Sami Puro

Lentoyhtiöuutisia - Euroopan lentoyhtiöt

2 460 viestiä aiheessa

Konkurssiin menneen Swissairin koko entistä johtokuntaa ja toiminutta johtoa (yht. 19 henkilöä) vastaan on näköjään nostettu oikeudenkäynti, jossa heitä syytetään mm. kirjanpitorikoksista ja "rikollisen huonosta johtamisesta" (criminal mismanagement)...

 

Huono johtaminen sinänsä ei liene rangaistavaa? Joka tapauksessa juttu on nostettu, saas nähdä kuinka käy.

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/6265289.stm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Italian valtion kaupittelemaan osuuteen Alitaliasta on ilmaantunut ainakin kolme ostajaehdokasta : italialaisten liikemiesten yhteenliittymä, AirOne ja Air France-KLM.

 

travelnews

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Clickair tekee historiaa LHRllä ollen ensimmäinen halpalentoyhtiö Lontoon pääkenällä. Yhtiö aloittaa lennot Sevillasta ja Valenciasta LHRlle 2. helmikuuta.

 

abtn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Italian valtion kaupittelemaan osuuteen Alitaliasta on ilmaantunut ainakin kolme ostajaehdokasta : italialaisten liikemiesten yhteenliittymä, AirOne ja Air France-KLM.

 

travelnews

 

Air France-KLM on ilmoittanut, että ei ole kiinnostunut Alitaliasta. Ostaja ehdokkaita on silti kolme, uutena Texas Pacific

 

atw online

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalaiset väittävät, että Unkarin valtio myy lentoyhtiönsä Malevin venäläiselle Airbridge-yritykselle, joka on läheisissä omistussuhteissa Krasairin, Domodedovon, Sibaviatransin ja uuden halpiksen SkyExpressin kanssa.

 

Toinen ostajaehdokas, liettualainen flyLal Group ei tarjonnut tarpeeksi korkeata summaa Malevista.

 

http://www.flygtorget.se/nyheter/nyhetsdetaljer.asp?ID=4788

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen pisti silmään :

 

Zürich - Joensuu Direktflug mit Helvetic 

 

http://www.helvetic.com/

 

Preise Auf Anfrage!

Email: Info@fintravel.ch

Telefon: + 41 (0)56 430 94 94

Fax : + 41 (0)56 430 94 54

 

Flugzeiten:

Vom 16. Juni bis 11. August 2007 jeden Samstag mit Helvetic:

Zürich ab: 07.00 h

Joensuu an: 10.30 h

 

Joensuu ab: 11.10 h

Zürich an: 14.30 h

 

--- vai olikohan tästä jo aiemminkin kirjoittelua ?

 

PS. Onko kellään tietoa huhusta jonka mukaan Espanjalainen halpalentoyhtiö clickair lennättäisi suomalaisia Helsingistä Epsanjaan kesällä 2007. 

 

http://www.clickair.com/view/default.aspx?lang=1

 

:) -

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hollantilainen lentoyhtiö KLM Royal Dutch Airlines on nimennyt yhden kahdeksasta Airbus-koneestaan Helsingin Senaatintorin mukaan. Airbus A330 200 -kone aloittaa liikennöintinsä sunnuntaina 4. helmikuuta

 

Toissapäivänä alkoi lentämään KLM:n uusin B777 nimeltä "Old Rauma":

 

http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/photo.show?id=039506

http://www.planespotters.net/Production_List/Boeing/777/35295.html

 

KLM on nimennyt B777-koneet Unescon maailmanperintökohteiden mukaan. Ja näihinhän Rauman vanhakaupunki kuuluu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentomatkustajien matkatavarat myöhästyvät yhä useammin jatkoyhteyksiltä. Suomalaismatkustajien laukkujen kulku on hankaloitunut erityisesti Euroopan suurilla lentokentillä.

 

Pahimmat ongelmat koskevat Pariisin Charles de Gaullen lentokenttää. Esimerkiksi Helsinki-Vantaan suurimman matkatavarankäsittely-yhtiön päivittäisitä katoamisilmoituksista Pariisin lennot vievät suurimman siivun.

 

Hyvin ongelmallisia ovat myös Lontoon Heathrow sekä Amsterdamin, Brysselin, Frankfurtin ja Madridin lentokentät.

http://www.yle.fi/uutiset/oikea/id52739.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pahimmat ongelmat koskevat Pariisin Charles de Gaullen lentokenttää. Esimerkiksi Helsinki-Vantaan suurimman matkatavarankäsittely-yhtiön päivittäisitä katoamisilmoituksista Pariisin lennot vievät suurimman siivun.

 

Aloin tuossa miettiä, että kenenköhän vastuulle myöhästyneiden matkatavaroiden perille kuljettamisesta aiheutuvat ylimääräiset kulut  lopulta joutuvat. Otetaan nyt esimerkkinä seuraavanlainen lento: Lentoyhtiöllä A kentälle B, josta jatkolento lentoyhtiöllä C.

 

Voisi kuvitella, ettei lentoyhtiö A joudu maksumieheksi, mikäli kone saapuu ajoissa ja matkatavarat saadaan purettua koneesta normaalisti, tarkoittaen, ettei koneessa ole teknisiä vikoja estämässä purkua. Toisaalta lentoyhtiötä C tuskin voidaan syyttää siitä, ettei matkatavarat siirry edelliseltä lennolta seuraavalle tarpeeksi nopeasti. Näin ollen maksumieheksi jää jäljelle kenttä B, tai niin ainakin luulisi.

 

Eli jos saavuttuaan määränpäähän D matkustaja huomaa matkatavaroiden jääneen matkan varrelle ja ilmoittaa siitä lentoyhtiön B henkilökunnalle, tällöinhän lentoyhtiö B on velvollinen toimittamaan matkatavarat jälkikäteen matkustajan osoitteeseen. Tästä toimituksestahan syntyy tietenkin kuluja, joten lähinnä mietin, onko lentoyhtiöillä ja lentokenttäorganisaatioilla laskutusjärjestelmää jolla kulut ohjattaisiin oikeaan osoitteeseen, vai joutuisiko tässä esimerkkitapauksessa lentoyhtiö B tyytymään osaansa kulujen maksajana, vaikka alunpitäen asiaan aivan syytön olikin. 

 

Yksittäisenä tapauksena kulut ovat pienet, mutta vuositasolla eri lentoyhtiöt toimittavat lukuisia matkatavaroita jälkikäteen matkustajilleen. Tällöin ei enää puhuta aivan pikkusummista. Saati sitten kuinka monta laukkua vuosittain myöhästyy jollain kentällä, esim CDG:lla, ja jos kenttä joutuisi maksumieheksi, niin summa ei ole aivan pieni. Itse ainakin uskon, että oikein kohdistettu laskutus voisi saada matkatavaraongelman parantamiseen vauhtia.

 

Kaikkea sitä väsynyt päänuppi jaksaa miettiä... Nyt nukkumaan  ::) 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bulgarian ilmailuviranomaiset ovat poistaneet ilma-alusrekisteristä yhteensä 160 vanhanaikaista, etupäässä venäläisvalmisteista lentokonetta ja helikopteria, koska ne eivät täytä EU:n nykyisiä vaatimuksia.

 

Bulgariaan on lähdössä ryhmä EASA:n tarkastajia arvioimaan maan lentoyhtiöiden tilaa tehdäkseen päätöksen siitä, laitetaanko joitakin bulgarialaisia yhtiöitä EU:n mustalle listalle.

 

http://www.eubusiness.com/news_live/1170676816.05/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

* DHLn ex-toimitusjohtja on perustanut uuden rahtilentoyhtiön Belgiaan. Cargo B Airlines aloittaa lennot lokakuussa kahdella B747F

 

aircargo news

 

* Unkarin mediassa liikkuvien tietojen mukaan Malev on myyty AirBridgelle. Ostajayhtiön taustalla on KrasAir.

atw

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

* British Midland on ostanut British Mediterraneanin (BMED)osake-enemmistön. BMRÈD on toiminut BAn franchaise-yhtiönä tähän saakka.

 

* FlyBe on saanut viranomaisten siunauksen BA Connectin kauppaan.

 

flygtorget

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itseäni tuo **tuttaa siksi, että usein BA:n legi on vain pieni osa reissun kokonaisuutta, pitää turhaan pilkkoa kamat kahteen pakaasiin...

 

 

**************************************************************************************

BRITISH AIRWAYS / RUUMAAN MENEVÄT MATKATAVARAT

 

Yksittäisen matkatavaran maksimipaino on 23 kg, tätä painavampia matkatavaroita ei hyväksytä kuljetettavaksi. Matkatavaran enimmäismitat ovat 2.5m x 1m x 0.8m. Lisäksi matkustajat saavat ottaa mukaansa maksutta yhden listatun urheiluvälinelaukun. Lista sallituista urheiluvälinelaukuista löytyy ba.com sivuilta.

 

Eikös tämä ole aika normaali toimintamalli että noin 20kg laukku mukaan, ja ylimääräisestä on maksettava extraa. Kyllä laukun koko 2,5m * 1m * 0,8m luulisi olevan tarpeeksi kookas useammalle matkaajalle, vaikka ottaisi koko vaatekaapin mukaansa :).

Enemmän minua ihmetyttää tuo listattujen urheilukassien mukaanotto. En oikein ymmärrä miksi saat ottaa tavaraa mukaan vain tietynlaisessa kassissa?

 

-tuomo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tämä ole aika normaali toimintamalli että noin 20kg laukku mukaan, ja ylimääräisestä on maksettava extraa. Kyllä laukun koko 2,5m * 1m * 0,8m luulisi olevan tarpeeksi kookas useammalle matkaajalle, vaikka ottaisi koko vaatekaapin mukaansa :).

 

Ei ole "normaali" toimintamalli, sinulta jäi huomaamatta yksi hyvin olennainen asia, eli yli 23 kiloa painavaa laukkua ei hyväksytä kuljetettavaksi. Aiemmin BA:lla (ja edelleen muilla lentoyhtiöillä) tuo raja oli 32 kiloa.

 

Vaikka turistiluokassa suurin sallittu matkatavaramäärä on ollut 20 kiloa, niin enintään 32-kiloisia laukkuja on voinut ottaa niin monta kuin lompakko on kestänyt. Tai bisnesluokassa, jossa suurin sallittu matkatavaramäärä on ollut 30 kiloa, on tavarat voinut pakata yhteen laukkuun.

 

Vaan ei onnistu enää BA:lla! Bisnesmatkustajat joutuvat jakamaan ne aiemmat sallitut 30 kiloa (tai mikä raja olikaan) kahteen laukkuun. Tai jos turistiluokan lipulla menet 24-kiloisen laukun kanssa BA:n lähtöselvitykseen, niin sinulle sanotaan kohteliaasti "Sir, laukkunne on liian painava, emme voi ottaa sitä kuljetettavaksi". Niinpä joudut ostamaan kentältä toisen laukun tms. ja jättämään ruumaan kaksi kollia matkatavaraa ja maksamaan lisämaksua ei yhdestä kilosta vaan yhdestä kollista, joka Euroopan sisäisillä lennoilla on 60 puntaa eli noin 90 euroa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään