Guest Jompelipompeli

Lentäjänkoulutuksesta

32 viestiä aiheessa

Yhdyn lämpimästi tähän (kaikenlaisen) kirjallisuuden lukemisen suosittelijoiden joukkoon. Sitä paitsi monet kirjailijat ovat niin taitavia sanankäyttäjiä, että lukemisesta todella nauttii. Monet lentäjät sanovat, että lentäminen on hauskinta mitä voi tehdä housut jalassa. Vanhana miehenä minun on todettava, että lukeminen on jo hauskempaa kuin se mitä yleensä tehdään ilman housuja.

 

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanhana miehenä minun on todettava, että lukeminen on jo hauskempaa kuin se mitä yleensä tehdään ilman housuja.

 

Elä nyt, kyllähän kunnon kacka etenkin hyvän kirjan seurassa voittaa kaiken!  ;D

 

Tämä nettikirjoittelu on kyllä omiaan tuhoamaan kielen. Kun toisinaan pitäisi kirjoittaa jotain oikein asiatekstiä, saa huomata sen olevan todella paljon vaikeampaa kuin joskus aikanaan ennen intternetvoorumeita.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu nyt että hieman lähti teillä touhu käsistä. Jos kirjottaa foorumille puhekielellä, ei tarkota etteikö osais kirjottaa asiallista ja oikein muotoiltua tekstiä muualle. Asiayhteys se ratkasee. Nyt peiliä esiin!

2/3 tän ketjun viesteistä käsittelee tota vouhkaamista äidinkielestä, joka Joonalla on varmasti hallussa, joten voisko keskittyä vaikka muihinkin seikkoihin? Äidinkielen tärkeys tais selväksi jo tulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu nyt että hieman lähti teillä touhu käsistä. Jos kirjottaa foorumille puhekielellä, ei tarkota etteikö osais kirjottaa asiallista ja oikein muotoiltua tekstiä muualle. Asiayhteys se ratkasee. Nyt peiliä esiin!

2/3 tän ketjun viesteistä käsittelee tota vouhkaamista äidinkielestä, joka Joonalla on varmasti hallussa, joten voisko keskittyä vaikka muihinkin seikkoihin? Äidinkielen tärkeys tais selväksi jo tulla.

 

Elikkä siis et niinku totanoin keskityttäis niinku lentämisee?

Onx ny sit kaikil tullu selväx tää kielijutska???

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutama sananen ATPL-opiskelijalta kouluaineisiin liittyen. Liikennelentäjän teoriaopiskeluissa tarvittava matematiikka on suunnilleen lukion ekan luokan tasoa, prosenttilaskuja, geometriaa, astelukuja ja yksinkertaisia yhtälöitä. Monessa aineessa (hyvä esimerkki on nostovoiman kaava) voidaan asian sisäistämiseksi muodostaa joku kaava, mistä pitää ymmärtää mikä kasvaa kun jokin pienenee ja mikä on suhteessa mihinkin. Kaavaa pyörittelemällä moni muukin asia aukeaa. Massoja ja painopisteen sijaintia lasketaan muutamalla kaavalla. Tärkeää on tietää mitä pitää milloinkin plussata, miinustaa, jakaa tai kertoa, itse laskutoimitukset eivät ole monimutkaisia. Aerodynamiikassa, performanssissa ja muissakin aineissa tykätään erilaisista kuvaajista, joita pitää osata tulkita. Lentokonerakenteiden ja varsinkin sähkön opiskelussa fysiikan perustiedot on hyödyksi. Navigoinnissa joutuu pänttäämään erilaisia karttaprojektioita, maapallon pituus- ja leveyspiirien suhteita toisiinsa sekä laskemaan niiden välisiä suuntia pisteiden välillä, ihan muutamia mainitakseni.

 

Yleisesti ottaen hyvä osaaminen lukioaineista on eduksi, joskaan ei välttämätöntä. Tietenkään historialla, musiikilla ym. ei tässä tee mitään, mutta edellä mainittuja asioita silmällä pitäen kannattaa miettiä mitä edeltävissä opinnoissaan painottaa.

 

Viimeisenä, mutta ei todellakaan vähäisimpänä on englannin kielen osaaminen, joka auttaa opinnoissa ratkaisevasti. Vaikka opetus on suomenkielistä, oppikirjat, diamateriaali ja kokeet on viimeistään ATPL-tasolla englanniksi. Koulussa tehdään radiopuhelinliikenteeseen liittyen englannin kielitaitokoe. Jos aikoo opiskella ulkomailla, niin siellä on sitten ihan kaikki englanniksi. Saksan ja ruotsin osaaminen auttaa varmasti työnhakuvaiheessa. Tärkeintä on kuitenkin motivaatio ja kiinnostus lentämiseen liittyviin asioihin. Se korvaa puuttuvia kykyjä, sillä väistämättä tulee eteen se tilanne jolloin jokin asia ei mene kaaliin. Jos silloin ei lannistu niin hyvä tulee :) VFR- ja IFR-vaiheissa saadaan hyvät pohjatiedot ATPL-opiskelua varten, jossa tulee aineesta riippuen vielä enemmän tai vähemmän lisää tietoa. Mutta tärkeimmät lentämiseen liittyvät asiat kerrataan opiskelujen kuluessa siis vähintään kolmeen kertaan.

 

Tässä vielä eri ATPL oppiaineet. Kaikissa lentolupakirjoissa teoria-aineet noudattelee samaa jakoa. Teoriakokeiden läpäisyraja ilmailussa on 75% oikein. Teoriakokeet ovat monivalintatehtäviä, vastausvaihtoehtoja on neljä joista yksi on oikein.

 

1. Meteorology

2. Mass & Balance

3. Human Performance

4. Operational Procedures

5. Flight Planning

6. General Navigation

7. Air Law

8. Communications

9. Aircraft General Knowledge

10. Instruments

11. Principles Of Flight

12. Radio Navigation

13. Performance

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietenkään historialla, musiikilla ym. ei tässä tee mitään, mutta edellä mainittuja asioita silmällä pitäen kannattaa miettiä mitä edeltävissä opinnoissaan painottaa.

 

Vaikka se saattaa kuullostaakin vähän kaukaa haeutulta kun puhutaan lentäjän perusopinnoista, niin historia, yhteiskuntatiede ja muut yleissivistävät aineet saattavat olla hyvinkin tärkeitä myöhemmässä vaiheessa. Varsinkin jos aikoo hakea ulkomaille töihin. Jos hakee ulkomaille töihin ja varsinkin kauemmas maailmalle, niin ensimmäisenä joutuu jo heti haastattelutilanteessa tekemisiin hyvinkin erilaisten kulttuurien kanssa. Ja myöhemmin itse työnteon aikana ymmärrys muista kulttuureista muodostuu suorastaan välttämättömäksi. Ja jotta asioita pystyy ymmärtämään kunnolla, niin hyvin useasti pitää ymmärtää myös asioiden taustoja, eli historiaa. Eurooppa on sinänsä vielä kohtuullisen yksinkertainen paikka, vaikka sekin voi olla paikoittain värikäs, mutta suurin osa maailmasta on todella paljon epävakaampaa poliittisesti. Usein on historiallisia konflikteja ja kaikenlaisia skismoja eri maitten välillä, joista on hyvä olla tietoinen. Tämä korostuu varsinkin missä tahansa poikkeavassa tilanteessa, jossa on pakko esimerkiksi pakkotilanteessa päättä mihin mennä ja miten matkustajat pitäisi käsitellä...

 

Eli pitkä selitys, mutta kaikenlainen yleissivistys on kyllä kohtuullisen tärkeää ja voi tosiaan olla ero työllistymisen ja työttömyyden tai  helpon elämän ja hyvin vaikean elämän välillä:)

 

Siinä mielessä tämä ei varmastikaan koske ainoastaan lentoalaa vaan kaikkia aloja missä potentiaalinen työpaikka on ulkomailla. Jos esimerkiksi rupeat kaupan kassaksi niin missä tahansa suomalaisessa kaupungissa on todennäköisesti kymmeniä potentiaalisia työpaikkoja. Jos lentoalalla haluaa yhtä monta vaihtoehtoa mistä valita ei edes koko Suomen maasta löydyä kymmeniä vaihtoehtoja vaan pitää heti laajentaa hakualuetta huomattavasti laajemmalle ja ennen kuin edes itse tajuaakaan niin löytää itsensä tekemästä töitä paikoista joita ei voinut edes kuvitellakaan koulutusta aloittaessaan....

 

Siinä mielessä tämä meni ehkä vähän aiheesta sivuun, kun puhuttiin koulutukseen pääsemisestä. Eli tässä ei ole kyse kouluarvosanoista jotka auttavat persuopintoihin hakemiseen vaan siitä mitä tapahtuu sen jälkeen kun on lupakirja kädessä:) Tosin jos asiat osaa, niin siitä saa yleensä hyvät arvosanat, eli jotenkin tämä kaikki nitoutuu yhteen...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään