Jussi Lisko

VFR-lentosuunnitelmat

124 viestiä aiheessa

Kysyin taas epäselvästi. :-[

 

Tarkoitin mitkä lentopaikat/alueet saavat lentosuunnitelman Oulun ja laskeutumiskentän alueen lisäksi.

 

Allekirjoittaneelle on paikannimet vaikeita käyttää,täällä niitä ei voi käyttää,taitaa olla Suomalainen käytäntö. :)

 

Ei ollut epäselvää, itse luin väärin!  :-[

 

Tuosta lennosta suunnitelma menee yksiköille EFOU, EFPS, EFES, EFKA, EFHA, EFTP, eli kaikkiin, minkä alta lento suuntautuu. Lisäksi VFR-lennoista plaani menee aina EHHK:n tiettyyn osoitteeseen, sekä EFESiin, riippumatta reitistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ollut epäselvää, itse luin väärin!  :-[

 

Tuosta lennosta suunnitelma menee yksiköille EFOU, EFPS, EFES, EFKA, EFHA, EFTP, eli kaikkiin, minkä alta lento suuntautuu. Lisäksi VFR-lennoista plaani menee aina EHHK:n tiettyyn osoitteeseen, sekä EFESiin, riippumatta reitistä.

 

Kiitos.Teillä asiat paremmin.... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aivan varmasti osaavat. Se kuuluu koulutusohjelmaan, joten se kyllä tehdään vähintään kerran jokaisen oppilaan kanssa.

 

Tämän lisäksihän oppilaan tulee lentää yksinmatkalento jolle täytyy tehdä lentosuunnitelma.

 

Eli minimissään kaksi plaania / oppilas. Riittääkö se oikeasti asian hallitsemiseen? Eikö näin tärkeää asiaa voisi harjoitella enemmänkin? Yhden plaanin lisäys olisi jo 50 % enemmän koulutusta aiheeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minimissään tuo 2 plaania. Todellisuudessa plaanin tekoa harjoitellaan lähes jokaisessa kouluttavassa organisaatiossa useammin.

Matkalento valmistellaan usein ennen lentopäivää ja siinä tehdään kuivaharjoitteluplaani(t). Lentopäivänä sama homma uudestaan ja tehdään oikea plaani.

Itse olen lennättänyt oppilaani ensin koulumatkalentona kohteeseen yhdellä plaanilla ja sitten on käyty tekemässä paluuplaani briefingissä/puhelimella. Sitten tekevät saman yksin. Yhteensä minimissään 5 plaania tehtynä.

Plaanin teko ei ole järkyttävän vaikeaa (etenkään puhelimella), sen oppii kyllä osana prosessia vähälläkin harjoittelulla. Viitseliäisyyttä sen tekemiseen on vaikempaa oppia.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysytäänpäs sitten (älkää luntatko) muutama nippeli koskien FPL:iä

 

- mikä nopeus annetaan FPL-lomakkeella:  IAS, TAS vai GS ?

- mitä tarkoittaa korkeus "VFR"

- jos teet plaanin valvomattomaan ilmatilaan lentokorkeudelle A050 niin saatko vapaasti muuttaa mielesi ja vaihdella korkeutta reitillä ?

- Kuinka suuri nopeuden muutos pitää ilmoittaa lennonjohdolle ?

- mitä tarkoittaa EET? Mainitse ainakin yksi tilanne missä/milloin sellainen pitää ilmoittaa plaanissa

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysytäänpäs sitten (älkää luntatko) muutama nippeli koskien FPL:iä

 

- mikä nopeus annetaan FPL-lomakkeella:  IAS, TAS vai GS ?

- mitä tarkoittaa korkeus "VFR"

-  jos teet plaanin valvomattomaan ilmatilaan lentokorkeudelle A050 niin saatko vapaasti muuttaa mielesi ja vaihdella korkeutta reitillä ?

 

Lotto pyörimään.

 

- TAS

- CTR:ltä ulos / CTR:lle sisään VAC-kartan mukaisilla korkeuksilla, CTR:n ulkopuolella lennetään valvomattomassa

- 5000ft on korkeus, jolle korkeimmillaan on tarkoitus nousta lennon aikana. mikään ei pakota nousemaan sinne ja mikään ei estä korkeuden muuttamista reitillä. Lentosääntöjen vaatimukset matkalentokorkeuksista on syytä huomioida.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä DCT-ongelmaa mietin itsekin viikonloppuna, kun lensin VFR:ssä EFHF-EFMA-EFHF. Tuntuu kieltämättä melko suurpiirteiseltä ilmoittaa vain DCT VIA NOKKA tai VIA LEMLA. Käytännössä kun Saaristomeren ylitsekin voi mieltymyksiensä mukaan valita eri reittejä.

 

Purjehtijana on tottunut suunnistamaan saarien mukaan. Mitä sanovat asiantuntijat jos plaaniin laittaa vaikka DCT VIA NOKKA-KORPOO-SOTTUNGA-LEMLA  tai vaihtoehtoisesti paluumatkalla. DCT VIA LEMLA KÖKAR-BJÖRKÖ-HIITTINEN-TAMMISAARI-NOKKA?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- mitä tarkoittaa korkeus "VFR"

 

Lieneeköhän tuo "VFR" ainoa sallittu kirjainyhdistelmä jossain lennonjohtojärjestelmien tietokannassa mikä tuohon kenttään kelpaa FL000 ja A000 -muotojen lisäksi?

 

Sinänsähän toi on aika pöljä lyhenne tarkoittamaan "aion lentää valvomattomassa ilmatilassa, paitsi lähialueet lähdössä ja laskussa" koska ei sitä tuosta kirjainyhdistelmästä äkkiseltään hoksaa - ja voihan sitä kaiketi mittariakin lentää valvomattomassa jos on seikkailunhalua ;)

 

Eikös tuo aiemmin vaan tarkoittanut että "lennän VMC:ssä, joten katsotaan pilvitilanne ja lentokorkeutta tarkemmin paikan päällä" - mikä vastais "VFR"-lyhenteestä tulevaa mielikuvaa huomattavasti paremmin ilman piilotettuja lisämääreitä..  ::)

 

//T

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- mitä tarkoittaa korkeus "VFR"

Peter

 

Olen varma että lyhenne VFR korkeutena tarkoittaa että on aikomus käyttää näitä VFR portteja,niitä ei ole pakko käyttää mutta jos saa selvityksen VFR ja on kirjoittanut VFR korkeudeksi niin silloin on pakko käyttää,tai kysyä lennonjohdolta.

 

Mikäli on ilmoittanut korkeudeksi esim. A035 ja DCT niin saa lentää porttien ulkopuolelta jos ei käsketä lentää portin kautta,jos epäselvyyksiä voi kysyä.(Hieman epävarma tapaus jos selvityksessä sanotaa lyhenne VFR)

 

Mikäli on kirjoittanut VFR korkeudeksi ja ilmoittaa haluavansa käyttää porttia,voi silti lentää portin ulkopuolelta kysymällä siihen luvan,tai lentämällä portin kautta,kaikissa yllämainituissa tapauksissa VAC kortin korkeudella  enintään,mutta vähintään 500 jalkaa pilven alapuolella,tai kysyä SVFR, ja yöllä vähintään,tai kysyä lennonjohdolta.

 

Tämä on kansallinen määräys,käytössä vai Suomessa,helppo ymmärtää,jos ei ymmärrä voi aina varmistaa......

 

Suoraan reitille vaikeaa jos on kirjoittanut korkeudeksi VFR ja saa VFR selvityksen,pitää varmistaa että.......

 

Vaihtoehtoja on enemmänkin.

 

Mikäli lähtee ilmaan tai laskeutuu kentälle jossa VFR portteja ei ole,tarkoittaa VFR korkeutena enimmäiskorkeutta,ei toki ehdotonta sillä aina voi ilmoittaa tai kysyä toista korkeutta.Valvomattomassa ilmoitusvelvollisuutta ei ole,silti kannattaa ilmoittaa.

 

Moinen lyhenne on hatusta vedetty,pitäisi poistaa kokonaan,mielestäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen varma että lyhenne VFR korkeutena tarkoittaa että on aikomus käyttää näitä VFR portteja,niitä ei ole pakko käyttää mutta jos saa selvityksen VFR ja on kirjoittanut VFR korkeudeksi niin silloin on pakko käyttää,tai kysyä lennonjohdolta.

...jne

 

:o Nyt kyllä minäkin hämmennyin miten monimutkaisesti tuon voi ajatella.

 

Eikö tuosta maininnasta "VFR" keskusteltu aiemminkin ja tultu siihen johtopäätökseen ettei sillä ole mitään tekemistä korkeuksien ja porttien käytön kanssa?

 

Mä ajattelen yksinkertaisesti

- jos laitan plaaniin VFR, lähtökohtaisesti käytän porttien mukaisia korkeuksia mutta voin myös pyytää sään salliessa muita korkeuksia

- jos laitan plaaniin korkeuden, on se korkein mitä aion reitillä käyttää ja lähtökohtaisesti haluan sinne heti startista, ei vaikuta reittiin.

- erityisen halunsa käyttää portteja voi ilmoittaa kohdassa REITTI

 

+ lennonjohto voi antaa myös muunlaisen reitti- ja korkeusselvityksen tilanteen vaatiessa. En ole koskaan Suomessa saanut selvitystä jossa olisi epäselvää mennäänkö portin kautta vai suoraan. Se on kuulunut aina selvitykseen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o Nyt kyllä minäkin hämmennyin miten monimutkaisesti tuon voi ajatella.

 

Eikö tuosta maininnasta "VFR" keskusteltu aiemminkin ja tultu siihen johtopäätökseen ettei sillä ole mitään tekemistä korkeuksien ja porttien käytön kanssa?

 

Mä ajattelen yksinkertaisesti

- jos laitan plaaniin VFR, lähtökohtaisesti käytän porttien mukaisia korkeuksia mutta voin myös pyytää sään salliessa muita korkeuksia

- jos laitan plaaniin korkeuden, on se korkein mitä aion reitillä käyttää ja lähtökohtaisesti haluan sinne heti startista, ei vaikuta reittiin.

- erityisen halunsa käyttää portteja voi ilmoittaa kohdassa REITTI

 

+ lennonjohto voi antaa myös muunlaisen reitti- ja korkeusselvityksen tilanteen vaatiessa. En ole koskaan Suomessa saanut selvitystä jossa olisi epäselvää mennäänkö portin kautta vai suoraan. Se on kuulunut aina selvitykseen.

 

 

No,en itsekään ymmärrä täysin.Hämmennys on täydellinen.

Virallista tekstiä:

VFR-lentojen korkeuden ilmoittaminen

Sen lisäksi, mitä VFR-lentojen korkeuden ilmoittamisesta on lentosuunnitelmalomakkeen kansainvälisissä täyttöohjeissa

sanottu, voidaan VFR-lentojen korkeus ilmoittaa kirjaimilla VFR niiden lentojen osalta, joissa lähialueelta (CTR) poistuttaessa

ja/tai sinne saavuttaessa aiotaan käyttää AIP AD -osan VAC-kartoilla julkaistuja ilmoittautumispaikkoja ja niiden mukaisia lentokorkeuksia.

Muiden kuin yllä tarkoitettujen VFR-lentojen osalta korkeus ilmoitetaan korkeutena keskimääräisestä merenpinnasta satoina

jalkoina kirjaimella A, jota seuraa 3 numeroa (esim. A030 tai A045), jolloin merkitään se ylin korkeus, jota valvotussa ilmatilassa

halutaan käyttää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:o Nyt kyllä minäkin hämmennyin miten monimutkaisesti tuon voi ajatella.

 

Eikö tuosta maininnasta "VFR" keskusteltu aiemminkin ja tultu siihen johtopäätökseen ettei sillä ole mitään tekemistä korkeuksien ja porttien käytön kanssa?

 

 

Oli kyllä keskustelua aikaisemmin,ei ole ollut näissä porteissa ongelmia minullakaan,toki ymmärrän että oikein en ole aina mennyt ja kysyä en tiennyt kun luulin meneväni oikein.

 

Säännöissä oli kai toisin kuin keskusteltiin,tarkistan.

 

Kirjoitin pilke silmäkulmassa,sääntö on poikkeava verrattuna ICAO:n

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkistin,ei kannata välittää pätkääkään VFR sanasta selvityksen yhteydessä,luulisin.

 

VFR korkeutena plaanissa on ilmoitus että aikoo käyttää portteja ja korkeutta,eli muut jotka saavat suunnitelman eivät tiedä millä korkeudella tulet,tietävät vain että aikomuksesi on käyttää portteja ja korkeuksia laskukentällä.

 

Mitä tekevät tällä tiedolla?

 

Ei ihme että en löydä vastaavaa menettelyä edes hakemalla muualta.

 

Eli en voi käyttää plaanissa Suomessa DCT lyhennystä jos kirjoitan korkeudeksi VFR joka tarkoittaa että aion käyttää portti/korkeus ja DCT että suoraan portista/korkeudesta välittämättä on toive....,tietenkin jos kirjoitan ensimäiseksi reittipisteeksi VFR portin nimen,voin käyttää DCT....

 

Melkein samaan lopputulokseen saavuin,älkää koittako tälläistä suunitelmaa kodin ulkopuolella,ei onnistu. :laugh:

 

Tässä paikka missä voi kokeilla/harjoitella kansainvälisiä lentosuunnitelmia,käyttänyt vuosia  :thmbup:

 

https://www.aro.lfv.se/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkistin,ei kannata välittää pätkääkään VFR sanasta selvityksen yhteydessä,luulisin.

 

VFR korkeutena plaanissa on ilmoitus että aikoo käyttää portteja ja korkeutta,eli muut jotka saavat suunnitelman eivät tiedä millä korkeudella tulet,tietävät vain että aikomuksesi on käyttää portteja ja korkeuksia laskukentällä.

 

Mitä tekevät tällä tiedolla?

 

Moni suomalainenhan haluaa välttää kaikenlaista jutustelua lennonjohdon kanssa. Hyi olkoon, siinähän joutuu itsekin puhumaan ja vielä vieraiden ihmisten kanssa... kun plaanissa lukee VFR, niin lennonjohto voi ainakin tehdä oletuksen siitä, ettei ko. ilma-alus ole nousemassa valvottuun ilmatilaan suunnitellulla reitillään. Kyllähän sitä erääseen maailman vilkkaimpaan suomalaiseen lähestymisalueeseen saattaa saada selvityksen, vaikka plaanissa lukisi VFR, mutta eivät oleta että liikenne sellaista pyytäisi.

 

Eikö tuosta maininnasta "VFR" keskusteltu aiemminkin ja tultu siihen johtopäätökseen ettei sillä ole mitään tekemistä korkeuksien ja porttien käytön kanssa?

 

Eikö se keskustelu koskenut maininnan "VFR" käyttöä radiopuhelinliikenteessä, eikä lentosuunnitelman korkeustietokentässä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moni suomalainenhan haluaa välttää kaikenlaista jutustelua lennonjohdon kanssa. Hyi olkoon, siinähän joutuu itsekin puhumaan ja vielä vieraiden ihmisten kanssa... kun plaanissa lukee VFR, niin lennonjohto voi ainakin tehdä oletuksen siitä, ettei ko. ilma-alus ole nousemassa valvottuun ilmatilaan suunnitellulla reitillään. Kyllähän sitä erääseen maailman vilkkaimpaan suomalaiseen lähestymisalueeseen saattaa saada selvityksen, vaikka plaanissa lukisi VFR, mutta eivät oleta että liikenne sellaista pyytäisi.

 

 

Kiitoksia,nyt putosi kolikko lippaaseen.Loistava ilmoitus kolmella kirjaimella,kuin salasanoma......

 

Tätä mahdollisuutta ei saa poistaa,Markullakin helpompaa. :)

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,94727.msg1196024.html#msg1196024

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia,nyt putosi kolikko lippaaseen.Loistava ilmoitus kolmella kirjaimella,kuin salasanoma......

 

Tätä mahdollisuutta ei saa poistaa,Markullakin helpompaa. :)

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,94727.msg1196024.html#msg1196024

 

 

Hyvä että joku ajattelee minunkin parastani. 8)

 

Ihan vain varmuuden vuoksi kerron kuitenkin että olen lentänyt lupakirjani vilkkaalta valvotulta (sotilas)lentokentältä joitakin kymmeniä vuosia sitten ja vallan hyvin hallitsen valvotun ilmatilan/ lennonvalvojan kanssa toimimisen.

Silti pyrin saamaan (ja lähes aina saan) selvityksen "selvitetty jättämään lähialue suoraan, 1500jalkaa tai alle, VFR". Moinen selvitys ei rajoita vapauttani niihin "heräteostoksiin". Eikä edes nousemiseen ylemmäs. Ainahan voi, niin halutessaan, ottaa yhteyttä lähimpään ATS-yksikköön ja pyytää selvitystä ylemmäs.

Vaan miksi pitäisi ahtamattomalla mäntämoottorikoneella korkeammalle pyrkiäkkään. Korkealle halutessani, ja sinne haluan usein, käytän purjelentokonetta

 

M Arkku

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esim kuumana kesäpäivänä ilmastoimattomalla koneella on mukava käyttää luonnollista ilmastointia ja lentää korkeammalla. Siinä ohessa on mukava jutella lennonjohtajan kanssa kun moottoroitu matkalentäminen on muuten niin tasaista puuhaa. Ja kyllä ahtamatonkin kulkee taloudellisemmin korkealla. Ja maisematkin voivat olla hienoja.

 

[ attachment removed / expired ]

alle 3000ft AGL edelleen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silti pyrin saamaan (ja lähes aina saan) selvityksen "selvitetty jättämään lähialue suoraan, 1500jalkaa tai alle, VFR". Moinen selvitys ei rajoita vapauttani niihin "heräteostoksiin". Eikä edes nousemiseen ylemmäs.

 

Ei toki rajoita. Itse olen ymmärtänyt tuon VFR:n tarkoittavan siinä radiopuhelinliikenteessä vain käytössä olevia lentosääntöjä, kun sitä niin sujuvasti myös muut kuin lähilennonjohto toistaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... 1500jalkaa tai alle, VFR". ... Vaan miksi pitäisi ahtamattomalla mäntämoottorikoneella korkeammalle pyrkiäkkään.

 

Esimerkiksi siksi, että

a) suunnistaminen helpottuu oleellisesti koska näet pitemmälle

b) turvallisuus lisääntyy merkittävästi, sillä moottorihäiriön sattuessa voit valita pakkolaskupaikan huomattavasti suuremmalta alueelta

c) ahtamaton mäntämoottorikone tuottaa parhaan TAS:in 75% moottoriteholla tyypillisesti hiukan alle 8000 FT korkeudessa.  Ts. tehoasetuksen ja polttoaineenkulutuksen säilyessä samana pääset suuremman ilmanopeuden ansiosta pitemmälle eli ns ominaisukulutus litraa per kuljettu matka on pienempi.

d) Radion kuuluvuus paranee merkittävästi koska radiohorisontti siirtyy kauemmaksi. Pätee siis sekä COM- että NAV-radioihin.  Radiohorisonttihan sijaitsee keskim. 1.23 * neliöjuuri (korkeus ft) NM etäisyydellä

e) Ilman turbulenttisuus pienenee yleensä ylöspäin mennessä. Varsinkin jos pääsemme pilven alta pilven päälle.

 

 

Kääntäen:  En näe juuri mitään järkevää syytä lentää ahtamattomalla mäntämoottorikoneella matkalentoa 1500 ft msl tai alle - jos vain sää sallii ylemmäksi nousemisen eikä siellä ylempänä ole pahoja vastatuulia.

 

Olen havainnut lukuisissa viime aikoina pitämissäni matkalentokoulutustilanteissa, että keskiverto suomalainen PPL-pilotti uskoo että 1500 ft MSL on se ainut oikea matkalentokorkeus.  Ilmeisesti siksi, että se on ollut monilla se tyypillinen matkalennon harjoittelukorkeus PPL-kurssilla - ja se korkeus jolla ei tyypillisesti vielä jouduta valvottuun ilmatilaan (TMA) reitillä.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen havainnut lukuisissa viime aikoina pitämissäni matkalentokoulutustilanteissa, että keskiverto suomalainen PPL-pilotti uskoo että 1500 ft MSL on se ainut oikea matkalentokorkeus.  Ilmeisesti siksi, että se on ollut monilla se tyypillinen matkalennon harjoittelukorkeus PPL-kurssilla - ja se korkeus jolla ei tyypillisesti vielä jouduta valvottuun ilmatilaan (TMA) reitillä.

 

Mistähän tämä sitten johtuu, ettei kurssilaisia juurikaan lennätetä TMA:lla? Tämmöisen päätelmän tästä voisi tehdä, jos sulla on tuollaisia kokemuksia ja itekin kun muistelen omaa koulutustani, niin näinhän se oli. Aina vfr-portista ulos valvomattomaan ja aikanaan toisesta portista sisään ja laskuun - siis niinä harvoina kertoina, kun ei matkaa korpikentille lennetty.

 

Muistan, kun tuli ensimmäisen soolomatkalennon vuoro Malmilta Pirkkalaan ja takaisin, niin otin korkeutta koko ajan Helsingin tontin alarajan noustessa lisää ja jatkoin jossain muutamassa tonnissa eteenpäin ja pyysin sitten selvitykset MIL CTA:lle ja TMA:lle. Vieläkin muistan, että sittenhän mulle tulikin oppilaana hämmennys, kun oli selvitetty Pirkkalan vfr-portille tuhanteen jalkaan ja ite lentelin paljon ylempänä TMA:lla. Siinähän ei pääse portille käymättä välillä valvomattomassa. Ja kun kuvioista ei ollu aikasempaa kokemusta opettajan kanssa...

 

Meinaan vaan, että ppl-kurssihan ois mitä parhain paikka harjoitella valvotussa lentämistä, niin homma tulee tutuksi eikä sitä pyri loppuelämäänsä välttämään.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen havainnut lukuisissa viime aikoina pitämissäni matkalentokoulutustilanteissa, että keskiverto suomalainen PPL-pilotti uskoo että 1500 ft MSL on se ainut oikea matkalentokorkeus.  Ilmeisesti siksi, että se on ollut monilla se tyypillinen matkalennon harjoittelukorkeus PPL-kurssilla - ja se korkeus jolla ei tyypillisesti vielä jouduta valvottuun ilmatilaan (TMA) reitillä.

 

Peter

 

Me kyllä harjoitellaan paljon isommallakin korkeudella

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistähän tämä sitten johtuu, ettei kurssilaisia juurikaan lennätetä TMA:lla?

 

Oman kurssini aikana pyytäessä selvitystä Turun TMA:lle, paikallinen ATS-elin pyysi radiossa vahvistamaan, että kyse on koululennosta/solo. Ja antoi sen jälkeen "selvityksen" valvomattomaan. Silloin en hämmennykseltäni tajunnut vastata negative, nyt toimisin toisin :)

 

Pirkkalassa TMA:lle on päässyt aina. Ehkä tutkasta on jotain hyötyä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläkin muistan, että sittenhän mulle tulikin oppilaana hämmennys, kun oli selvitetty Pirkkalan vfr-portille tuhanteen jalkaan ja ite lentelin paljon ylempänä TMA:lla. Siinähän ei pääse portille käymättä välillä valvomattomassa.

 

Noh, mites toimit? ;D

 

Meikä olisi varmaan "oppilasrutiinilla" vaistomaisesti tullut TMA:n pohjasta läpi kiltisti tonniin...

 

Muistan kun yksinlentovaiheessain Malmi kerran ystävällisesti varoitteli NOKAn ulkopuolella kiehääviä EFHK:n käytössä olevasta 15/33:sta. "NOKAn kautta VFR", oli selvää puhetta (700 FT), mutta sitten jäin kummeksumaan, saanko vaiko enkö saa nousta sen 1300 jalan kattoon?  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, mites toimit? ;D

 

No siinähän alko jo paineita oppilaan harteille kasautumaan, kun kone etenee hyvää kyytiä ja portilla pitäis olla tonnissa. Lisäksi oli opetettu, että kun antaa tornille arvionsa portille saapumisesta, niin samalla ilmoitetaan ATIS ja mites mä sen nyt kuuntelen, kun koneessa on vaan yksi radio ja mulla on nyt yhteys APP:iin, jaksoa ei sais jättää ja se varmaan just sillon huhuilee mua, jos koitan tässä vaivihkaa nopeesti käydä kuuntelemassa atiksen... :P

 

Eli joo havaittuani tulevan ongelman mä pyysin selvitystä TMA:n alle valvomattomaan, tulin alas, kuuntelin atiksen ja otin yhteyden torniin. Hyvin se lento meni lopulta. ;)

 

-m

 

edit: tai siis en pyytänyt selvitystä valvomattomaan, vaan selvityksen jättää TMA

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noi plaanien teot hoituu kyllä tosi kätevästi soittamalla Tampereen aluelennonjohtoon jossa ystävällisesti ottavat asiat ylös. Tuntuvat haluavan lähtöilmoituksen eri soitolla kun olet oikeasti valmis lähtöön, mikä on ihan ymmärrettävää, ilmeisesti muutamakin perille saapumatta jäänyt kone on löytynyt lähtökentältä pilotin mentyä lämmittämään yllättäen saunaa tai rassaamaan kaverin autoa tms yllättävää... :) Eli "moi, oscar alfa bravo lentoonlähtö Räyskälästä aikaan 45" lähtöpaikalta toimii hyvin. Veikkaisin että myös anarkistiversio "viiden minuutin kuluttua" onnistuu ja ymmärretään..  ;)

 

Ihan asenne- ja opettelukysymys, homma toimii vallan mainiosti ja varsin pienellä vaivalla saa ison hyödyn jota saattaa joskus tarvita.

 

//Tuomas

 

 

Minulla on periaatteena että en soita plaaneja voimaan maasta, tunnetusti lennon vaarallisin vaihe (lentoonlähtö) korpikentältä tulee suojattua kun tehdään se plaani siten että dep ilmoitetaan radiolla esim. alueelle, pyritään lähtemään luvattuna aikana ja kerrotaan lähtö radiolla sitten kun ollaan saatu pulkka reitille ja kuuluvuuskorkeudelle. Jos lähtö menee metsään, alkaa plaanin voimassaoloajan jälkeen hakuoperaatio, jos lähtöilmoituksen soittaa maasta niin haku alkaa vasta sitten kun kaukana määränpäässä ei näy tulijaa.

Sama juttu on käänteinen kun tullaan sinne korpikentälle, kannattaa soittaa se päättäminen eikä päättää radiolla esim. laskukierroksesta.

Tämän päättämisen suhteen olen vasta viimeaikoina ryhdistäytynyt, aiemmin olin aina pelko että unohtaisin tuon soittamisen ja siksi päättäminen ilmasta oli suosiossani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään