäisi.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gepsissä KKJ27 ja esitysmuoto "maantieteelliset". Se riittää.

 

riittää.. mihin? Sotkemaan tilanteen, kun toinen puoli käyttääkin WGS84:ää.

 

Jo se, että kommunikaation toinen osapuoli antaa koordinaatit muodossa asteet, minuutit, sekunnit kun toinen odottaa saavansa koordinaatit muodossa asteet, minuutit, minuutin tuhannesosat riittää aiheuttamaan jonkin verran sekaannusta.

 

SAR-peruskurssi pakolliseksi lentolupakirjan osuudeksi :-)

 

t.P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jo se, että kommunikaation toinen osapuoli antaa koordinaatit muodossa asteet, minuutit, sekunnit kun toinen odottaa saavansa koordinaatit muodossa asteet, minuutit, minuutin tuhannesosat riittää aiheuttamaan jonkin verran sekaannusta.

 

Maksimissaan 1,8 km virhettä.  Luulisi löytyvän.

Löytyihän paikat ennen gps aikaakin. "lentelen tässä xxxxxstä  kohti yyyyytä ja yyyyhyn vielä  zz km, vasemmalla puolella, jonkun kilsan päässä qqqqqqjärven vastarannalla...."

 

SAR-peruskurssi pakolliseksi lentolupakirjan osuudeksi :-)

 

Kyllä maanmittausteknikon tutkinto riittää.  8)

 

M Arkku

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyihän paikat ennen gps aikaakin. "lentelen tässä xxxxxstä  kohti yyyyytä ja yyyyhyn vielä  zz km, vasemmalla puolella, jonkun kilsan päässä qqqqqqjärven vastarannalla...."

 

Vaihtoehtoisesti voi myös ilmoittaa kartan avulla: "Tuusulajärven kolmannesta u:sta kaksisataa metriä etelään."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaihtoehtoisesti voi myös ilmoittaa kartan avulla: "Tuusulajärven kolmannesta u:sta kaksisataa metriä etelään."

Niin jos olisi sama kartta käytössä :P.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmistus on ihan paikallaan. Meillä Keski-Suomessa palovalvontakone antaa ensin koordinaatit (WGS84 kahdella minuutin desimaalilla), hälytyspäivystäjä näpyttelee ne koneeseensa ja katsoo, mihin täppä ilmestyy. Sen jälkeen vielä varmistellaan esimerkiksi, että "palopaikka on xx-järven ja yy-järven välissä". Sunnuntaina, kun palo oli pieni ja turvesuolla, paikan varmistuttua kone sai luvan lähteä jatkamaan lenkkiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen VPK:n puolesta palolennoilla tähystäjänä. Paikannus tapahtuu VIRVEllä ja siitä koordinaatit suoraan häkeen vuoromestarin virveen tekstiviestinä. Välttyy kirjoitus/ajatusvirheiltä. Toki on hyvä myös paikantaa muutenkin kartasta, mutta kyllä tuolla korven keskellä on melko mahdoton muuten saada tarkkaa sijaintia pelastusyksiköille kuin koordinaateilla. VIRVE-VIRVE -yhteys pitää huolen vielä siitä, että on varmasti sama koordinaatisto käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään