Markku Valkama

totuus esiin!


70 viestiä aiheessa

Kun valvomattomassa ilmatilassa lennetään määräysten vaatimassa varustuksessa (johon ei siis kuulu radio eikä transponderi) asianmukaisesti ilmatilaa tarkkaillen, on voitava lähteä siitä, että myös määräysten laatijan (valtion) edustajat ottavat tämän lähtökohdan huomioon omissa liikkeissään. Ambulanssi saa ajaa "punaisten valojen läpi", mutta ei suojatietä ylittävän mummon läpi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markku Valkaman kirjoituksista on selvästi havaittavissa korpikentällä /-ltä operoivan harrastajan asenne. 

Olisihan se sääli menettää hyvä lentäjä ennen aikojaan.

Peter

 

 

Lainasin tähän vain alun ja lopun, alun siksi että en tiennytkään että EFJY luokitellaan korpikentäksi.

Vaikka melko usein ATIS väittääkin että TOWER is "klosetti" ::)

 

Ja tuon lopun ihan vaan siksi että juuri noin se on. enkä nyt mitenkään ajattele itsekeskeisesti.

 

Muutoin välillä tuntuu että arvostelu menee ylestysten puolelle mutta valitus pois, itsehän olen sitä pyytänyt ja yritän siitä jotain positiivista tulevaisuudelle ammentaa. Ei ole edes poissuljettua sellainenkaan mahdollisuus että vielä joskus huutelisin aikeitani radioon siellä valvomattomassa muulloinkin kuin korpikenttiä lähestyessäni.

Tosin en kuitenkaan ihan tähän tyyliin:

 

Jos varmuuden vuoksi ilmoittaa millille että ajelee valvomattomassa siellä alapuolella, niin eikö samalla logiikalla kannattaisi huutaa alueeseen että mennään senkin alapuolella? Päällähän on kuitenkin aina valvottua kun mennään tarpeeksi ylös. Ja sitten varmuuden vuoksi voisi huudella kaikki mahdolliset TMA-jaksot läpi että aika lähellä ollaan rajoja sivusuunnassakin.

 

 

 

Vaikka siihenhän se ajatusketju lopulta johtaa.

 

Tässä (mielestäni) turhaan radioon huutelussa ei onneksi nyt kuitenkaan ei ole kysymys mistään laittomuudesta kuten moottoripyöräilijällä joka turvallisuuttaan lisätäkseen ajaa kaukovaloilla keskellä kirkasta päivää ajatuksenaan että näynpä paremmin.

 

 

 

M Arkku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Notamista selvisi että kiitotie on kunnostustöiden vuoksi suljettu. Nou Hätä.

klip klip

Yhteys torniin:" Jyväskylän torni, OH-665 tiedotus exrei, 1013, valmis rullaamaan." "665, torni, rullaa alfasta kiitotien yli rullaustielle sierra",

"alfasta kiitotien yli sierralle, 665"

Koekäyttö ja muut lähtötarkistukseset "665 valmis"

"Selvitetty jättämään lähialue suoraan, 1500jalkaa tai alle VFR" "selvä jättämään lähialue reitille, 1500 tai alle, 665"

"Selvä lentoonlähtöön, tuuli 12 solmua, 240 astetta"

 

Näin korpikenttä(EFJY)pilottina olen ihmetellyt että tarinani tätä osaa ei ole yhtään ihmetelty.

 

Lienee sitten siellä suuressa maailmassa tyystin tavallista että selvitetään lentoon rullaustieltä.

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole kyllä rullaustieltä koskaan startannut, mutta kyllähän tuosta keskusteltiin täälläkin kerran, kun EFKUlta oli ponkaistu taivaalle "taksiväylältä" :)

 

...ja Ruåttissahan ne starttaavat aina "rullaustieltä" ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole kyllä rullaustieltä koskaan startannut, mutta kyllähän tuosta keskusteltiin täälläkin kerran, kun EFKUlta oli ponkaistu taivaalle "taksiväylältä" :)

 

...ja Ruåttissahan ne starttaavat aina "rullaustieltä" ;D

Onneks ei ole kukaan tainnut EFHK:lla startata taksiväylältä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos varmuuden vuoksi ilmoittaa millille että ajelee valvomattomassa siellä alapuolella, niin eikö samalla logiikalla kannattaisi huutaa alueeseen että mennään senkin alapuolella?

 

Itse otan yhteyden AIP:n suosituksen mukaan:

AIP ENR 2.1

"Lennettäessä sotilaslennonjohtoalueen alapuolella suositellaan radioyhteyttä MIL CTA -aluetta valvovaan ATS-elimeen MIL CTA:n alapuolella tapahtuvan sotilaslentotoiminnan takia."

 

Yleensäkin minusta on mukava lentää niin, että muut tietävät missä kuljen. Tietäisin mieluusti myös muiden menemisistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sohinpa vähän ampiaispeäsää minäkin keltanokan ominaisuudessa, kukaan älköön pahastuko.

 

Itseäni kuitenkin aina ajoittain pelottaa lentäessä, jos joku ilmoittaa aikeistaan radiossa ja otaksun osuvani reitille, etenkin jos en saa näköhavaintoa.  Nyttemmin olen jo älynnyt, ettei kukaan pure eikä radio mainittavasti kulu jos ilmoittaa vastineeksi sijaintinsa radiossa, se helpottaa kummasti jännitystä. Huomattavaa on, ettei kumpikaan osapuoli välttämättä älyä peljätä ensinkään, jos kumpikaan ei sano mitään! Syntyy sellainen mukavan huoleton tyhjän taivaan illuusio, millä on ikävä taipumus vahvistaa itseään - mitäpä sinne huutelemaan kun ei kuulu olevan ketään ilmassa... Keltanokkia kannattaa kuitenkin mielestäni välillä vähän pelotellakin, etteivät voimiensa tunnossa saa erheellistä mielikuvaa ilmaherruudesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sohinpa vähän ampiaispeäsää minäkin keltanokan ominaisuudessa, kukaan älköön pahastuko.

Klip Klip

Keltanokkia kannattaa kuitenkin mielestäni välillä vähän pelotellakin, etteivät voimiensa tunnossa saa erheellistä mielikuvaa ilmaherruudesta.

 

En ensimmäisenä olisi pelottelemassa keltanokkia.  He tarvitsevat meidän konkareiden kaiken kannustuksen ja avun.

Tämänkin aiheen "kätketty tarkoitus" on ensisijaisesti pelotella niitä kokeneita ja kaikennähneitä ja kaikkitietäviä Ifr/ammattipilotteja siitä ,että ilmatilassa oikeasti on porukkaa jonka ei tarvitse kertoa tekemisistään kenellekkään eikä suuri osa heistä myöskään niin tee. puhumattakaan heistä jotka luulevat olevansa kaikkitietäviä ja aina oikeassa.

 

M Arkku

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaa toki olla niin, että Markun asenteeseen vaikuttaa pääasiassa purjelentopuolelta hankittu kokemus (ja varsin ansiokas sellainen), jossa (purje)lentäjä on kuin kukkulan kuningas, jonka tieltä raivataan muu häiritsevä liikenne pois - ja siksi radionkaan käyttö ei ole niin tarpeen.

 

Saattaa myös olla niinkin, että purjelentäjien mielestä esim. purjelennon ilmatilavaraus antaa heille ylivertaisen oikeuden hallita koko ilmatilaa?

Peter

 

Olen enemmän kuin imarreltu siitä että välineurheilija Tähtinen (Vaikkakin sulkulauseessa) katsoo minun olevan ansioitunut moottorittoman ilmailun saralla. Aito kiitos siitä.

Olen kuitenkin pakoitettu olettamaan että lajitoverilla (Homo Aeronautikus) on väärä käsitys purjelennosta.

Olen valmis ottamaan tästä syyt niskoilleni.

Provokatiivisista syistä olen keskustelussa "  arvio kierrokseen kuusi minutia" käyttänyt esimerkkinä tapauksia jotka ovat sattuneet purjelento kilpailuissa.

Haluan tässä huomauttaa että ei F1 skabaakaan Monakossa ajeta muun liikenteen seassa vaan muulta liikenteeltä suljetulla "katu"radalla.

Myöskään ei Jyväskylän suurajoja ("Neste Rally Finland") Ajeta isäntien puimureiden seassa vaan eritysesti tapahtumaa varten suljetussa ilmatilassa. ( sorry, siis erityisesti tapahtumaa varten suljetulla tieosuudella)

Muina aikoina purjelentäjät ovat kuin muukin ilmailuporukka. Lukuun ottamatta sitä pientä pränttiä jossa puhutaan moottorittomien ilma-alusten väistämisestä. 8)

 

M Arkku

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
En ensimmäisenä olisi pelottelemassa keltanokkia.  He tarvitsevat meidän konkareiden kaiken kannustuksen ja avun.

 

Heh, en tarkoittanut pelottelua otettavan ihan kirjaimellisesti.  :laugh: Hyvä esimerkki on kannustusta parhaimmillaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, en tarkoittanut pelottelua otettavan ihan kirjaimellisesti.  :laugh: Hyvä esimerkki on kannustusta parhaimmillaan.

 

Tämä esimerkki että ei tarvitse ilmoitella kenellekkään,on ikävä kyllä yksi huonoin esimerkki miten ilmaillessa pitäisi toimia.

 

Toisella sijalla,tässä ketjussa, on vertaus suosituksesta tehdä ilmoitus MIL CTA alla heijastimien käyttöön pimeällä,kolmosena kypärä.....

 

Ei taida tälläinen menttaliteeti esiintyä ammattiliikenteen puolella,ei taida esiintyä muissä länsimaissakaan.

 

Joku oli huolissaan äänestystuloksesta,että alkupään vaihtoehdot suuret,olisin enemmänkin huolissani loppupään vaihtoehdoista.

 

 

Surullista luettavaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ensimmäisenä olisi pelottelemassa keltanokkia.  He tarvitsevat meidän konkareiden kaiken kannustuksen ja avun.

Tämänkin aiheen "kätketty tarkoitus" on ensisijaisesti pelotella niitä kokeneita ja kaikennähneitä ja kaikkitietäviä Ifr/ammattipilotteja siitä ,että ilmatilassa oikeasti on porukkaa jonka ei tarvitse kertoa tekemisistään kenellekkään eikä suuri osa heistä myöskään niin tee. puhumattakaan heistä jotka luulevat olevansa kaikkitietäviä ja aina oikeassa.

 

M Arkku

 

 

 

Kiitos avautumisesta "kätketty tarkoitus"

 

 

"Ei tarvitse" on mielestäni harhauttava tulkinta.Tosiasia on että ilmoitusta ei vaadita,ei ole pakko,on suositus vain.

 

Onko pakko mennä paskalle kun on vatsuli löysällä ja tuoksu tuntuu sieraimissa,ei tietenkään,paskantaa pöksyihin ja on muina miehinä.

 

Tervitsisi mennä kyllä,monestäkin syystä,olisi jopa suositeltavaa,monelta kantilta ajateltuna,unohtamatta ilmailija kavereitten viihtyvyyttä.

 

No,vahinkoja tietenkin sattuu,mutta että ruveta paskiin lahkeeseen jatkuvasti tuntuu tarpeettomalta,mielestäni.

 

Mites muuten on nämä alueet joita tulisi välttää esimerkiksi Malmin lähialueella,melun takia?Onko kielletty lentäminen siellä ehdottomasti vai vain kiellytty.Vai pitäisikö välttää niitä?

Jos ei ole kielletty ehdottomasti niin sinne vaan pörrään täysillä kierroksilla.Onnettomuusriski olematon,ehkä suljettaisiin Malmi mutta mitä sitten.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ehkä suljettaisiin Malmi mutta mitä sitten.

 

Olkoonkin että malmi on IIISO osa suomalaista imailu historiaa, mutta kun kuuntelee/lukee Malmilaisten ajatuksia elämästä, maailmankaikkeudesta, ja kaikesta,

ei voi välttyä ajatukselta että Malmin tuho saattaisi lopulta olla pieni hinta jos vastakupissa olisi paluu ruohonjuuritason lentämiseen. Elikkäs käsittääkseni vaiheeseen yksi tai kaksi tässä lajikehityksessä.

 

M Arkku

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olkoonkin että malmi on IIISO osa suomalaista imailu historiaa, mutta kun kuuntelee/lukee Malmilaisten ajatuksia elämästä, maailmankaikkeudesta, ja kaikesta,

ei vo välttyä ajatukselta että Malmin tuho saattaisi lopulta olla pieni hinta jos vastakupissa olisi paluu ruohonjuuritason lentämiseen. Elikkäs käsittääkseni vaiheeseen yksi tai kaksi tässä lajikehityksessä.

 

M Arkku

 

 

Ruohonjuuritason lentämisen ymmärrän ja sen toivon jatkuvan,toki eri paikassa kuin MIL CTA alla ilmoittelematta ja ponderi kiinni,tilaa on muuallakin.On monta ystävää jotka sitä harrastaa,monet entisiä sotilaslentäjiä,kippareita SAS:lta,lentävät kuin ihmiset.Yksi näistä sanoi että hänellä on parempi movingmap+GPS kuin missään SAS:in koneessa.Skaala 1:1 ja voi joystickillä käännellä näyttöä oikealle ja vasemmalle nähdäkseen muut koneet,skaala pysyy aina automaattisesti oikeana maahan asti,ei pienintä virhettä näytössä. ;D

 

En pysty sun ajatuksias muuttaan,en enää yritäkkään.Täällä jossain kannettiin huolta että oppilaat lukee ja saa vääriä käsityksiä esim. GPS navikoinnista.Taitaa olla erittäin pieni ongelma......

 

Asuin muuten Suomessa syntymän jälkeen reilut parikymmentä vuotta.Arvaas kauanko meni että muuttu käsitykset oikeuksista ja valvollisuuksista liikenteessä Ruotsiin muuton jälkeen.

 

No,lopputuloksesta voin antaa vihjeen,käsitteet kääntyi velvollisuuksiin ja oikeuksiin......

 

Positiivistä ainakin se että nyt tietää moni säänöt ponderin käytöstä. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asuin muuten Suomessa syntymän jälkeen reilut parikymmentä vuotta.Arvaas kauanko meni että muuttu käsitykset oikeuksista ja valvollisuuksista liikenteessä Ruotsiin muuton jälkeen.

Klip..

Positiivistä ainakin se että nyt tietää moni säänöt ponderin käytöstä. :thmbup:

 

SWERIGE, det heliga landet som vi har för att tacka til och med för... KONTTAUSKYPÄRÄ!

 

Ja asiaan, itse olin Jopa koulutuspäälikkö "ibörjan av nittitalet" ja myös teoriaopettaja, aineena muun muassa ilmailumääräykset. silti en häpeä tunnustaa tuota transponderimokaani.

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SWERIGE, det heliga landet som vi har för att tacka til och med för... KONTTAUSKYPÄRÄ!

 

Ja asiaan, itse olin Jopa koulutuspäälikkö "ibörjan av nittitalet" ja myös teoriaopettaja, aineena muun muassa ilmailumääräykset. silti en häpeä tunnustaa tuota transponderimokaani.

 

M Arkku

 

Ei muuten tartte hävetä yhtään sitä transpondermokaa..........ei juu....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

toki eri paikassa kuin MIL CTA alla ilmoittelematta ja ponderi kiinni,tilaa on muuallakin.

 

Jos satut omistamaan finlandian ilmailukarttoja niin tsiigaappa mihin EFJY:ltä pääsee virka aikaan arkisin Lentelemätta MIL CTA:n alla

erityisesti katso EFJY, EFTP,EFHA EFKH,EFKU. Ja muutama korpikenttä siina sivussa, vaikkapa EFTS

Ei millään pahalla mutta.... Minä vaan kysyn >:(

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikä se "räimiminen" valvomattomassa mitenkään välttämättä rajoitu MIL CTA:n alapuolisiin osiin.

 

Samoja kokemuksia on täälläkin. PPL kurssilla ollessa välillä DEGER - NOKKA 1300ft sujahti vastaan tullut Hornet ohi läheltä, samalla korkeudella ja kovaa. Itselläni oli potta päässä (perus mittaria harjoiteltiin) ja lennon opettajani vain totesi "Oho. Hornet.". Kaikki tapahtui nopeammin kuin ehti kissaa sanoa.

 

Tällöin oli menossa joku valtakunnallinen sotaharjoitus. Mistään ei käynyt ilmi, että siihen liittyvää toimintaa olisi myös valvomattomassa Helsinki TMA:n alla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Haluan tässä huomauttaa että ei F1 skabaakaan Monakossa ajeta muun liikenteen seassa vaan muulta liikenteeltä suljetulla "katu"radalla.

Myöskään ei Jyväskylän suurajoja ("Neste Rally Finland") Ajeta isäntien puimureiden seassa vaan eritysesti tapahtumaa varten suljetussa ilmatilassa. ( sorry, siis erityisesti tapahtumaa varten suljetulla tieosuudella)

 

Sen sijaan purjelentokilpailut lennetään muun liikenteen seassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen sijaan purjelentokilpailut lennetään muun liikenteen seassa.

 

Eipä ole sitä muuta liikennettä näkynyt, paitsi hinauksissa ja maaliin tullessa. Siis ei koskaan. Enintään joku kilpailun ulkopuolinen purjekone, tai varjoliidin. Useammin olen kävelijöitä nähnyt samalla korkeudella kuin moottorikoneita.

 

Mitä tulee radioyhteyksiin valvomattomassa ilmatilassa, muualla kuin MILin alla... kai se radioliikenne rajoittuu lähinnä lähestymisiin ja laskuihin? Mistä sitä muuten tietää jaksoakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään