Sami Puro

Lentoyhtiöuutisia - Euroopan lentoyhtiöt

2 459 viestiä aiheessa

Skavstasta Lutoniin?

 

Näyttää Ryanair lentävän sellaisellekin "eksoottiselle" kentälle kuin Stockholm Västerås, joka on lähes yhtä kaukana Tukholman keskustasta kuin Skavsta. Tosin vain Lutonista sinne ja takaisin.

 

Offtopiccia: Mielenkiintoinen hinnoittelupolitiikka Ryanairilla. Kokeilin varata edestakaisen matkan STO/Västerås -Luton - Västerås.

 

Varsinainen lipun hinta 69 SEK per suunta. Verot, maksut ja korvaukset mennessä 194 SEK (kolminkertaiset lipunhintaan nähden). Palatessa verot, maksut ja korvaukset 207 SEK eli Englannista lähtiessä vielä vähän suuremmat.

 

Sitten pyysin erittelyä näistä veroista jne. Näytölle tuli menomatkan osalta: Government tax 40 SEK, airport taxes 105 SEK, Ins & Wchr levy 49 SEK. Ins & Wchr levy?? Insurance, mutta Wchr?? Weight charge ?

 

Ja paluumatkan osalta: Government tax 68 SEK. PSC - Non Refundable 90 SEK. PSC? Passenger Security Charge?? ja taas Ins & Wchr levy 49 SEK.

 

Seuraavaksi oli tyrkyllä matkavakuutus, 125 SEK. Ei kuitenkaan pakollinen.

 

Seuraavaksi: Kaikki ruumaan menevä matkatavara KIRJATTAVA. 1 matkalaukku enintään 20 Kg = 68 SEK. 2 matkalaukkua, yht. enintään 20 Kg = 136 SEK. Jne. Ja tietysti ylipainomaksua per kilo, jos matkalaukkujen yhteispaino on yli 20 Kg.

 

Seuraavaksi: luottokortilla maksettaessa per lennon osa = 1,75 puntaa. Menopaluu siis yht. 3,5 puntaa.

 

Tässä vaiheessa ei mainittu, mitä maksaa, jos lennon aikana ostaa jotakin, tai saako lennolla ylipäänsä mitään, muttei varmaankaan mitään ilmaiseksi.

 

Kuka kerpele osaa laskea, mitä Ryanairilla matkustaminen TODELLISUUDESSA tulee kustantamaan, kun otetaan huomioon se, että kentät tuppaavat olemaan kaukana kaupunkien keskustoista = taksi tai bussi tai juna tms maksaa vielä päälle normaalin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Skavstasta Lutoniin?

 

Korjaan itse itseäni :-[

Stockholm-Västeråsista pääsee Lutoniin, Skavstasta Stanstediin ja n. 10 muuhun kohteeseen Ryanairilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän aamun Aamulehden pikku-uutisen mukaan SAS:n lennot Tampereelta Kööpenhaminaan jatkuvat syksyllä. Koneina DHC4 ja CRJ-200.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän aamun Aamulehden pikku-uutisen mukaan SAS:n lennot Tampereelta Kööpenhaminaan jatkuvat syksyllä. Koneina DHC4 ja CRJ-200.

 

-Juha

Niin niihinhän tulee vain pikku kesätauko heinäkuussa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin niihinhän tulee vain pikku kesätauko heinäkuussa.

 

Ennen tuota kesätaukoa on ollut vain yksi lentopäivässä, puolilta päivin tampereelta kööpenhaminaan ja kolmen tienoilla kone tulee sieltä takasin.

Syksyllä sen sijaan, tuon lennon lisäksi tulee aamu-/iltalennot.

 

Kuka kerpele osaa laskea, mitä Ryanairilla matkustaminen TODELLISUUDESSA tulee kustantamaan, kun otetaan huomioon se, että kentät tuppaavat olemaan kaukana kaupunkien keskustoista = taksi tai bussi tai juna tms maksaa vielä päälle normaalin?

 

Eihän tuossa toisaalta kovin korkeata matematiikkaa tarvita, vaikkakin lipun hinta koostuu noista eri osista, niin jatkuvasti tuossa ryanin sivuilla se kokonaishinta menee.

Tuo tietysti totta, ettei koneet pääkentille lennä, mutta lähtiessä suomesta tuo Tampere saattaa olla monille huomattavasti lähempänä kuin helsinki. Tietysti huomattavasti suuremmat nämä erot ovat euroopassa, mutta ilmeisesti yhteydet sielläkin pelaavat kun ihmisiä tuntuu menevän.

Taitaapi muuten näillä ryanairin käyttämillä kentillä olla jonkin verran vähemmän ruuhkia, niin koneiden lähdön, kuin terminaalipalveluidenkin osalta...

Nämä omia mielipiteitäni, joista saattaa aistia etten halpalentoja ainakaan karttaisi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin niihinhän tulee vain pikku kesätauko heinäkuussa.

 

Eikös niitä lentoja ole lentänyt Blue1? Blue1:llä ei taida olla DHC4 ja CRJ-200 koneita, joten kait sinne jotain uuttakin on tulossa ;)

 

EDIT: Ah, Kalle ehtikin jo...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös niitä lentoja ole lentänyt Blue1? Blue1:llä ei taida olla DHC4 ja CRJ-200 koneita, joten kait sinne jotain uuttakin on tulossa ;)

 

EDIT: Ah, Kalle ehtikin jo...

Itse en tosin tuota edes huomioinut, luin nopeasti aamulehden jutun ja ajattelin että blue1 lentäisi nuo päivälennot ja sas sitten illan/aamun. Mutta lehtijutun perusteella SAS:n koneilla nuo kaikki lennot...

Lentoajat

Tampere-kööpenhamina

06:30 ma-pe

15:20 joka päivä

Kööpenhamina-Tampere

12:25 joka päivä

20:15 ma-pe, su

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös niitä lentoja ole lentänyt Blue1? Blue1:llä ei taida olla DHC4 ja CRJ-200 koneita, joten kait sinne jotain uuttakin on tulossa ;)

 

Eipä ole SASlla itsellään noita CRJ200, taitaa olla Cimber kun alkaa lentää TMP-CPH. Taitaapi tyuo toinen konetyyppi olla De Havilland Dash 8-Q400 eikä DHC-4.DHC-4 on nimittäin Caribou

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas, lopettaakohan Blue1 sitten TMP-CPH reitin kokonaan? Blue1:n omatkin sivut antavat vain nuo SAS:n lennot syksystä lähtien. Amadeus sanoo:

 

Scandinavian Airlines

SK 2723

Tampere-Pirkkala (TMP), Tampere, Suomi 6:25

 

Copenhagen (CPH), Kööpenhamina, Tanska

Terminaali 3 7:10

Non-stop / DH4 1h45min Ei Kyllä Kyllä

 

 

Scandinavian Airlines

SK 2725  OP

Tampere-Pirkkala (TMP), Tampere, Suomi 15:20

 

Copenhagen (CPH), Kööpenhamina, Tanska

Terminaali 3 15:50

Non-stop / CR2 1h30min Ei Kyllä Kyllä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kas, lopettaakohan Blue1 sitten TMP-CPH reitin kokonaan?

 

Kyllä. Syksystä lähtien liikenteestä vastaa SAS.

Tämän aamun (pe) Aamulehti kertoo myyntijohtaja Mikko Salon suulla :"Blue1 koneiden asemapaikka on Suomi. Esim. aamulennon jälkeen niiden pitäisi palata takaisin Kööpenhamisnta Tampereelle, vaikka siihen aikaan tulijoita ei ole tarpeeksi"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei olisi, lentäähän Ryanair tuolta Lutoniin.

Sitten en ymmärtänyt mihin tämä viittasi?

"Ryanair taisi lopettaa Skavstan lennot viime syksynä."

 

Jos tarkoitat Tampere-Skavstaa niin siitähän

on jo ainakin jotain pari vuotta?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Sitten pyysin erittelyä näistä veroista jne. Näytölle tuli menomatkan osalta: Government tax 40 SEK, airport taxes 105 SEK, Ins & Wchr levy 49 SEK. Ins & Wchr levy?? Insurance, mutta Wchr?? Weight charge ?

Wheelchair levy.

Eli kun pyörätuolin kanssa matkustavaa ei saa sortaa ja ottaa pyörätuolista

maksua niin Ryanair päätti periä muutaman euron pyörätuolimaksua jokaiselta

matkustajalta (ainakin joillakin reiteillä) vaikkei koko koneessa olisi ainuttakaan

pyörätuolia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Färsaaret ovat saaneet uuden lentoyhtiön, FaroeJetin. Yhtiö lentää yhdellä  Avro RJllä. Saarille on perinteisesti saanut lentää kaksi yhtiötä, mutta Air Atlantic on lentänyt ainoana vuodesta 1994.

 

ABTN Newsletter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saarille on perinteisesti saanut lentää kaksi yhtiötä, mutta Air Atlantic on lentänyt ainoana vuodesta 1994.

 

Niin no kuinka tämä lasketaan.  :P Air Iceland lentää Färsaarien lennot yhteistyössä Atlantic Airwaysin kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin no kuinka tämä lasketaan.  :P Air Iceland lentää Färsaarien lennot yhteistyössä Atlantic Airwaysin kanssa.

 

Käännös on hieman ehkä oikaisemalla tehty, tässä alkuper.teksti:

Traditionally two carriers have been granted mutual concessions to operate this route according to Faroe Islands local regulations, but since 2004 only Atlantic Airways with its fleet of four BAe 146/Avro RJs has offered service.

 

Niin ja kyseessä on Färsaarten ja Tanskan väliset lennot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansa neuvottelee yhteistyöstä venäläisen lentoyhtiöiden yhteenliittymän AIRUnionin kanssa. AIRUnionin muodostavat Kras Air (Krasnojarsk), Omskavia (Omsk), Samara Airlines (Samara), Domodedovo Airlines (Moskova) ja Sibaviatrans (Krasnojarsk).

Tämä yhteistyö saattaa poikia venäläisyhtiön liittymisen Staralianceen.

travelnews

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

* Ruotsalainen Nordkalottflyg aloittaa elokuun lopulla lennot Luulaja-Oulu-Murmansk. Yhtiö vaihtaa myös nimensä Barents Airlinkiksi.

 

flygtorget

 

* Estonian Airilla on ongelmia. Yhtiön viidestä B737-koneesta parikin on ollut "pajalla" yhtäaikaa. Tästä on ollut seurauksena myöhästymisiä ja peruutuksia. Kaiken lisäksi yhtiö on epäonnistunut lentojen muutoksista tiedottamisessa. Tilanteen ratkaisuksi Estonian hakee yhtä B737-konetta. SAS omistaa muuten 49% Estonian Airista

flygtorget

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

* Estonian Airilla on ongelmia. Yhtiön viidestä B737-koneesta parikin on ollut "pajalla" yhtäaikaa. Tästä on ollut seurauksena myöhästymisiä ja peruutuksia.

Tiedä häntä liittyykö tähän, mutta Estonian lopettaa reitit Manchesteriin (30.6), Dubliniin (3.9) ja Hampuriin (1.9).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

British Airways uudistaa käsimatkatavarakäytäntöään 5.7 alkaen:

- matkustaja saa ottaa koneeseen yhden laukun (56cm x 45cm x 25cm) ja salkun, laptopin tai vastaavan. Salkun tms. on mahduttava penkin alle.

 

Käsimatkatavaran painosta ei puhuta mitään (toim. huom.)

 

Uudet määräykset ovat täällä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkeille tekisi myös hyvää käsimatkatavaran punnitseminen ja mittaaminen.

Miten voi olla niin paljon krääsää mukana kabiinissa kun jenkeillä on...kun mikään tila ei riitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Austrian  helpottaa matkavarausten tekoa elokuun lennoilla. Olemme poistaneet suurimman osan säännöistä Euroopan lennoilla (paitsi Itävallan kohteet). Esimerkiksi ennakko-ostoa tai minimi perillä oloaikaa ei ole.

 

Lähde : Austrian uutiskirje

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

* Ruotsalainen Skyways saa omistajiltaan 20 miljoonaa kruunua (n. kaksi miljoonaa euroa) lisäpäomaa. Yhtiön omistavat SAS ja Salenin perhe.

travelnews

 

* Air France yrittää estää oikeusistuimen avulla Ryanairia perustamasta hubia Marseilleen.

atwonline

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään