Martti Kujansuu

Beriev Kor-1/Be-2

23 viestiä aiheessa

Suomen Siivet -lehden numerossa 5/1971 julkaistiin tämä kuva Karjalankannaksella kesällä 1941 alasammutusta Kor-1 -merilentokoneesta. Kaipaan tarkempia tietoja juuri tämän koneen menneisyydestä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Suomen Siivet -lehden numerossa 5/1971 julkaistiin tämä kuva Karjalankannaksella kesällä 1941 alasammutusta Kor-1 -merilentokoneesta. Kaipaan tarkempia tietoja juuri tämän koneen menneisyydestä.

Onko tämä varmasti Kannakselta eikä Ääniseltä? Ainakaan KLeV 1 ei ole 1941 evakuoinut KOR-1:tä.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tämä varmasti Kannakselta eikä Ääniseltä? Ainakaan KLeV 1 ei ole 1941 evakuoinut KOR-1:tä.

 

Tarkistin itsekin kaikkien kenttälentovarikoiden sotapäiväkirjat. Venäläisten tietojen mukaan koneet kuuluivat Itämeren-laivastolle ja juuri tämä yksilö olisi menetetty jossain Viipurin lähettyvillä v. 1941.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoa tunnettu paikka missä tätä erittäin harvinaista konetyyppiä oli Suomen lähialueilla kesällä 1941 oli juuri Viipuri, joten kuva lienee otettu Viipurin lahdella. Tiedossani ei ole muita kuvia, eikä myöskään mitään tietoja kuvan ottoajasta tai -paikasta. Ehkä selviäisi kahlaamalla spk:t läpi...?

cfg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
juuri tämä yksilö olisi menetetty jossain Viipurin lähettyvillä v. 1941.

Jos yksilö on tiedossa, niin mikä se on ja koska VVS-KBF on menettänyt koneen?

 

Ainoa tunnettu paikka missä tätä erittäin harvinaista konetyyppiä oli Suomen lähialueilla kesällä 1941 oli juuri Viipuri, joten kuva lienee otettu Viipurin lahdella.

Tämä sama kuva jäljemmällä rajauksella on Sorsan Lentäjän Albumi 3:ssa sivulla 76 tekstillä: "Äänisellä toiminut kone joutui tekemään pakkolaskun suomalaisten miehittämälle alueelle."

 

Koneen kunto herättää kysymyksiä: onko se tehnyt pakkolaskun, ammuttu alas vai hylätty? Siipien kangasverhoukset riekaleina, moottori irrotettu...

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos yksilö on tiedossa, niin mikä se on ja koska VVS-KBF on menettänyt koneen?

 

Ei ole tietoa. Eräs venäläinen vain mainitsi näin ohimennen Axis History Forumilla. Tämä on siis Hevosmiesten Tietotoimiston [HTT] tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eräs venäläinen vain mainitsi näin ohimennen Axis History Forumilla.

Siis tämä: "six were on Baltic and five on the Black Sea in June 1941. I don't have the book about sea recon biplane KOR-1 with me but IIRC this case took place in summer 1941 near Vyborg where those aircraft participated in recon flights and one made emergency landing on forest on enemy territory. IIRC only two from six were in service on Baltic in August 1941 already."

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo 1994 ilmestyneen venäläisen KOR-1 profiilikirjasen mukaan Itämeren laivaston ilmavoimien 15 MRAP:ssa (meritiedustelulentorykmentti) oli kuusi KOR-1 konetta. Rykmentin laivueet oli sijoitettu Viipuriin (Turkinsaareen/cfg?), Oranienbaumiin, Veinoon ja Gori Valdai´hin (Harjavaltaan). Niinpä suomalaisten sotasaaliiksi saama KOR-1 on melko varmasti vallattu Viipurinlahdella; Turkinsaaressa tai ehkä Koiviston saarilla. Mikäli kone on saatu sotasaaliiksi saaristossa sen haastavaan evakuointiin ehkä ei ole ryhdytty, mikä selittäisi koneen puuttuminen KLeV:n evakuointiluettelosta.

cfg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Niinpä suomalaisten sotasaaliiksi saama KOR-1 on melko varmasti vallattu Viipurinlahdella; Turkinsaaressa tai ehkä Koiviston saarilla. Mikäli kone on saatu sotasaaliiksi saaristossa sen haastavaan evakuointiin ehkä ei ole ryhdytty, mikä selittäisi koneen puuttuminen KLeV:n evakuointiluettelosta.

Turkinsaari ilmeisesti tuhoutui lähes täydellisesti jo talvisodassa. Kun siellä käytiin valtauksen jälkeen 1941 siellä ei ollut infraa juurikaan jäljellä. Samassa kertomuksessa ei mainita mitään suhteellisen kokonaisesta koneesta, mutta pienempiä tavaroita kyllä.

 

KLeV 1:n papereista ei löydy myöskään 1941 käyntiä tätä muistuttavalla koneella. Paljon pienempiäkin romukasoja käytiin katsomassa.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Kössi,

Turkinsaari oli minulta vain "educated guess", minusta pitäisi yrittää miettiä missä venäläisillä olisi voinut olla merilentoasema Viipurin seudulla,

cfg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä suomalaisten sotasaaliiksi saama KOR-1 on melko varmasti vallattu Viipurinlahdella; Turkinsaaressa tai ehkä Koiviston saarilla. Mikäli kone on saatu sotasaaliiksi saaristossa sen haastavaan evakuointiin ehkä ei ole ryhdytty, mikä selittäisi koneen puuttuminen KLeV:n evakuointiluettelosta.

 

Turkinsaari tuskin käy kyseeseen sillä sieltä ei alla olevan kertomuksen mukaan löytynyt lentokoneita (Suur-Merijoelta TB-3:sen kellukkeita kylläkin!). IV AK:n kattavasta sotasaalisluettelosta en löytänyt mitään mainintaa lentokoneista tai niiden osista joten on syytä olettaa, että niitä ei edes merkitty maavoimien sotasaaliiksi. Koiviston saaret vallattiin vasta marraskuussa, mutta tämä Ylen radioreportaasi ei mainitse mitään sotasaalislentokoneista vaikka paljon muuta sotasaalista luetteleekin.

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,87026.0.html

http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=3&t=22&a=7314

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin läpi kaikki tuntemani suomalaiset tunnistusoppaat vuodesta 1936 alkaen ja Kor-1 ilmestyy kuvioihin ensimmäisen kerran Otavan v. 1942 painamassa "Neuvostoliiton lentokoneet keväällä 1942" -kirjasessa. Tästä voisi päätellä, että kone tavattiin rintamalla ensimmäisen kerran vasta 1941 tai siitä saatiin silloin saksalaisten kautta tietoja.

 

P.S. Onko tästä Juutilaisen 26. heinäkuuta 1943 tapaamasta merilentokoneesta tullut kenellekään lisätietoja?

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,73694.0.html

[...] Kone oli hyvin suuri, ylätasoinen, taso rungossa kiinni, kaveten huomattavasti kärkeen päin. Yksiperäsiminen, peräsimien takana pyrstöampuja, sekä rungon päällä lasikupu. Kone vaikutti nopealta, arviolta 400 - 450 km/t. [...]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päämajan ammuttujen ja sotasaaliiksi saatujen lentokoneiden listassa mainitaan, että 15. syyskuuta 1941 olisi saatu sotasaaliina kaksi lentovenettä Syvärin voimalaitoksen luota. Jalkaväkirykmentti 23:n sotapäiväkirja mainitsee kyseessä olleen vain yksi palanut lentokone. Olisiko lentokoneemme juuri tämä tapaus?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Päämajan ammuttujen ja sotasaaliiksi saatujen lentokoneiden listassa mainitaan, että 15. syyskuuta 1941 olisi saatu sotasaaliina kaksi lentovenettä Syvärin voimalaitoksen luota. Jalkaväkirykmentti 23:n sotapäiväkirja mainitsee kyseessä olleen vain yksi palanut lentokone. Olisiko lentokoneemme juuri tämä tapaus?

KOR-1:hän ei ole lentovene, eikä se kuvassa näytä palaneelta.

 

Muistikuva on palaneesta MBR:stä Aunuksesta, mutta ainakaan äkkiä en löytänyt tarkempaa faktaa.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menee sen verran aiheen lähelle, etten malta olla  muistelematta vapunaikaan kyselemäni ao. mittarin perään.

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Kysely mittarista oli FF:n lisäksi ruotsissa, saksassa ja venäjällä vastaavalla foorumilla. Valitettavasti tyhjentävää vastausta en saanut missä koneessa se oisi voinut olla , mutta ne jotka spekuloivat asiaa päätyivät toteamaan sen olevan mieluimmin jostain vesikulkuneuvosta.

 

Ja tästä rohkaistuneena olenkin sen päättänyt olevan venäläisestä lentoveneestä, kunnes joku toista kertoo. Ties vaikka jonkun keskustelun alla olleen koneen kojelaudasta.  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin läpi Op.3/PM:n tappioluettelon (T 20098/3) ja vuosien 1941-1943 aikana suomalaiset olivat saaneet sotasaaliiksi vain kaksi vesitasoa (toinen Uhtualla 21.7.1942). Lieneekö kone tehnyt pakkolaskun jo edellisenä kesänä, sillä alue näyttää melko vaikeakulkuiselta ja syrjäiseltä.

 

Laatokan Rannikkoprikaati (SPK 17756).

N:o 718 20.8.1942 klo 18.00.

[...] Salmin Sammalammin (x=6828, y=606) rannalta löydetty pakkolaskun tehnyt vihollisen yksimoottorinen vesitaso. Kone on kaksitasoinen ja on se ehjä, mutta joitakin tärkeitä osia on viety pois.

http://www.karjalankartat.fi/?language=fi&E=4605584.400494423&N=6828269.0001247395&scale=14999.999999999996&base=OpenLayers.Layer.WMS_4

 

Kenttälentovarikko 3 (SPK 14431)

22.8. [...] 20.15. Ins.maj. Patajoki ilmoitti, että -1 kpl. WBR-koneita [sic!] on saatu alas ja pitäisi olla kunnossa Salmi, Sammallampi, piste L=6828 ja Y= 606 ja tästä hieman kaakkoon.

 

23.8 [...] 10.00. Ins.maj. eilenä ilmoittama Salmin MBR-kone määrätty Kasihännän komennuskunnan tutkittavaksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohtalaisen hyvä Bostonin kuvaus!

cfg

 

 

Ollessani torjuntalennolla Seiskarin luona tapasin saaren lounaispuolella kaksimoottorisen lentoveneen matkalla Seiskariin 1000 m:n korkeudella. Suojahävittäjiä en havainnut, joten syöksyin sen perään. Olin itse silloin 2000 m:n korkeudessa. Lähestyin takaa alhaalta, josta nousin samalle korkeudelle ja tulitin sitä runkoon (30 tykin- ja 120 kk:n ammusta). Koneeni luisti sivulle ja sarja osui rungon vasempaan laitaan ja vasempaan moottoriin, joka syttyi palamaan. Kone painui syöksyssä mereen e.m. paikkaan, kahden miehen hypätessä laskuvarjolla. Kone oli hyvin suuri, ylätasoinen, taso rungossa kiinni, kaveten huomattavasti kärkeen päin. Yksiperäsiminen, peräsimien takana pyrstöampuja, sekä rungon päällä lasikupu. Kone vaikutti nopealta, arviolta 400 - 450 km/t. Kone oli tällöin vakaalennossa. Ammuin sitä läheltä ja sain öljyä, sekä koneenkappaleita päälleni. Koneeni ei kuitenkaan vaurioitunut. Vih. koneen siiven päät päältäpäin oli maalattu n. 3-4 m:n pituudelta ruskean keltaisiksi.

 

Paitsi, että Boston ei ole lentovene. Nopeus täsmää.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_A-20_Havoc

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan Bostonissa peräsimien takana lasikuvussa ampuja.

Takalasin sai ylös ja ruuttapyssyn esiin; http://wp.scn.ru/en/ww2/a/551/9/1/23

20J mallissa oli jopa erillinen pyörivä kk-torni; https://hangar47.com/MPM_Boston_Mk.html

Niin mites tuota Suomenkieltä "peräsimien takana" tulkitsee: ...minusta nuo ampumot on peräsinrustingin etupuolella ???

Mutta häätäjäpilotin näkökulmasta pyssyt on tosiaan peräsinten takana

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin mites tuota Suomenkieltä "peräsimien takana" tulkitsee: ...minusta nuo ampumot on peräsinrustingin etupuolella ???

Mutta häätäjäpilotin näkökulmasta pyssyt on tosiaan peräsinten takana

Markku

 

Aivan niin. Katsoin asiaa Illun näkökulmasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään