Marko Pajunen

Latvialainen AirBaltic havittelee Finnairin kumppania FinnCommia

193 viestiä aiheessa

Maanantain paperi-Hesarissa lehden alkuperäisen Finncomm-jutun uutisoinut Juhana Rossi kirjoittaa Uutisanalyysi-palstalla otsikolla

"Työehtosopimukset sitovat Finnairin käsiä -  Finnair ei voi ostaa Finncommia, vaikka se sitä mahdollisesti haluaisi" mm. seuraavaa:

 

Finnairin työehtosopimukset ohjaavat miehistöjen käyttöä tavalla, joka tekee Finnairlle taloudellisesti tappiolliseksi operoinnin kotimaan liikenteessä tarvittavilla potkuriturbiinikoneilla.

 

Tässä on asian ydin. Finnair ei voi ostaa Finncommia työehtosopimusten takia.

 

Jos Finnairin työehtosopimukset ja palkkaus otettaisiin käyttöön Finncommissa, yhtiön kannattavuus ja liiketoimintamalli romahtaisivat.

 

Koko jutun voi lukea ostamalla nyt vielä maanantain aikana päivän lehden nettiversion (1,50 e).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maanantain paperi-Hesarissa

"Työehtosopimukset sitovat Finnairin käsiä -  Finnair ei voi ostaa Finncommia, vaikka se sitä mahdollisesti haluaisi"

 

Jos Finnair ostaisi Finncomin, olisiko yhtiöt pakko sulauttaa toisiinsa, ts. voisiko Finncom jatkaa nykyisessä muodossa nykyisillä sopimuksilla? Mutta sittenhän asia on harvinaisen selvä: Jos Finnair ei käytä etuosto-oikeuttaan, on Finncom vapaata riistaa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taloussanomat: Käräjäoikeudelta kielto Finncommin myynnille AirBalticille.

 

 

 

Kyllä pelko on todella suuri Finnairilla, kun moiseen temppuun joudutaan turvautumaan. Nyt jää 10 vuodeksi suureksi salaisuudeksi, mitä papereissa todella lukee. Tästähän voisi kehitellä vaikka minkälaisia salaliittoteorioita, jos vain halua/mielikuvitusta olisi tarpeeksi .....

Ainakin minun silmissäni Finnairin arvostus putosi pohjalukemiin, oli tapauksen tausta se tai tuo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Baltic ei minusta ole kovin halpa, vaikka mainostavat kyllä hienosti, tuli lippuun 155 euroa vielä lisää maksua, sen takia käytämme Air Berliniä Saksan lentoihin, on muuten halpa verrattuna Air Balticiin.

 

Taikasana on tässä tapauksessa kai se, milloin matkan varaa. Itsellä on asiaa Berliiniin marraskuun puolivälissä ja kyllä ne liput ostin airBalticilta koska olivat edullisimpia eikä aikataulukaan ole huono. Lisämaksujakaan ei pitäisi tulla koska tavarat mahtuu lentolaukkuun.

 

Vertailun vuoksi meno-paluu hinnat olivat lippua varatessani: airBaltic 139,45€, Finnair 211,91€, Air Berlin 153,90€, Blue1 170,91€.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Finncommin kannattavaa lentää noita reittejä? Pyörivätkö nuo reitit ko.kaupunkien tuilla? Luulisi, että Air Baltic voisi lentää Varkaus-Savonlinna-Riika ja/tai Tallinna reittiä, niin kuin se tekee monissa maakuntakaupungeissa nytkin. Kesällä tuo Riika-Savonlinna reitti voisi houkutella ulkomaisia turisteja etenkin oopperajuhlien aikaan. 

 

Valtio maksaa reitistä reilusti, kaupungit maksavat loput. Aika moni matkustajista käy työmatkalla Helsingissä/Savonlinnassa, sen takia ei olisi hyvä Riika.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä pelko on todella suuri Finnairilla, kun moiseen temppuun joudutaan turvautumaan. Nyt jää 10 vuodeksi suureksi salaisuudeksi, mitä papereissa todella lukee. Tästähän voisi kehitellä vaikka minkälaisia salaliittoteorioita, jos vain halua/mielikuvitusta olisi tarpeeksi .....

Ainakin minun silmissäni Finnairin arvostus putosi pohjalukemiin, oli tapauksen tausta se tai tuo

 

 

Eihän tuo mitään epätavallista, että yhtiöt puolustavat asemiaan, jos siihen mahdolliuus on. Jos asetelma olisi toisin päin, tekisi Baltic Air luultavasti samoin - ja me paheksuttaisiin kuinka ne Baltit ketkuilee...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Finncommin kannattavaa lentää noita reittejä? Pyörivätkö nuo reitit ko.kaupunkien tuilla? Luulisi, että Air Baltic voisi lentää Varkaus-Savonlinna-Riika ja/tai Tallinna reittiä, niin kuin se tekee monissa maakuntakaupungeissa nytkin. Kesällä tuo Riika-Savonlinna reitti voisi houkutella ulkomaisia turisteja etenkin oopperajuhlien aikaan. 

 

Tosiasiahan on se, ettei Savonlinnan ja Varkauden reittejä lennettäisi ellei valtio tukisi liikennettä.

 

Ja toinen tosiasia on se, että aikaa harvaa, joka haluaisi päästä lentäen Helsinkiin esim. Savonlinnasta, kiinnostaisi se pääseekö ko. kaupungista Riikaan, jos tarve on mennä Helsinkiin.  >:( Jos FC menee balteille, niin voimme sanoa hyvästit aika nopeasti Suomen sisäisille lennoille näiltä maakuntakentiltä.  :thmbdn: Sitä en todella toivo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiasiahan on se, ettei Savonlinnan ja Varkauden reittejä lennettäisi ellei valtio tukisi liikennettä.

 

Ja toinen tosiasia on se, että aikaa harvaa, joka haluaisi päästä lentäen Helsinkiin esim. Savonlinnasta, kiinnostaisi se pääseekö ko. kaupungista Riikaan, jos tarve on mennä Helsinkiin.  >:( Jos FC menee balteille, niin voimme sanoa hyvästit aika nopeasti Suomen sisäisille lennoille näiltä maakuntakentiltä.  :thmbdn: Sitä en todella toivo.

 

Niin se on, hyvästit voi heittää maakuntakenttien lennoille, enkä sitä minäkään kyllä toivo  :'(  :'( , toivottavasti FinnComm pyysy nykyisellään tai menee Finnarille. Enkä ymmärrä ainaista Finnarin moittimista joka asiassa, on ihan normaalia puolustaa itseään esim. tässä Baltic tilanteessa, itse ainakin kannatan kotimaista  :thmbup: Niin FinnCommia kuin Finnairia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin se on, hyvästit voi heittää maakuntakenttien lennoille, enkä sitä minäkään kyllä toivo  :'(  :'( , toivottavasti FinnComm pyysy nykyisellään tai menee Finnarille. Enkä ymmärrä ainaista Finnarin moittimista joka asiassa, on ihan normaalia puolustaa itseään esim. tässä Baltic tilanteessa, itse ainakin kannatan kotimaista  :thmbup: Niin FinnCommia kuin Finnairia

 

Vähän tämä kyllä vaikuttaa enemmänkin kiusanteolta. Jos Finnair ei saa Finncommia, ei sitä saa kukaan.  Eikä sitäpaitsi Finnair edes voisi ostaa ....

 

Maanantain paperi-Hesarissa lehden alkuperäisen Finncomm-jutun uutisoinut Juhana Rossi kirjoittaa Uutisanalyysi-palstalla otsikolla

"Työehtosopimukset sitovat Finnairin käsiä -  Finnair ei voi ostaa Finncommia, vaikka se sitä mahdollisesti haluaisi" mm. seuraavaa:

Finnairin työehtosopimukset ohjaavat miehistöjen käyttöä tavalla, joka tekee Finnairlle taloudellisesti tappiolliseksi operoinnin kotimaan liikenteessä tarvittavilla potkuriturbiinikoneilla.

 

 

Koko jutun voi lukea ostamalla nyt vielä maanantain aikana päivän lehden nettiversion (1,50 e).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiasiahan on se, ettei Savonlinnan ja Varkauden reittejä lennettäisi ellei valtio tukisi liikennettä.

 

....Jos FC menee balteille, niin voimme sanoa hyvästit aika nopeasti Suomen sisäisille lennoille näiltä maakuntakentiltä.  :thmbdn: Sitä en todella toivo.

 

Kun valtio tukee, niin silloinhan lennot pitää kilpailuttaa. Joten voisi se lentäjä olla jokin muukin kuin FC. Siis jos joku toinen myös tekisi tarjouksen, ei ole kai viime aikoina muut kuin FC tarjonnut. Ja voisihan  se FC balttien omistuksessakin tarjota tuettuja lentoja maakuntakentiltä Hesaan. Ilmeisesti kuitenkin ilman Finnair yhteistyötä jatkolentojen suhteen.

 

Mutta kyllä kai käytännössä maakuntakenttien lennot Hesaan ainakin jonkinmoisen riskin alle joutuisivat.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Mutta kyllä kai käytännössä maakuntakenttien lennot Hesaan ainakin jonkinmoisen riskin alle joutuisivat.

"Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund sanoo vain, että mikäli Finncomm siirtyy uudelle omistajalle, korvaa Finnair reitit omalla kalustollaan."

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Finnairin viestintäjohtaja Christer Haglund sanoo vain, että mikäli Finncomm siirtyy uudelle omistajalle, korvaa Finnair reitit omalla kalustollaan."

 

 

Olisi hauska tietää millä Finnair lentäisi esim. Tampereelle Helsingistä, kaiketi E170 ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi hauska tietää millä Finnair lentäisi esim. Tampereelle Helsingistä, kaiketi E170 ??

Ainahan voi liisata sopivaa kalustoa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainahan voi liisata sopivaa kalustoa  ;D

 

Niin, atikoita  :), kannattavaa liikkennöintiä... ??

Menee nyt kyllä vähän jo asioiden edelle  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos on tarve mennä Helsinkiin, niin kyllä!  ;)

 

Miksi mennä Jyväskylästä tai Lappeenrannasta lentämällä stadiin kun saman ajan voi käyttää junassa hyödyksi töitä tekemällä, eikä tarvi riisua vyötä etc... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi mennä Jyväskylästä tai Lappeenrannasta lentämällä stadiin kun saman ajan voi käyttää junassa hyödyksi töitä tekemällä, eikä tarvi riisua vyötä etc... ;)

 

Itse ainakin lentäisin mielummin kuin menisin junalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi mennä Jyväskylästä tai Lappeenrannasta lentämällä stadiin kun saman ajan voi käyttää junassa hyödyksi töitä tekemällä, eikä tarvi riisua vyötä etc... ;)

 

Pendoliinolla voi parhaimmillaan tehdä koko päivän työt noilla reiteillä, heh.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse ainakin lentäisin mielummin kuin menisin junalla.

 

Miksi?

 

Lappeenrannasta pääsee Pendoliinolla alta kolmen tunnin keskustasta keskustaan. Junamatkan aikana voi työskennellä, ei tarvitse miettiä miten matkatavaransa pakkaa, ei tarvitse riisua puolta vaatteista, tai olla rautieasemalla tuntia ennen junan lähtöä. Jos tarkoitus ei ole jatkaa lentämällä Helsingistä eteenpäin, ei ole mitään järkeä lentää Lappeenrannasta Helsinkiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi?

 

Lappeenrannasta pääsee Pendoliinolla alta kolmen tunnin keskustasta keskustaan. Junamatkan aikana voi työskennellä, ei tarvitse miettiä miten matkatavaransa pakkaa, ei tarvitse riisua puolta vaatteista, tai olla rautieasemalla tuntia ennen junan lähtöä. Jos tarkoitus ei ole jatkaa lentämällä Helsingistä eteenpäin, ei ole mitään järkeä lentää Lappeenrannasta Helsinkiin.

Niin jos se juna sattuu vain lähtemään, ettei ole esimerkiksi peruttu tai myöhässä. Sitten toisekseen jos haluaa päästä yöksi kotiin niin junalla ei välttämättä onnistu kun ei sitä yöjunaa enää lähde. Tokihan sieltä lähtee iltakahdeksan(?) aikaan juna Lappeenrantaan, mutta jos vaikka työt venähtäisivät tuonne iltayhdeksään asti niin ei sieltä enää junalla takaisin tultaisi. Onhan tuo juna ihan hyvä vaihtoehto Lappeenrannasta Helsinkiin jos on menossa vain Helsinkiin, mutta jos jatketaan vielä Helsingistä matkaa lentämällä niin kyllä lento on se paras vaihtoehto.

 

Jos Lappeenrannan keskustasta lähdet matkaan niin se lentäminen on myös nopeampi tapa jos ajatellaan, että aamukuuden koneeseen olisi menossa, niin puoli kuudeksi kentälle jolloin on Hesassa ennen aamuseitsemää ja siitä sitten jatkolennoille. Eli matka-aikaa menee näin 1-1,5 tuntia lentovaihdoehdolla eli 1,5 tuntia nopeammin kuin junalla jos ajatellaan että Tikkurilasta pitäisi vielä mennä lentoasemalle, jos mennään vain Helsingin keskustaan niin lentäminen lähes yhtä nopea tapa kuin junakin. Jos lähdetään matkaan Lappeenrannan ulkopuolelta niin lentäminen on yhtä nopeaa tai jopa hitaampaa kuin juna, koska sinne lentoasemalle pitää ensin päästä jollain kulkuvälineellä jossa menee aikaa jo helposti tuntikin ja siihen päälle vielä odotus lentoasemalla jolloin matka-aikaa kertyy helposti se 2,5 tuntia, jolloin junalla mentäisi jo samassa ajassa tai nopeammin riippuen mennäänkö helsingin keskustaan vai jatketaanko matkaa lentoasemalta. Ehdottomasti on paras tapa lentää jos jatkaa matkaa lentäen helsingistä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun valtio tukee, niin silloinhan lennot pitää kilpailuttaa. Joten voisi se lentäjä olla jokin muukin kuin FC.

 

 

Syksyllä on taas kilpailuttaminen. Finncomm on varmaan taas ainoa hakija Savonlinna ja Varkaus reitille, tuntuu siltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehdottomasti on paras tapa lentää jos jatkaa matkaa lentäen helsingistä.   

 

Kas, tulit siis samaan johtopäätökseen kuin minä. Sitä vain ihmettelen, että jos se lentäminen on niin helppoa ja nopeaa, miksei matkustajamäärät tahdo riittää Lpr-Helsinki välille kannattavan liikenteen harjoittamiseen?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tylympi totuus on, ettei Lappeenrannassa ole eikä tule olemaan niin paljon lentomatkustajapotentiaalia, että minkäänlainen säännöllinen lentoliikenne olisi mahdollista ilman julmettuja tukia. Ei onnistu edes jumalattomien tukien avulla, vaan rahat menevät kankkulan kaivoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään