Sami Puro

Lentoyhtiöuutisia - Euroopan lentoyhtiöt

2 461 viestiä aiheessa

Aika köyhää on tarjoilu Lufthansan turistiluokassa toistaiseksi.

Lainaa

Service in short and medium haul economy will be adjusted based on the flight time, and this is where the biggest changes to service are happening:

  • On flights of under 50 minutes, there will be no service
  • On flights of 50 to 150 minutes, there will be a bottle of water
  • On flights of 150 to 180 minutes, there will be a snack and the usual beverage service
  • On flights of more than 180 minutes, there will be an additional vegetarian sandwich option
  • There will be no pillows available in economy on these flights

https://onemileatatime.com/lufthansa-updated-onboard-service/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6.6.2020 at 16.44, Harri Mattila kirjoitti:

AIkaa samaa tyyliä tulee olemaan monella muullakin yhtiöllä. Toisaalta mikäs hätä ja kiire tässä. 

No, Lufthansallahan näyttää tarjoilut firstissä ja bisneksessä olevan sentään "as usual".  BA:lla jopa ykkösessäkin tarjolla toistaiseksi vain "vettä ja leipää" + lounge kiinni.  Lipun hinta toki on normaali.  Hätä, kiire ja riita (?) tulee siitä, että ennen korona-aikoja hankitulla lipulla et saakaan sitä tuotetta mistä on sovittu ja maksettu ellei sitten lentoa kokonaan peruta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansa kertoi torstaina, että se saattaa joutua irtisanomaan 22 000 kokoaikaista työsuhdetta, jotta koronaviruksen aiheuttamasta kriisistä voidaan toipua. Yhtiö on kertonut, että  yhtiöllä on sen tarpeisiin nähden 26 000 ylimääräistä työntekijää. Aikaisemmin Lufthansa on arvioinut, että luku olisi noin 10 000.

Lufthansa järjestää 25. kesäkuuta epätavallisen yhtiökokouksen, jossa osakkeenomistajat äänestävät toimenpiteistä, joilla yhtiön tilannetta pyritään parantamaan.

https://www.hs.fi/talous/art-2000006537476.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sveitsi ottaa käyttöön ympäristöveron, joka peritään kaikista Sveitsistä lähtevistä lennoista.

32 USD:sta 126 USD:hen ulottuva summa per matkustaja peritään oletettavasti lennon pituuden mukaan. Veroa arvioidaan kertyvän vuodessa 500000 Sveitsin frangia, mistä puolet palautetaan takaisin Sveitsin kansalaisille.

Ryanairin tai EasyJetin voisi kuvitella haastavan Sveitsin valtion oikeuteen, etenkin koska veron palauttaminen oman maan kansalaisille kuullostaa jotenkin erikoiselta.

Lainaa

The Swiss parliament has moved to impose an environmental tax on airline tickets, as part of efforts to reduce greenhouse gas emissions.

The overwhelming majority in the House of Representatives on Wednesday approved a proposal for a levy of between CHF30 and CHF120 ($32 and $126) per ticket for flights departing Switzerland.

The tax is expected to generate revenues of about CHF500,000 a year. Half of this amount is to be refunded to Swiss citizens, according to a legal amendment under discussion in parliament.

https://www.swissinfo.ch/eng/politics/passengers-to-pay-a-co2-tax-on-plane-tickets/45826798

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

32 USD:sta 126 USD:hen ulottuva summa per matkustaja peritään oletettavasti lennon pituuden mukaan. Veroa arvioidaan kertyvän vuodessa 500000 Sveitsin frangia, mistä puolet palautetaan takaisin Sveitsin kansalaisille.

Kuinka monta nollaa puuttuu tuosta kokonaissummasta? Eihän se voi olla vain puoli miljoonaa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Harri Koskinen kirjoitti:

Kuinka monta nollaa puuttuu tuosta kokonaissummasta? Eihän se voi olla vain puoli miljoonaa.

Totta, mutta nopealla googlaamisella ei löytynyt toista asiaa koskevaa tuoretta uutista. Aikaisempi uutinen vahvistaa sen, että veron summa riippuu matkan pituudesta ja jopa matkustusluokasta. Transitmatkustajilta veroa ei peritä. Ja yksityislennoillekin on omat tariffinsa aina 5000 Sveitsin frangiin asti.

Katsotaan nyt, mikä tulee olemaan lopputulos tässä vyyhdissä..

Lainaa

A majority of 17 to 8 members voted in favour of the move. The tax would range from CHF 30 to CHF 120 per passenger depending on flight distance and class. Passengers transiting through Switzerland would not pay the tax.

Those travelling in private aircraft would be charged differently. Each flight would be taxed between CHF 500 and CHF 5,000 based on the size and use of the aircraft. Training and test flights and some light aircraft would not be taxed. This proposition was supported 17 votes to 7 by the commission.

https://lenews.ch/2020/01/22/switzerland-moves-closer-to-taxing-flights/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liettuan liikenneministeri suunnittelee uutta kansallista lentoyhtiötä. Aikaisemmin ovat Liettuassa ehtineet aloittaa ja lopettaa mm. Small Planet, Air Lituanica, flyLAL, Aurela ja Air Lithuania, ja Lithuanian Express ei ehtinyt edes aloittaa. Nyt paria reittiä lentää vieraasta maasta kotoisin oleva airBaltic.

Liikenneministeri suunnittelee virtuaalisen yhtiön perustamista, jolloin lennot lentäisi joku muu yhtiö. AirBalticin tiedotusvastaava on sitä mieltä, että aika on haastava uuden yhtiön perustamiselle, ja kaikki tulee siten vain kalliimmaksi. Mutta kun liikenneministeri tahtoo.

Tavan mukaan toivotamme edes lyhytaikaista onnea.

Lainaa

The largest Baltic state no longer wants to be dependent on foreign airlines. Lithuania is therefore considering the creation of a national carrier.

Two years ago, the Small Planet Group filed for bankruptcy. Air Lituanica was no better off. Many other airlines with names like Fly Lal, Aurela or Air Lithuania had already failed before. The project Lithuanian Express was never realized.

https://www.aerotelegraph.com/en/lithuania-wants-a-new-national-airline

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IAG:n pienemmistä yhtiöistä LEVEL Europe, jonka base oli Wienissä, on lopettanut toiminnan ja hakeutuu konkursssiin.

Lainaa

IAG International Airlines Group has announced its LEVEL Europe (VK, Vienna) subsidiary has ceased trading effective immediately and will shortly file for insolvency.

The low-cost carrier, previously known as Anisec Luftfahrt, last operated commercial flights in March when its fleet of two A320-200s and four A321-200s was grounded as a result of the COVID-19 crisis.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/92154-austrias-level-europe-collapses-heads-for-insolvency

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brussels Airlines on LH Groupin yhtiöistä vielä saamatta valtionapupakettia. LH:n Spohr uhkaa myydä sen tai päästää sen konkurssiin, ellei Belgian valtiolta tule apua. Neuvoteltu on 290-390 miljoonasta eurosta, mutta valtio haluaisi takuut Brysselin hubin pysymisestä vilkkaana, ja LH taas ei halua valtion sekaantuvan kaupallisiin ratkaisuihin.

Lainaa

The Lufthansa Group could let its Belgian subsidiary Brussels Airlines be sold or go bankrupt if no rescue agreement is reached with the Belgian federal government, La Libre Belgique reported Thursday evening.

The Belgian government and Lufthansa have been negotiating a loan of 290 to 390 million euros. The government is willing to aid, but it wants guarantees on development of the Brussels hub, both in terms of operations and employment. However, Lufthansa is opposed to any government intervention.

https://www.aviation24.be/airlines/lufthansa-group/lufthansa-could-let-brussels-airlines-go-bankrupt/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/13/2020 at 12.53, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Ryanair aikoo korvata kaikki 30 Airbus A320  konetta, jotka ovat Ryanairin  tytäryhtiön Lauda Airin käytössä. Koneet korvataan Boeing 737 kalustolla, mahdollisesti MAX, mikäli se hyväksytään takaisin liikenteeseen.

https://simpleflying.com/ryanair-lauda-airbus-order/

Ryanair aikoo avata 64 reittiä Wieniin/Wienistä heinäkuun 1. päivästä alkaen, kilpaillen Austrianin kanssa, jonka Ryanair syyttää saavan laitonta valtionapua. Koska aloitus tapahtuu niin äkkiä, Ryanair on joutunut ottamaan Laudan koneita takaisin käyttöön wet-leasella ainakin toistaiseksi.

Huolimatta siitä, että Itävalta määrää lentolipun minimihinnaksi 40 €, Ryanair lupaa tarjota halpoja lippuja kuten ennenkin, alkaen 9,99 € one way, "ennenkuin joku harhaan johdettu paikallinen ministeri yrittää kieltää ne".

Lainaa
Ryanair, Europe's biggest the low-fare-high-fee carrier has confirmed it will launch a price war against Austrian Airlines this summer when it introduces 64 routes to and from Vienna. The airline has rushed forward in the wake of news that Lufthansa's shareholders have agreed to the terms the German Government offered on a bailout deal, to say it will now operate the around 64 routes from Vienna. 
 
The new schedule will include over 25 summer destination including Faro, Malaga, Malta, Rome, Naples & Palma, 20 city destinations including Dublin, Milan, Madrid, Lisbon & Warsaw. Ryanair will also operate 2 routes to/from Salzburg and 1 route to/from Klagenfurt.
 
In such a rush move, Ryanair has been forced to bring back Lauda aircraft,  on a wet-lease basis to operate the flight schedule in the short term.

 

Ryanair says "As Austrians taxes get wasted on illegal State Aid to German-owned Austrian Airlines, Ryanair will guarantee low fares for Austrian customers/visitors at prices which start from €9.99 one way before some misguided Austrian Minister tries to ban them."

https://www.air101.co.uk/2020/06/ryanair-goes-head-to-head-with-austrian.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+co/fMxO+(Air101)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegiain reitinavaamisista Iltasanomien talousliitteessä
 

Lainaa

Norwegian aloittaa heinäkuun alussa lennot Helsingistä Tukholmaan ja Osloon. Yhtiön 17.6. julkaiseman tiedotteen mukaan Tukholmaan lennetään kuusi kertaa viikossa ja Osloon kolme kertaa viikossa. Yhteensä 76 reittiä avataan uudelleen, ja yhtiö ottaa käyttöön 12 lisäkonetta.Norwegianin lehdistöedustajan Tarja Valde-Brownin mukaan henkilökunta lennoille tulee yhtiön Norjan tukikohdista.

– Olemme kertoneet 17.6. julkaistussa tiedotteessamme, että otamme 12 konetta lisää käyttöön, mikä tarkoittaa myöskin, että tulee lisää miehistöä töihin. Nämä lentäjät ja matkustamohenkilökunnan jäsenet tulevat Norjan tukikohdista, Valde-Brown sanoo.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006553864.html

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Petri Lehtovirta said:

Norwegiain reitinavaamisista Iltasanomien talousliitteessä
 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006553864.html

Tulipa mieleen miten koronakaranteenisäännöt mahtavat olla voimassa transit-liikenteessä, esimerkiksi jos olisi tarkoitus mennä Norjaan (tai minne vain matkustussuosituksista vapautettuun maahan) mutta joutuu tekemään välilaskun Arlandassa, jossa joutuu vielä vaihtamaan terminaalia? Pamahtaako kahden viikon karanteeni? Entä jos joutuu olemaan yötä lentokenttähotellissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
41 minuuttia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

joutuu tekemään välilaskun Arlandassa, jossa joutuu vielä vaihtamaan terminaalia? 

Ei voi vaihtaa terminaalia Arlandassa koska vain vitonen on käytössä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanair ja Wizz Air käyvät oikeutta unkarilaisessa tuomioistuimessa siitä, saako Ryanair käyttää omistamaansa tuotemerkkiä Buzz. Wizz Air väittää, että Buzz muistuttaa liikaa sen omaa nimeä.

Lainaa

Ryanair Holdings has said that it would appeal against an injunction issued by a Hungarian court which temporarily bans it from using its Buzz (RR, Warsaw Modlin) brand in the country pending the resolution of a lawsuit by Wizz Air (W6, Budapest).

While the original ruling has not been reported and is not public, ch-aviation understands from sources in the Hungarian aviation industry that Wizz Air has sought to block its rival low-cost carrier from using the Buzz brand due to the alleged similarity to Wizz Air's own name.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/92747-ryanair-wizz-air-in-court-over-buzz-brand

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/29/2020 at 16.27, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Puolisen tusinaa ruotsalaista henkilöä on päättänyt perustaa lentoyhtiön Gotlantiin. Yhtiön nimeksi tulee Air Gotland, ja virallisissa yhteyksissä Air Gotland Express.

Henkilökuntaa on jonkin verran värvätty, mutta muuta tietoa yhtiöstä ei ole kerrottu kuin nimi sekä se, että puolentoista kuukauden päästä pitäisi aloittaa, ja Air Leap lentää jo nyt Visbystä sekä Brommaan että Arlandaan, joten kilpailua riittää. Ja konetyypistä, jolla pitäisi lentää ei ole hajuakaan. Pitäisi kai toivottaa onnea.

http://www.mynewsdesk.com/se/nya-gotlandsflyget/pressreleases/air-gotland-express-gotlands-nya-lokala-flygbolag-3003383

https://www.travelnews.se/sverige/flyg/ny-flygbolaget-ska-heta-air-gotland-express/

Air Gotlandin Visby-Bromma-lentojen aloitus etenee, vaikka tarkkaa aloituspäivämäärää ja lipunmyynnin aloitusta ei vielä kerrota, mutta konekalusto tulee olemaan vakio-Saab 340 joita lentää wet lease-sopimuksella puolalainen Sprint Air. Ja kilpailijoita riittää: uutisen mukaan Amapola, Air Leap ja SAS, joskin SAS lentänee Arlandaan eikä Brommaan.. Air Gotlandilla on ainakin uskallusta.

Lainaa

Air Gotland Express kommer att hyra in Saab 340 A från polska Sprint Air för att trafikera sträckan Visby-Bromma. Avtalet är ett så kallat Wet Lease, där Sprint Air står för flygplan och kabinpersonal.

Första flight är planerad i augusti, och redan från start ska bolaget flyga med 7-dagarstrafik i konkurrens med Amapola, Air Leap och SAS.

Air Gotland är grundat av samma personer som en gång startade och drev Gotlandsflyg. VD för Air Gotland Express blir Tiina Mykkänen. Tiina har ett förflutet som den första verksamhetsledaren för Tillväxt Gotland och var fram till nyligen VD på Gotlands Media.

https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13806

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanair aikoo sulkea tukikohtia Saksassa, koska saksalaiset lentäjät eivät suostuneet Ryanairin ehdottamiin palkanleikkauksiin. Ryanair väittää jo 70 % eurooppalaisista lentäjistä suostuneen niihin.

Saksassa aiotaan sulkea seuraavat tukikohdat: Frankfurt Hahn, Berlin Tegel ja Düsseldorf.

Palkanleikkausten vaihtoehtoina ei Ryanairin mukaan valitettavasti ole muita kuin tukikohtien sulkemisia sekä irtisanomisia.

Jotenkin tulee mieleen, että lentäjien neuvotteluasemat nykyisessä tilanteessa eivät ole kovin hyvät.

Lainaa

Ryanair is to close its base at Frankfurt Hahn Airport, and bases at Berlin Tegel and Duesseldorf airports are likely to shut down at the end of the summer after German pilots rejected proposed pay cuts, the Irish airline said on Tuesday.

The moves, which will include an undisclosed number of pilot job cuts, come after a slight majority of German pilots voted against a proposed deal of savings that Ryanair said were required by COVID-19 disruption.

“We must move on with alternative measures to deliver savings, which regrettably will mean base closures and dismissals,” Ryanair said in a memo to German pilots seen by Reuters.

https://uk.reuters.com/article/uk-ryanair-unions/ryanair-says-to-close-german-bases-after-pilots-reject-pay-deal-idUKKCN24M1VK

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalainen mutta norjalaisessa omistuksessa oleva BRA eli Braathens saattaa sittenkin pelastua.

BRA hakeutui velkajärjestelyyn ja lopetti lennot 6. huhtikuuta. Nyt näyttää siltä, että velkojien enemmistö hyväksyy sen, että 75 % yhtiön veloista pyyhitään pois. Velkaa on 721 miljoonaa kruunua eli 70 miljoonaa euroa. Jäljellejäävän 25 % BRA maksaisi takaisin ensi vuoden heinäkuuhun mennessä, jolloin velkojat saisivat jaettavakseen 17,5 miljoonaa euroa. Velkojien kokouksen lopullinen hyväksyntä tarvitaan.

Jos velkojien enemmistö suostuu, BRA voisi mahdollisesti aloittaa lennot syyskuussa.

Lainaa

En majoritet av fordringsägarna i det svenska flygbolaget BRA är eniga om nedskrivningar om 75 procent av skulden. Bolaget som befinner sig i rekonstruktion hoppas nu åter kunna flyga från september, rapporterar DN.

I april meddelade BRA att flygbolaget ansökt om rekonstruktion för att hantera effekterna av coronakrisen och undgå konkurs. Bolaget hade då tvingats stoppa all flygtrafik och permitterat stora delar av sin personal.

Enligt ansvarig rekonstruktör Nils Åberg på advokatfirman Carler är nu en majoritet av de oprioriterade fordringsägarna positivt inställda till ett ackordförslag som skulle innebära att de får tillbaka 25 procent av sina skulder senast i juli nästa år.

https://www.travelreport.se/2020/07/27/hopp-for-per-g-braathens-svenska-flygbolag-fordringsagare-overens/

https://en.wikipedia.org/wiki/BRA_Braathens_Regional_Airlines

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansan madonluvut Q2:

Lentojen lukumäärä laski huhti-kesäkuussa 94 prosenttia ja matkustajamäärä laski 96 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna.
Myynti laski 80% 1,9 miljardiin euroon vuoden takaisesta 9,6 miljardista.
Tappiota yhtiö teki 1,7 miljardia euroa huolimatta kustannusten leikkauksesta.
Yhtiö ei usko matkustuksen palaavan ennalleen ennen vuotta 2024.
Aiemmin ilmoittamansa mukaan yhtiö aikoo leikata johtajistosta 20%  ja 1000 hallinnollista tehtävää.  Vuoden takaiseen nähden tähän mennessä on karsittu 8300 työpaikkaa ja tavoitteena on peräti 22000 vakanssin leikkaus.
 

https://www.marketscreener.com/DEUTSCHE-LUFTHANSA-AG-436827/news/Deutsche-Lufthansa-Lufthansa-sees-air-travel-in-the-doldrums-until-at-least-2024-31066844/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/5/2020 at 09.47, Vesa Lähteenmäki kirjoitti:

11 Flyben käyttämää Bombardier Dash 8-Q400:aa olisi myytävänä. Kaikki pitäisi ostaa kerralla, joskin leasingista voi keskustella, ilmeisesti jos koneet eivät mene kaupaksi. Jos ajat olisivat paremmat, siitä voisi joku perustaa alueellisen lentoyhtiön ja saada samantien konelaivaston, jossa kaikki koneet ovat samaa tyyppiä. Ikävä vaan että kristallipallo sanoo: "älä osta".

Lainaa

Skyworld Aviation has announced it will sell 11 of Flybe’s Bombardier Dash 8 Q400 aircraft.

https://airwaysmag.com/industry/ex-flybe-dash-8-aircraft-to-be-sold/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/20/2020 at 11.15, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Irlantilainen CityJet on hakeutunut konkurssisuojaan. Velkaa olisi noin 500 miljoonaa euroa.

https://www.aviation24.be/airlines/cityjet/cityjet-under-court-protection-fighting-for-its-survival/

Irlantilainen tuomioistuin on hyväksynyt suunnitelman, jolla CityJet pääsee konkurssisuojasta ja pystyy jätkamaan toimintaa jossakin mittakaavassa. Kymmeniä miljoonia yhtiön veloista annetaan anteeksi. Työntekijöitä yhtiöllä on jatkossa noin 140, kun aikaisemmin Dublinin tukikohdassa työntekijöitä oli yli 400.

Tuomarin mukaan yhtiön toiminnan jatkamisen avulla velkojilla on paremmat mahdollisuudet saada rahojaan takaisin kuin jos yhtiö olisi päästetty konkursssiin, koska silloin velkojat eivät olisi saanet lanttiakaan.

Uutinen ei kerro mitään siitä, mitä lentoja CityJet rupeaa lentämään ja milloin.

Lainaa

The High Court has formally approved a survival scheme allowing regional airline CityJet to successfully exit examinership.

The approved scheme will allow the Dublin-based airline continue as a going concern, on what was described on "a slimmed down" basis, with over 140 jobs at the company being retained. 

It had previously employed over 400 at its Dublin base.

https://www.rte.ie/news/business/2020/0811/1158572-dublin-based-airline-cityjet-to-exit-examinership/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiakkaat, joiden matkan SAS on peruuttanut, ovat kyllästyneitä SAS:n vetkutteluun rahojen palautuksessa ja kääntyneet kruununvoudin elikkä ulosottomiehen puoleen saadakseen nyhdettyä SAS:ilta heille kuuluvat rahat.

Lainaa

Tusentals SAS-kunder väntar på att få återbetalning för sina köpta biljetter till flyg som ställts in efter coronautbrottet.

Ett flertal kunder har vänt sig till kronofogden för att driva in pengarna, rapporterar Dagens Industri.

Kunderna har tröttnat på att SAS inte kan lämna något vettigt besked om när återbetalningen ska ske.

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/sas-kunder-har-trottnat-vander-sig-till-kronofogden/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohon SAS:ää koskevaan uutiseen viitaten sain rahat takaisin viime viikolla lennosta, jonka piti olla maaliskuun toisella viikolla.....

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään