Guest tonilehtola

Matkustamon melu ja kuulovaurio?

13 viestiä aiheessa

Tulin tässä ajatelleeksi kun huomasin vierustoverin käyttävän korvatulppia (eivät olleet ns. earplanes), että minkähän asteista melua matkustajakoneen matkustamossa on? Mietin vain, että jos tuo melu on yli 85dB luokkaa, niin siinähän alkaa olla jo vaurion vaara pidemmillä matkoilla, varsinkin jos lentää paljon. Kannattaisiko tässä siis alkaa käyttämään tulppia koneessa? Useilla lentäjillä taitaa käsittääkseni olla sellaiset yksillöllisesti valetut hifi tulpat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitään lukemia en tiedä mutta tässä hyvä perussääntö kuulon suojauksesta:

 

Milloin kannattaa käyttää korvatulppia?

Perussääntö on, että jos toisen ihmisen puhetta ei kuule metrin etäisyydeltä kuulo tulee suojata.

 

Eli kyllä yleensä kuuluu puhe vielä metrin päähän matkustamossa, mutta toki puhujan äänenvoimakkuus, kuulijan kuulo ja molempien humalatila vaikuttavat asiaan myös.

Uskoisin että suurin syy käyttää noita kuulosuojaimia lennoilla on juuri kanssamatkustajien puheen ja humalatilan aiheuttama henkinen kuulovaurio.  :laugh: Nokalla onkin sitten jo vähän kovemmat suhinat.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Milloin kannattaa käyttää korvatulppia?

Perussääntö on, että jos toisen ihmisen puhetta ei kuule metrin etäisyydeltä kuulo tulee suojata.

 

Eli kyllä yleensä kuuluu puhe vielä metrin päähän matkustamossa, mutta toki puhujan äänenvoimakkuus, kuulijan kuulo ja molempien humalatila vaikuttavat asiaan myös.

 

 

Toisaalta itseltäni joskus lentäessä tuntuu, että joutuu pyytämään vierustoveria toistamaan asiansa, koska se jäi kuulematta ympäröivän melun vuoksi.  :-\

Kyllähän melu matkustamossa on melko kova, mutta matkan aikana korvat ehtivät turtua siihen. En sitten tiedä onko koneen meteli kuulolle oikeasti haitallista.  Koskaan en ole kuullut tai nähnyt asiasta puhuttavankaan..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustamomelu on varmaan keskimäärin 70db luokkaa, ellei sitten puhuta jostain vanhoista mölytoosista kuten Tupoleveistä ja MD-11:sta. Vessan vetäminen ja kadulla tai ostoskeskuksessa oleilu tuottaa suunnilleen samanlaisen äänenpaineen, joten kannattaa miettiä kumpaa tekee elämässään enemmän. Kuulonalenema on kyllä todellinen ongelma ammatikseen lentävillä. Mikäänhän ei toki estä suojaamasta kuuloaan, ainakin matka on rentouttavampi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googlettamalla ei oikein löytynyt yhtään luotettavaa lähdettä. Mutta moni lähde mainisti matkustajakoneessa sen olevan keskimäärin 90dB. Mutta lähdössä jopa 115dB!

 

Deafness Research Foundation says:

 

    Airline cabin noise varies depending on the type of plane, usually between 95 and 105 decibels. Passengers seated in the back of the plane may experience higher noise levels, and all passengers should be aware that engine noise during take-off could be upward of 115 decibels.

 

Taidanpa tulevaisuudessa alkaa käyttämään jonkunmoisia tulppia kun tulee sen verta lenneltyä pitkiä matkoja.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko varma, että nuo tulpat suojasivat kuuloa? Nykyään saa myös semmoisia tulppia, jotka tasaavat paineen vaihteluja. Vaimo ainakin tykkäsi äskeisellä lomalennolla. Ei kuulemma nousut ja laskut vaivanneet samalla tavalla kuin ennen.

 

-Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko varma, että nuo tulpat suojasivat kuuloa? Nykyään saa myös semmoisia tulppia, jotka tasaavat paineen vaihteluja. Vaimo ainakin tykkäsi äskeisellä lomalennolla. Ei kuulemma nousut ja laskut vaivanneet samalla tavalla kuin ennen.

 

-Juha

 

(eivät olleet ns. earplanes)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googlettamalla ei oikein löytynyt yhtään luotettavaa lähdettä. Mutta moni lähde mainisti matkustajakoneessa sen olevan keskimäärin 90dB. Mutta lähdössä jopa 115dB!

 

Deafness Research Foundation says:

 

    Airline cabin noise varies depending on the type of plane, usually between 95 and 105 decibels. Passengers seated in the back of the plane may experience higher noise levels, and all passengers should be aware that engine noise during take-off could be upward of 115 decibels.

 

Taidanpa tulevaisuudessa alkaa käyttämään jonkunmoisia tulppia kun tulee sen verta lenneltyä pitkiä matkoja.

 

Ovatko nuo luvut millään tavalla painotettuja? Tuntuvat nimittäin kohtuuttoman suurilta. Normaalisti käytetään A-painotusta/suodatusta, merkintänä siis dB(A). Jotensakin menee taas hukkaan nuo luvut, jos mitään suodatusta ei ole käytetty, kun matalataajuuksinen melu korostuu ihmiskorvan kannalta ihan liikaa (vielä 100 Hz kohdallakin leikataan pois 20 dB mittaustuloksesta). Jos mittausta ei ole painotettu/suodatettu, sen numeroarvojen/tulosten perusteella ei paljoa voi sanoa sen vahingollisuudesta ihmisen kuulolle.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovatko nuo luvut millään tavalla painotettuja? Tuntuvat nimittäin kohtuuttoman suurilta. Normaalisti käytetään A-painotusta/suodatusta, merkintänä siis dB(A). Jotensakin menee taas hukkaan nuo luvut, jos mitään suodatusta ei ole käytetty, kun matalataajuuksinen melu korostuu ihmiskorvan kannalta ihan liikaa (vielä 100 Hz kohdallakin leikataan pois 20 dB mittaustuloksesta). Jos mittausta ei ole painotettu/suodatettu, sen numeroarvojen/tulosten perusteella ei paljoa voi sanoa sen vahingollisuudesta ihmisen kuulolle.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/A-weighting

 

Elikkäsiis, tuon yllä postaamani linkin takana on tälläinen:

 

The design sound pressure level at 35,000ft, M0.74, cruise thrust is 87dB at the Captains seat, compared to 90-93dB in the cabin.

 

Many pilots consider the 737 flightdeck to be generally loud. This is Boeings response to that charge:

 

"Using the flight deck noise levels measured by Boeing Noise Engineering during a typical flight profile (entire flight), a daily A-weighted sound exposure was calculated using ISO/DIS 1999 standards. This calculation indicates the time weight noise exposure is below 80 db(A) and should not cause hearing damage. Flight deck noise improvement continues to be a part of current Boeing product quality improvement activities."

 

Tuo "päiväannos" on siis ainakin A-painotettu; suunnitteluarvojen osalta sitä ei suoraan sanota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saab 2000:ssa on paneuduttu meluntorjuntaan mm. aktiivisella "vastamelu"-vaimenninjärjestelmällä.

 

Matkustamon melutaso (keskiarvona eri istuinpaikoista)  matkalennolla on tämän lähteen mukaan 76 dB(A).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karkeasti voidaan määritellä, että 85 dB:n jatkuvassa metelissä kestää kahdeksan tuntia. Jokainen 3 desibelin lisäys kaksinkertaistaa melun ja puolittaa ajan. Terävät diskantit ovat erityisen vahingolliset korvan simpukan herkälle kärkialueelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään