Marko Pajunen

Latvialainen AirBaltic havittelee Finnairin kumppania FinnCommia

193 viestiä aiheessa

Sekä Air Baltic että Finnair kiinnostuneita ostamaan FinnComm-yhtiön?

 

FC:n menetys olisi kova isku Finnairille. Pitäisi sitten varmasti perustaa tytäryhtiö jonnekin halvempaan EU-maahan uudelleen ja hoitaa sitä kautta monia kotimaan reittejä. Mutta näinhän ei tietysti tule käymään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen lainaus artikkelista:

Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund sanoo vain, että mikäli Finncomm siirtyy uudelle omistajalle, korvaa Finnair reitit omalla kalustollaan.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FC:n menetys olisi kova isku Finnairille. Pitäisi sitten varmasti perustaa tytäryhtiö jonnekin halvempaan EU-maahan uudelleen ja hoitaa sitä kautta monia kotimaan reittejä. Mutta näinhän ei tietysti tule käymään.

 

Eikös FC syntynyt niin, että Air Botnia menetettiin SAS:lle. Ja vielä samana päivänä kun AB:n myynti tuli julkisuuteen Pakari oli puuhaamassa uutta yhtiötä (Pakari oli ollut aiemmin Ait Botnian osakas).

 

Ja halvempi EU-maakin on kokeiltu, mutta jostain syystä Finnairin ei saanut Aeroa toimimaan halutulla tavalla, ja firma ajettiin alas.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan Finncommin ja Finnairin rakkaudessa ryppyjä? Päivän uutisointi vaikuttaa sellaiselta, että mediaa halutaan nyt käyttää hyväksi oman tahtotilan läpi saamisessa, oli se sitten mitä tahansa. Sekä Hesarin että Kauppalehden uutisissa on vielä hyvin vähän faktaa kerrottavana, erilaisia arvioita sitäkin enemmän. Ja vaikka kaikki haastateltavat kieltävät kaiken, niin jokuhan ne on vuotanut - yllättävän samanaikaisesti - molempiin lehtiin. Molempien juttujen sisältö on myös suhteellisen samanlainen.

 

Sinällään FC olisi hyvä ostos airBalticille, uusia koneita joilla voisi operoida sekä Helsinkiin että Riikaan. Tehokkaalla aikataulusuunnittelulla FC voisi palvella molempia hubeja maakunnista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivon kovasti että Finncomm jatkaa omana yhtiönä, jos esim. Air Baltic ostaisi, kohteet joissa on pienet matkustajamäärät loppuvat kyllä (Savonlinna ja Varkaus ainakin).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota tuota... Yrityskauppoja hierottaessa esiintyy yleisemminkin sellainen käsite kuin hinnan vedättäminen. Varsinkin silloin, kun todellinen ja myyjän toivoma potentiaalinen ostaja on jo tiedossa ja tämä ostaja tietää voivansa halutessaan ostaa yrityksen. Taitaa Air Balticin käyttäminen tähän rooliin olla hyvä oivallus. Nehän pelaavat hullunrohkeaa Latvian valtion avustamana.

 

Seppo

 

Ps. Ei olisi ollut hullumpi ajatus Finnairin johdolta kuunnella aikoinaan asiantuntijoita Aeroa perustettaessa. Hyvä konsepti ryssittiin ihan Finnairin omana hölmöilynä. Ei tarvitsisi nyt pähkäillä Hamletmaisesti ostaako vai eikö osta. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus uutinen:

Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund sanoo vain, että mikäli Finncomm siirtyy uudelle omistajalle, korvaa Finnair reitit omalla kalustollaan.

 

ÖÖ, onkos se Finnair todennut koska viimeksi että sitä ylipäänsä kiinnostaisi asiakkaat Suomessa??  :D

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässähän on sitä uutta toisantoa uudella tavalla, millä FINNAIRIA "idän" johdolla mutama vuosi-kymen sitten valtion toimesta käsiteltiin. Mutta"jollekkin" viisaalle annettiin rahasalkku, että osta noita DC-koneita, jottei itä pääse meidän laivastoon.  :thmbup:

Finnairin johto on vaan unohtanut tuon "nuoren", mutta ERITTÄIN viisaa suomalaisen, joka toimii AB:n markkinointi-ja stratekia puolella.

Tämä henkilö oli muutamia vuosia sitten suunnitelemassa FINNAIRIN Aasia stratekiaa. Haloo ???

HELVETIN OIKEIN, että joku / jotkut TEKEE, eikä sano, että, näin sitä pitäis toimia !:::: :o

 

Saadaan jatkossa kilpailukykyset lentolippujen hinnan MYÖS tänne ns. SUSIRAJALLE.!? :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Latvialaisen lentoyhtiö Air Balticin kaupallinen johtaja Tero Taskila syyttää Finnairia Air Balticin maineen mustamaalaamisesta. Asiasta kertoi Keskisuomalainen lauantaina.

 

Kaikki lähti siitä, kun Kauppalehti ja Helsingin Sanomat kertoivat perjantaina, että Air Baltic neuvottelee lentoyhtiö Finncom Airlinesin ostamisesta.

 

Tämä viimeisin huhu on paniikkiratkaisu, jolla Finnair yrittää mustamaalata meitä, Taskila sanoo Keskisuomalaiselle.

 

Nyt ei tajua.

 

Mikä viimeisin huhu, mikä mustamaalaaminen ja mikä Finnair? Nyt taitaa hellehattu olla jossain unohtunut hattuhyllylle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt alkaa tuntumaan että Air Baltic yrittää saada julkisuuttaa kunnolla, edellistä uutista on todella vaikea ymmärtää. Minusta Finnairin ei tarvitse olla huolissaan vielä Air Balticin Aasian liikenteestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alkaa kyllä nyt AirBaltic muistuttaa aikalailla Ryanair, kun kaipaa julkisuutta kannattaa tietenkin aina moittia muita, eihän sitä julkisuutta muuten saa  :thmbdn:  :thmbdn:

 

No lentäkööt Aasiaan vaikka Fokkereilla, muutaman välilaskun kera.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnairin viestintäjohtajan Christian Haglundin mukaan Finncommin omistajat ovat olleet halukkaita myymään yhtiön (Ilkka 17.7.). Haglund ei kommentoi suoraan sitä, onko myös Finnair halukas ostamaan Finncommin. Hänen mukaansa Finncommin omistajilla ei ole ollut halua neuvotella Finnairin kanssa. Keskustelujen sisältö jää salaisuudeksi. Haglund tulkitsee, että Finnairin ja Finncommin välillä on sopimus, joka takaa Finnairille etuosto-oikeuden Finncommista. Toimitusjohtaja Pakari kieltää tämänkaltaisen sopimuksen olemassaolon. Asiassa on tällä hetkellä sana sanaa vastaan.

 

http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=518272

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkokysymys: mikä ja missä oli Air Balticin mustamaalaamista? Mikä se huhu oli?

 

Taitaa kyllä olla Keskisuomalaisen toimituksessa jotkut kesä-esat hommissa kun ei mitään loogista tarinaa tunnu tulevan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamulehti käsittelee huhua pääkirjoituksessaan:

 

"Jos Finncommin nappaa Baltic, Finnairilla on aika työ järjestellä maakuntien miehet laukkuineen kotipesäänsä. Baltit ovat näet aiemmin kokemattomalla röyhkeydellä kaapanneet Suomea itselleen."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aamulehti käsittelee huhua pääkirjoituksessaan:

 

"Jos Finncommin nappaa Baltic, Finnairilla on aika työ järjestellä maakuntien miehet laukkuineen kotipesäänsä. Baltit ovat näet aiemmin kokemattomalla röyhkeydellä kaapanneet Suomea itselleen."

 

Mitäs röyhkeää Baltic muka on tehnyt suomessa? Jos se lentää suomessa finnaria halvemmalla niin onhan se tietysti finnairin ukkojen mielestä varmaan röyhkeää ja epätervettä kilpailua. Ja varsinkin jos ostavat vielä finncomin niin se se vasta epätervettä kilpailua olisikin. Huh huh. Mikä tää finnairin elättelemä finncomin etuosto-oikeus oikein on?

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos se lentää suomessa finnaria halvemmalla

 

Kai

 

Air Baltic ei minusta ole kovin halpa, vaikka mainostavat kyllä hienosti, tuli lippuun 155 euroa vielä lisää maksua, sen takia käytämme Air Berliniä Saksan lentoihin, on muuten halpa verrattuna Air Balticiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Baltic ei minusta ole kovin halpa, vaikka mainostavat kyllä hienosti, tuli lippuun 155 euroa vielä lisää maksua, sen takia käytämme Air Berliniä Saksan lentoihin, on muuten halpa verrattuna Air Balticiin.

 

Ei minunkaan mielestä AirBaltic mikään erikoisen halpa ole, itse lensin juuri Finnairilla menopaluun Hampuriin, HEL 11.50 - HAM 12.10 ja  HAM 12.45 - HEL 15.35 (paik. aik.). Ja se maksoi 338,86 €

 

Katsoin paljonko AirBalticilla lento Hampuriin ja takaisin maksoi, 15.20 Helsinki - 16.25 Riika  18.25 Riika - 19.10 Hamburg ja 13.15 Hamburg - 16.35 Riika   20.10 Riika - 21.20 Helsinki.

Ja tämä olisi maksanut 271,40 €

 

Jos menisin uudellen valitsisin edelleen Finnairin, eikä hinnassa ole eroa kuin 67,46 €  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos menisin uudellen valitsisin edelleen Finnairin, eikä hinnassa ole eroa kuin 67,46 €  ;)

 

Kannattanee muistaa että lentoliput ovat vähän erilainen tuote kuin kahvipaketit - hinta ei todellakaan ole vakio vaan elää jatkuvasti kysyntätilanteen ja eri lipputyyppien mukaan. Kyllä BT:ltä parhaimmillaan saa menopaluun Hampuriin noin 150 Eurolla, AY:n halvin hinta lienee jossain lähempänä 250 rahaa. Tietysti tuohon vaikuttaa myös vähän se onko ruumaan menevää matkatavaraa jotka Balticilla nostaa hintaa (paitsi jos on sopivasti statusta). Yksi parhaista Balticin eduista näkyy olevan se, että jos koneessa vain suinkin on sopivasti tilaa, niin ihan viime hetkessäkin (alle 3 pv ennen lähtöä) ostetut liput voivat olla yllättävän halpoja - yritäpä tätä Finnairilla jossa halvoilla hinnoilla on joko viikon tai parin advance purchase -sääntö tai sitten halpojen luokkien saatavuus vain nollataan tiettynä ajanhetkenä, olipa koneessa tilaa vaikka kuinka paljon tahansa...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja halvempi EU-maakin on kokeiltu, mutta jostain syystä Finnairin ei saanut Aeroa toimimaan halutulla tavalla, ja firma ajettiin alas.

 

No shit, Sherlock  :o

 

Nyt täytynee vain odotella uutisia miten kaupat etenevät, kenen kanssa ja milloin.

 

Vaikka en erityinen BT-fani olekaan, toisi FC:n siirtyminen BT:lle sitä kaivattua kilpailua vihdoin Suomeen. Blue1 ei ole siihen pystynyt!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samasta artikkelista:

Finncommin toimitusjohtaja Pakari kiisti aiemmin päivällä Taloussanomille, että yhtiöiden välillä olisi sopimus, joka antaisi Finnairille etuosto-oikeuden lentoyhtiöön.

 

– Ei ainakaan sellaista sopimusta, josta voisi syntyä mitään, Pakari sanoi.

 

Aika jännä juttu miten noinkin "mitättömän" sopimuksen yhtiön kannalta voi toimitusjohtaja ja osakas unohtaa tai ihan kylmästi koittaa sivuuttaa. Tai jos Pakarilla oli muisti epäkunnossa niin kukaan muukaan ei muistanut sopimusta.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Baltic ei minusta ole kovin halpa, vaikka mainostavat kyllä hienosti, tuli lippuun 155 euroa vielä lisää maksua, sen takia käytämme Air Berliniä Saksan lentoihin, on muuten halpa verrattuna Air Balticiin.

 

Se vähän riippuu mistä lentää. Täältä Turusta kun lähtee paikkaan X Euroopassa niin airBaltic saa maksaa 50e enemmänkin kuin jokin Helsinki-Vantaalta lentävä yhtiö. Sen verran kun menee siihen Turku-Helsinki menopaluuseen bussilla tai autolla parkkeerauksineen. Lisäbonuksena vielä 2-3h per suunta ajan säästö maaliikenteessä (toki vaihto Riiassa mikäli jatkaa pidemmälle sieltä syö tuon ainakin osittain mutta.. mukavampaa kuin bussi silti) ja Helsinki-Vantaan ruuhkan ja sähläyksen välttäminen.

 

Eiväthän nuo halpalentoyhtiöksi itseään väitäkään. Yleensä edullisimmasta päästä tai edullisin perinteisistä yhtiöistä kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivon kovasti että Finncomm jatkaa omana yhtiönä, jos esim. Air Baltic ostaisi, kohteet joissa on pienet matkustajamäärät loppuvat kyllä (Savonlinna ja Varkaus ainakin).

Onko Finncommin kannattavaa lentää noita reittejä? Pyörivätkö nuo reitit ko.kaupunkien tuilla? Luulisi, että Air Baltic voisi lentää Varkaus-Savonlinna-Riika ja/tai Tallinna reittiä, niin kuin se tekee monissa maakuntakaupungeissa nytkin. Kesällä tuo Riika-Savonlinna reitti voisi houkutella ulkomaisia turisteja etenkin oopperajuhlien aikaan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään