Guest jopa

EASA:n SIB (Service Information Bulletin)

3 viestiä aiheessa

EASA on julkaissut SIB 2010-15 joka koskee turvavöiden tarkastusta. Tästä on kotimainen Competent Authority sitten katsonut viisaaksi antaa lentokelpoisuusmääräyksen eli AD:n (M3132). AD:tä kai julkaisee vain EASA, sillä sehän on muutos tyyppihyväksyntään ja kaikki tyyppihyväksyntäasiat ovat EASA:lla.

No näitä EASA:n SIB:jä on runsaasti ja ne kai eivät ole pakollisia Suomessa, ellei TraFi ole niitä pakolliseksi määrännyt. SE että onko AD oikea tapa on tietenkin hieman eri asia, mutta kuitenkin.

Kysyisinkin, että pitäisikö Trafin julkaista jonkinlainen politiikka näiden SIB:n osalta vai käykö tähänkin juttu, että vain kaverit tietävät jne...

 

Olisiko Trafin myös julkaistava politiikka Service Bulletiinien osalta, vai hyväksytäänkö sellainen ajattelu, että tapauskohtaisesti - hyvä veli.

Olen ollut kokouksessa, jossa EASA:n edustaja (lakimies) kertoi, että EASA voi antaa AD:n tyyppihyväksyntäasiassa, mutta ei ns. huoltovirheasiassa. Huoltovirheasiasta annetaan SIB, joka tulee kunkin maan viranomaisen asettaa pakolliseksi.

Käsitykseni on siis että jos Trafi ei määrittele SIB:ä pakolliseksi, niin se on harkinnan varainen. Toisin sanoen yksityisen ilmailijan ei tarvitse lukea EASA:n sivuja lainkaan, ainakaan tässä asiassa.

 

Voitaisiinko mitenkään edellyttää, että Laitilan Jyrki / Vahtera tekisi yksiselitteisen ohjeen meille tavallisille ilmailijoille. Ei vai.... 

No mutta jos joku muu sen tekisi.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIB:ssä suositellaan tarkastamaan vain ne vyöt, joita on huollettu 28.11.2003 jälkeen.  Mutta suomalainen AD edellyttää tarkastamaan kaikki (riippumatta iästä) vyöt.  Siis vuodesta 1 alkaen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIB:ssä suositellaan tarkastamaan vain ne vyöt, joita on huollettu 28.11.2003 jälkeen.  Mutta suomalainen AD edellyttää tarkastamaan kaikki (riippumatta iästä) vyöt.  Siis vuodesta 1 alkaen.

 

Olisi, jälleen, ihan hienoa kuulla ne perustelut, joilla suomalainen viranomainen on katsonut moisen aiheelliseksi. Mihinkään mielivaltaanhan tälläisiä toimenpiteitä ei pitäisi perustaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään