Markku Valkama

totuus esiin!


70 viestiä aiheessa

Heinäkuinen itäsuomenlenkki.

 

Kesäleskellä on joutoaikaa, joten juohtui mieleen suorittaa ilmailu-urotekoja töitten jälkeen.

Konekin näytti olevan vapaana siispä riittävän pitkä varaus illaksi.

 

Varatessa varmaa oli vain lento EFJY-EFPK, loput avoinna, ehkäpä mökille?

Notamista selvisi että kiitotie on kunnostustöiden vuoksi suljettu. Nou Hätä.

 

Kentälle päästyäni kaivoin Grobin hallinperiltä, tankkasin kaiken mitä massakeskiö sallii ja soitin puhelimella plaanin lähialue ulos itään.

Päivätarkastus ja koneeseen, kone käyntiin, lämmityskäyttö ja radiosta atiksen kuuntelu. Hitto onpas tuuli, 12knots ja 60 astetta sivusta.

Onneksi koneelle sallitaan 12 knots suoraan sivusta.(on kyllä melko optimistinen arvo)

 

Yhteys torniin:" Jyväskylän torni, OH-665 tiedotus exrei, 1013, valmis rullaamaan." "665, torni, rullaa alfasta kiitotien yli rullaustielle sierra",

"alfasta kiitotien yli sierralle, 665"

Koekäyttö ja muut lähtötarkistukseset "665 valmis"

"Selvitetty jättämään lähialue suoraan, 1500jalkaa tai alle VFR" "selvä jättämään lähialue reitille, 1500 tai alle, 665"

"Selvä lentoonlähtöön, tuuli 12 solmua, 240 astetta"

"selvä lähtöön, 665" Ja kahva eteen, vauhti kiihtyy kannus nousee ja sitten; puuska iskee.

 

Hetken "ohjaamo täynnä käsiä" mutta ei pahenpaa paniikkia ja sain koneen ilmaan.

Gps:n opastamana nokka kohti EFPK. Karttanäyttöön ilmestyy lähes heti iso ympyrä, Vihtavuoren "tankero". Lennän ympyrää tangeeraten.

 

Matka jatkuu reippaassa myötätuulessa eikä aikaakaan kun on aika radioida: "Jyväskylän torni,665, lähialue ulos, päätän lentosuunitelman tähän."

"lentosuunitelma päätetty aikaan 54, terve"  "665"

 

Reipas myötätuuli antaa maanopeudeksi hetkittäin yli 225km/h

Tossa tuo hankasalmen masto taas seisoo, hyvä reittimerkki, melkein tarkalleen viivalla.

Kas Revontulen golkentälläkin on jengiä, mahtaa se pallo mennä minne sattuu tällä tuulella.

Eipä näy laskettelijoita Häkällä heh heh. (viimeksi oli!)

 

Jahas ja naaran jakso 123,200 ja ennakkovaroitus "Pieksämäen liikenne, OH-665 visuaalissa jyväskylästä, arvioi kierrokseen kymmenen minuuttia."

Vastauksena syvä hiljaisuus.

 

Matka jatkuu. "pieksämäen liikenne OH-665 liittyy kierrokseen myötätuuliosalle kolmekolme ja kiertää kentän"

 

Onpas tuulipussi lerppuna, taitaa niskamäki tehdä aallon ja ohjata tuulen kentän yli, tarkkana finaalissa siis

"pieksämäen liikenne, 665 myötätuuli yksviis"

 

Sikahieno lasku lähes kynnykselle ja joutuu jopa käyttämään kierroksia että pääsee rullaustielle ja sieltä platalle.

Lyhyt jäähdytyskäyttö ja pelit seis, asiakirjojen täyttö ja iloisesti tervehtimään tuttuja ilmailijoita. Joita paikalla hulppeat yksi kappaletta.

 

Pusikon kastelun ja tovin jutustelun jälkeen loppuillan suunnitelmakin selviää, käynpä mökillä kääntymässä ja sieltä Rautavaaran kautta takaisin jykkylään.

 

Tuumasta toimeen, ennakkovaroitussoitto rouva vaimolle, mies koneeseen ja huiska pyörimään, "pieksämäen liikenne, OH-665 rullaa kiitotielle yksviis"

Koekäyttö ja muut krumeluurit, "pieksämäen liikenne, 665 suorittaa lentoonlähdön kiitotieltä yksi viisi ja poistuu kuopion suuntaan"

Kahva eteen ja eleetön lentoonlähtö ilman sen kummempia kiemuroita.

 

On se muuten iso tuo Pieksämäen ratapiha. .. ainiin siis go to ja valikosta mokki, enter. jahas siis tonnepäin. Varkaus.. se on tuolla, ok kyllä muuten on järviä.

Kuopion militääri lähestyy,, korkeus,, alle 1500 ok nou hätä mutta pistetäänpä radio kuopion jaksolle. Hyvä että transponderi ei ole päällä.

 

Kerran lensin plaanitta saman reitin kuopion TMA,n alitse ja CTR;ää hipoen transponderi päällä ja sain kuopion tornin huutelemaan kaikki tuntemansa koneet

kysellen missä luuhaavat, Oli nääs leikkaavalla reitillä tulossa ilmapyssyvaltion leluja Rissalaan laskuun.

(näin ne, ei mitään hätää ja olin valvomattomassa ilmatilassa)

 

Jummi, Kuopion TMA, pudotetaampas korkeutta, 1000 jalkaan, eiköhän se siinä.

Kas tuolla kaukana tököttää Puijon torni. Pirskatti, pitäiskö koukata Kallansiltojen kautta, on työnantajan projekti.

Ähh, olkoot, onhan tuo jo maasta nähty, eikä tarvitse kuopion tornille huudella.

 

Jännän näköistä maanrakennusta.. ai niin tuohan on se vesijohtoprojekti eli kaavin pitäisi siis olla ...tuolla.

 

Vasen kaarto ja liukuun räimäisyä (muista minimilentokorkeus) varten.

Järvi, 180kmh, ranta lähestyy.. kevyt veto ja kaartoon. Sielläpä kaikki rynnänneet mökin pihalle iloisesti vilkuttamaan että painu nyt muualle meluamaan.

Muutama kierros mökin ympäri samalla kuvaten ja kellukkeiden puutetta harmitellen, sitten "Heippavaaputus" ja goto EFRA.

 

Katoppas, jännän näköinen salmi.... ei, sehän onkin kanava niinpä niin, Syväriltä pääsee veneellä vaikka punaiselle merelle.

 

Mitenkäs se oli.. rautavaaran jakso on muuttunut ja se on...hmm.. 123,650.

" Rautavaaran liikenne, OH-665 lähestyy kenttää Kaavin suunnasta ja arvioi kierrokseen ...öö seitsämän minuuttia."

Vastauksena syvä hiljaisuus... olikohan se jakso oikein.... KYllä ON!

 

"Rautavaaran liikenne, 665 myötätuuli ykskaheksan" onpas täälläkin pintatuuli tyyntynyt, no käyhän se. Taas nappilasku ja "turhaa"rataapitkin rullaamista että pääsee platalle.

Jäähdytyskäyttö, ja pelit seis, ja asiakirjat kuntoon, oho, siinäpäs vierähti aikaa. Koneesta ulos ja kastelemaan kuivettuneen näköistä nurmikkoa.

 

Rouva vaimollekin soitin että täällä ollaan ja kohtapuoliin lähden jyväskylään.

 

Leirialueen suunnasta lähestyy lajitoveri, eli ilmailija. Kevyttä ilmailuaiheista smaltalkkia moottorilerhen ympärillä.

Samalla mietiskelen paluumatkan polttoainetta, riitäneekö.

 

Kipi kapi koneelle, päävirta päälle ja tarkastus. mittari näyttää jotain puolikkaan ja kolmenvartin väliä ja polttoainemittarin

kalibrointitaulukon mukaan puolitankillista on 26 litraa ja kolmevarttia on 39 litraa joten interpoloiden viisarinasennon mukaan soppaa on noin 33 litraa,

noin 25kmh vastatuuli... lentoaika siis tunti-tunti kymmenen,soppaa siis tarvitaan 18litraa + reservit eli 32

Selvä juttu, soppa riittää.

 

Tällävälin Lerhe on pörähtänyt käyntiin ja sen lämmityskäytön aikana minäkin kiipeän koneeseen lähteäkseni taivaalle lerhen perään.

"Rautavaaran liikenne OH-665 rullaa lerhen perässä odotukseen ykskaheksan" katselen lerhen lähdön ja

"Rautavaaran liikenne, OH-665 rullaa kiitotielle yksi kahdeksan"

Koekäyttö ja muut proceduurit ja "rautavaaran liikenne, OH-665 suorittaa lentoonlähdön kiitotieltä ykskahdeksan ja jatkaa loivalla oikealla kohti Jyväskylää"

 

Kahvat eteen ja menoksi, Lerhelle näyttääkseni teen pienen räimäisyn tapaisen eli irroituksen jälkeen kiihdytän pinnoissa

ja vedän sitten (turhat)vauhdit pois, Grobi kiipeää ihan kivasti jonkin matkaa.

Pienet "heippavaaputukset" radiottomalle lerhelle, joka asiakseen tuli rinnalle, ja suunta kotia kohti.

 

Vihne kuinka nuo Nilsiän nyppylät (Tahkovuori) näyttävätkin korkeilta. Radio taas kuopion taajudelle ja vilkaisu gps:n arvioon matka-ajasta,

tunti ja viisi minuuttia, arvioin siis vastatuulen melko oikein.

 

Näkysköhän Rissalan kiitotie tänne asti.. no ei tunnu näkyvän, ainakaan näin alas vaan kylläpä nousee komea pölypatsas siilinjärven kaivosalueelta.

 

Niin, se transponderi juttu, sillä reissulla olin menossa saman lenkin kuin nytkin paitsi että paluu oli Naaran (EFPK) kautta. sille reittiviivalle

sattuu tuo kuopion lähialue joten otin torniin yhteyttä ja pyysin TMAlle ja lähialueen yli. torni suostui ja kaikki ok, sitten puoliviattomasti kysymys;

"olitkos se sinä tuossa jokin aikaa sitten tuolla eteläpuolella" Tunnustin olleeni ja sain moitteen että "olisit voinut tulla ääneen"

Niinpä kai, lupasin että seuraavalla kerralla sitten.

 

Seuraava kerta tuli ja muistin aiemman tapahtuman, kerroin siis kuopion tornille että täällä mennään,

TMA:n alla ja CTR kiertäen matkalla kohti Kaavia ja sieltä sitten Rautavaaralle. Torni kysyi että oliko tämä plaani, vastasin että ei,

kunhan vaan kerroin aikeistani. Vastaus oli hyvin väsynyt "jahas". Lienee ollut eri heppu kuin silloin aiemmin.

(näppärä huomaa rivienvälistä että EFJY-EFPK-Kaavi-EFRA-(EFPK)-EFJY ei ehkä ole minulle kovin outo reitti)

 

Ja sitten korpea, korpea vettä korpea vettä korpea,,

Hei mikäs taajama se tuo... just joo Konnevesi, vaihdetaanpa jyväskylän jaksolle.

 

Oho näyttääpä polttoainemittari mitättömiä lukemia.. Näytti mitä näytti, ETA on edelleen sama kuin ennenkin joten sopan pitää riittää .

 

Kelju mittari silti.. vaikka parempi se kai näin päin..

 

Kuunnellaanpa atis, tuuli ei ole paljoakaan tyyntynyt mutta lennonjohtaja on mennyt nukkumaan ja hänen mukanaan kiitotien pikeäjät.

Voin siis laskeutua kiitotielle, paremmin tilaa sivusuunnassa.

 

"Jyväskylän liikenne, OH-665, VATIA sisään"  joopa joo, Peurunka.. sielläkin on sitten home ongelma uimahallissa.. Kenttä näkyy..

Jo oikeastaan oli aikakin.

 

"Jyväskylän liikenne, OH-665 perus ykskaks", pikkusen pilalle mennyt lasku, ei ihan onnistu kääntymään suoraan alfasta vaan pitää koukata pikkuisen takaisinpäin.

"Jyväskylän liikenne, OH-665 rullaa takaisinpäin ja alfasta kerhohallille"

 

Jäähdytyskäyttö,ja pelit seis, paperityöt ja koneen tankaus valmiiksi seuraavalle. Oho onpa siivessä "öttiäisvainaita" pyyhin suurimmat irtoroskat,

en kuitenkaan pese siipiä vaan henkisesti valmistaudun kuuntelemaan siitä mahdollisesti aiheutuvaa vittuilua.

 

Rouva vaimollekkin muistin pirauttaa että perillä ollaan ja vaarallisin osuus edessä päin.

 

Kone halliin ja etumaiseksi, en jaksa vekslata koneita eestaas saadakseni Grobin omalle paikalleen. Hallin ovet kiinni,

autolle, katto alas ja oikea jalka(nilkka) suoraksi!

 

 

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä että transponderi ei ole päällä.

 

Mitenhän tämän nyt sitten muotoilisi niin, ettet suotta loukkaannu..

 

Koska olisi aika tyhmää kirjoittaa foorumille, että tietentahtoen rikkoo määräyksiä (ts. tiedän oikean menettelytavan, mutta ei koske minua), niin oletan, ettet vaan ole tiennyt tämmöisenkin määräyksen olemassaolosta:

 

5.2.1 Toimintakuntoisella transponderilla varustetun ilma-aluksen tulee käyttää transponderia koko lennon ajan kaikissa ilmatilan osissa.

 

Sinänsä ei mikään ihme, jos tähän ei ole aiemmin törmännyt, koska AIP on melko paksu roopuska eikä siihen ainakaan omalla ppl-kurssillamme ehditty perehtymään kuin ihan sieltä täältä. Toki aika paljon siinä on turhaa tietoa vfr-lentäjälle, mutta enivei...

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenhän tämän nyt sitten muotoilisi niin, ettet suotta loukkaannu..

 

Koska olisi aika tyhmää kirjoittaa foorumille, että tietentahtoen rikkoo määräyksiä (ts. tiedän oikean menettelytavan, mutta ei koske minua), niin oletan, ettet vaan ole tiennyt tämmöisenkin määräyksen olemassaolosta:

 

5.2.1 Toimintakuntoisella transponderilla varustetun ilma-aluksen tulee käyttää transponderia koko lennon ajan kaikissa ilmatilan osissa.

 

Sinänsä ei mikään ihme, jos tähän ei ole aiemmin törmännyt, koska AIP on melko paksu roopuska eikä siihen ainakaan omalla ppl-kurssillamme ehditty perehtymään kuin ihan sieltä täältä. Toki aika paljon siinä on turhaa tietoa vfr-lentäjälle, mutta enivei...

 

-m

 

 

Voisin yrittää selittää että vaikka kirjoitin, "ei ollut päällä" tarkoitin että "ei ollut kunnossa" mutta;

Juu, tunnustan, en tiennyt. Aikoinaan kurssilla ei kerrottu enkä VFR-pilottina olisi osannut etsiäkkään kohdasta tutkapalvelut ja -menetelmät.

 

Mutta ei mennyt tämäkään threadi hukkaan, nyt minä ja moni muukin asian tietää :thmbup:

Ja lennonjohtajatkin tietää että jos koodi 2000 seikkailee TMA.n alla niin kutsuu vaan kuuskuusvitosta ja sanoo että minnes se valkama on matkalla :P

 

Kysynpä kuinka moni MGPL-pilotti  asiasta tiesi, ja hei, nyt ihan rehellisesti.

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä paras että viranomainen määrää S-mode transponderin pakolliseksi kaikkiin ilmassa liikkuviin laitteisiin,laskuvarjohyppääjät voisi anomuksella vapauttaa.

 

Laitteen pitäisi kaiketi mennä automaattisesti päälle. :laugh:

 

Vapudella on hinta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä paras että viranomainen määrää S-mode transponderin pakolliseksi kaikkiin ilmassa liikkuviin laitteisiin,laskuvarjohyppääjät voisi anomuksella vapauttaa.

 

Äläs nyt, tämä voi ihan oikeasti olla todellisuutta jossain vaiheessa! Jostain muistan lukeneeni (mikäli olen ymmärtänyt lukemani oikein ;D), että jenkeissä on jo kovaa painetta FAA:n suunnalta pakkovarustaa ilma-aluksia ADS-B-laitteistoilla.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äläs nyt, tämä voi ihan oikeasti olla todellisuutta jossain vaiheessa! Jostain muistan lukeneeni (mikäli olen ymmärtänyt lukemani oikein ;D), että jenkeissä on jo kovaa painetta FAA:n suunnalta pakkovarustaa ilma-aluksia ADS-B-laitteistoilla.

 

-m

 

 

Tulee kaiketi myös tapahtumaan.

 

Miten on mahdollista että määräys jäänyt huomioimatta?Liittyykö eroon koulutuksessa PPL ja muut härvelit.

 

Edit pilke silmäkulmassa,pitäisiköhän tähän listaan tehdä lisäyksiä?  ::) SSR

 

"Tähän loppuun sitten näitä välttelemiäni lyhenteitä

 

VMC VFR IMC IFR CTR ATC RNAV RTE"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Edit pilke silmäkulmassa,pitäisiköhän tähän listaan tehdä lisäyksiä?  ::) SSR

 

"Tähän loppuun sitten näitä välttelemiäni lyhenteitä

 

VMC VFR IMC IFR CTR ATC RNAV RTE"

 

Tuskin, jutussa jota lista koskee, en käyttänyt kiertoilmaisua "toisiovalvontatutka" :P

 

M Arkku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin, jutussa jota lista koskee, en käyttänyt kiertoilmaisua "toisiovalvontatutka" :P

 

M Arkku

 

 

Kiitos,nyt äänestämään.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä paras että viranomainen määrää S-mode transponderin pakolliseksi kaikkiin ilmassa liikkuviin laitteisiin,laskuvarjohyppääjät voisi anomuksella vapauttaa.

 

Laitteen pitäisi kaiketi mennä automaattisesti päälle. :laugh:

 

Vapudella on hinta.

 

Tähän on jo tultu Hollannissa. Lopputulema on sellainen että VFR-lentäjiä kielletään käyttämästä kallista pakollista laitetta joka on pitänyt kalliilla viranomaisluvalla hyväksyttää erikseen joka koneeseen. Syynä Mode S-maalaitteiden toimimattomuus vähänkin suuremmilla liikennemäärillä.  :thmbdn:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän on jo tultu Hollannissa. Lopputulema on sellainen että VFR-lentäjiä kielletään käyttämästä kallista pakollista laitetta joka on pitänyt kalliilla viranomaisluvalla hyväksyttää erikseen joka koneeseen. Syynä Mode S-maalaitteiden toimimattomuus vähänkin suuremmilla liikennemäärillä.  :thmbdn:

 

Ruotsissa ratkaistu ongelma siten että Lj voi poistaa näytöstä yksittäisiä näyttöjä tai ryhmiä jos näyttö epäselvä.(lue:liikaa liikennettä)

Entäs tämä uusi systeemi joka tekee tuloaan......

 

Ei hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Transponderin tulee olla varustettu:

 

a)  moodilla A (4096 koodia), sekä

b)  moodilla C (automaattinen korkeustiedonlähetys).

 

 

Päättelen tuosta että kuuskuusvitosen museokapine on luokiteltava ei-toimivaksi koska siinä ei ole moodia C ja näin

ollen sitä ei tarvitse käyttää.

Se on tuo sekä -sana tuossa a) ja b) osioiden välissä

 

Joo joo, en silti  tiennyt siitä käyttämisasiasta  :-[

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Transponderin tulee olla varustettu:

 

a)  moodilla A (4096 koodia), sekä

b)  moodilla C (automaattinen korkeustiedonlähetys).

 

 

Päättelen tuosta että kuuskuusvitosen museokapine on luokiteltava ei-toimivaksi koska siinä ei ole moodia C ja näin

ollen sitä ei tarvitse käyttää.

Se on tuo sekä -sana tuossa a) ja b) osioiden välissä

 

Joo joo, en silti  tiennyt siitä käyttämisasiasta  :-[

 

M Arkku

 

Mä ymmärrän roopuskaa siten, että kohta 5.1 määrittelee vaatimukset siitä, milloin transponderi on pakollinen. Eli lennettäessä jollain niistä kolmesta kohdan 5.1.1 ilmatiloista, on ponderin oltava mode C -mallia. Sillä saahan Suomessa yhä lentää ilman toisiotutkavastainta. Sehän on täällä vastikään todettu, että niitä pakollisia vermeitä koneessa oli vaan ne muutamat pyöreet mittarit...

 

Mutta, jos koneessa on transponderi, niin sitten sitä on käytettävä kohdan 5.2 mukaisesti.

 

-m, se nipottaja ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Mutta, jos koneessa on transponderi, niin sitten sitä on käytettävä kohdan 5.2 mukaisesti.

 

-m, se nipottaja ;)

 

 

Ja kohdassa 5.2.1 lukee. "Toimintakuntoisella transponderilla varustetun ilmaaluksen...."

 

onko siis transponderi, joka ei täytä kohdan 5.1.2  ehtoja:"Transponderin tulee olla varustettu: a) moodilla A (4096 koodia), sekä

b) moodilla C (automaattinen korkeustiedonlähetys", toimiva vai ei?

 

 

M Arkku, näemmä huithapeli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs kaunis päivä EFJYllä.

TWR: OXX ota yhteys tutkaan 127.0.

OXX: yhteys tutkaan.... OXX: Tutka OXX... 

RDR: OXX onko sulla transponderi?

OXX: ...?..?..Ööö on tässä.

RDR: Sen pitäisi olla päällä.

OXX: No, minäpä laitan sen päälle .......

 

Mikälie kuski, joka lentelee useimmiten niiden parin höyrymittarin kanssa.....liikaa liikkuvia osia....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo-o! Jokainen osa, jonka voi unohtaa, lisää riskiä unohtaa ;D

 

Hauskasti Mr Arkun kertomuksesta (ehkä kääntäenkin) kajastavat paikalliset tavat: "Selvitetty jättämään lähialue..." sanottaisiin Malmilla "Jätä lähialue...", missä yleensäkin selvä-sanan käyttö rajoittuu lähtö- ja laskulupaan. Näissä tapauksissa myös tuulet ilmoitetaan ensiksi (minkä takia malttamaton kuski kuultuaan kutsumerkkinsä jälkeen sanan "tuuli..." tuntee jo valmiiksi auvoa :) )

 

"Totuus, tuus esiin!

Tuus Totus"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo-o! Jokainen osa, jonka voi unohtaa, lisää riskiä unohtaa ;D

 

Hauskasti Mr Arkun kertomuksesta (ehkä kääntäenkin) kajastavat paikalliset tavat: "Selvitetty jättämään lähialue..." sanottaisiin Malmilla "Jätä lähialue...", missä yleensäkin selvä-sanan käyttö rajoittuu lähtö- ja laskulupaan. Näissä tapauksissa myös tuulet ilmoitetaan ensiksi (minkä takia malttamaton kuski kuultuaan kutsumerkkinsä jälkeen sanan "tuuli..." tuntee jo valmiiksi auvoa :) )

 

"Totuus, tuus esiin!

Tuus Totus"

 

Se että tarina on kerrottu niin kuin sen muistan, antaa mahdollisuuden että radioliikenne ei välttämättä  mennyt (tälläkertaa) sanasta sanaan kuten tarinassa kirjoitin.

 

M Arkku (ja mieluummin täysin itsensä vaikka vaimolle on joskus kyllä luvattava olla yksin hänen)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai sullakin on sellainen likeisvaimo :thmbup:

 

Noooo, se ny ni tarkkaa, mutta jostain nuo paikallissanonnat kuitenkin ovat mielenpohjalle juurtuneet. Se hauska erilaisuuden suola tekee koko stooristakin niin kiinnostavan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt minua hieman pelottaa. :'(

 

Äänestyksen osiot "varoittava esimerkki" ja "pelottavaa ajatellakin" ovat tähän mennessä saavuttaneet yhteensä 40,4 prosentin "kannatuksen"

Ja se on jopa minun mielestäni aivan liian suuri arvo. Siksi sydänmeni pohjasta toivon että kyseiseisiä vaihtoehtoja kannattaneet

kertoisivat miksi ovat sillä kannalla. Josko vaikka minä ja kaikki muita vaihtoehtoja kannattaneet oppisinme jotain uutta ja turvallisuutta lisäävää.

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt minua hieman pelottaa. :'(

 

Äänestyksen osiot "varoittava esimerkki" ja "pelottavaa ajatellakin" ovat tähän mennessä saavuttaneet yhteensä 40,4 prosentin "kannatuksen"

Ja se on jopa minun mielestäni aivan liian suuri arvo. Siksi sydänmeni pohjasta toivon että kyseiseisiä vaihtoehtoja kannattaneet

kertoisivat miksi ovat sillä kannalla. Josko vaikka minä ja kaikki muita vaihtoehtoja kannattaneet oppisinme jotain uutta ja turvallisuutta lisäävää.

 

M Arkku

 

Markku,älä vaivu synkkyyteen.Ehkä kysymyksessä kalvava kateus kun lennät sinessä kuin vapaa lintu.

 

Kysyin jo tuolla aikaisemmin miten voi noin yleisesti ajatellen jäädä huomaamatta sääntö ponderista,onko jäänyt huomaamatta valtaosalta vai onko kysymyksessä lajikohtainen.....

 

Kannattaisi kaiketi aina vähintään huudellä MIL-CTA alla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kysyin jo tuolla aikaisemmin miten voi noin yleisesti ajatellen jäädä huomaamatta sääntö ponderista,onko jäänyt huomaamatta valtaosalta vai onko kysymyksessä lajikohtainen.....

 

Kannattaisi kaiketi aina vähintään huudellä MIL-CTA alla.

 

Ja on hyvä kysymys, tuo ponteroiskysymys. minäkin haluaisin tietää olenko yksin vai oliko meitä tiedottomia muitakin.

(saattaa olla että eräs kitfoxpilotti tuossa jo lähes tunnusti tiedottomuutensa :P )

 

Mitä militääriin tulee, tällä kertaa tiesin sen olevan ei-aktiivinen, tarinan väritystä vain... Mutta en kuitenkaan yleensä tule aktiivisenkaan militäärin alla ääneen ellen kuule sellaista radioliikennettä joka aiheuttaa tarpeen julkituoda olemassaolonsa. ( kyllä, hyvin tiedän että pojat painelee joskus pinnoissa miljoonaa.)

 

Kiitos kuitenkin kommenteista

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JMutta en kuitenkaan yleensä tule aktiivisenkaan militäärin alla ääneen ellen kuule sellaista radioliikennettä joka aiheuttaa tarpeen julkituoda olemassaolonsa. ( kyllä, hyvin tiedän että pojat painelee joskus pinnoissa miljoonaa.)

 

Olisin ääneen tulon kannalla. Harjoitusalueella oleva Ilmavoimien kalusto kun ei juuri juttele sinun/lennonjohdon kanssa.

Esimerkki: kalusto on jo harjoitusalueella kun sinä napsautat radion päälle. Jaksolla hiljaista, ei kuulu mitään. Mistä tiedät onko harjoitusalueella liikennettä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisin ääneen tulon kannalla. Harjoitusalueella oleva Ilmavoimien kalusto kun ei juuri juttele sinun/lennonjohdon kanssa.

Esimerkki: kalusto on jo harjoitusalueella kun sinä napsautat radion päälle. Jaksolla hiljaista, ei kuulu mitään. Mistä tiedät onko harjoitusalueella liikennettä?

 

Ei ehkä huono kanta. Pidä siitä kiinni.

 

Minulla on toisenlainen kanta.

Se on valvomatonta ja vapaata ilmatilaa jossa saa lennellä radiottakin.

Ottamalla yhteyttä valvotun ilmatilan alla (MIL CTA ) sitä tavallaan luo mielikuvan että se alaosakin jotenkin olisi sitä MIL CTA:ta.

Jolloin käypi niin että ne miljoonaa roiskivat hävittäjät painelee pinnoissa vieläkin varomattomammin.

Täällä päin on ilmapyssyvaltion koneilla tapana painella miljonaa pitkin Päijänteen pintaa, myös muualla kuin militäärin alla.

Olen kuunnellut kun hävittäjälentäjä kentällä kertoi kuinka pirusti säikähti kun päijänteen saaren takaa yhtä äkkiä hyppäsi eteen vesitaso.

 

Minä näen sen näin: Täysin viaton vesitason pilotti ja hänen matkustajansa asetettiin syyttä vaaratilanteeseen kun ilmapyssyvaltion ilma-alus

lensi valvomattomassa ilmatilassa minimilentokorkeuksista välittämättä.

 

M Arkku

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei nyt koske MIL CTA:ta, mutta kuitenkin. Juhannuksena mm. mahdollisesti Kauhavalle menossa ollut Hornet oli ystävällisesti kysynyt palolentoreitille lähteneen vihreän paholaisen korkeutta. Kuullessaan sen olleen 2000ft, oli kertonut ajavansa alapuolelta 900km/h 1000 ft:ssä. Ja samalla oli vilahtanut alta :P Eli kannattaa huudella ainakin sitten, jos sotilashenkilö kysyy. Muuten voi jäädä näyt näkemättä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä ei mikään ihme, jos tähän ei ole aiemmin törmännyt, koska AIP on melko paksu roopuska eikä siihen ainakaan omalla ppl-kurssillamme ehditty perehtymään kuin ihan sieltä täältä. Toki aika paljon siinä on turhaa tietoa vfr-lentäjälle, mutta enivei...

 

-m

 

 

Tähän elävään opukseen on meikämannen ainakin pakko syventyä,monen eri maan.Olet oikeassa että pieni osa koskee VFR lentoa,mutta perusteet on jo opittu,muutoksien ja uusin määräyksien tuloon kannattaa paneutua,mielestäni.

 

Hoitelin erään paikan AIP päivitykset kymmenisen vuotta,muutkin opukset siinä samalla.Totesin että sain tiedon "ilmaiseksi" kaikista muutoksista. :thmbup:

No,nämä muutokset jotka koskivat VFR lentoa kopion ja laitoin seinälle.Luulen että arvostettiin.

 

Jo silloin aattelin että pirskatti kun saisi vain nämä VFR lentoa koskevat muutoset,olisi ohut nippu jaettavaksi.Kyselinkin,mahdotonta järjestää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä näen sen näin: Täysin viaton vesitason pilotti ja hänen matkustajansa asetettiin syyttä vaaratilanteeseen kun ilmapyssyvaltion ilma-alus

lensi valvomattomassa ilmatilassa minimilentokorkeuksista välittämättä.

 

Lentosäännöt kohta 3.1.2 "Minimilentokorkeudet"

"Sotilasilmailussa noudatetaan ilmavoimien komentajan vahvistamia minimilentokorkeuksia."

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään