Marko Pajunen

Latvialainen AirBaltic havittelee Finnairin kumppania FinnCommia

193 viestiä aiheessa

Onkohan Air Finlandilla kiinnostusta aloittaa syöttöliikennettä, jos Finnair ohjaisi vastaavan tuen sille, minkä se nyt ohjaa Finncomille? Pysyisivät tukieurot ainakin kotimaassa. Air Finlandin tehokas organisaatio uskoakseni pystyy ainakin samaan kuin Finncom.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan Air Finlandilla kiinnostusta aloittaa syöttöliikennettä, jos Finnair ohjaisi vastaavan tuen sille, minkä se nyt ohjaa Finncomille? Pysyisivät tukieurot ainakin kotimaassa. Air Finlandin tehokas organisaatio uskoakseni pystyy ainakin samaan kuin Finncom.

 

Seppo

 

Millä kapasiteetillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa koskea vaan maakuntia.  ;)

 

Helsingistä Saapi lähtee ulkoa kuten muutkin lentolaitteet. Siinä on tainut länsinaapuri (SE-xxx) taas kerran sahata hyväuskoisia suåmiherroja oikein kunnolla silmään ja säästänyt aamulla jäänpesukulut. ?  ;D ;D

 

Toki lämpimälle lampaantaljalle istahtaa mielummin kuin kylmälle huonosti nukuttujen parin tunnin yöunien päälle.

 

Finnaviationin aikaan onnistui hyvin maakunnistakin. Tosin siihen tarvittiin ammattitaitoinen henkilö, joka osasi laittaa illalla sisätilanlämmittimen paikalleen ja tuli aamulla lämmittämään potkurivaihteistot tunnin verran ennen lähtöä pakkasaikaan. Ja tietty tuo jäänpoisto tarvittaessa. (ohjaamo oli tosin usein kylmä, kun sisälämppäri oli siinä oven kohdalla ja puhalsi taaksepäin)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Spekuloin ajatuksella, että Air Finland mahdollisesti voisi aloittaa syöttöliikenteen. Tuli epäilys kapasiteetista ja tottahan on, ettei heillä ole tähän tarkoitukseen soveltuvaa kalustoa. Tuskinpa nämäkään Finncomin tehdasuudet koneet olisivat käytössä ilman Finnairin myötävaikutusta. Aiemmassa viestissäni tarkoitin juuri sitä, että Finnair kohdistaisi vastaavan tuen Air Finlandille. Eikä heidän tarvitsisi korvata Finncomin kaikkia reittejä, vain kannattavimmat. Voisi latvialaisomisteinen Finncom hoitaa ne marginaalireitit.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Millä kapasiteetillä?

 

Lentokoneita saa lentokonekaupasta ja baby pilotteja syntyy suomessa kolmesta koulusta suunnilleen sata vuodessa. Samoin mekaanikkoja.

Muuta resurssia esim. juristeja ja muita ekonomisteja vapautuu Nokialta päivittäin.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tarvitse kävellä kilometritolkulla ympäri kenttää, jonotella tuntia kun alimotivoituneet siivoojat leikkivät turvatarkastajaa jne..

 

Ihan btw kommenttina haluan lisätä tähän pari asiaa jotta tämä mielikuva saadaan korjattua.

 

a) SOL Siivouspalvelut Oy ja SOL Palvelut Oy ovat kaksi eri firmaa. HK:lla turvatarkastuksen hoitaa SOL Palvelut Oy  ;)

 

b) Jos matkustajat tekisivät kaikki ohjeiden mukaan, kuten ottaisivat läppärit ja nesteet pois ETUKÄTEEN laukusta niin meidän ei tarvitsisi penkoa laukkuja. Näin turvatarkastus menisi nopeammin. Toisekseen,    turvatarkastusta hidastavat myös matkustajien tietämättömyys siitä, että esim. puhelimet ja avaimet on otettava taskuista pois piippauksen välttämiseksi.

 

c) Linjoja turvatarkastuksessa on auki juuri niin monta kuin Finavia on niitä tilannut. Jos Finavia on tilannut aamuruuhkaan vain yhen linjan T2:seen niin mitä me sille voidaan.

 

d) Milloin olet jonottanut turvatarkastukseen tuntia. Jos tästä syystä on tullut kiire lennolle, niin kannattaa ensikerralla tulla ajoissa kentälle.

 

Jos vielä jäi epäselvää tähän asiaan liittyen, tervetuloa töihin ja kokeilemaan itse!  :thmbup:

 

T. Oskari ja loput SOL:n turvarit  8)

 

Ps. Jos sulla on jatkolento EU:n ja Shengenin sisällä, miksi ihmeessä kuljet turvatarkastuksen kautta? Vaihtaminen onnistuu ilman sitäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kesäisin ehkä, mutta ei talvisin. Jos kerran istut kiskobussissa ja se on täynnä, niin ei se tarkoita että se on monesti täynnä.

 

Onneksi löytyy Savonlinnan lentoliikenteen tukijoitakin  :thmbup:

 

Savonlinna-Helsinki lentoyhteyden huonoon käyttöasteeseen ei voi olla vaikuttamatta surkeat aikataulut. Aamun ensimmäinen lento on perillä Helsingissä parhaimmillaan 8:55. Moneenko euroopan yhteyteen ehtii vielä vaihtaa??? Ja jos se kokous olis vaikka päivällä Euroopan suurissa kaupungeissa niin takas pitäis olla jo Helsingissä niin, että ehtis illan viimeiseen koneeseen joka lähtee klo 17:00. Eipä siinä ehdi kovin pitkään kokouksissa kättä vääntää, jos meinaa saman päivän aikana reissun hoitaa. Helsingissä käynnille aikataulut ovat vielä jossain määrin käypäsiä, mutta valitettavasti täältä Savonlinnasta ei kuitenkaan taida olla riittävästi Helsinkiin matkaavia työmatkustajia...  :'( Julkisen keskustelun mukaan näyttäisi ainakin siltä.

 

Savonlinna on hankalien yhteyksien päässä. Junakaan ei ole sen autuaampi tässä asiassa. Ensimmäinen yhteys on Helsingissä 09:37 ja viimeinen lähtee Helsingistä jo 18:12. Busseilla matkustaessa on enempi ja vähempi vaihtoja eikä silloinkaan olla aamulla tarpeeksi varhain perillä. Ainoa järkevä vaihtoehto päästä Helsingin aamulennoille Eurooppaan on ajaa yötämyöten omalla autolla Helsinki-Vantaalle tai vastaavasti Kuopioon, josta aamuyhteydellä Helsinkiin ja Eurooppaan!

 

Ja vielä on pakko kommentoida kiskobussien käyttöastetta, että kesällä käyttäjiä riittää välillä tungokseen asti, mutta kyllä talvella saa varsinkin aamulla melko yksin matkustaa työmatkaa Parikkalaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Savonlinna-Helsinki lentoyhteyden huonoon käyttöasteeseen ei voi olla vaikuttamatta surkeat aikataulut. Aamun ensimmäinen lento on perillä Helsingissä parhaimmillaan 8:55. Moneenko euroopan yhteyteen ehtii vielä vaihtaa???

 

Klo 09:20-09:50 aikoihin pääsee melkein minne vaan Eurooppaan, ellei muuten niin mielikuvitusta tai matkatoimistoa käyttäen.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...mutta suurella joukolla lentomatkustajista on. Miten tällä Riga konseptilla palvellaan Jyväskylä - Helsinki matkustajia?

 

Vai suljetaanko kenttä turhana?

 

Nythän maakuntakenttien ongelma on juuri ja juuri riittävät matkustajamäärät edes yhdelle päivittäiselle lennolle. Ei kaikki kotimaan matkustajat ole menossa euroopan metropoleihin. Monilla maakunnissa olevilla teollisuuslaitoksilla on edelleen toimintaa myös Helsingissä ja tarvetta kuljetuttaa työläisiä täällä paikallisesti.

 

jk

 

Kannatan lämpimästi. Suljetaan siis Riga (turhana) ja tehdään kotikylästä (JYV) hubi.

Kyllä meillä sitten olisi hubaisaa.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan btw kommenttina haluan lisätä tähän pari asiaa jotta tämä mielikuva saadaan korjattua.

 

a) SOL Siivouspalvelut Oy ja SOL Palvelut Oy ovat kaksi eri firmaa. HK:lla turvatarkastuksen hoitaa SOL Palvelut Oy  ;)

 

b) Jos matkustajat tekisivät kaikki ohjeiden mukaan, kuten ottaisivat läppärit ja nesteet pois ETUKÄTEEN laukusta niin meidän ei tarvitsisi penkoa laukkuja. Näin turvatarkastus menisi nopeammin. Toisekseen,    turvatarkastusta hidastavat myös matkustajien tietämättömyys siitä, että esim. puhelimet ja avaimet on otettava taskuista pois piippauksen välttämiseksi.

 

c) Linjoja turvatarkastuksessa on auki juuri niin monta kuin Finavia on niitä tilannut. Jos Finavia on tilannut aamuruuhkaan vain yhen linjan T2:seen niin mitä me sille voidaan.

 

d) Milloin olet jonottanut turvatarkastukseen tuntia. Jos tästä syystä on tullut kiire lennolle, niin kannattaa ensikerralla tulla ajoissa kentälle.

 

Jos vielä jäi epäselvää tähän asiaan liittyen, tervetuloa töihin ja kokeilemaan itse!  :thmbup:

 

T. Oskari ja loput SOL:n turvarit  8)

 

Ps. Jos sulla on jatkolento EU:n ja Shengenin sisällä, miksi ihmeessä kuljet turvatarkastuksen kautta? Vaihtaminen onnistuu ilman sitäkin.

 

a) No tuo ei ollut ihan vakavissaan kirjoitettu osa. :P

 

b) Tuskin ne matkustajat muilla kentillä sen fiksummin toimii. Silti Hki-Vantaa ainakin parilla viimeisellä kerralla on ollut huomattavan hidas. Muutaman kymmenen lentoa vuodessa tulee lennettyä ja parin muun satunnaisen kentän lisäksi Helsinki-Vantaa kyllä erottuu selkeän negatiivisesti. Todennäköisesti johtuu sitten tuosta syystä C yhdistettynä Suomen korkeihkoihin työvoimakuluihin Ungalabungala-maahan verrattuna, vähemmän linjoja auki ja vähemmän porukkaa töissä per linja.

 

Toisaalta, esimerkiksi tuolla mainitulla Riian kentällä jonossa sama määrä porukkaa, linjojakin suunnilleen sama määrä auki ja jonotusaika on aivan eri. Voihan tuo toki olla vaikka laitteiden nopeudesta kiinni mutta ainakin viimeksi Helsinki-Vantaalla tunnin jonotellessani tuntui että oli "hieman" vetelän oloista koko toiminta, "ei kiinnosta, jonotelkaa, ei meillä ole kiire"..

 

d) Tuossa pari kuukautta sitten viimeksi, aamulento muistaakseni seitsemän maissa Lufthansalla Frankfurtiin. Ei tullut kiire lennolle, mutta vitutuskäyrä kyllä nousi kohtuullisesti aamukahvia himoitessa, koomassa jonossa seisoskellessa ja katsellessa kun turvatarkastajat ottavat hyyyyyyviiin rauhallisesti ja linjojakaan ei montaa auki ole..

 

Ei muuten ollut jatkolento, vaan ihan suora lähtö kyseiseltä kentältä. Yleensä kyllä tulee jatkolennollakin kuljettua turvatarkastuksen kautta kun suosin sen mittaisia vaihtoja että ehtii käväistä kaupungissa safkalla yms esim Riian tapauksessa, suht lähellä kun on. Helsinki-Vantaalla en ole tainnut vaihtaa vuosiin kun Finnair on lopettanut maakunta-yhteyslentojen tarjoamisen parillakympillä mukaan Helsingistä lähteviin..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuten ollut jatkolento, vaan ihan suora lähtö kyseiseltä kentältä. Yleensä kyllä tulee jatkolennollakin kuljettua turvatarkastuksen kautta kun suosin sen mittaisia vaihtoja että ehtii käväistä kaupungissa safkalla yms esim Riian tapauksessa, suht lähellä kun on. Helsinki-Vantaalla en ole tainnut vaihtaa vuosiin kun Finnair on lopettanut maakunta-yhteyslentojen tarjoamisen parillakympillä mukaan Helsingistä lähteviin..

 

Hieman OT, mutta...

 

En aivan ymmärrä tätä kappaletta. Itse lennän noin kerran kuukaudessa Göteborgista Turkuun/Tampereelle ja se kotimaan jatkoyhteys maksaa yleensä -10-15€ per suunta. On siis ollut matkoja, jolloin lentää halvemmalla jonnekin muualle kuin Helsinkiin. Samoin kuin tuttavaperhe lensi Lontoosta Turkuun olivat menopaluuliput USD350 Turkuun ja USD380 Helsinkiin. Sama hintapolitiikka on toteutunut myös Suomesta päin lennettäessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman OT, mutta...

 

En aivan ymmärrä tätä kappaletta. Itse lennän noin kerran kuukaudessa Göteborgista Turkuun/Tampereelle ja se kotimaan jatkoyhteys maksaa yleensä -10-15€ per suunta. On siis ollut matkoja, jolloin lentää halvemmalla jonnekin muualle kuin Helsinkiin. Samoin kuin tuttavaperhe lensi Lontoosta Turkuun olivat menopaluuliput USD350 Turkuun ja USD380 Helsinkiin. Sama hintapolitiikka on toteutunut myös Suomesta päin lennettäessä.

 

Aika harvoin nykyään Finnair tarjoaa tarjouslentoihinsa Helsinki->Jokinpaikka jatkoyhteyttä kotimaassa. Tässä siis tosiaan kyse tarjouslennoista, sellaisina yleensä lomareissut tulee shopattua kuitenkin.. Muutama vuosi sitten tarjouksissa oli yleensä aina tarkennus että hinta menopaluu Helsingistä. Turusta / Tampereelta / X / Y max 20-30eur lisähinta.

 

Pikaisesti katsoin Finnairin varausjärjestelmää, about satanen tulee sattumanvaraisiin Euroopan lentoihin lisää jos ne ottaa samana päivänä Turusta kuin Helsingistä parilla esimerkillä testattuna. Tuo on vähän turhan paljon jo, yleensä huonojen vaihtoaikojen lisäksi..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Aika harvoin nykyään Finnair tarjoaa tarjouslentoihinsa

 

Anteeksi mihin tarjouslentoihin? Finnairin tarjouslennot on yhtä vähissä kun 343 Airbussin räväkät nousut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Anteeksi mihin tarjouslentoihin? Finnairin tarjouslennot on yhtä vähissä kun 343 Airbussin räväkät nousut.

 

No ok, ne mitä Finnair kutsuu tarjouslennoiksi ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
.

Aika harvoin nykyään Finnair tarjoaa tarjouslentoihinsa Helsinki->Jokinpaikka jatkoyhteyttä kotimaassa. Tässä siis tosiaan kyse tarjouslennoista, sellaisina yleensä lomareissut tulee shopattua kuitenkin.. Muutama vuosi sitten tarjouksissa oli yleensä aina tarkennus että hinta menopaluu Helsingistä. Turusta / Tampereelta / X / Y max 20-30eur lisähinta.

 

Pikaisesti katsoin Finnairin varausjärjestelmää, about satanen tulee sattumanvaraisiin Euroopan lentoihin lisää jos ne ottaa samana päivänä Turusta kuin Helsingistä parilla esimerkillä testattuna. Tuo on vähän turhan paljon jo, yleensä huonojen vaihtoaikojen lisäksi..

 

itse katoin äkkiä tku-got ja hel-got 17.-19.9. Helsingistä oli 65€ halvempi. Mutta eihän ne bussit/junat/oma auto mitään maksakaan. Lisäksi ainakin minun mielestäni tuo aaltoperiaate toimii hyvin. Tietenkin lomalennot ovat sitten eri asia, kun tavoitteena on vain painaa kustannukset minimiin (=huonot lentoajat jne.).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

itse katoin äkkiä tku-got ja hel-got 17.-19.9. Helsingistä oli 65€ halvempi. Mutta eihän ne bussit/junat/oma auto mitään maksakaan. Lisäksi ainakin minun mielestäni tuo aaltoperiaate toimii hyvin. Tietenkin lomalennot ovat sitten eri asia, kun tavoitteena on vain painaa kustannukset minimiin (=huonot lentoajat jne.).

 

Lomalennoista en tiedä, en ole ikinä käyttänyt.. Mutta reittitarjouksia ei tahdo saada siedettävän hintaisella liittymälennolla. Hinnaltaan tuo 65€ on suht kilpailukykyinen vielä bussin/auton kanssa, jos vain vaihtoajat pelaisivat.

 

Pikaisesti katsottuna aamun menot ovat kello kuusi Turusta (kuka hullu tohon aikaan on hereillä..) ja paluut iltapäivällä Euroopasta ja yhdeltätoista-kahdeltatoista illalla Turkuun, eli iloiset 5-6h vaihtoa Hki-Vantaalla. Ei oikein käyttökelpoista.. Balticin Turun kone lähtee mukavasti 08:30 ja pikkukentälle ei tarvitse valua tunteja ennen. Paluukonekin on yhdeksän maissa iltasella kotona, eli oikein sopivat lentoajat normaali-unirytmille.. :P

 

Sitäpaitsi on se ainakin henkisesti bonus ettei Turusta lentämisestä tarvitse maksaa kuin sama kuin Helsingistä. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoja lopettava Finncomm aloittaa yhteistyön AirBalticin kanssa

 

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Lentoja+lopettava+Finncomm+aloittaa+yhteisty%C3%B6n+AirBalticin+kanssa/1135258964755

 

Tässäkö syy FC:n ja AY:n ryppyyn rakkaudessa? FC haluaa pois AY:n apuyhtiön roolista ja lopettaa kannattamattomien reittien lentämisen, ja lähteä kilpailemaan muiden yhtiöiden kanssa esim. Hki-Oulu-reitillä? Kun AY sanoo "ei käy", lähdettiin kumppania etsimään muualta.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään