Jussi Lisko

VFR-lentosuunnitelmat

124 viestiä aiheessa

Jaaaa, no sitten olisit voinut vilauttaa...

...kirjallisen plaanin ilman mitään rajoja ;D

 

Juu,pähkäilin jo että jos vain sitä tarkoittikin tytöt,siis ilman rajoja.... :laugh:

 

No,en moista plaania ole koskaan tehnyt.Ne hoidan puhelimella torniin vilkkailla kentillä kuten vaaditaan,radiolla muuten.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos nykyään palattu taas vanhoihin määräyksiin?  Ennenhän oli mahdollista tehdä usean kentän kierroksesta vain yksi plaani, kunhan ilmoitteli läpilaskuja tms.   Ymmärsin tässä muinoin, että tällainen yhdellä plaanilla usean kentän kiertäminen ei enää olisi mahdollista?  Olenko ollut sittenkin väärässä?

 

Vanhoista määräyksistä en tiedä mutta nykyisissä mainitaan aika selkeästi, että RMK/TGL ja arvioitu läpilaskun aika huomioonottaen rullaus ja koekäyttö.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus 80-luvulla minulle on opetettu "thruplaanista", että kyseessä oli pelkästään suomalainen erikoisuus.

 

Nykyisin kai voi yhdellä plaanilla käydä tekemässä läpäreitä valvomattomilla lentopaikoilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhoista määräyksistä en tiedä mutta nykyisissä mainitaan aika selkeästi, että RMK/TGL ja arvioitu läpilaskun aika huomioonottaen rullaus ja koekäyttö.

 

Mä vähän ihmettelen sitä olennaista, eli mikä läpilasku se on jos on tarkoitus jäädä läpärikentälle hetkeksi paistattelemaan päivää?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla on plaani Hyvinkäältä Joensuuhun. Merkkaan TGL:t vaikkapa Mikkeliin ja Rantasalmelle. Rantasalmella huomaan, että kannus puhkesi ja pitää korjata. Sen sijaan, että lopettaisin plaanin siihen, soitan alueeseen ja kerron, että olen Rantasalmella, tuli noin tunnin viive ja jatkan plaania radioitse myöhemmin.

 

Näinkö?

 

Lisätäänpä vielä toinen skenaario:

 

sama plaani EFHF-EFJO, merkkaan TGL:t Mikkeli ja Rantasalmi ja varaan molempiin tuon mainion Excelin laskeman ajan lisäksi 30 min TGL-aikaa ja saavun Joensuuhun aiktaulun mukaan (käytyäni vilvoittavalla uimaretkellä Rantasalmella).

 

t. Timo

 

 

No joo, tähän ei delaytä käytetä, ainoastaan aktivoimattoman lentosuunnitelman lähtöajan siirtämiseen.

 

En suosittele saamasi neuvon käyttöä, varsinkaan näiden uintiretkien tekemiseksi. Sen sijaan on ihan normaali juttu, että ilma-alus ilmoittaa lentoaikansa muuttuvan esim. vastatuulen, pilvisyyden tai muun seikan takia (esim. jäädään pyörimään jonnekin - kuten palolennolla tunnistamaan palopaikkaa). Näissä tapauksissa suosittelen etsintä- ja pelastuspalvelun helpottamiseksi ilmoittamaan sen hetkisen paikan ja lyhyesti kuvaamaan lentoajan pitenemisen syyn.

 

Suositeltavin tapa ex-tempore pysähdyksen hoitamiseksi on kertoa saapumisilmoitus pysähdyspaikkaan ja tehdä sieltä uusi plaani eteenpäin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä näistä plaaneista. Viimeaikoina on aluelennonjohdon lennonvarmistusoperaattorit (ottavat vastaan plaaneja puhelimessa) tuskastuneet plaaninjättäjien jaaritteluun, pohtimiseen ja viisasteluihin puhelimessa. Operaattoreilla on muutenkin paljon tehtävää kesäaikana, joten ylimääräinen aikailu ei ole toivottavaa näin yksinkertaisissa asioissa.

 

Miettikää esimerkiksi koneen tyyppimerkintä ja laitteet valmiiksi. Kuulostaa yllättävän hölmöltä jälkikäteen nauhalta kuunneltuna, kun plaanin jättäjä pyhtyy pohtimaan näitä asioita puhelimessa. Ja harmittavinta on se, että se vie jumalattomasti aikaa. Jos mahdollista, ottakaa käsiinne kirjallinen lentosuunnitelma, täyttäkää se kynällä tai mielessänne valmiiksi ja soittakaa vasta sitten. Jos sitä ei ole saatavilla, operaattorit tenttaavat teitä tiedot yksi kerrallaan järjestyksessä. Pääasia on, että mietitte asianne valmiiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnistuuko nämä lähialueen rajalla päätettävät suunnitelmat joka kentällä Suomessa.

 

Yritin viime kesänä kerran,henkilökunta brifingissä sanoi että eivät päästä kentälle ilman että täytän plaanin.Yritin sanomalla että jätän sen radiolla torniin ja päätän rajalla....Ei käynyt,kentän päälikön määräys että ketään ei päästetä briefingistä kentälle ilman plaania.

 

Onnistuu. Nää on minusta kaksi eri asiaa.

 

1) Joillain kentillä (kuten EFHK) ei plaaneja oteta jaksolla vastaan...tai ei ainakaan otettu vielä muutama vuosi sitten. Kait se sitten vie liikaa aikaa tornilta kirjotella ylös se jaksolla maasta annettu plaani, joten on päätetty kieltää ne kokonaan.

 

2) Mikään ei estä tekemästä plaania vain lähialueen rajalle ja päättämään siihen.

 

Ja nämä kaksi kun yhdistää, niin joillain kentillä on sitten pakko tehdä se kirjallinen plaani, jonka voi tehdä lähialueen rajalle. Mutta kun nyt kerran sitä lomaketta joutuu täyttelemään, niin aika lailla samalla vaivallahan sen sitten kirjottaa määräkentälle asti.

 

Hmmm...toisaalta enpä ole koskaan täyttänyt paperiplaania vain lähialueen rajalle, kun nyt tarkemmin mietin. Liekö se kelpaisi briefingiin, jos jättäisi määräkentän tyhjäksi, enpä tiedä. Tavallaanhan lomake on sitten hieman vajaasti täytetty. ???

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm...toisaalta enpä ole koskaan täyttänyt paperiplaania vain lähialueen rajalle, kun nyt tarkemmin mietin. Liekö se kelpaisi briefingiin, jos jättäisi määräkentän tyhjäksi, enpä tiedä. Tavallaanhan lomake on sitten hieman vajaasti täytetty. ???

 

Kaipa sitä joku keksii vielä laittaa siihen vapaavalintaisen kentän ja sitten peruuttaa plaanin kokonaan lähialueen rajalla..  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnistuuko nämä lähialueen rajalla päätettävät suunnitelmat joka kentällä Suomessa.

 

Yritin viime kesänä kerran,henkilökunta brifingissä sanoi että eivät päästä kentälle ilman että täytän plaanin.Yritin sanomalla että jätän sen radiolla torniin ja päätän rajalla....

Ei käynyt,kentän päälikön määräys että ketään ei päästetä briefingistä kentälle ilman plaania.

Liittyisikö tämä siihen että D luokan ilmatilassa lähiallueeen rajalla päätettävän lentosuunnitelman voi antaa radiolla just ennen lähtöä mutta C luokan ilmatilassa tämä ei onnistukkaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liittyisikö tämä siihen että D luokan ilmatilassa lähiallueeen rajalla päätettävän lentosuunnitelman voi antaa radiolla just ennen lähtöä mutta C luokan ilmatilassa tämä ei onnistukkaan?

 

Tarkistin ilmatilan,on C 24h/vrk

 

Edit/Kiitos,lukee selvästi suomeksi ENR 1.2.1 :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFTU AD 2.14-2 LDG -kartta ja huomautus 2 "FPL:n esittämistä suoraan lennonjohdon taajuudella tulisi välttää"

 

Ilman plaania saapuville homma kyllä järjestyy, vaikkakin olisi hyvä että mahdollisimman moni tekisi sen plaanin koko legille ennen lentoa. Lähtevien osalta olemme soveltaneet tuota yllä olevaa kohtaa niin, että plaaneja ei oteta vastaan, edes lähialueen rajalle. Tässä ei ole kyse kettumaisuudesta, vaan yksinkertaisesti hyvin usein liikennettä on se verran että ei yksin tornissa ehdi. Tottakai on hiljaisia hetkiä jolloin sitä aikaakin olisi, mutta mihin se raja sitten vedetään ja mistä lentäjä sen voisi tietää milloin käy jaksolla ja milloin ei?

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFTU AD 2.14-2 LDG -kartta ja huomautus 2 "FPL:n esittämistä suoraan lennonjohdon taajuudella tulisi välttää"

 

Ilman plaania saapuville homma kyllä järjestyy, vaikkakin olisi hyvä että mahdollisimman moni tekisi sen plaanin koko legille ennen lentoa. Lähtevien osalta olemme soveltaneet tuota yllä olevaa kohtaa niin, että plaaneja ei oteta vastaan, edes lähialueen rajalle. Tässä ei ole kyse kettumaisuudesta, vaan yksinkertaisesti hyvin usein liikennettä on se verran että ei yksin tornissa ehdi. Tottakai on hiljaisia hetkiä jolloin sitä aikaakin olisi, mutta mihin se raja sitten vedetään ja mistä lentäjä sen voisi tietää milloin käy jaksolla ja milloin ei?

 

Hannu

 

Esimerkiksi Bromma:ssa saman tyylinen systeemi,saapuminen ilman plaania onnistuu,lähteminen myös kun soittaa puhelimella torniin suunitelman lähialueen rajalle.

 

Vuosia ollut systeemi käytössä,silti kuulee että radiolla jätetään plaania ja torni kuumana.Ei välitetä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En suosittele saamasi neuvon käyttöä, varsinkaan näiden uintiretkien tekemiseksi. Sen sijaan on ihan normaali juttu, että ilma-alus ilmoittaa lentoaikansa muuttuvan esim. vastatuulen, pilvisyyden tai muun seikan takia (esim. jäädään pyörimään jonnekin - kuten palolennolla tunnistamaan palopaikkaa). Näissä tapauksissa suosittelen etsintä- ja pelastuspalvelun helpottamiseksi ilmoittamaan sen hetkisen paikan ja lyhyesti kuvaamaan lentoajan pitenemisen syyn.

 

Suositeltavin tapa ex-tempore pysähdyksen hoitamiseksi on kertoa saapumisilmoitus pysähdyspaikkaan ja tehdä sieltä uusi plaani eteenpäin.

 

En tarkoittanut ex-tempore-pysähdyksiä enkä viivästyksiä vaan suunniteltuja läpilaskuja = pysähdyksiä. Käytännössä siis pysähdystä Vesivehmaalle vedenjuontiin, Naarajärvelle oikomaan jalkoja jne.

 

Voisin tietenkin tehdä kolme eri plaania välille Malmi-Kuopio, siinähän jäisi helposti enemmän pelivaraa läpilaskuillekin. Jos kuitenkin laittaisin TGL:ille 30 min aikaa, käyn Vesivehmaalla ja Naarajärvellä eikä kukaan huomaakaan että se läpilasku (tai läpilaskut) kestivät sen 30 min.

 

No, tänään lensin EFHV-EFJO 1h40min Grobilla, Pitää varmaan laskea joskus keskinopeus kun jouduin muuttamaan plaanin lentoaikaa (Excel sanoi 2h mutta tuulikin kovempaa). Toisaalta alueeseen ilmoittamani ajan lyhennys ei ollut kai sitten mennyt perille Jojensuuhun kun ihmettelivät hetken että täh ai näin vai (kun ehdin laskeutua ennen tornin avautumista).

 

Pääsin kuitenkin Kuhmoon (lopettaen radioplaanin Kattiin ja vaimoplaanin Kuhmoon) hengissä, terveisiä Lentuan rannalta!

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFTU AD 2.14-2 LDG -kartta ja huomautus 2 "FPL:n esittämistä suoraan lennonjohdon taajuudella tulisi välttää"

 

Ilman plaania saapuville homma kyllä järjestyy, vaikkakin olisi hyvä että mahdollisimman moni tekisi sen plaanin koko legille ennen lentoa. Lähtevien osalta olemme soveltaneet tuota yllä olevaa kohtaa niin, että plaaneja ei oteta vastaan, edes lähialueen rajalle. Tässä ei ole kyse kettumaisuudesta, vaan yksinkertaisesti hyvin usein liikennettä on se verran että ei yksin tornissa ehdi. Tottakai on hiljaisia hetkiä jolloin sitä aikaakin olisi, mutta mihin se raja sitten vedetään ja mistä lentäjä sen voisi tietää milloin käy jaksolla ja milloin ei?

 

Hannu

 

Pirkkalassa sama mieninki, meillä tosin C-ilmatila, joka sen lähtöplaanin kieltää tekemästä jaksolla. Jos jostain syystä päädyt tulemaan Pirkkalaan yllättäen, pääset kyllä jaksolla eistettävälläkin plaanilla, mutta aina jos suunnittelet tuloa, saat palvelua vähemmän harmistuneelta lennonjohtajalta jos plaani on jo valmiina. Ja senkin voi tehdä siten, että se aktivoidaan lähialueen rajalla (kunhan tietty tulee ajoissa ääneen selvitystä varten). Tässä tapauksessa lennonjohtajalla on siis liuska valmiina, jossa tiedot lennosta on, eikä jakso kuormitu näistä toiminta-ajoista yms. Nämä vain lähialueella voimassa olevat plaanit kannattaa soittaa EFTP:n osalta pikalliseen briefingiin (vielä kun se on olemassa), ihan normaalia toimintaa paikallistenkin pilottien kanssa!

 

Tervetuloa siis Pirkkalaan, parhaan palvelun saa kun on jonkinlainen plaani olemassa ennen kuin jaksolla ilmoittautuu!  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tarkoittanut ex-tempore-pysähdyksiä enkä viivästyksiä vaan suunniteltuja läpilaskuja = pysähdyksiä. Käytännössä siis pysähdystä Vesivehmaalle vedenjuontiin, Naarajärvelle oikomaan jalkoja jne.

 

Voisin tietenkin tehdä kolme eri plaania välille Malmi-Kuopio, siinähän jäisi helposti enemmän pelivaraa läpilaskuillekin. Jos kuitenkin laittaisin TGL:ille 30 min aikaa, käyn Vesivehmaalla ja Naarajärvellä eikä kukaan huomaakaan että se läpilasku (tai läpilaskut) kestivät sen 30 min.

 

Vedätäksää nyt, Timo, meitä tyhmempiä, vai keneltä meistä läpilaskun (TGL = touch and go landing) käsite on hukassa?

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tarkoittanut ex-tempore-pysähdyksiä enkä viivästyksiä vaan suunniteltuja läpilaskuja = pysähdyksiä. Käytännössä siis pysähdystä Vesivehmaalle vedenjuontiin, Naarajärvelle oikomaan jalkoja jne.

 

Edelleenkin ihmettelen. Läpilasku tarkoittaa lentoonlähtöä välittömästi, ilman pausseja, suunniteltuja tai ei. Mistä tällaisen määritelmän olet löytänyt että suunniteltu ja plaaniin merkitty TGL tarkoittaisi sitä että käydään läpilaskupaikalla vedenheitossa? ??? Se on kyllä ihan loppulasku / full-stop / pysähtymiseen asti minun mielestäni.

 

 

e: oho, Antin kanssa telepatia toimii..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomaan että olen todennäköisesti rikkonut säädöksiä aikaisemmin tämän kahden tunnin suhteen......

 

Tulo DODAM 3500 jalkaa,sehän on selvästi ATS reitin ulkopuolella......,vai?

 

 

1.2.4 Norjan ja Ruotsin lentotiedotusalueiden kautta ATSreittien

ulkopuolella Suomen alueelle saapuvaa ei-aikataulunmukaista

lentoa koskeva lentosuunnitelma on lähetettävä

siten, että se on ao. aluelennonjohdolla viimeistään kahta

tuntia ennen valtakunnan maarajan tai aluemeren ulkorajan

laskettua ylitystä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vedätäksää nyt, Timo, meitä tyhmempiä, vai keneltä meistä läpilaskun (TGL = touch and go landing) käsite on hukassa?

 

 

En vedätä vaan kuulin kuppilassa (!) tällaisia tulkintoja ja kun luin lentosääntöjä, joissa luki huomioiden tuo koekäyttö ym., päättelin itsekin näin.

 

Ehkä se sitten vain on helpompaa lennellä ilman plaaneja.

 

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En vedätä vaan kuulin kuppilassa (!) tällaisia tulkintoja ja kun luin lentosääntöjä, joissa luki huomioiden tuo koekäyttö ym., päättelin itsekin näin.

 

Ehkä se sitten vain on helpompaa lennellä ilman plaaneja.

 

 

t. Timo

 

Eiköhä määräyksissä tarkoiteta koekäyttöä ensimmäisellä lähtöpaikalla ja siihen aikalisää,kuten myös aikalisää rullaukseen.

 

TGL paikalla et voi tehdä koekäyttöä kuin ilmassa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomaan että olen todennäköisesti rikkonut säädöksiä aikaisemmin tämän kahden tunnin suhteen......

 

Tulo DODAM 3500 jalkaa,sehän on selvästi ATS reitin ulkopuolella......,vai?

 

 

1.2.4 Norjan ja Ruotsin lentotiedotusalueiden kautta ATSreittien

ulkopuolella Suomen alueelle saapuvaa ei-aikataulunmukaista

lentoa koskeva lentosuunnitelma on lähetettävä

siten, että se on ao. aluelennonjohdolla viimeistään kahta

tuntia ennen valtakunnan maarajan tai aluemeren ulkorajan

laskettua ylitystä.

 

 

 

Itseäni lainailen.....

 

Onko alapuolella ulkopuolelella suomalaisten määräysten mukaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhä määräyksissä tarkoiteta koekäyttöä ensimmäisellä lähtöpaikalla ja siihen aikalisää,kuten myös aikalisää rullaukseen.

 

TGL paikalla et voi tehdä koekäyttöä kuin ilmassa. :)

 

AIC B 4 / 2009 sanoo tosiaan: "Lähtöpaikan jälkeiselle ensimmäiselle läpilaskukentälle arvioituun TGL-aikaan on huomioitava rullaus- ja koekäyttöaika kuten yllä olevassa esimerkissä on ohjeistettu."

 

Vaan onpahan briefingi taas nimenomaisesti ohjeistanut, että jos VFR-lennolla on tarkoitus tehdä stop&go -lasku valvotulle lentopaikalle (riippumatta siitä, edellyttääkö uusi lentoonlähtö rullausta kiitotien alkuun vai ei), niin se merkataan plaaniin TGL:änä eikä stop&go:na ja stop&go:ta pyydetään vasta tornilta. Näin olen sitten toiminut ja myös käytännössä myös merkinnyt stop&go -laskut korpikentilläkin TGL:inä FPL:ään, mutta tosiaan siellä maassa ollaan silloin korkeintaan se pari minuuttia että saadaan kone kiitotien päähän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TGL paikalla et voi tehdä koekäyttöä kuin ilmassa. :)

 

No mikä ettei kun on nopeana ja rata piisaa, check-listalta kannattaa ohittaa kohta "lukitse jarrut" että ei tule full stop lasku läpilaskun sijaan.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään