Matti Mäki

Vasenkätisyys ja lentäminen

13 viestiä aiheessa

Uusimmassa Siivet- lehdessä oli juttua BF- Lennon Bakerin karsiutumisesta Ilmavoimista vasenkätisyyden vuoksi. Tuli mieleen, mihin tuo perustuu? Siis että vasenkätinen ei voi ohjata hävittäjäkonetta? Onko nykyäänkin vielä sama käytäntö voimassa?

Onko tuosta (vasenkätisyydestä) muuten paljon haittaa ilmailussa? Näin vasurina rupesin miettimään.

-Matti-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mitään noista sotaväen jutuista, mutta pikkukonetta lennetään yleensä juuri vasemmalla kädellä. Eli ei sillä mitään väliä ole ainakaan siviili-ilmailussa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Siis että vasenkätinen ei voi ohjata hävittäjäkonetta? Onko nykyäänkin vielä sama käytäntö voimassa?

 

Valitettavasti ilmavoimien sivut ei vielä täysin skulaa, eli sitä UKK-osiota ei nyt tällä hetkellä löydy ilmavoimien sivuilta. Kuitenkin arkistosta (vähän hidas tällä hetkellä) löytyy vuoden 2007 versio UKK:sta, jossa erikseen mainitaan ilmavoimien kanta.

 

Onko vasenkätisyydestä haittaa lentäjän ammattia valitessa?

 

Vasenkätisyys ei haittaa. Koneiden ergonomia on suunniteltu niin, että vasenkätinenkin oppii yhtä hyvin kuten autolla ajonkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä mitään noista sotaväen jutuista, mutta pikkukonetta lennetään yleensä juuri vasemmalla kädellä. Eli ei sillä mitään väliä ole ainakaan siviili-ilmailussa

 

Perinteisesti piensotakoneita on ymmärtääkseni lennetty oikealla kädellä, kaasua käytetty vasemmalla. Esim. Falcon rakentajakirjeessä kysymyksiä ja vastauksia -osiosta löytyy seuraavaa:

 

Q: I like to fly with my right hand on the stick and my left hand on the throttle. I see your throttle is located in the center of the airplane. Do you have anything available for an old military pilot like me?

 

A: Yes. We have a left-hand throttle kit which provides a second throttle on the cockpit sidewall. This is tied to the central throttle with a torque tube mounted below the instrument panel. It has proved to be a popular item with our builders.

 

http://seqair.com/Store/Brochure/FalcoProductLtr.pdf s. 18

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vasenkätisenä voin sanoa, että ei tuota minkäänlaista vaikeutta. Olen aloittanut purjelennolla ja alusta alkaen oli selvää, että lennän oikealla kädellä ja vasen on lentojarruja varten. Pursilupakirjan sain minimi tunneilla. Helikopteria opin lentämään ilman vaikeuksia (ensimmäinen yksinlento 10 tunnin kohdalla ja lupakirja 35 tunnin jälkeen, mikä oli silloin minimi) ja sitä ei oikeastaan ole mahdollista lentää vasemmalla kädellä kuin hetkittäin. Tämän takia ilmavoimien väite, että koneiden ergonomia on niin hyvä, että jopa vasuri oppii, on outo. Vasurit tekevät oikealla kädellä sellaisia asioita joita oikeakätiset oppivat vaikeasti tekemään vasemmalla. Tämä johtuu siitä, että olemme joutuneet sopeutumaan oikeakätisten maailmaan, meitä kun on vain 15% väestöstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kaikkien rakastamassa Grobissa kaasu on oikealla ja lentojarrut vasemmalla, joten kättä sauvalla joutuu vaihtamaan kesken laskukierroksen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vasenkätisenä voin sanoa, että ei tuota minkäänlaista vaikeutta.

 

Ja oikeakätisenä olen samaa mieltä Markun kanssa.  Lennän purjekoneita, pik27 jne oikealla kädellä.

Mutta pääosaa koneista vasemmalla kädellä, esim Cessna, pik23 jne.  Ilman mitään edes ajatusta siitä että se olisi "huonompi" käsi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle vasenkätisenä purjekoneen ohjaaminen oikealla kädellä oli aluksi outoa, mutta siihen tottui melko nopeasti. Olen joskus kokeillut ajaa Kitfoxilla oikealta. Muuten OK, mutta puuskaisessa kelissä en varmaankaan osaisi laskussa käsitellä kaasua tarpeeksi tarkasti vasemmalla kädellä ilman harjoittelua. Minulle cessnapiiperöiden ohjaamojärjestely on aivan sopiva.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vasenkätisenä voin myös sanoa, että se ei ole ongelmana lentämisessä. Purjekoneen ohjaaminen oikealla kädellä ei ole vaikeaa, lentojarruja on helppo käyttää vasemmalla kädellä. Uskoisin myös, että toisinpäin ei myöskään olisi ongelmaa.  Joissain purjekoneissa trimmi tai laskutelinevipu on oikealla, joten ohjaavaa kättä joutuu välillä vaihtamaan(tai sitten ristikkäin), mutta ei siitäkään mitään ongelmaa pääse muodostumaan.

 

Moottorikoneissa vasen käsi sauvalla/ratilla ja kaasu ym. vivut oikealla on myös ihan hyvä ratkaisu. Käytetäänhän autolla ajettaessakin oikealla kädellä kaikkia hallintalaitteita. Vasenkätisenä on pitänyt opetella tekemään asioita oikealla kädellä kun kuitenkin maailma on oikeakätisille suunniteltu. Se ei kuitenkaan koskaan ole ollut minulle niin vaikeaa opetella, kaiken muun osaan tehdä oikealla paitsi kirjoittaa, ehkä sitä itse on tavallaan sekakätinen, jolloin on helppo oppia tekemään oikeallakin kädellä asioita. Lentämisessä siinä ei kuitenkaan ole mitään ongelmaa olla vasenkätinen. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän mennessä kun on tullut ajettua vain sauvakoneita ja tehovivun (ja kumppaneiden) sijaitessa oikean käden puolella, on väsenkätisyydestä ollut kyllä haittaa. Oikealla kädellä kirjoittamisesta ei tule oikein mitään ja vasemmalla pitäisi lentää yhtäaikaa.

 

Enpä juuri kirjoittele lentäessäni niin paljon, että olisi ongelmaksi muodostunut. Ne muutamat asiat kirjoitan kummalla kädellä vain, käsiala oikealla on vielä kaameampi kuin vasemmalla mutta ymmärrän kyllä itse kirjoittamaani. Useimmiten kirjoittamistarvetta kuitenkin tulee semmoisessa vaiheessa lentämistä, että voin kättä vaihtaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusimmassa Siivet- lehdessä oli juttua BF- Lennon Bakerin karsiutumisesta Ilmavoimista vasenkätisyyden vuoksi. Tuli mieleen, mihin tuo perustuu? Siis että vasenkätinen ei voi ohjata hävittäjäkonetta? Onko nykyäänkin vielä sama käytäntö voimassa?

Onko tuosta (vasenkätisyydestä) muuten paljon haittaa ilmailussa? Näin vasurina rupesin miettimään.

-Matti-

 

Lentokoneen ohjaaminen ei vaadi hirveästi hienomotoriikkaa, jos esim. vertaamme kaunokirjoitukseen, kellosepän tai verisuonikirurgin duuneihin. näin ollen epäilen, että tuo vasureiden diskriminointi on enemmin riskienhallintaa kuin todellinen ongelma koneen ohjaamisessa. Ilmavoimat haluavat hyödyntää oppilasaineksen "maksimaalisesti" ja olla 100% varmoja, että koulutuspanostus tuottaa halutun tasalaatuisen tuloksen JOKAISEN koulutetun osalta. BTW, eikös Airbusseissa tms. kippari aja vasemmalla?

 

Vasureitakin on moneen junaan. Veljeni esim. kirjoittaa vasemmalla, mutta on soittanut useampaa instrumenttia kuten oikeakätinen. Jotkut (Jimi H.) taas kääntävät, joko pelkästään esim. kitaran ja jotkut sekä kitaran että kielet.

 

Mika "poika, äiti ja veli vasureita ja ite tällanen sekäkatinen" Koski

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja kaikkien rakastamassa Grobissa kaasu on oikealla ja lentojarrut vasemmalla, joten kättä sauvalla joutuu vaihtamaan kesken laskukierroksen.

Paitsi opettajan paikalla (oikealla) asia on juuri päinvastoin.

Omassa eroavaisuuskoulutuksessani sattui olemaan varsin kokenut purjelennon opettaja, jolle oli kuitenkin perin outoa lentää sauva ja kaasu vasemmalla ja lentojarrut oikealla kädellä  ::) . Kyllähän se parin lennon jälkeen alkoi asettumaan...

 

Ja B-mallissahan on myös toinen kaasuvipu ohjaajan vasemmalle kädelle niille, jotka haluavat lentää hävittäjän tavoin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksista! Basso pysyy kyllä hyppysissä oikekätisesti mut kirjoittamisesta ei tulis yhtään mitään... :P Olen kyllä kokeillut FS2004:ssa koneen ohjaamista pelkästään oikealla kädellä eli kyllähän siihen ajan mittaan tottuisi.

-Matti-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään