Sami Puro

Lentoyhtiöuutisia - Euroopan lentoyhtiöt

2 461 viestiä aiheessa

Brittiläisen Monarch Airlinesin taloustilanne on edelleen vaikea ja yhtiön Atol-pakettimatkakuluttajasuoja on jälleen kerran katkolla. Ilmailuviranomainen CAA takaa enää tänään, sunnuntaina, Monarchilta varatut pakettimatkat. Tilanne tarkistetaan päivittäin.

  Lainaa

we can confirm that Atol protection will remain available for eligible holiday bookings made with Monarch on Sunday.

“The CAA will provide a daily update with regard to the protection that is available to Monarch’s customers.”

Whatever the future date of travel is the consumer is ATOL protected for holidays bought on Sunday.

http://www.londonlovesbusiness.com/business-news/17995.article

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin kuluttaja-asiamies vaatii markkinaoikeudelta pikaista päätöstä, joka pakottaisi myös Suomessa lentävän Nextjetin informoimaan tilanteesta asiakkaitaan. Kuluttaja-asiamiehen mukaan Nextjet on jatkanut lipunmyyntiä siitä huolimatta, vaikka yhtiön lentolupa on katkolla marraskuun puolessa välissä. Sen mukaan lipun jo ostaneille voi koitua mittavia rahallisia menetyksiä, mikäli Nextjet menettää lentolupansa.

Nextjet väittää kertoneensa asiakkailleen lipunmyynnin ja -varauksen yhteydessä sekä nettisivuillaan, että jokin toinen yhtiö saattaa suorittaa lennot. Rahavaikeuksien kanssa painiva yhtiö on jättänyt viranomaiselle hakemuksen uudesta lentoluvasta ja odottaa vastausta siihen lähitulevaisuudessa.

https://yle.fi/uutiset/3-9862219

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanair-saagan jatko muuttuu aina vaan mielenkiintoisemmaksi:
 

  Lainaa

Ryanairin lentäjät ovat muodostaneet epävirallisen ammattiyhdistyksen ja vetoavat Winston Churchillin henkeen heidän taistellessaan yhtiön  toimitusjohtajan Michael O'Learyn linjauksia vastaan. Yhdistyksen tarkoituksena on koordinoida työsuhde-neuvotteluja base-kohtaisten edustajaryhmien kesken, sillä aiemmin Ryanair on halunnut käydä neuvotteluja vain pienten paikkakuntakohtaisten ja ammattiliittoihin kuulumattomien ryhmien ( employee representative committees ECR) kanssa.


https://www.theguardian.com/business/2017/oct/02/ryanair-pilots-union-michael-o-leary

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liettualainen Small Planet Airlines on hankkinut kambodzalaisen operaattoriluvan. Yhtiö siirtää viisi konetta talvikaudeksi Kambodzaan, koska liikenne Euroopassa vähenee kausivaihtelun myötä.

  Lainaa

Lithuanian leisure carrier Small Planet Airlines has obtained a Cambodian air operator’s certificate (AOC) to help counter European market seasonality.

  Lainaa

Small Planet is no stranger to the country; it has been active there for four winter seasons and this winter the group will operate five aircraft in Cambodia.

http://atwonline.com/airports-routes/lithuania-s-small-planet-airlines-secures-cambodian-aoc

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jet Timen liikennöimällä Tjäreborgin lomalennolla Helsinki-Vantaan lentoasemalta Portugalin Madeiralle maanantaina 25.9. riehunui miesmatkustaja sen verran hurjasti, ettei Jet Time ole halukas ottamaan häntä kyytiin paluumatkalle. Hänen on osattava Madeiralta kotiin omin neuvoin.

– Kyseisellä henkilöllä ei ole asiaa tämän lentoyhtiön lennoille enää jatkossa. Lentoyhtiöllä on tällaisissa tilanteissa oikeus valita asiakkaansa.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005396908.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanairin operatiivinen johtaja Michael Hickey, joka on ollut töissä Ryanairissa 30 vuotta, joutuu jättämään paikkansa lokakuun lopussa. Yksi Hickeyn tehtävistä oli nimenomaan lentäjien työvuorolistojen suunnittelu, joka on viime aikoina epäonnistunut surkeasti. O´Leary toki kiittää Hickeytä työstä yhtiön hyväksi.

  Lainaa

Michael Hickey will leave his post from the end of October after a 30-year career with the airline. His resignation as chief operations officer follows the cancellation of tens of thousands of flights from September 2017 to March 2018 due to errors in pilot holiday rostering,

  Lainaa

Part of Mr Hickey's role was organising rosters for pilots. In a statement the airline's CEO Michael O'Leary paid tribute to Mr Hickey, who joined Ryanair in 1988 as an engineer. "Over the past 30 years Mick Hickey has made an enormous contribution to Ryanair, especially the quality and safety of our engineering and operations functions".

http://www.itv.com/news/2017-10-07/ryanairs-chief-operating-officer-quits-after-pilot-rostering-mess/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turkish Airlinesin varauskone tarjoaa tällä hetkellä Helsingin lentojen TK1761/TK1762 koneeksi A330 maaliskuun lopulta alkaen. Ensi alkuun A332 ja myöhemmin A333.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  10/10/2017 at 16.30, Antti Salste kirjoitti:

Turkish Airlinesin varauskone tarjoaa tällä hetkellä Helsingin lentojen TK1761/TK1762 koneeksi A330 maaliskuun lopulta alkaen. Ensi alkuun A332 ja myöhemmin A333.

Tulipa mieleen yksi juttu tästä.

Miten kun Schengen alueella joku lentoyhtiö päättää lentää Schengen-alueen lennon kaukorunkolentokoneella, esim. SAS lentäisi A330 Kööpenhaminasta Helsinkiin, niin miten sitten tuo rajatarkastus? En tiedä miten muilla lentoasemalla rajatarkastus on järjestetty, mutta Helsingissähän se on niin yksinkertaistesti, että terminaalin 2 yhdellä puolella on ns. kaukorunkokoneportit ja ennen sitä on rajatarkastus/rajatarkastusautomaatit. Jos siis lentää Kööpenhaminaan tällä A330 joka on kaukoliikenneputkella, niin joutuu käymään rajatarkastuksen vaikka Schengen-alueella ei saa olla tavallaan rajatarkastuksia?

Tai toisinpäinkin voisi ajatella: Tulee kone Kööpenhaminasta A330, matkustaja siirtyy seuraavaksi Hong Kongiin, eikö tässäkin yhteydessä pitäisi käydä rajatarkastus (Schengen-alueelta poistuminen)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  10/10/2017 at 18.20, Joni Aalto kirjoitti:

Tulipa mieleen yksi juttu tästä.

Miten kun Schengen alueella joku lentoyhtiö päättää lentää Schengen-alueen lennon kaukorunkolentokoneella, esim. SAS lentäisi A330 Kööpenhaminasta Helsinkiin, niin miten sitten tuo rajatarkastus? En tiedä miten muilla lentoasemalla rajatarkastus on järjestetty, mutta Helsingissähän se on niin yksinkertaistesti, että terminaalin 2 yhdellä puolella on ns. kaukorunkokoneportit ja ennen sitä on rajatarkastus/rajatarkastusautomaatit. Jos siis lentää Kööpenhaminaan tällä A330 joka on kaukoliikenneputkella, niin joutuu käymään rajatarkastuksen vaikka Schengen-alueella ei saa olla tavallaan rajatarkastuksia?

Tai toisinpäinkin voisi ajatella: Tulee kone Kööpenhaminasta A330, matkustaja siirtyy seuraavaksi Hong Kongiin, eikö tässäkin yhteydessä pitäisi käydä rajatarkastus (Schengen-alueelta poistuminen)?

Jos näin kävisi, että joku Schengen-maasta operoiva yhtiö tulisi laajarunkokoneella Helsinkiin, niin kone parkkeerattaisiin Schengen-puolen putkiin. Iäkkäämmät lukijat muistanevat vielä ne ajat kun Finskin MD-11:lla operoitavat lennot operoitiin porteilta 24 ja 25 päivittäin...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  10/10/2017 at 18.37, Jukka Vuorio kirjoitti:

Jos näin kävisi, että joku Schengen-maasta operoiva yhtiö tulisi laajarunkokoneella Helsinkiin, niin kone parkkeerattaisiin Schengen-puolen putkiin. Iäkkäämmät lukijat muistanevat vielä ne ajat kun Finskin MD-11:lla operoitavat lennot operoitiin porteilta 24 ja 25 päivittäin...?

En ole iäkäs mutta muistan elävästi. Röökihuone oli kakkoskerroksessa 24:n liepeillä missä nykyään on Finnairin loungea. 

MD-11 aikaan monia portteja käytettiin. 29 oli esim. käytössä jos kone tuli vaikka Bangkokista ja lähti samantien Malagaan ja päinvastoin: Malagasta tuleva MD-11 lähti Bangkokiin 29:stä ja porttii oli Bangkokiin menijöille nonSchengenin puolella 30A.

Ja eihän Schengen -alueen laajarunko ole nytkään mikään ongelma. Riippuu ajasta mihin aikaan päivästä operoidaan mutta mm. 31 on sopiva Schengen-portiksi ja Finnair kun muistaakseni hiljattain käyttänyt Köpiksen laajarunkopäivinä saapumiseen ainakin sitä 24:sta. 32 taitaa käydä myös tähän tarkoitukseen. OH-LWA kaksi vuotta sitten operoi lähes kaikki Euroopan lennot portista 31.

Niin eikä ole mitään passintarkastuksia Schengen -lennoilla vaikka kone olisi missä kohtaa. 

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mannikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin eikös 32 ole vasta ensimmäinen non-schengen portti? Joten onhan siine sitten kaksi laajarunkoisellekin sopivaa porttia ennen sitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos koneita tulee kerralla enempi niin bussilla pääsee ulkoständeille. Näitä bussiportteja taitaa olla ainakin muutamia schengenpuolella? Non-schengen puolella bussiportteja onkin vaikka muille jakaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  10/11/2017 at 13.14, Miko Verno kirjoitti:

Ja jos koneita tulee kerralla enempi niin bussilla pääsee ulkoständeille. Näitä bussiportteja taitaa olla ainakin muutamia schengenpuolella? Non-schengen puolella bussiportteja onkin vaikka muille jakaa.

Onhan siellä bussiportteja 15kpl.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  10/11/2017 at 13.08, Patrick Ojanen kirjoitti:

Niin eikös 32 ole vasta ensimmäinen non-schengen portti? Joten onhan siine sitten kaksi laajarunkoisellekin sopivaa porttia ennen sitä.

29-32 ainakin voidaan käyttää sekä että. Porteille menee yhdyskäytävä, jota pitkin pääsee putkeen schengen- ja non-schengen-puolelta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS lisää lentoja Saksaan, ts. Berliiniin ja Düsseldorfiin, sekä Tukholmasta että Kööpenhaminasta:

  Lainaa

SAS ökar nu med fler än 200 extra flygningar till Berlin från Stockholm och Köpenhamn, från november till mars. Utöver denna ökning kommer SAS att lägga till ytterligare flygstolar under både vintertidtabellen och även under nästa års sommartidtabell på linjerna till Berlin och Düsseldorf från Stockholm och Köpenhamn.

https://www.di.se/nyheter/sas-okar-antalet-flygningar-till-tyskland/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS aloitti tänään vuoden ympäri lennettävät viikottaiset lentonsa HeValta Malagaan.

 

Muokattu: , käyttäjä: Antti Salste

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  10/14/2017 at 16.27, Antti Salste kirjoitti:

SAS aloitti tänään vuoden ympäri lennettävät viikottaiset lentonsa HeValta Malagaan.

 

Onko suomalainen miehistö lennolla vai rahdetaanko ruotsalaismiehistö koneella Tukholmasta? En ainakaan ole havainnut, että SAS etsis työntekijöitä Helsinkiin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miehistön kansallisuudesta en osaa sanoa tuon taivaallista, mutta miehistön base lienee kuitenkin Malaga.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/57004-sas-chooses-malaga-for-spanish-base

Edit: Kone tosin näyttää ensimmäisten parin viikon jälkeen lähtevän kuitenkin lauantaisin Helsingin päästä ja palaavan illaksi Helsinkiin, joten ehkä asia ei välttämättä olekaan niin yksinkertainen.

Muokattu: , käyttäjä: Jesse Lindsberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

  10/12/2017 at 08.37, Jesperi Lauhio kirjoitti:

29-32 ainakin voidaan käyttää sekä että. Porteille menee yhdyskäytävä, jota pitkin pääsee putkeen schengen- ja non-schengen-puolelta.

Missä sellaiset yhdyskäytävät ovat porteille 29 ja 30?

Kävin etsimässä mutta ei löytynyt.

30

DSC_0487.JPG

29

DSC_0488.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mannikainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
  10/12/2017 at 08.37, Jesperi Lauhio kirjoitti:

29-32 ainakin voidaan käyttää sekä että. Porteille menee yhdyskäytävä, jota pitkin pääsee putkeen schengen- ja non-schengen-puolelta.

Niin kuin Mannikainen tuossa jo vihjasikin, vain portteja 31-32 voi käyttää sekä että. Puhtaasti Schengen-puolella ainakin 24 on tällä hetkellä widebody-kelpoinen, satunnaiset 767:t ovat olleet pääsääntöisesti siinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää näköjään itsellä muisti pettävän :laugh: Elävästi muistan nousseeni Turkishin putteen putkelta 29 ja kävelleeni siihen non-schengenin puolelta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään