Timo Hyvönen

Laskeutumismaksu Finavian kentillä

27 viestiä aiheessa

Hei,

 

kaikissa koneissa ei ole kausikortteja. Finavia velottaa laskeutumisesta Malmille vähän reilut 30e tällaiselta koneelta. Huhut kertovat, että noususta ei veloiteta mitään. Mikäs on absoluuttinen totuus? Voinko siis tulla iltasella kortittomalla koneella ja piilottaa sen kentälle kunnes lähden joskus ilman mitään maksuja?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Absoluuttinen totuus on semmoinen, että pysäköimisestä täytyy maksaa joku kohtuuton summa joka tapauksesssa. Piilottamisen onnistumisesta en mene takuuseen, mutta ymmärrykseni mukaan kentällä majailevista koneista pidetään kirjaa mikäli löytyvät.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin olen myös ymmärtänyt. Lentoonlähtö ei maksa mitään, laskeutuminen maksaa - ainakin Finnavian muilla AFIS-kentillä.  Mikä lie totuus...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Piilottamisen onnistumisesta en mene takuuseen, mutta ymmärrykseni mukaan kentällä majailevista koneista pidetään kirjaa mikäli löytyvät.

 

-A-

 

Piilottaminen onnistuu mm. tuttavien halleihin. Niin ja parkkimaksu on kyllä aika pieni.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noin olen myös ymmärtänyt. Lentoonlähtö ei maksa mitään, laskeutuminen maksaa - ainakin Finnavian muilla AFIS-kentillä.  Mikä lie totuus...

 

Aika selvästi tuo sanotaan palveluehdoissakin, että maksuperuste on laskeutuminen.

 

Mitä tulee tuohon Timon ja Antin keskusteluun koneen piilottamisesta, niin tosiaan, kun kone on vuokratulla maa-alueella (oma asemataso) tai siinä olevassa hallissa, tai jopa Finavian hallissa, siitä ei veloiteta pysäköintimaksua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, niinhän tuo on sanottu, eikä laskeutumismaksuakaan aina peritä:

 

Laskeutumis- ja TN-maksua ei peritä:

1. etsintä- tai pelastuspalvelutehtävää suorittavasta ilma-aluksesta;

2. ilma-aluksesta, joka teknisestä syystä tai sääolosuhteiden pakottamana palaa lähtöpaikalle;

3. ilma-aluksesta, jonka Liikenteen turvallisuusvirasto on luokitellut purjelentokoneeksi, kuumailmapalloksi,

riippuliitimeksi tai museoilma-alukseksi.

 

Harmi, että itselähtevä purjekone on luokiteltu Trafin toimesta moottoripurjekoneeksi, joten laskeutumisen kanssa on  oltava tarkkana, ettei vaan AFIS ole auki ja lasku napsahda.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maksaako läpärit jotain?

 

Mulle ei kukaan esittänyt laskua, kun mopukurssilla tein matkalennolla pakolliset läpärit Finnavian valvomalle lentopaikalle. Vaan mikä lie tässä lopullinen totuus? Voihan olla, että koulutusorganisaatio sai laskun...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maksaako läpärit jotain?

 

Ovat laskeutumisia siinä missä vähän pidempiaikaisetkin laskeutumiset. Sen sijaan matalalähestymiset eivät maksa, eli jos pyörät pysyvät erossa kiitotiestä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja vähänkö jäi harmittamaan, ettei sitten ottanut sitä (mahdollista) maksua kontolleen tuhkapilven aikaan EFHK:lta ultralla. Ei se ainakaan ruuhka-ajan maksuna olisi tullut.

 

Soitin kerran Malmin briefingiin ja kysyin virallisen hinnan, se oli muistaakseni 32jotain euroa.

 

(

)

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...ja vähänkö jäi harmittamaan, ettei sitten ottanut sitä (mahdollista) maksua kontolleen tuhkapilven aikaan EFHK:lta ultralla. Ei se ainakaan ruuhka-ajan maksuna olisi tullut

 

Ruuhka-aika on määritelty kellonaikoina, eikä se riipu liikennetilanteesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulle ei kukaan esittänyt laskua, kun mopukurssilla tein matkalennolla pakolliset läpärit Finnavian valvomalle lentopaikalle. Vaan mikä lie tässä lopullinen totuus? Voihan olla, että koulutusorganisaatio sai laskun...

 

Tai koneella on ollut kausikortti?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruuhka-aika on määritelty kellonaikoina, eikä se riipu liikennetilanteesta.

 

Tatu,

 

voihan tietenkin olla niinkin, että Finaviankin byrokratiassa on kohta "Tulivuorten tuhkapilvien vaikutus ruuhka-aikoihin". En tiedä, mutta voisin arvailla, että tällaisilla erityistilanteilla voisi olla vaikutusta asioihin, aina ne eivät ole aivan mustavalkoisia.

 

Tosin lennonjohtaja mainitsi oma-aloitteisesti, että saa siihen kentälle laskeutuakin. Olisi pitänyt.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Maksaako läpärit jotain?

 

Taisi jo vastaus tullakin; kyllä läpäri on laskeutuminen siinä kuin full stop-laskukin.

 

Aikanaan jo edesmennyt lennonopettaja koulutti yhdistyksemme koneella kolmelle oppilaalle yölentokoulutusta ja kas kummaa, kausikortti oli vanhentunut muutama päivä aikaisemmin.  No, laskuhan siitä tuli - yli 1300 euroa! yhden yön läpäreistä kolmelle oppilaalle.  Virhe tässä oli toki vain  ja ainoastaan lennon päällikön, kun ei ollut tarkistanut lentokoneen asiakirjoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taisi jo vastaus tullakin; kyllä läpäri on laskeutuminen siinä kuin full stop-laskukin.

 

Aikanaan jo edesmennyt lennonopettaja koulutti yhdistyksemme koneella kolmelle oppilaalle yölentokoulutusta ja kas kummaa, kausikortti oli vanhentunut muutama päivä aikaisemmin.  No, laskuhan siitä tuli - yli 1300 euroa! yhden yön läpäreistä kolmelle oppilaalle.  Virhe tässä oli toki vain  ja ainoastaan lennon päällikön, kun ei ollut tarkistanut lentokoneen asiakirjoja.

 

Finavia on ainakin viime vuosina ollut noissa tilanteissa siinä määrin ymmärtäväinen, että on suostunut myymään kausikortin "takautuvasti" vielä muutaman päivän myöhemmin, kun vanha kortti on loppunut kesken. Siitä en tiedä, miten on käynyt, jos asia on päästetty niin pitkälle että laskeutumiset on ehditty jo laskuttaakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi, että itselähtevä purjekone on luokiteltu Trafin toimesta moottoripurjekoneeksi, joten laskeutumisen kanssa on  oltava tarkkana, ettei vaan AFIS ole auki ja lasku napsahda.

Jos tulee itselähtevällä laskuun moottori sammutettuna ja rungon sisälle vedettynä(niin kuin yleensä tullaankin), niin eihän sille lennonjohtajalle tarvitse tässä tapauksessa kertoa, että kyseessä on itselähtevä purjekone vaan ihan tavallinen  :D

 

Tietysti se lennonjohtaja näkee sen koneen rekisterin perusteella ilma-alusrekisteristä, onko se itselähtevä purjekone, mopu tai ihan tavallinen purjekone, jos viitsii katsoa  :D

 

Tai sitten jos se itselähtevä purtsikka on sellainen, että sitä moottoria ei pysty vetämään rungon sisälle esim. jos se potkuri on vaikka nokalla, niin silloin on vähän vaikea peitellä lennonjohtajalle, että se ei ole moottoroitu purjekone  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu,

 

voihan tietenkin olla niinkin, että Finaviankin byrokratiassa on kohta "Tulivuorten tuhkapilvien vaikutus ruuhka-aikoihin". En tiedä, mutta voisin arvailla, että tällaisilla erityistilanteilla voisi olla vaikutusta asioihin, aina ne eivät ole aivan mustavalkoisia.

 

Tosin lennonjohtaja mainitsi oma-aloitteisesti, että saa siihen kentälle laskeutuakin. Olisi pitänyt.

 

t. Timo

 

Toivotaan uutta tuhkaa että päästään rälläämään HK:lle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia on ainakin viime vuosina ollut noissa tilanteissa siinä määrin ymmärtäväinen, että on suostunut myymään kausikortin "takautuvasti" vielä muutaman päivän myöhemmin, kun vanha kortti on loppunut kesken. Siitä en tiedä, miten on käynyt, jos asia on päästetty niin pitkälle että laskeutumiset on ehditty jo laskuttaakin.

 

Olen ymmärtänyt, että järjestelmää on myös uusitti siinä määrin viime vuosina, että nykyisin kausikortin myyminen menneelle päivälle ei olisi mahdollista. Joku varmasti pystyy vahvistamaan tämän.

 

Näitä huimia laskuja tosiaan on kirjoiteltu, varsinkin kun koulutustoiminnassa kausikortti on mennyt vanhaksi tai on unohtunut vain hankkia. Ilmeisesti Finavia on kuitenkin aikoinaan joskus tullut hieman vastaankin näissä tapauksissa, onneksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tulee itselähtevällä laskuun moottori sammutettuna ja rungon sisälle vedettynä(niin kuin yleensä tullaankin), niin eihän sille lennonjohtajalle tarvitse tässä tapauksessa kertoa, että kyseessä on itselähtevä purjekone vaan ihan tavallinen  :D

 

Ei kai ne niin yksinkertaisia ole? Entäpä jos on startannut samalta kentältä valvovan silmän alta. Uskoisiko tuo, jos selittäisi että se ulvova pentele irtosi kiinnikkeistään ja tippui Joroisselkään, vaikka oikeesti se olisikin piilossa luukkujen alla?

 

Olipa muuten kuuma keskipäivällä, piti jättää menemättä. Yli 32 astetta, eikä varjoakaan taivaalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Finavia osaa laskuttaa jälkikäteen laskeutumisesta vaikka kentällä ei olisi käytykään.

Minulle tuli lasku marras- tai joulukuussa 2007, jonka mukaan olin OH-U431:llä tehnyt laskun kentälle EFVA, vaikka en ole käynyt ko. kentällä, en koneella enkä autollakaan. Kun soitin ja ilmoitin laskun aiheettomuudesta, aikoivat tarkistaa ja soittaa seuraavana päivänä. Kun soittoa ei puoleen päivään mennessä ollut tullut, soitin sinne ja sain vastauksen, että on tapahtunut virhe (nähtävästi koneen tunnus oli kirjoitettu väärin). Pari viikkoa myöhemmin tuli hyvityslasku.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen ymmärtänyt, että järjestelmää on myös uusitti siinä määrin viime vuosina, että nykyisin kausikortin myyminen menneelle päivälle ei olisi mahdollista. Joku varmasti pystyy vahvistamaan tämän.

 

Epäilen, että ei pysty. Esimerkiksi viime syksynä (olikohan marraskuuta) myytiin EFHF-kausikortti, joka kattoi useamman "menneen päivän".

 

Sen jälkeen tapahtunut muutos on tämä osakeyhtiön muodostaminen ja sitä myötä uusien palveluehtojen käyttöönotto, "järjestelmää" ei ymmärtääkseni ole mitenkään radikaalisti tässä yhteydessä uusittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai ne niin yksinkertaisia ole? Entäpä jos on startannut samalta kentältä valvovan silmän alta. Uskoisiko tuo, jos selittäisi että se ulvova pentele irtosi kiinnikkeistään ja tippui Joroisselkään, vaikka oikeesti se olisikin piilossa luukkujen alla?

 

Olipa muuten kuuma keskipäivällä, piti jättää menemättä. Yli 32 astetta, eikä varjoakaan taivaalla.

Voisihan tuota kokeilla, jos vaikka menisi läpi. Tai sitten pitäisi ajoittaa lähtö niin, että kesken lennon tornissa vaihtuu vuoro ja toinen lennonjohtaja ei tiedä yhtään miten sieltä kentältä on startattu. Tai sitten voisi koettaa selittää, ettei tätä moottoria tarvita laskeutumisessa niin miksi pitäisi maksaakaan. Varmaan paras keino välttyä maksamasta olisi kuitenkin jättää lentämättä kun torni on auki  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavia on ainakin viime vuosina ollut noissa tilanteissa siinä määrin ymmärtäväinen, että on suostunut myymään kausikortin "takautuvasti" vielä muutaman päivän myöhemmin, kun vanha kortti on loppunut kesken. Siitä en tiedä, miten on käynyt, jos asia on päästetty niin pitkälle että laskeutumiset on ehditty jo laskuttaakin.

 

Lucky you.

Muutama vuosi sitten meille kävi juuri noin; lennonopettaja X lensi oppilaan Y kanssa yökurssia kahtena peräkkäisenä yönä parikymmentä laskua.  Sitten todettiin että kortti oli vanhentunut.  Käännyin Jyväskylän Lentoaseman päällikön puoleen ja otaksuin että asiat hoituvat neuvottelemalla.  Vielä mitä. Herra Linna oli tavoilleen uskollisena  järkähtämätön, kuten tavallista.  Ei jouston joustoa.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavialla on uudet järjestelmät, juu'u.

-Kevättalvella tuli mukava lasku laskeutumisista/navikoinnista kausikorttikoneelle, oli kuulema mennyt monille muillekin.

-Kaikki kevättalven Vantaan laskutumis/pysäköintilaskut ovat kaikki aiheuttaneet reklamaation, ainakin yksi on ollut 5 kuukautta korjauksessa (yökoulutus kun ei onnistu oikein Malmilta käsin, niin pitää tukeutua välillä Vantaaseen).

-Keväällä uutta kausikorttia hakiessa kuulin, että asiakastietojen siirto ei ollut onnistunut. No sentään paperille saatiin koneentunnus ja sen antama MTOW on oikein.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään