Jussi Lisko

VFR-lentosuunnitelmat

124 viestiä aiheessa

Minulla on periaatteena että en soita plaaneja voimaan maasta, tunnetusti lennon vaarallisin vaihe (lentoonlähtö) korpikentältä tulee suojattua kun tehdään se plaani siten että dep ilmoitetaan radiolla esim. alueelle, pyritään lähtemään luvattuna aikana ja kerrotaan lähtö radiolla sitten kun ollaan saatu pulkka reitille ja kuuluvuuskorkeudelle. Jos lähtö menee metsään, alkaa plaanin voimassaoloajan jälkeen hakuoperaatio, jos lähtöilmoituksen soittaa maasta niin haku alkaa vasta sitten kun kaukana määränpäässä ei näy tulijaa.

Sama juttu on käänteinen kun tullaan sinne korpikentälle, kannattaa soittaa se päättäminen eikä päättää radiolla esim. laskukierroksesta.

Tämän päättämisen suhteen olen vasta viimeaikoina ryhdistäytynyt, aiemmin olin aina pelko että unohtaisin tuon soittamisen ja siksi päättäminen ilmasta oli suosiossani.

 

Aktivoituuko suunnitelmä näin yksinkertaisesti?

 

Ymmärrän että aktivoituu jos laittaa plaaniin niin että arvioitu lähtöaika on todellinen lähtöaika.Alkavatko etsinnän jos dep ilmoitusta ei tule,vai olettavatko että ei lähtenyt ollenkaan?

 

Edit/Kysymys koskee vain ja ainoastaan Suomen ilmatilaa,muualla taitaa mennä plaani roskakoriin kun ei ole aktivoitu. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä jää Pulkkinen löytymättä kuvatun laisella systeemillä.

Jos ei Pulkkinen aktivoi lentosuunnitelmaansa ennen lentoon lähtöä ja päätyy kiitotien jatkeelle katolleen (toivottavasti ei ole pakkasta tai ainakaan kovasti paarmoja) lentosuunnitelma vanhenee tunnin kuluttua FPL:ään merkitystä EOBT ajasta.

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä jää Pulkkinen löytymättä kuvatun laisella systeemillä.

Jos ei Pulkkinen aktivoi lentosuunnitelmaansa ennen lentoon lähtöä ja päätyy kiitotien jatkeelle katolleen (toivottavasti ei ole pakkasta tai ainakaan kovasti paarmoja) lentosuunnitelma vanhenee tunnin kuluttua FPL:ään merkitystä EOBT ajasta.

 

Pete

 

Tällaista kohtaloo en toivo Pulkkiselle,kenellekään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Sama juttu on käänteinen kun tullaan sinne korpikentälle, kannattaa soittaa se päättäminen eikä päättää radiolla esim. laskukierroksesta.

Tämän päättämisen suhteen olen vasta viimeaikoina ryhdistäytynyt, aiemmin olin aina pelko että unohtaisin tuon soittamisen ja siksi päättäminen ilmasta oli suosiossani.

 

Pete jo tuossa kertoikin, miksi lähtiessä menettelysi ei todellakaan takaa mitään.

 

Aluelennonjohdossa kun kuulee kerrottavan näitä ARReja, joka kerta  nousee ihmetys, että miksi ehdoin tahdoin plaani pitää päättää ennen lennon vaarallisinta vaihetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pete jo tuossa kertoikin, miksi lähtiessä menettelysi ei todellakaan takaa mitään.

 

Aluelennonjohdossa kun kuulee kerrottavan näitä ARReja, joka kerta  nousee ihmetys, että miksi ehdoin tahdoin plaani pitää päättää ennen lennon vaarallisinta vaihetta.

 

Saapuessa on selvä että soitetaan maasta, mutta eikö se lähdössä ole yksi ja sama?

 

Jos soittaa ennen lähtöä ja kaputt - etsintä alkaa vasta ilmoitetun lentoajan jälkeen +30min (?) jolloin on taatusti myöhäistä.

 

Jos vetää kaputin startissa ennen kun ehtii ilmoittaa radiolla, ei aleta etsiä ikinä, ts. vasta kun omaiset kaipaavat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saapuessa on selvä että soitetaan maasta, mutta eikö se lähdössä ole yksi ja sama?

 

Jos soittaa ennen lähtöä ja kaputt - etsintä alkaa vasta ilmoitetun lentoajan jälkeen +30min (?) jolloin on taatusti myöhäistä.

 

Jos vetää kaputin startissa ennen kun ehtii ilmoittaa radiolla, ei aleta etsiä ikinä, ts. vasta kun omaiset kaipaavat.

 

Ei se kuitenkaan ole sama asia. Jos haluaa asiaa varmistella, niin suunnittelee reitin useamman lentopaikan kautta ja tekee vastaavasti yhtä monta plaania. Läpärin jälkeen päättä edellisen ja aktivoi seuraava. Porin Ilmailuopistossa vaikutti taannoin "Takku" -niminen henkilö (nimi muutettu), jonka vaikutuksesta Porin Ilmailuopiston koneet tekivät eräänlaisen oman version jo kielletystä vanhan liiton ns. Thru-Planista, jolla pystyi tekemään lentosuunnitelman useammalle legille samalla lomakkeella. "Takku" oli, aiheesta huolestunut: jos ilmailuopiston mopocessna lentää isoilla tankeilla 4 tunnin lentoja, alkaa loppupäässä laskennallinen etsintäalue olla järkyttävän suuri ja koneen löytyminen varsin epätodennäköistä. Ratkaisu oli ymmärrettävä, mutta täysin väärä - tällaisista plaaneista haluttiin eroon.

 

Porin koneiden ilmoituksia sitten otettiin vastaan aluelennonjohdossa kyllästymiseen asti. Periaatteessa ilmoitusten tekeminen on edelleen mahdollista, mutta tietääkseni lennonjohdon järjestelmät eivät tue tällaisten ARR-ilmoitusten seurantaa. Ainoa vaihtoehto on tietojeni mukaan lennon pätkiminen useampaan legiin, jolloin etsintöjen käynnistyminen on myös ripeämpää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm...

 

tein tuossa hiljan plaanin muutaman lentopaikan kautta RMK/TGL sejase. Varasin joka läpilaskuun 10 minuuttia vaikka pysähdyin. Se osoittautui liian lyhyeksi, joten ajattelin jatkossa tehdä 20 min varauksen.

 

Onks tää nyt sit silleen huonoa ilmailutapaa?

 

Huomasin myöhästyksen lennon toiseksi viimeisellä legillä ja muutin sitä ETAatiota radioitse alueeseen. Sit siinä läpilaskulla Naarajärvelle soitin ja tein seuraavaa lentopaikkaa seuraavan plaanin valmiiksi, kun se piti tehdä tuolla autiolla korpikentällä tuntia ennen kun se on sotilaskenttäkin. Silloin lennonjohtajatäti kyseli että tämähän tuttu tunnus, missäs sitä kun just soitin että myöhästytte. "Joo tässä pienellä tauolla..".

 

Näin pääsimme matkaan seuraavan läpilaskun jälkeen kohtuuajassa.

 

Yksi vaihtoehto johon sain vinkin eräältä Suomen johtavalta taitolentäjältä on soittaa plaani "holdiin" jos tekee välilaskun. Soittaa alueeseen että nyt on silleen että tuli pissihätä ja oon täällä hetken, jatkan tuossa puolen tunnin päästä ja iloittelen sit ratijolla kun lähen.

 

Sanos Jouni miten tää menee parhaiten noin lennonjohdon kannalta, lähden kuitenkin taas viikolla matkalennolle!

 

t. Timo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mites jos soittaisi alueelle juuri ennen lentoonlähtöä ja tarjoaisi samalla vielä ilmoitusta radiolla x minuutin päästä?

 

Mitenkähän toimisi tälläinen systeemi systeemin ulkopuolella?Jos jotain sattuu lähdön jälkeen niin alkaa selvitys oliko soitettu ja sanottu sitä vai tätä.

 

Hyvä idea muuten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pieni ohitus aiheesta,toki vain maantieteellinen.

 

Ystäväni kuoli yhdeksänkymmenluvun alussa onnettomuudessa,makasi romuttuneessa koneessa noin kahdeksan tuntia kun kukaan ei kaivannut.

 

Oli ELT huutanut tuntitolkulla,kuultiin ympäri keskiruotsia,lentäjät/lennonopettajakin ilmoitti arlandaan että hälytys kuultavissa.Etsintöjä ei aloitettu kun oletettiin että väärä hälytys taas kerran.Lentosuunnitelmaakaan ei ollut,minä istuin kerholla yli puoleenyöhön ja odotin takaisin.

 

Ei oltu sovittu varmaksi mitään,odotin vain.

 

No,ei tullut kaverit takaisin,oletin että taas ovat laskeutuneet jonnekin pellolle ja jääneet yöksi jonkun maanviljelijän luokse.

 

Aamupäivällä tuli soitto että mennyt lento mönkään,aika lähellä mökkiäni.

 

Kyllä nousi elämä tästä onnettomuudesta,tuli pieniä parannuksiakin,varsinkin miten kuuluu toimia CEFYL:ssä kun signaali kuuluu.

 

Tuli myös käyttöön nk yksinkertainen lentosuunnitelma torniin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm...

 

tein tuossa hiljan plaanin muutaman lentopaikan kautta RMK/TGL sejase. Varasin joka läpilaskuun 10 minuuttia vaikka pysähdyin. Se osoittautui liian lyhyeksi, joten ajattelin jatkossa tehdä 20 min varauksen.

 

Onks tää nyt sit silleen huonoa ilmailutapaa?

 

 

Noinhan ne läpärit pitäisi ymmärtääkseni ilmoittaa lentosuunnitelmassa.

 

 

Huomasin myöhästyksen lennon toiseksi viimeisellä legillä ja muutin sitä ETAatiota radioitse alueeseen. Sit siinä läpilaskulla Naarajärvelle soitin ja tein seuraavaa lentopaikkaa seuraavan plaanin valmiiksi, kun se piti tehdä tuolla autiolla korpikentällä tuntia ennen kun se on sotilaskenttäkin. Silloin lennonjohtajatäti kyseli että tämähän tuttu tunnus, missäs sitä kun just soitin että myöhästytte. "Joo tässä pienellä tauolla..".

 

Näin pääsimme matkaan seuraavan läpilaskun jälkeen kohtuuajassa.

 

Yksi vaihtoehto johon sain vinkin eräältä Suomen johtavalta taitolentäjältä on soittaa plaani "holdiin" jos tekee välilaskun. Soittaa alueeseen että nyt on silleen että tuli pissihätä ja oon täällä hetken, jatkan tuossa puolen tunnin päästä ja iloittelen sit ratijolla kun lähen.

 

Sanos Jouni miten tää menee parhaiten noin lennonjohdon kannalta, lähden kuitenkin taas viikolla matkalennolle!

 

t. Timo

 

 

Kyseessä on ihan normaali menettely, termi ei kuitenkaan ole hold, vaan delay (viivästys). Ilmoitat yksinkertaisesti uuden arvioidun lähtöajan ja sillä siisti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsinkö nyt taas ihan pieleen: plaanissa TGL, joka tarkoittaakin kaffilla ja vessassa käyntiä, ja sitä varten plaanin voisi pistää "paussille"?? :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ymmärsinkö nyt taas ihan pieleen: plaanissa TGL, joka tarkoittaakin kaffilla ja vessassa käyntiä, ja sitä varten plaanin voisi pistää "paussille"?? :o

Mä käsitin tän vähän erilailla.

 

Laskin näille TGLlille (eli pysähdyksille) tietyn ajan niin, että pyrin pysymään aikataulussa. Sain kuitenkin kuppilassa vinkin, että soittamalla voi ottaa "lisäaikaa" niin ettei tartte tehdä uutta plaania, jos esim. joutuukin vaikkapa laskeutumaan liian kuuman sään tms. takia eli tämä on se Delay?

 

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja minä kun luulin, että jos matkalla Malmilta Jämille haluaa käydä Räyskälässä lihiksellä, tarvitsee kaksi plaania ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja minä kun luulin, että jos matkalla Malmilta Jämille haluaa käydä Räyskälässä lihiksellä, tarvitsee kaksi plaania ???

 

No niin minäkin mutta tuota TGL:ää voi(nee) käyttää näin hvyäkseen. Sinänsähän se on ihan hvyä tapa, siihenhän pannaan arviot joka TGL:ään (ja siinä voi varata sen 20-30 min).

 

Miksipä se ei toimisi noin. Tuleepahan aikataulutettua muutakin elämää kuin vain EFHF-EFHV.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Sain kuitenkin kuppilassa vinkin, että soittamalla voi ottaa "lisäaikaa" niin ettei tartte tehdä uutta plaania, jos esim. joutuukin vaikkapa laskeutumaan liian kuuman sään tms. takia eli tämä on se Delay?

 

 

Hetkinen... otetaanpa uusiks. Sinulla on plaani mistä minne? Ja mitä sitten tapahtuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on plaani Hyvinkäältä Joensuuhun. Merkkaan TGL:t vaikkapa Mikkeliin ja Rantasalmelle. Rantasalmella huomaan, että kannus puhkesi ja pitää korjata. Sen sijaan, että lopettaisin plaanin siihen, soitan alueeseen ja kerron, että olen Rantasalmella, tuli noin tunnin viive ja jatkan plaania radioitse myöhemmin.

 

Näinkö?

 

Lisätäänpä vielä toinen skenaario:

 

sama plaani EFHF-EFJO, merkkaan TGL:t Mikkeli ja Rantasalmi ja varaan molempiin tuon mainion Excelin laskeman ajan lisäksi 30 min TGL-aikaa ja saavun Joensuuhun aiktaulun mukaan (käytyäni vilvoittavalla uimaretkellä Rantasalmella).

 

 

t. Timo

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mä käsitin tän vähän erilailla.

 

Laskin näille TGLlille (eli pysähdyksille) tietyn ajan niin, että pyrin pysymään aikataulussa. Sain kuitenkin kuppilassa vinkin, että soittamalla voi ottaa "lisäaikaa" niin ettei tartte tehdä uutta plaania, jos esim. joutuukin vaikkapa laskeutumaan liian kuuman sään tms. takia eli tämä on se Delay?

 

 

t. Timo

 

Onkos nykyään palattu taas vanhoihin määräyksiin?  Ennenhän oli mahdollista tehdä usean kentän kierroksesta vain yksi plaani, kunhan ilmoitteli läpilaskuja tms.  Ymmärsin tässä muinoin, että tällainen yhdellä plaanilla usean kentän kiertäminen ei enää olisi mahdollista?  Olenko ollut sittenkin väärässä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos nykyään palattu taas vanhoihin määräyksiin?  Ennenhän oli mahdollista tehdä usean kentän kierroksesta vain yksi plaani, kunhan ilmoitteli läpilaskuja tms.   Ymmärsin tässä muinoin, että tällainen yhdellä plaanilla usean kentän kiertäminen ei enää olisi mahdollista?  Olenko ollut sittenkin väärässä?

 

Kyllä ne TGL:t voi VFR-lennolle ainakin merkitä samaan plaaniin, vaan IFR-koululennot joissa tehdään sitten jonkin sortin mittarilähestymisiä (ja jatketaan niiden jälkeen jollekin muulle kentälle), eivät mahdukaan enää samaan plaaniin (Suomessa). Esimerkiksi Ruotsissa kuulemma mahtuvat nekin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli uutinen mimulle että onnistuu täällä.

 

En harrasta läpäreitä,mutta tiedän että TGL plaanit kiellettiin kauan sitten ainakin VFR lentojen osalta.Ehkä kysymyksessä kiertotie..... :)

 

Tai sitten palattu aikaan entiseen.

 

Siis täytyy tehdä eri plaanit kaikille lennoille,TGL onnistuu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pete jo tuossa kertoikin, miksi lähtiessä menettelysi ei todellakaan takaa mitään.

 

No nyt täytyy todeta että olen ollut väärässä, tähän harhaluuloon kai syynä se kun jäin muinoin kielestäni kiinni eräälle korpikentälle ja tovin päästä lennonjohto soitti että ollaankos sitä lähdössä vai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennonjohtajana itseäni on mietityttänyt muutaman tyyppiset VFR-lentosuunnitelmat:

 

1) lähialueen rajalle päätettävät: jos tiedät, mihin ja kauanko lennät, mikset oman turvallisuutesi (etsintä- ja pelastuspalvelu) vuoksi pidä suunnitelmaa voimassa koko matkan aijan?

 

Onnistuuko nämä lähialueen rajalla päätettävät suunnitelmat joka kentällä Suomessa.

 

Yritin viime kesänä kerran,henkilökunta brifingissä sanoi että eivät päästä kentälle ilman että täytän plaanin.Yritin sanomalla että jätän sen radiolla torniin ja päätän rajalla....

Ei käynyt,kentän päälikön määräys että ketään ei päästetä briefingistä kentälle ilman plaania.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan sitä briefingiin kilauttaa plaanin, joka päättyy lähialueen rajalle :thmbup:

 

Olin sisällä brefingissä,mukavia tyttöjä ei siinä mithään.... :thmbup:,olisin voinut tietenkin siittä kilauttaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään