Esa Kaihlanen

Matkatavaroista....

11 viestiä aiheessa

Paluu koittaa, ei voi mitään.... Upea vuosi on takana, muuta ei voi sanoa. Eli, Torstaiaamuna AY078:lla Osakasta kohti Helsinkiä, josta jatketaan ATR:llä Jyväskylään (AY291).

 

Kysyisin kuitenkin matkatavaroista... Kun en ole aikaisemmin juurikaan matkustellut. Tänne tullessa ei ollut ongelmia, mutta nyt vuoden mittaan on tuota tavaraa kertynyt vähän suunniteltua enemmän. Eli, tuleeko ongelmia noiden matkatavaroiden painojen kanssa, kun tuo laukku näyttäisi menevän n. 27-28 kilon tietämille? Vieläkö tuo menisi ilman lisämaksuja?

 

Entäpä sitten Hesan päässä, aikaa olisi aikataulujen mukaan lentojen välillä tunti kymmenen minuuttia. Pitääkö tuo ruumaan menevä laukku poimia itse ja tsekata uudelleen tuonne jatkolennolle, vai hoituuko automaattisesti? Tänne tullessa laukkuun ei tarvinnut Vantaalla koskea, vaan se meni automaattisesti Osakan koneeseen.

 

Tällaisia kysymyksiä tällä kertaa...

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paluu koittaa, ei voi mitään.... Upea vuosi on takana, muuta ei voi sanoa. Eli, Torstaiaamuna AY078:lla Osakasta kohti Helsinkiä, josta jatketaan ATR:llä Jyväskylään (AY291).

 

Kysyisin kuitenkin matkatavaroista... Kun en ole aikaisemmin juurikaan matkustellut. Tänne tullessa ei ollut ongelmia, mutta nyt vuoden mittaan on tuota tavaraa kertynyt vähän suunniteltua enemmän. Eli, tuleeko ongelmia noiden matkatavaroiden painojen kanssa, kun tuo laukku näyttäisi menevän n. 27-28 kilon tietämille? Vieläkö tuo menisi ilman lisämaksuja?

 

Entäpä sitten Hesan päässä, aikaa olisi aikataulujen mukaan lentojen välillä tunti kymmenen minuuttia. Pitääkö tuo ruumaan menevä laukku poimia itse ja tsekata uudelleen tuonne jatkolennolle, vai hoituuko automaattisesti? Tänne tullessa laukkuun ei tarvinnut Vantaalla koskea, vaan se meni automaattisesti Osakan koneeseen.

 

Hesan päässä varmaan ollaan tarkempia mutta

ne siellä Osakassa kumminkaan ole Finnairin omaa

väkeä vaan Finnair ostaa palvelut joltain paikalliselta

ja tuskin ne muutamasta kilosta mitään piittaa.

Itsellä ollut lukuisia kertoja yli 40kg laukkuun Suomeen

päin Finnairilla tullessa (painavin taisi olla 45kg)

eikä koskaan ole mitään sanottu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäpä sitten Hesan päässä, aikaa olisi aikataulujen mukaan lentojen välillä tunti kymmenen minuuttia. Pitääkö tuo ruumaan menevä laukku poimia itse ja tsekata uudelleen tuonne jatkolennolle, vai hoituuko automaattisesti? Tänne tullessa laukkuun ei tarvinnut Vantaalla koskea, vaan se meni automaattisesti Osakan koneeseen.

 

Laukku kantsii siellä Oskan päässä jatkoselvittää suoraan Jyväskylän lennolle, joten sinun ei tarvitse muuta kuin siirtyä ulkomaan terminaalista kotimaan puolelle Hki-Vantaalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laukku kantsii siellä Oskan päässä jatkoselvittää suoraan Jyväskylän lennolle, joten sinun ei tarvitse muuta kuin siirtyä ulkomaan terminaalista kotimaan puolelle Hki-Vantaalla.

 

Ei muuten homma toimi noin! Katsopa Finnairin nettisivulta Yksityisille -> Matkustusohjeet -> Lennon jälkeen -> Tullaus. Muutamia Esan tapaukseen liittyviä lainauksia:

 

"Perussääntö: Jos ulkomaan lähtöasemalla saamassasi matkatavaran vastakuitissa ei ole vihreää reunaa, on sinun tullattava laukkusi Helsingissä. ...

 

Saapuessasi EU-maiden ulkopuolelta Helsinkiin jatkaaksesi muualle Suomeen lentäen, on sinun noudettava matkatavarasi tuloaulasta Helsinki-Vantaan lentoasemalla ja tullattava ne ennen jatkolennolle siirtymistäsi. Mikäli laukku ei ole lähtöselvitetty perille asti, on se ensin lähtöselvitettävä tuloaulan tulopalvelussa. ...

 

Saapuessasi tuloaulaan 3 (ei-Schengen-aula): Mahdollisen lähtöselvityksen ja tullauksen jälkeen viet laukun ulkomaanterminaalin kerrosta ylempänä olevaan lähtöaulaan 2, Baggage Drop -lähtöselvitystiskille 219, 220 tai 221. ...

 

Laukun luovutettusi voit siirtyä porttialueelle lähtöaulan 2 turvatarkastuksen kautta, eikä sinun siis tarvitse kulkea kotimaanterminaalin lähtöselvityksen kautta."

 

Laukut menevät automaattisesti kotimaan jatkolennolle ainoastaan silloin, kun ne on lähtöselvitetty EU-maissa eli niissä on vihreäreunainen laukkumerkintä. Poikkeuksena on Kanariansaaret, jossa laukut merkitään vihreäreunaisella matkalaukkulipukkeella mutta matkatavarat on silti tullattava Helsinkiin saavuttaessa.

 

-harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuten homma toimi noin! Katsopa Finnairin nettisivulta Yksityisille -> Matkustusohjeet -> Lennon jälkeen -> Tullaus. Muutamia Esan tapaukseen liittyviä lainauksia:

 

Ahaa! ::) Aina oppii jotain uutta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFHK on syvältä, jos sattuu tulemaan EU:n ulkopuolelta:

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=17;action=display;threadid=12939

 

Ja ESSA eli Arlanda on vielä syvemmältä, sillä siellä joutuu raahaamaan laukut terminaalista toiseen kotimaan jatkolennolle vaikka tulisi EU:n sisäpuolelta!

 

-harri

 

EDIT: Tuo Jussin viittaama thread on kirjoitettu runsas vuosi sitten eli systeemit ovat saattaneet muuttua. Helsinkiläisenä minulla ei ole kokemusta kotimaan jatkolennoissa. Noissa lainaamissani Finnairin ohjeissahan sanotaan, että laukut kotimaan jatkolennoille voi jättää ulkomaan lähtöaulaan 2 eli huomattavasti lähemmäksi kuin kotimaanterminaali.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ESSA eli Arlanda on vielä syvemmältä, sillä siellä joutuu raahaamaan laukut terminaalista toiseen kotimaan jatkolennolle vaikka tulisi EU:n sisäpuolelta!

 

Mutta: esim. OUL-ARN-ORD osaa laukut mennä mennä raahamatta.

 

Helsinkiläisenä minulla ei ole kokemusta kotimaan jatkolennoissa. Noissa lainaamissani Finnairin ohjeissahan sanotaan, että laukut kotimaan jatkolennoille voi jättää ulkomaan lähtöaulaan 2 eli huomattavasti lähemmäksi kuin kotimaanterminaali.

 

Siitä huolimatta Finnairin lennolla joutuu raahaamaan laukkuja. Finnair kun ei ole saanut laittaa jatkolento-checkiniä heti ei-schengen alueen jälkeen. Mutta kuten sanottua, systeemit on saattaneet muuttua (pahoin pelkään että ei).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksista! Eikohan nailla evailla selvita. Eniten huolettaa tuon laukun paino (about 33kg, kun sallittu on 20kg...). Jos sen kanssa ei tosiaan tule ongelmaa, siina sitten mitaan. Lopusta selvitaan kylla.

 

-Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksista! Eikohan nailla evailla selvita. Eniten huolettaa tuon laukun paino (about 33kg, kun sallittu on 20kg...). Jos sen kanssa ei tosiaan tule ongelmaa, siina sitten mitaan. Lopusta selvitaan kylla.

 

-Esa

 

Nojaa, kaverilla oli joskus Malesiasta Suomeenpäin

Finnairin kympillä tullessa kahdessa laukussa

reilut 120 kg ;)

Sujautti Penangin kentällä virkailijalle vähän US-dollareita

ja se oli sillä selvä ;)

Toisaalta kun mennessä oli ollut suora lento niin

sillä paluumatkalla jouduttiin tekemään Bangkokiin

välilasku kun kapu laskikin että ei taida löpöt

riittää kotiin saakka :D:D:D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia etukäteen Northportin ramp-henkilöstön puolesta. ;D

Mikään ei ole herkullisempaa kuin survoa n. 30kg laukkua ATR:n ruumaan ;)

 

Mutta tervetuloa, joka tapauksessa. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään