Sami Puro

Lentoyhtiöuutisia - Euroopan lentoyhtiöt

2 461 viestiä aiheessa

Saksan lomakauden alkaessa kysyntä Mallorcalle on kasvanut niin voimakkaasti, että Lufthansa laittaa lomaliikenteeseen Boeing 747-8:n ja A350:n.

Lainaa

Lufthansa is taking extraordinary measures in order to respond to a significant increase in booking demand for flights to Palma de Mallorca from both Frankfurt and Munich. The booking figures for the destination “PMI” have increased 25 times between April and the beginning of June 2021: The airline will be operating a Boeing 747-8 Intercontinental from Frankfurt to Palma de Mallorca four Saturdays in a row during the upcoming summer vacation in Hesse. Additionally, the airline also plans to operate an Airbus A350 from Munich to the Balearic Island at the start of the summer vacation in Bavaria.

https://worldairlinenews.com/2021/06/12/lufthansa-deploys-the-boeing-747-8-intercontinental-and-airbus-a350-to-mallorca-due-to-high-summer-vacation-demand/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norwegianin johtokunta on erottanut yhtiön ilmailualan ulkopuolelta tulleen toimitusjohtajan Jacob Schramin ja valinnut uudeksi toimariksi tästä päivästä alkaen yhtiön talousjohtajan Geir Karlsenin. Schram saa erottamisesta huolimatta palkkaa 2 vuoden ajan koska irtisanomisajan palkka sekä eroraha. Schramia vaadittiin kohtuullistamaan erokorvausta mutta Schram ei suostunut vaan haluaa rahansa (ymmärrettävää?)

Norwegianin lehdistötiedote on sikäli tyly että Schramia ei kiitetä yhtiön hyväksi tehdystä työstä eikä mistään muustakaan.
 

Lainaa

Norwegian Air’s Board of Directors has voted on June 20, 2021, to end the tenure of CEO Jacob Schram. Interestingly all that’s mentioned about him in the press release is how he’ll be compensated.

With Schram’s contract that was signed in 2019, he’s entitled to nine months’ notice. So he will continue to receive his full salary through March 31, 2022, and during that period he’ll “support the Board” on a full-time basis. He’s also entitled to 15 months of severance pay, meaning in total he’ll be paid for another two years.

It’s noted that an effort was made by the Board to decrease his severance payments to “a level reflecting the challenges of the industry,” but no agreement could be reached.

https://onemileatatime.com/news/norwegian-air-fires-ceo/

https://media.uk.norwegian.com/pressreleases/geir-karlsen-appointed-new-ceo-of-norwegian-3110756

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lufthansa aikoo lisätä ykkösluokan tarjontaa ottamalla vuoden 2022 kesäksi käyttöön viisi pitkäaikaisessa varastossa olevaa A340-600:aa, koska "premium-kysyntä on kasvanut sekä business- että lomamatkustuksessa ja A340-600:ssa on ykkösluokka". Koneet sijoitetaan Müncheniin, ja niillä lennetään näillä näkymin vain vuoden verran, ja ne varastoidaan jälleen kesän 2023 jälkeen, jolloin LH:lla pitäisi olla jo uusia A350-koneita, joissa on ykkösluokka, ja jotka sijoitetaan myös Müncheniin.

Tällä hetkellä LH:lla on ykkösluokka vain 747-8:ssa, jotka on sijoitettu Frankfurtiin.

Lainaa

Lufthansa has announced that it’s temporarily reactivating five Airbus A340-600 aircraft, which will be based in Munich in the summer of 2022, and will be retired after the summer of 2023. In other words, these planes will fly for a bit over a year. The planes will primarily serve destinations in North America and Asia, as we saw pre-pandemic.

Why would Lufthansa reactivate five Airbus A340-600s for just a couple of seasons? As it’s described, this is being done due to “growing premium demand, for both business as well as leisure travel,” and so that Lufthansa can strengthen its premium product out of Munich, and offer first class.

The reason this temporary solution is needed is because currently Lufthansa’s only planes with first class are the Boeing 747-8s, and they’re based in Frankfurt. In late summer 2023, Lufthansa plans to take delivery of some A350s with first class, which will be based in Munich.

https://onemileatatime.com/news/lufthansa-a340-600/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU:n komissio ottaa tarkasteluun Romanian valtion TAROMille antaman 190 miljoonan euron valtionavun. Pienet 20 koneen yhtiöt joutuvat syyniin, mutta esim. Alitalian kaksi "lainaa" ovat olleet tarkastelussa jo pari vuotta ei mitään moitteita ole kuulunut,

Lainaa

The European Commission has opened an in-depth investigation to assess whether Romanian support measures in favour of the airline TAROM would be in line with EU rules on State aid to companies in difficulty.

The restructuring plan sets out a package of measures for streamlining TAROM’s operations, renewing its ageing fleet and reducing costs.  Romania plans to support the restructuring with around €190 million of public funding.

https://www.aviation24.be/airlines/tarom/european-commission-opens-in-depth-investigation-into-e190-million-romanian-support-measures-in-favour-of-tarom/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7/5/2021 at 13.45, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

EU:n komissio ottaa tarkasteluun Romanian valtion TAROMille antaman 190 miljoonan euron valtionavun. Pienet 20 koneen yhtiöt joutuvat syyniin, mutta esim. Alitalian kaksi "lainaa" ovat olleet tarkastelussa jo pari vuotta ei mitään moitteita ole kuulunut,

EU:ssa on niin paljon italialaisia virkakamiehiä tarkastamassa valtionapuja, että taitaa systeemi etenkin Alitalian kohdalla mennä niin, että aina on pari valtionapua tutkinnan alla. Ja kun tulee taas uusi Italian valtion myöntämä "apu", lieneeko jo 20:s, vanhempi tutkinta tippuu pois. Näin voidaan todentaa kysyjille, että aina tutkitaan. Niinkuin Mauno Koivisto sanoi: "Tärkeintä on liike, ei päämäärä". 

Seppo

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS:n uusi toimitusjohtaja Anko Van der Werff on astunut remmiin pari päivää sitten. Haastetta löytyy ensi alkuun siinä, että elpymässä on lähinnä lomamatkustus, jota halpalentoyhtiöt ovat kaappaamassa itselleen. Saattaa olla, että SAS:n seuraava veto on perustaa oma halpalentoyhtiö, mistä uudella toimarilla on kokemusta.

Toinen ongelma on se, että SAS irtisanoi 5000 työntekijää, ja nyt on pulaa henkilökunnasta, mikä on johtanut muutamien lentojen peruutuksiin.

Lainaa

SAS får ny vd och det kan resultera i att flygbolaget satsar på ett lågprisbolag för att inte tappa ytterligare höjd mot konkurrenter.

Flygexperten Jan Ohlson ser det som ett alternativ att SAS väljer att starta ett lågprisbolag när SAS nye vd Anko Van der Werff från Nederländerna i dag, måndag den 19 juli, tar över spakarna efter Rickard Gustafson.

Det säger Ohlson till SvD och pekar på Anko Van der Werffs tidigare bakgrund inom KLM.

”KLM har ju lagt den verksamheten i Transavia, vilket har varit framgångsrikt”

https://www.dagensps.se/foretagare/foretag/sas-far-ny-vd-kan-bli-lagprisbolag/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lakkoja ei ole vähään aikaan tainnut ollakaan, mutta huomenna on Italiassa yleislakko italialaiseen tapaan (jolloin kukaan ei osaa sanoa, mitä tapahtuu), mutta lienee selvää, että lakko vaikuttaa Italian aluelennonjohtoihin ja kaikkin lentokenttiin iltapäivän aikana, plus mahdolliset kerrannaisvaikutukset. EDIT:  kerrannaisvaikutuksista tiedetään jo nyt senverran, että Alitalia on peruuttanut 70 lentoa huomiselta.

Lainaa

Due to a national strike in Italy, air traffic might be affected on 7 September between 13:00 and 17:00 (UTC +2), European air service provider Eurocontrol warns.

Due to this strike of part of the operational personnel, following air navigation services may be affected: Brindisi, Milano, Padova and Roma controlled air space and about every airport in the country.

The country has a history of national strikes, the possible impact of this strike is unknown.

https://www.aviation24.be/air-traffic-control/expected-disturbances-in-air-traffic-on-7-september-due-to-national-strike-in-italy/

Lainaa

A list on Alitalia’s website shows the airline has cancelled some 70 flights for September 7, 2021. 

https://www.aerotime.aero/28806- italy-atc-strike-sept-7-alitalia

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä
päivitys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
06/09/2021 at 12.13, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Lakkoja ei ole vähään aikaan tainnut ollakaan, mutta huomenna on Italiassa yleislakko italialaiseen tapaan (jolloin kukaan ei osaa sanoa, mitä tapahtuu), mutta lienee selvää, että lakko vaikuttaa Italian aluelennonjohtoihin ja kaikkin lentokenttiin iltapäivän aikana, plus mahdolliset kerrannaisvaikutukset. EDIT:  kerrannaisvaikutuksista tiedetään jo nyt senverran, että Alitalia on peruuttanut 70 lentoa huomiselta.

Vastaavia lakkoja on ollut Italiassa useampi kesän aikana. Paikallinen osallistumisinto lakkoihin on aina arvoitus, mutta lennonjohtojen lakkoaikeet on yleensä varsin hyvin Eurocontrolin tiedossa ja pääsääntöisesti lentojen peruutukset ja aikataulujen muutokset pystytään ennakoimaan yllättävän hyvin. Lisäksi osa lennoista eli lähinnä tietyt lennot Italian saarten ja mantereen välillä ovat ns. suojattuja lentoja, joihin lakot eivät saa vaikuttaa. Sitten tietysti tulee yllätyksiä. Olin lennolla Olbiasta Bergamoon, joka oli ns. protected flight. Kävi kuitenkin niin, että Italiassa kun vaaditaan Green Pass kotimaanlennoille ja laput tarkastetaan vasta lähtöportilla, että boarding kesti ikuisuuden ja myöhästymisen takia Rome ACC unohti ilmoittaa Eurocontrollille, että ko. lento oli vapaa rajoituksista ja slottia pukkasi aluksi pari tuntia. Tunnelma putkessa oli varsin vauhdikas kun italialaiset alkoivat vängätä ulos koneesta uutta tietoa odotellessaan. On aina riemukasta seurata, miten kansa, joka kellottaa 110m aidat aurinkokellolla tai kalenterilla eikä paskaakaan välitä mistään aikatauluista, ottaa 11000 kierrosta mittariin jos jostain syystä heitä uhkaa joku ulkopuolisen tahon viivytys. ;)

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näillä ja monilla muilla lakoilla haetaan asetelmia siihen, millaisilla prioriteeteilla Italian tuleva, noin 200 miljardin euron elvytyspaketti pitäisi kohdistaa. Ajatellaan, että kun lakkoillaan näkyvästi, elvytysrahan tarve on suurempi. Uskon vakaasti, että Italiassa Mario Draghi kohotetaan vielä pyhimykseksi. Onhan hän sekä suunnitellut Euroopan keskupankin pääjohtajana tämän elvytyspakettistruktuurin että ollut Italian pääministerinä ensimmäisenä sitä toteuttamassa. Varsinainen lottovoitto. Tämän ansiosta Italiassa jo tehdään kun muualla vasta suunnitellaan. Valitettavasti meillä keskustellaan siitä, kuinka paljon joudumme tästä elvytyspaketista maksamaan.  

Seppo

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Juhani Hämäläinen kirjoitti:

Finnair ja Turkish Airlines aloittavat codesharen Helsingistän ja Istanbulista Turkish Airlinesin lennoilla sekä Finnairin lennoilla Helsingistä 29,9.21 alkaen.

https://www.aviation24.be/airlines/finnair/finnair-and-turkish-airlines-launch-codeshares-enabling-more-choice-for-travellers/

Finnair tiedottaa suomeksi:

https://company.finnair.com/fi/media/kaikki-tiedotteet/tiedote?id=4072139

Finnairin ja Turkish Airlinesin codeshare-yhteistyö tarjoaa matkustajille lisää valinnanvaraa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU-tuomioistuin on määrännyt TUIflyn ja Ryanairin maksamaan Itävallan valtiolle takaisin 13 miljoonan euron tuet, jotka yhtiöt saivat v. 2016 Klagenfurtin lentokentän käyttämisestä. Ryanair sanoo valittavansa päätöksestä.

Lainaa

The EU Court of Justice on Wednesday 29 September ordered German airline TUIfly and Irish airline Ryanair to repay the 13 million euros in subsidies they received from the Austrian government in 2016.

The European Commission had previously declared in 2016 that the subsidies the two airlines received from the public airport in Klagenfurt violated EU state aid rules and called on the Austrian government to recover them.

https://www.aviation24.be/organisations/court-of-justice-of-the-eu/eu-court-orders-tuifly-belgium-and-ryanair-to-reimburse-13-million-euros-to-austria/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ryanair ja Wizz Air ilmoittivat samana päivänä perustavansa tukikohdat Venetsiaan. Ryanairi sijoittaa sinne kolme MAX 200:aa ja Wizz Air kaksi A321neoa. Ryanairillä on Italiassa nyt 17 tukikohtaa ja Wizz Airillä seitsemän. Ryanairin reittiverkko näyttää yltävän Venetsiasta myös Helsinkiin.

Kuinkahan lopulta käy ITA/Alitalialle, kun halpikset hyökkäävät? ITA/Alitalialle jää lyhyiltä reiteiltä vain rippeet ja on pakko yrittää lentää kaukoreittejä?

Lainaa

Wizz Air and Ryanair’s growth in Italy continues, with both ultra-low-cost carriers (ULCCs) announcing a brand-new base at Venice Marco Polo, the famous city’s main airport. This means Ryanair will now have 17 bases in Italy, joining seven for Wizz Air. Significantly, Wizz

While Ryanair will base three 197-seat B737 MAX 200s at the Venice Marco Polo, Wizz Air will base two 239-seat A321neos. Combined, the ULCCs will introduce 34 routes, as detailed in the following table. Ryanair’s coming routes include links to new bases at Helsinki and Stockholm Arlanda, together with Cork, which will reopen in December 2021.

.https://simpleflying.com/wizz-ryanair-venice-base/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tanskalainen DAT on päästänyt eläkkeelle Euroopan viimeisen MD-83:n (jos ei yhtä VIP-sisustettua yksilöä oteta huomioon). Jäähyväislennolla tehtiin reittikuvio MD.

MD-82:sia on vielä jäljellä Euroopassa kahdella bulgarialaisella yhtiöllä (ALK Airlines ja European Air Charter). Melkein kaikilla niistä on ikää yli 30 vuotta.

Lainaa

Danish airline DAT, formerly known as Danish Air Transport, retired its last MD-80 series aircraft, an MD-83. To mark the bittersweet occasion, the airline said goodbye to the Mad Dog with a special flight on October 16, 2021. 

On the day, the flight DX1 took off from Copenhagen Airport (CPH) and landed at the same airport some 1.5 hours later. But instead of turning usual circles in the Danish skies, the pilots took a flight path which spelled “MD”. 

The aircraft in question is a 31-year old McDonnell Douglas MD-83 registered as OY-RUE. Having started its operations with Airtours International Airways in 1990, the aircraft was delivered to the Danish airline in January 2010, Planespotters.net data shows. 

The OY-RUE is the last MD-83 flying in Europe. Several other MD-80 series aircraft remain in operation with the continent's charter airlines – such as MD-82 operated by European Air Charter and MD-87 operated by AMAC Aerospace.

https://www.aerotime.aero/29211-dat-retires-europes-last-md83-special-flight

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11/8/2019 at 14.14, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Lufthansa Cargo ostaa kaksi uutta Boeing 777F rahtikonetta ja poistaa jäljellä olevat 10 MD-11F konetta vuoden 2020 loppuun mennessä.

https://www.aircargoweek.com/lufthansa-cargo-to-retire-md-11fs-for-more-777fs/

Viimeinen Lufthansa Cargon MD-11F poistuu laivastosta ja myydään amerikkalaiselle yhtiölle. Kuten artikkelin kuvasta näkyy, koneen kyljessä on punainen sydän sekä teksti "Thank you MD-11, FAREWELL. (Kuva klikkaamalla suuremmaksi).

MD-11F:t olivat LH:n rahtilaivastossa yli 23 vuoden ajan.

Lainaa

Lufthansa Cargo announced the retirement of its last McDonnell Douglas MD-11 (F) freighter:

Era of tri-jets within Lufthansa Group comes to an end – On October 17, Lufthansa Cargo’s last MD-11F landed in Frankfurt

On Sunday, October 17, 2021, a Lufthansa Cargo MD-11 landed at Frankfurt Airport for the last time. Flight LH8161 from New York (JFK) touched down ahead of schedule at 12:03 p.m. local time on runway 07R. This marked the end of commercial service of the three-engine MD-11F aircraft type at Lufthansa Cargo after more than 23 years. The aircraft with registration D-ALCC, also the last MD-11F registered in Europe, will now be sold to an American cargo airline.

https://worldairlinenews.com/2021/10/18/the-last-md-11f-leaves-lufthansa-cargo/

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Viimeinen Lufthansa Cargon MD-11F poistuu laivastosta ja myydään amerikkalaiselle yhtiölle.

Siellä amerikkalaisessa yhtiössä uutta kollegaa odottelee mm suomalaisille tutut 48512 (OH-LGC) ja 48513 (OH-LGD).

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Siellä amerikkalaisessa yhtiössä uutta kollegaa odottelee mm suomalaisille tutut 48512 (OH-LGC) ja 48513 (OH-LGD).

 

Ai se menee Western Globalille?
 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SAS aikoo lentää talvikaudella 150 reitillä 90:een kohteeseen. SAS kertoo myös lisäävänsä vuoroja lukuisiin Euroopan kaupunkeihin, mukaanlukien Helsinki. jonne SAS lentää Kööpenhaminasta, Oslosta ja Tukholmasta.

Lainaa

To meet the growing demand for business and leisure trips, SAS is also increasing the number of flights to other major European cities such as Brussels, Dublin, Frankfurt, Hamburg, Helsinki, Munich, Oslo and Paris.

https://worldairlinenews.com/2021/10/21/sas-will-fly-more-than-150-routes-to-90-destinations-during-winter-2021-2022/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wideroe on perustanut uuden yksikön nimeltä Wideroe Zero, joka keskittyy tulevaisuuden operointiin sähkö- tai vetykäyttöisillä lentokoneilla.Vuosi 2026 mainittu.

Lainaa

Wideroe plans to have its first zero-emissions plane flying in 2026 and aims to replace its 26 Dash 8-100 and -200, which will be obsolete between 2030 and 2035, with zero-emissions planes, either electric or using hydrogen as fuel.

Called Wideroe Zero and launching on Friday, the new company would help Wideroe achieve its aim of a zero-, or near-zero, emissions fleet, Chief Executive Stein Nilsen said in an interview.

https://www.reuters.com/business/cop/nordic-airline-wideroe-launches-unit-emissions-free-flying-2021-10-29/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valko-Venäjän ja Puolan rajalle syntyneen pakolaisongelman takia valko-venäläinen Belavia ja myös Turkish Airlines sanovat lopettavansa syyrialaisten, irakilaisten ja jemeniläisten matkustajien kuljettamisen Turkista Valko-Venäjälle.

Lainaa
Belarusian state-owned airline Belavia said on Friday it would stop allowing citizens of Iraq, Syria and Yemen to board flights from Turkey to Belarus at the request of Turkish authorities amid a migrant standoff between Belarus and Poland.
The European Union says Belarus is encouraging thousands fleeing war-torn parts of the world to try to cross its borders and may impose new sanctions on Belarus and airlines ferrying the migrants as soon as Monday.

https://www.jpost.com/breaking-news/belarus-airline-bars-iraq-syria-yemen-nationals-to-fly-from-turkey-684815

Lainaa

Lithuanian Transport Minister Marius Skuodis has confirmed media reports that Turkish Airlines will stop selling tickets for flights to Minsk for Syrian and Iraqi nationals.

https://www.lrt.lt/en/news-in-english/19/1539733/turkish-airlines-to-stop-selling-minsk-tickets-to-syrians-iraqis

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/1/2021 at 23.59, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Lufthansa kertoo hakevansa osakkeenomistajiltaan lupaa nostaa pääomaansa jopa 5,5 miljardilla eurolla. Asia on esillä Lufthansan varsinaisessa yhtiökokouksessa toukokuussa.

Lufthansan mukaan mahdollisella pääomaruiskeella maksettaisiin pääasiassa takaisin tukea Saksan valtion vakauttamisrahastolle.

Rahaston yhdeksän miljardin euron tukipaketti pelasti Lufthansan kaatumiselta viime vuonna, kun koronapandemia pysäytti lentoliikenteen. Tukilainan koron on määrä nousta ja Lufthansa saattaa siten saada edullisempaa rahoitusta pääomankorotuksella.

Tukipaketin seurauksena Saksan valtio omistaa Lufthansasta 20 prosenttia. Lisäksi paketti rajoittaa yhtiön laajentumista ja johdon palkkioita.

https://www.hs.fi/talous/art-2000007898046.html

Lufthansa Group ilmoittaa maksaneensa vilkastuneen liikenteen avulla takaisin etuajassa Saksan valtion apupaketin. Loppuerä oli miljardi euroa. Saksan valtio sitoutuu myymään Lufthansan 14 % osakeomistuksensa v. 2023 lokakuuhun mennessä. Toimari Carsten Spohrin mukaan valtion ja muiden osallisten apu pelasti 100000 työpaikkaa.

https://aviationsourcenews.com/general-news/lufthansa-repays-financial-aid-back-to-the-government-saves-100000-jobs/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään