Tatu Koiranen

Finavian eFPL tekee tuloaan

115 viestiä aiheessa

Oletko Peter soittanut perään jos olet käyttänyt tuota RR palvelua? Vai onko se toiminut suoraan, eli plaani löytyy kun sitä tarvitaan (rullausta pyydettäessä)?

En ole viellä tuota RR systeemiä live ympäristössä käyttänyt, mutta tarkoitus olisi.

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko Peter soittanut perään jos olet käyttänyt tuota RR palvelua? Vai onko se toiminut suoraan, eli plaani löytyy kun sitä tarvitaan (rullausta pyydettäessä)?

En ole viellä tuota RR systeemiä live ympäristössä käyttänyt, mutta tarkoitus olisi.

 

Jani

 

En ole soittanut perään kun en tiedän kenen perään pitäisi soittaa. Kyllä se plaani siellä on odottamassa, ole huoletta vaan. RR näyttää kyllä tietävän minne plaani on viestitettävä.

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole soittanut perään kun en tiedän kenen perään pitäisi soittaa. Kyllä se plaani siellä on odottamassa, ole huoletta vaan. RR näyttää kyllä tietävän minne plaani on viestitettävä.

Peter

 

 

No käykäähän ihte kahtomassa.

http://rocketroute.com/

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enhän minä näistä atk-jutuista paljon ymmärrä mutta eiköhän tuolla plaanin saisi aikaiseksi. Kivoja fiitsöjä noi karttanäkymä, koneiden ja omien reittien tallettaminen jne. 3e/plaani ei ole kauhean paha hinta siitä, ettei tartte odottaa 22 min maksulliseen palvelunumeroon (ref. Tatu). Jotenkin kumma että 3 satseissa ostettuna nuo ovat halvempia kuin 10 satseissa.

 

Pitää tutkia lisää tässä kelejä odotellessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muuttuneista vaatimuksista, nyt on:

VFR- lennon suuntautuessa muiden lennonjohtojen kuin lähtö- tai määräkentän lennonjohdon vastuualueelle, tulee kyseisten lentokenttien nelikirjaintunnus kirjata lentosuunnitelman kohtaan 18 (muita tietoja) RMK/ kohdan loppuun.

Esim. 1 EFHF-EFKI lento, joka suunnitellaan suoritettavaksi Jyväskylän ja Kuopion

ilmatilojen läpi. Lentosuunnitelman kohtaan 18 merkitään seuraavasti:

RMK/PIC TEL 123456789 EFJY EFKU

Esim. 2 EFMA-EFKK lento, joka suunnitellaan suoritettavaksi Turun, Tampereen ja

Kauhavan ilmatilojen läpi niin, että lennon alussa tehdään kaksi laskukierrosta Maarianhaminassa ja yksi läpilasku Tampereella. Lennon EOBT on 1200UTC ja lentoaika Tampereelle1h30min.

Lentosuunnitelman kohtaan 18 merkitään

seuraavasti:

RMK/2TC EFMA TGL EFTP0130/1340 EFTU EFKA

 

Eli eikö Finavia FPC/ARO yleisesti enään tiedä sitten, että jos ROUTE on vaikka DEGER ANTONI OUK SIERI

niin sinne pitäisi ne kaikki viestitettävät kohteet koneen päällikön toimesta lisätä.

Olenko ymmärtänyt oikein?

Ja jos EFHA ei ole välissä, niin sitten se on pilotin "vika"?

 

Kuinkas tämä tapahtuu sitten, kun teen plaanin esim. routerocketin tai eurofpl:n kautta (tai lähden Ruåttista?)

Kukas sen osaa viestittää vai onko homma ihan sekaisin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinkas tämä tapahtuu sitten, kun teen plaanin esim. routerocketin tai eurofpl:n kautta (tai lähden Ruåttista?)

Kukas sen osaa viestittää vai onko homma ihan sekaisin?

 

Kun ja jos lähdet Ruotsista lähetetään sun plaani täältä kaikille joille se kuuluu lähettää Suomen AIP mukaan Suomessa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jätin taannoin, en kovinkaan kauan sitten,  puhelimitse plaania erääseen eteläsuomalaiseen briefingiin ja esitin lähtöaikaa, johon oli 55 minuuttia.  Virkailija tiuskaisi että "Sulle ei täällä mitään erityiskohtelua anneta" ja että "Minähän en tule ottamaan esimiehiltä haukkuja siitä että laitan sun plaanisi alkamaan liian aikaisin".  Jotta hyvää joulua vaan sinnekin.

 

Peter

 

Hätä ei ole tämän näköinen. Jos otat ensimmäisen radioyhteyden kun lähtöaikaan on alle puoli tuntia, on lennonjohtajalla liuska jo edessä, eikä lähdölle pitäisi olla esteitä. En ole kuullut ketään pidettävän maassa sen takia, että varsinainen lähtöaika on hieman myöhemmin. Jos taas olisit lähtövalmis yli puoli tuntia aiemmin, ja kyse on kotimaan rajojen sisäisestä lennosta, soita lähtökentän lennonjohtoon ja kysy, sopisiko lähtö ilmoitettua aiemmin. Avulias tornikuli ottaa plaanisi esiin, ja muokkaa lähtöajan sopivaksi. Tämä toki kohtuuden rajoissa (aina sinne 60 minuuttiin asti), jota isommissa aikaistuksissa kannattaa hoitaa asia virallista tietä briefingin kanssa.

 

Tämä ei sitten ollut virallinen ohje, joten en lupaa 100% toimivuutta ;).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun ja jos lähdet Ruotsista lähetetään sun plaani täältä kaikille joille se kuuluu lähettää Suomen AIP mukaan Suomessa.

 

Saiskos tuolle lauseelle takuun?  :o

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saiskos tuolle lauseelle takuun?  :o

 

Pete

 

Voin kokemuksesta sanoa että takuu ei kuulu näihin palveluihin.  :laugh:

 

FPC yrittää parhaansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Täyttöohjeiden laatija on näemmä laittanut esimerkkeihin isoillekin pojille sopivaa materiaalia. Kohdan 4.8.4.4 Matkanousu yhtenä esimerkkinä on:

 

C/52N050W/M220F580F620

 

Tämä tarkoittanee, että matkanousu suoritetaan alkaen koordinaateista 52N 050W nopeudella Mach 2.20 lentopinnalta 580 lentopinnalle 620 :)

 

t. Juha

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No käykäähän ihte kahtomassa.

http://rocketroute.com/

 

Peter

 

Rocketroute on hyvä mutta VFR lentojen kannalta puutteellinen. Eli kaikki suomen VFR ilmoittautumispaikat puuttuu. EFTU-EFPO on kartalla suora viiva vaikka reittiin pistää RAUPO LUVIA. Myös jos tekee vaikka paikallislennon EFTU-PALVA-Nauvo-Kemiö-Salo-SALPA-EFTU niin ohjelma ei piirrä minkäänlaista viivaa karttaan koska ei tunne muuta kuin EFTU:n. Asian pystyy kyllä vaikuttamaan täyttämällä jokaisen pisteen kordinaatit mutta siinä sitten menee se plaanin täytön helppous. Ja kartasta ei saa suoraan kordinaatteja hiirellä ainakaan Applella. Mutta muuten kyllä voisi olla ihan jees ohjelma. Toivottavasti päivittyy pian ainakin niin että itse pystyy lisäämään VFR kolmiot ja reittipisteet suoraan kartalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aihetta sivuten EFHF tiedottaa:

 

Olemme Helsinki-Malmin lennonneuvonnassa liittyneet Finavian Lennonneuvontapalveluiden FPL –käsittelyohjelman yhteiskäyttöön.

Asiakaspalvelun eFPL-käsittelyssä aloitamme 10.02.2011 (ref. liitetiedosto).

Toivomme EFHF:n käyttäjien ensisijaisesti käyttävän niin eFPL-palvelun kuin muunkin briefing-palvelun osalta ensisijaisesti Helsinki-Malmin lennonneuvontaa sen toiminta-aikoina MA-LA 0700-2100 LMT (0500-1900UTC) SU 0800-2100 LMT (0600-1900UTC).

Palvelemme edelleen numerossa +358 9 82774031.

Toiminta-aikojemme ulkopuolella meille soitetut puhelut siirtyvät automaattisesti Lennonneuvontapalvelut -yksikön palvelupuhelimeen +358 9 8277 4111.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään sain tältä valtakunnalliselta briefing-palvelulta niin hyvää palvelua että annan pisteet 10+

 

Tein puhelimella lentosuunnitelmaa ja pyysin saada lähtöajan mahdollisimman pian, soittaessani kello oli (UTC) 14:07 kysyin onnistuisiko lähdöksi 14:15, se oli jo niin lähellä että virkailija sanoi että 14:20 onnistuu paremmin. Kiipesin koneeseen ja odottelin hetken ja kutsuin EFOU tornia klo 14:17, plaani oli siellä jo valmiina.

 

Pimeän tultua oli aika taas tehdä lentosuunnitelma, soitin taas briefinkiin ja sama nais-ihminen vastasi puheluun. Hän kaivoi esiin edellisen lentosuunnitelmani ja kysyi että mitkä tiedot ovat muuttuneet aikaisemmasta, ei tarvinnut paljon selitellä kun kaikki perustiedot olivat jo tiedossa.

 

Briefing antaa hyvää palvelua vaikka se onkin nykyään keskitettynä. Meidän tulee erityisesti muistaa että heillä on muitakin palveltavia kuin minä itse ja että käyttäydytään siten kuin itse toivoisit briefing-työntekijänä käytöstä saavan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JOo sama juttu mulla, tein plaanin Malmin briefingiin ja asiantuntemus, apu, neuvonta ja jousto olivat mitä parhaita. Kävin Nokka ulos sisään ja kun plaani oli laitteella, avauskutsuun torninkin vastaus oli suora selvitys odotus-Mikeen ja alle tonnissa Nokasta ulos. Öö täh ja minä kun vaan kutsuin tornia :D

 

Kyllä tämä tästä,

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään