Juha Ritari

Lentonäytös Selänpäässä 7.8.2010

22 viestiä aiheessa

Talvisodan taistelujen alkuvaiheessa puolustushallinto ryhtyi kiireellisesti suunnittelemaan uusien lentokenttien rakentamista. Yksi näistä oli Selänpää. Muita lähellä olevia samoihin aikoihin rakenteilla olevia olivat mm. Vesivehmaa, Savitaipale ja Taipalsaari.  Ensimmäinen Selänpään lentotapahtuma oli elokuussa 1940 Ilmavoimien lentokenttätarkastajan käydessä siellä. Kenttä tulee näin olleeksi toimivana jo 70 vuotta. Tätä Metsähallituksen hallinnoimaa kenttää ylläpitää Kouvolan Seudun Ilmailuyhdistys ry, jolle tämä vuosi on  50 -vuotisjuhlavuosi. Sen kunniaksi perinteinen elokuun alkupuolen ilmailupäivä on nyt saanut juhlalentonäytöksen muodon. Tässä on hieman perustietoa tapahtumasta, tarkempia ohjeita ilmojen teitä paikalle tuleville julkaistaan myöhemmin.

 

Juha Ritari

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimivana kenttänä? Asuessamme Selänpäässä, muutimme sieltä 1952 ei tietääkseni kentällä ollut mitään toimintaa

pois lukien marjaretkemme sinne, esimerkiksi kansakoulussa ollessamme oli tämä pakollinen.

Mistähän tuo tieto että kenttä olisi ollut toimiva on poimittu, tuulesta. Hyvä on että se toimii tänään.

Olisivat ne koneiden äänet houkutelleet kansakoululaisia pyöräretkille sinne, mutta eipä kuulunut.

Männystö kentällä oli aika tiheää joten ei sinne olisi edes voinut laskeutua.

 

Tapsa göötanmaalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopii kysyä ehkä.

 

Aikoinaan oli myytävä jossain filmi ilmataistelusta Selänpään lähellä,oli myös juttua Hollolan Heimon ensimmäisestä pudotuksesta......

 

Saako filmiä edelleen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sopii kysyä ehkä.

 

Aikoinaan oli myytävä jossain filmi ilmataistelusta Selänpään lähellä,oli myös juttua Hollolan Heimon ensimmäisestä pudotuksesta......

 

Saako filmiä edelleen?

 

Tervehdys Olle!

 

Tarkoittanet Verlan ilmataistelua 25.6.1941. Pari kertaa sitä on näytetty televisiossa (Suomen) ja muutaman kerran yleisölle Kouvolan seudulla eri tilaisuuksissa. Laita hakukoneeseen: Kymenlaakson Ilmakilta ja hae sieltä aakkosellisesta hakemistosta > Verlan ilmataistelu filmi ja Verlan ilmataistelu 25.6.1941.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toimivana kenttänä? Asuessamme Selänpäässä, muutimme sieltä 1952 ei tietääkseni kentällä ollut mitään toimintaa

pois lukien marjaretkemme sinne, esimerkiksi kansakoulussa ollessamme oli tämä pakollinen.

Mistähän tuo tieto että kenttä olisi ollut toimiva on poimittu, tuulesta. Hyvä on että se toimii tänään.

Olisivat ne koneiden äänet houkutelleet kansakoululaisia pyöräretkille sinne, mutta eipä kuulunut.

Männystö kentällä oli aika tiheää joten ei sinne olisi edes voinut laskeutua.

 

Tapsa göötanmaalta.

 

Ei heilu huuleni tuulessa. Selänpää toimi sodan jälkeen Ilmavoimien leirikenttänä. Etenkin Messerschmitt 109-koneet kävivät kesäisin siellä aina niiden viimeiseen toimintakesään saakka 1953. Sen jälkeenkin on saattanut olla myös Vihuri-leirejä, mutta yksittäisiä lentoja joka tapauksessa Vihureilla ja Ilmavoimien Stieglitz-, Viima- (ehkä Pyryilläkin)- niinkuin siviilikoneillakin. Vuonna 1957 Lappeenrannan Ilmailuyhdistys tuli purjelentoleirille Selänpäähän heti juhannuksen jälkeen. En muista oliko hinauskoneena tuolloin Viima vai Chipmunk, mutta seuraavana kesänä joka tapauksessa De Havilland Chipmunk, joka toi perässään Lappeenrannasta samalla kertaa Bergfalken ja Pik-3:n. Vuoden 1958 leiristä on kuvakin, jossa purjekoneet ovat kiitotien reunassa rivissä, eivätkä suinkaan metsässä. Minulla ei valitettavasti ole oikeutta kuvaan. Vuonna 1962 Kouvolan Ilmailuyhdistys tuli kentän käyttäjäksi. Samalla alkoi nykyisten kiitoteiden reuna-alueiden raivaus, männyntaimet ja hieman isommatkin nuoret puut lähestyivät jo uhkaavasti kiitoteitä.

 

Kilautin tuossa juuri vielä kaverilleni, joka on lentänyt Mersulla yli 200 tuntia ja 300 lentoa. Hän vahvisti Mersujen touhunneen Selänpäässä ja Kymissä useinkin kesäaikana. Olisivatpa pikkupojat sattuneet olemaan Selänpään kiitotien laidassa mustikassa 6.8.1950. Tietolähteeni varmisti vielä lentopäiväkirjastaankin heidän juuri silloin lähteneen Ilmavoimien Turkin sotaan Selänpäästä. Hän muisteli heitä lähteneen peräkkäin ainakin 12 Mersua mutta saattoi siinä olla liki parikymmentäkin. On siintä ääntä lähtenyt ja tanner tömissyt.

 

Minulla on jossakin kätköissä vielä Ilmavoimien Esikunnan kentän laajennussuunnitelma vuodelta 1954. Siinä nykyisinkin käytössä olevaa kahden kiitotien 04/22 ja 12/30 jatkamista useillä sadoilla metreillä oli ainakin paperilla kaavailtu.

 

Toimiva kenttä? Sanoilla voidaan kikkailla ja ne saattavat saada eri lukijoissa ja eri viitekehyksissä jonkin verran poikkeavia merkityksiä. Minun ajatusmaailmassani Selänpää on ollut rakentamisensa jälkeen lentokenttä, jota eivät ole muut toimijat missään vaiheessa vallanneet niinkuin on käynyt esimerkiksi Savitaipaleelle ja Taipalsaarelle. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Olle!

 

Tarkoittanet Verlan ilmataistelua 25.6.1941. Pari kertaa sitä on näytetty televisiossa (Suomen) ja muutaman kerran yleisölle Kouvolan seudulla eri tilaisuuksissa. Laita hakukoneeseen: Kymenlaakson Ilmakilta ja hae sieltä aakkosellisesta hakemistosta > Verlan ilmataistelu filmi ja Verlan ilmataistelu 25.6.1941.

 

Kiitos Juha,nyt löytyi,lähetin tiedustelun filmistä.

 

Mielenkiintoista luettavaa löytyi vaiikka kuinka.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 1957 Lappeenrannan Ilmailuyhdistys tuli purjelentoleirille Selänpäähän heti juhannuksen jälkeen. En muista oliko hinauskoneena tuolloin Viima vai Chipmunk, mutta seuraavana kesänä joka tapauksessa De Havilland Chipmunk, joka toi perässään Lappeenrannasta samalla kertaa Bergfalken ja Pik-3:n. Vuoden 1958 leiristä on kuvakin, jossa purjekoneet ovat kiitotien reunassa rivissä, eivätkä suinkaan metsässä.

 

 

Tuo perinne jatkuu muuten yhä tänä päivänäkin. Tänä vuonna oli taas juhannuksen jälkeen viikon mittainen matkalentoleiri Selänpäässä. Siellä oli myös Lappeenrannan ilmailuyhdistys, Chipmunk ja kaksi purjekonetta(LS-4 ja ASW-24).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jääköhän Gauntletin soundit ainoaksi tähtimoottorijytinäksi Selänpään näytöksessä? DC-3 varaustilanne Malmi - Selänpää - Malmi on huono, vain kaksi halukasta. Lennuklubiin en tänään saanut yhteyttä tarkistaakseni heidän tilanteensa. Kunpa löytyisi vielä lisää 14 urhoollista DC-3:n kyytiin Malmilta. Kukkaro vajenee tällä edestakaisella reitillä 160 euroa ja DC-klubin jäsenyys on mukaan tulon ehto. Jäsenmaksu 30 euroa. Paikallislennolle Selänpäästä käsin tuntuisi olevan kyllä kiinnostusta riittävästi. Me järjestäjät toivoisimme kovasti näkevämme DC-3:n pitkästä aikaa kentällämme.

 

Tässä kuvassa DO-6 on juuri noussut Selänpäästä joskus 1960-70-lukujen vaihteessa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

Ja tässä laskeutumassa.

[ attachment removed / expired ]

 

 

 

Gauntletin operointi on herkkää touhua tuulen suhteen, maksimi sivutuulikomponenttina lentäjä Jyrki Laukkanen pitää 5 solmua. Alkuvuodesta ovat lentonäytökset jääneet väliin. Sekä siirtolennon lähtöpäässä Kymissä että toisessa päässä Selänpäässä kiitoteiden suunnat ovat onneksi lähellä toisiaan, Kymi 16/34 ja Selänpää 12/30, joten siinä suhteessa ollaan vielä toivoa täynnä.

 

[ attachment removed / expired ]

 

JRi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri saamani, erittäin uunituoreen tiedon mukaan Lennuklubin AN-2 tulee tuomaan tähtimoottorisoundia Selänpäähän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulevan lauantain Selänpään näytökseen liittyvää tietoa, jotka tätä tekstiä lähellä olevassa muodossa ilmestyvät Finavian NOTAM-järjestelmään aikanaan:

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lentäjille huomioitavaksi: Radio-ohjattavat suihkulennokit jäävät näytöksen ja mahdollisen lähtöruuhkan jälkeen harjoittelemaan. Lentoonlähdöt ja laskeutumiset tapahtuvat kiitotien 30 alkupäässä.

 

[ attachment removed / expired ]

Lennuklubin Antonov-2 saapuu huollosta juuri parahiksi ehtiäkseen Selänpäähän. Lähtö Malmilta lauantai-aamuna. Paikkoja on vielä vapaana. Antonovilla lentävät vain klubin jäsenet, ja jäseneksi ehtii vielä hyvin liittyä. Lentoja järjestelevä Erkki Saario on vielä tänään huollossa kädet rasvaisena mutta perjantaina jo kotimaassa vastatakseen lentoja koskeviin puheluihin. Puh. 0405041055. Selänpäässä Lennuklubi tekisi myös mielellään maisemalennon heti näytöksen jälkeen, mutta siellä koneen ovella ei enää ehditä jäsenasioita hoitamaan.

 

Tältä näyttävät näytöksen linjat. Auringon suunta, jos sattuisi näkymään, on sopivasti yleisön selän takana.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmittava takaisku kävi Sami Kontion esityksen kanssa. Cap'in puuttuva varaosa ei ehtinyt vielä tänäänkään USA:sta ja varakoneena ollut Extrakin on joutunut pajalle. Mutta taitolento-osiosta Hornetin lisäksi vastaavat PilatusB4, Pitts Special ja vanha sotaratsu Gauntlet sensijaan ovat iskussaan ja huomiset tuulet ennusteiden mukaan mahdollistavat esitykset.

 

Erkki Saarion puhelin ei ole vielä ollut kovin ruuhkautunut. Antonov tulee tänään pian klo 19.00 jälkeen Malmille, jonka jälkeen voi taas yrittää jäseneksi ja mukaan huomiselle Selänpään lennolle.

 

JRi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos suotuisat merkit jatkuvat, pääsen tulemaan avec huomenna pikku perhosellamme. Ainakin kaksi katsojaa siis luvassa ;D

 

(Ensi vuoden juhannuksena 25.6.2011 olisikin meitsin sitten syytä tehdä oikein "pyhiinvaellusreissu" EFSEen)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos suotuisat merkit jatkuvat, pääsen tulemaan avec huomenna pikku perhosellamme. Ainakin kaksi katsojaa siis luvassa ;D

 

(Ensi vuoden juhannuksena 25.6.2011 olisikin meitsin sitten syytä tehdä oikein "pyhiinvaellusreissu" EFSEen)

 

Johtuuko siitä, että tuolla näyttäisi olleen alik Lampi mukana Ruuvsterilla?

 

EDIT: Kuva pois lainauksesta /MM

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johtuuko siitä, että tuolla näyttäisi olleen alik Lampi mukana Ruuvsterilla?

 

Ehhhm, kuinka kummassa tulit tuollaista arvailleeksi? :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Juha Lampi!  Käväiseppä myös isossa hallissa Ilmakillan oastolla katsomassa vanhoja valokuvia Selänpään toiminnasta.

 

JRi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerrassaan mukava tapahtuma! Kiitokset kaikille syyllisille, lennonjohtopalvelukin oli viimeisen päälle  :-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys Juha Lampi!  Käväiseppä myös isossa hallissa Ilmakillan oastolla katsomassa vanhoja valokuvia Selänpään toiminnasta.

 

JRi

 

Kyllä vain käytiinkin, ja eikös siinä kuvassa 3. rivin vasemmaisena ollut kovasti tuttu kloppi :) (ja ulkotaulussa lisää...)

 

Kiitokset muutenkin todella mukavanoloisesta tapahtumasta ja erityiskiitos juomavesiletkun aktivoinnista - oikeaa helleterapiaa :thmbup:

 

Sanoisin, että oli siellä "pari muutakin" katsojaa. Toivottavasti ne monet lapsiperheet, jotka olivat tänään läsnä, intoutuvat tulemaan vielä huomennakin avointen ovien ja lennätysten vetämänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään