Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2010 Lensin alkukuusta kierroksen pohjoisen kentillä. Reitti oli: 6.7. Malmi - Oulu - Kemi - Rovaniemi 7.7. tymäpäivä Rovaniemellä 8.7. Rovaniemi - Sodankylä - Kittilä - Enontekiö - Ivalo - Rovaniemi 9.7. Rovaniemi - Kuusamo - Kuopio - Lappeenranta - Malmi Seuraavissa sanomissa kuvasatoa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2010 Tässä 6.7. kuvasatoa: Malmilla täynnä petrolia [ attachment removed / expired ] Helsinki-Vantaa takavasemmalla [ attachment removed / expired ] Vantaalaisten uimajärvi [ attachment removed / expired ] ANTonilla odotteli cb, jonka sai kiertää vasemmalta [ attachment removed / expired ] Päijänne [ attachment removed / expired ] Keski-Suomen pilviä FL100 [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Vähitellen alaspäin, tuonne vain sisään [ attachment removed / expired ] Oulua kohti aika vauhtia [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Loppuosalla Oulun kiitotielle 12 [ attachment removed / expired ] Oulussa [ attachment removed / expired ] Oulu jää takaoikealle [ attachment removed / expired ] Kemi horisontissa [ attachment removed / expired ] Kemijoki näkyy kaarrossa Kemin kiitotien 18 loppuosalle [ attachment removed / expired ] Loppuosalla Kemin kiitotielle 18 [ attachment removed / expired ] Kemissä. Koneen siivellä Kemin mies, joka halusi kyydin Rovaniemelle [ attachment removed / expired ] Kemijoki [ attachment removed / expired ] Rovaniemi horisontissa [ attachment removed / expired ] Laskeutumassa 2400 jalkaan lähestymistä varten [ attachment removed / expired ] Rovaniemi [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Pitkä myötätuuli Rovaniemen kiitotielle 21 [ attachment removed / expired ] Rovaniemellä [ attachment removed / expired ] Pakollinen turistikuva: Ounaskoski ja Jätkänkynttilä [ attachment removed / expired ] Lieneekö lanthalaisilta kielletty? [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2010 Tässä 8.7. kuvasatoa: Nokka kohti pohjoista [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Sodankylä häämöttää [ attachment removed / expired ] Kenttä ja observatorion antennit näkyvissä [ attachment removed / expired ] Pitkä myötätuuli Sodankylän kiitotielle 16 [ attachment removed / expired ] Sodankylässä. Punapukuiset ovat pelastushelikopterin miehistöä. [ attachment removed / expired ] Malminetsijöiden kalustoa [ attachment removed / expired ] Valmiina lähtöön, kiitotie 16 [ attachment removed / expired ] Kohti Kittilää [ attachment removed / expired ] Tuntureitakin alkaa näkyä [ attachment removed / expired ] Loppuosalla Kittilän kiitotielle 16 [ attachment removed / expired ] Kohti Pallas- ja Ounastunturia [ attachment removed / expired ] Ounastunturi [ attachment removed / expired ] Enontekiön keskustaajama, Hetta [ attachment removed / expired ] Loppuosalla Enontekiön kiitotielle 21 [ attachment removed / expired ] Enontekiössä [ attachment removed / expired ] Ei missään ketään ... [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Saariselkä [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Kaunispään VOR/DME, pilven varjossa olevassa valoisassa kohdassa [ attachment removed / expired ] Kohti Ivaloa, Inarinjärvi horisontissa [ attachment removed / expired ] Ivalon lentoasema [ attachment removed / expired ] Ivalonjoen mutkia [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Loppuosalla ILS-lähestymisessä Ivalon kiitotielle 22 [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Ivalon torni [ attachment removed / expired ] Ivalon tornista [ attachment removed / expired ] Kohti Rovaniemeä, FL080 [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Sodankylä, kerran vielä [ attachment removed / expired ] Päivän päätteeksi laskuun Rovaniemen kiitotielle 21 [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2010 upeat kuvat! näitä on kiva kattella Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2010 Todella mielenkiintoinen kertomus ja kiva nähdä omaa kotikaupunkiakin ilmasta käsin. Toivottavasti kertomukselle on jatkoa vielä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2010 Tässä 9.7. kuvasatoa: Rovaniemellä oli kosteaa lähdettäessä [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Kemijoki, Pirttikoski [ attachment removed / expired ] Karttanäytön mukaan edessäpäin on maastoa [ attachment removed / expired ] Yli-Kitka, kohta Kuusamossa [ attachment removed / expired ] Loppuosalla Kuusamon kiitotielle 12 [ attachment removed / expired ] Kuusamossa oli muutakin liikennettä, paikalliset kierroksessa [ attachment removed / expired ] Keli ei paljon parantunut, nousussa pinnalle 80 kohti Kuopiota [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Kajaani [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Varkaus [ attachment removed / expired ] Saimaan aluetta [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] [ attachment removed / expired ] Lappeenranta, etualalla Kirjamoinsalmi, vasemmalla takana UPM/Kymmene Kaukas ja sen takana komea ukkoskuuro, onneksi Venäjän puolella [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2010 8.7. Rovaniemi - Sodankylä - Kittilä - Enontekiö - Ivalo - Rovaniemi 9.7. Rovaniemi - Kuusamo - Kuopio - Lappeenranta - Malmi Kas kun sattuikin. Mihin aikoihin olit matkalla? Pikku Diamondilla (DA20) kiersin 8.7. täsmälleen samat kentät: 8.7. Malmi-Tampere-Rovaniemi-Aavahelukka-Enontekiö-Ivalo-Pokka-Kittilä-Sodankylä 9.7. Sodankylä-Ranua-Pudasjärvi-Ahmosuo-Raahe-Ylivieska-Malmi Enontekiöllä olin noin kello 18 ja Ivalossa noin kello 19. Valitettavasti ei ollut kameraa mukana, joten ainoa kuva on kännykällä räpsäisty Enontekiöllä: [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2010 Kas kun sattuikin. Mihin aikoihin olit matkalla? Pikku Diamondilla (DA20) kiersin 8.7. täsmälleen samat kentät: 8.7. Malmi-Tampere-Rovaniemi-Aavahelukka-Enontekiö-Ivalo-Pokka-Kittilä-Sodankylä 9.7. Sodankylä-Ranua-Pudasjärvi-Ahmosuo-Raahe-Ylivieska-Malmi Enontekiöllä olin noin kello 18 ja Ivalossa noin kello 19. Valitettavasti ei ollut kameraa mukana, joten ainoa kuva on kännykällä räpsäisty Enontekiöllä: 8.7. Rovaniemeltä lähtö 0830Z, 11:30 SA, Sodankylästä 1000Z, 13:00 SA, Kittilästä 11:20Z, 14:20 SA. Enontekiön lasku 1205Z, 15:05 SA ja lähtö 1230Z, 15:30 SA. Ivalon lasku 1340Z, 16:40 SA ja lähtö 1410Z, 17:10 SA. Lasku takaisin Rovaniemelle 1520Z, 18:20 SA. Kun olisin tiennyt, niin olisin voinut jättää pullopostia Enontekiölle ... Tässä tuli vähän turha kiire, kun Rovaniemen kiitotie suljettiin 1530Z päällystyksen takia ja kaikki majoitustarvikkeet olivat Rovaniemellä hotellissa. 9.7. Rovaniemeltä lähtö 0810Z, 11:10 SA ja lasku Malmille 1600Z, 19:00 SA. Kaikki ajat ovat blokkiaikaa, kun koneen kirja lentää jossakin Itä-Suomessa. Koko kierros vajaat 13 h blokkiaikaa, josta 7h30 IFR. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2010 upeat kuvat! näitä on kiva kattella Kiitos, Aarno. Ehkä vähitellen pääsen lähemmäksi sitä tasoa, jolla kuvasi ovat. Tapasin oppilaasi Ivalon tornissa, terveisiä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2010 Hienot kuvat! Lapin maisemia ei kyllä voita mikään. Tuolla olisi mukava kierrellä kenttiä joskus. Näkyi Sodankylän kuvissa olevan paikallinen purjelentokerhokin hyvin edustettuna Ellen nyt ihan erehdy Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2010 Hienot kuvat! Lapin maisemia ei kyllä voita mikään. Tuolla olisi mukava kierrellä kenttiä joskus. Näkyi Sodankylän kuvissa olevan paikallinen purjelentokerhokin hyvin edustettuna Ellen nyt ihan erehdy Kiitos! Pitää paikkansa. Oli oikein ystävällinen vastaanotto. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2010 Kas! Tauno on ollut kaukana kotoa. Ei hassumpaa, ei hassumpaa... PFD:tä katsoessani juolahti mieleen kysyä, eikö STS:ssa ole Flight Directoria? Sama osui silmiin kun katselin hiljakkoin Alholan Katen mittarilähestymisvideoita Prinkkalasta pikku-Diamondialla. Pelkkää raw data -navigointia vaan näkyvissä. Peter Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 27, 2010 Kas! Tauno on ollut kaukana kotoa. Ei hassumpaa, ei hassumpaa... PFD:tä katsoessani juolahti mieleen kysyä, eikö STS:ssa ole Flight Directoria? Sama osui silmiin kun katselin hiljakkoin Alholan Katen mittarilähestymisvideoita Prinkkalasta pikku-Diamondialla. Pelkkää raw data -navigointia vaan näkyvissä. Peter FD kuuluu Garminin autopilottipakettiin, joka on vasta DA42NG:ssä. Päivitys siihen on sen verran hintava, että saa ainakin toistaiseksi jäädä. STS:ssä on Kingin KFC 140 eikä FD:tä. Se olisi joskus mukava. PYM:in autopilotissa (Century II) on FD ristineuloilla. Kuvassa KFC on kipuamassa pinnalle 80 Kuusamosta lähdon jälkeen [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 28, 2010 Kappas. Olen ihan oikeasti yllättynyt. Mutta saattaahan tuossa olla sekä teknisiä että protektionistisia syitä mukana. Saako tuohon autopilottiin F/D interfacen jos siinä on konventionaalinen ADI kuten ssim KI525 ? Peter Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 28, 2010 Kappas. Olen ihan oikeasti yllättynyt. Mutta saattaahan tuossa olla sekä teknisiä että protektionistisia syitä mukana. Saako tuohon autopilottiin F/D interfacen jos siinä on konventionaalinen ADI kuten ssim KI525 ? Jos oikein käsitin, niin Garmin sai tuon G1000 -järjestelmänsä ilman autopilottia tuotantoon suhteellisen nopeasti, mutta integroidun GFC700 -autopilotin kehittäminen järjestelmään vei hieman enemmin aikaa. G1000 & GFC700 -yhdistelmällä jonkin verran lentäneenä on pakko sanoa, että kehitystyöhön uhrattu aika näytti tuottaneen tulosta ja yhdistelmä onkin todella hieno, toimiva ja viisas. Tässä yhdistelmässähän on myös FD. G1000 ilman integroitua autopilottia kuulostaa kieltämättä hieman vajavaiselta, joskaan en ole G1000 + KAP140 -yhdistelmällä koskaan lentänyt. KAP140:llä varustetulla peltimittarikoneella kylläkin. Harri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 28, 2010 Jos oikein käsitin, niin Garmin sai tuon G1000 -järjestelmänsä ilman autopilottia tuotantoon suhteellisen nopeasti, mutta integroidun GFC700 -autopilotin kehittäminen järjestelmään vei hieman enemmin aikaa. G1000 & GFC700 -yhdistelmällä jonkin verran lentäneenä on pakko sanoa, että kehitystyöhön uhrattu aika näytti tuottaneen tulosta ja yhdistelmä onkin todella hieno, toimiva ja viisas. Tässä yhdistelmässähän on myös FD. G1000 ilman integroitua autopilottia kuulostaa kieltämättä hieman vajavaiselta, joskaan en ole G1000 + KAP140 -yhdistelmällä koskaan lentänyt. KAP140:llä varustetulla peltimittarikoneella kylläkin. Harri Harri on oikeassa. STS on tehty viisi vuotta sitten (syksyllä 2005), eikä Garmin ehtinyt saada GFC700 -autopilottia valmiiksi ajoissa. Päivitys olisi sen verran iso työ, ettei taida olla kanttia maksaa niin paljon siitä, että saisi kolme asiaa lisää: - Flight Director, - integroitu korkeusraja, - FLC, vakio-ilmanopeudella tehty korkeuden muutos. Diamondin tarjous autopilotin vaihdosta on hintava. Se saattaa sisältää sanoman: 'Emme halua tehdä tätä'. Kaikissa autopiloteissa on ainakin sisällä laskimen ja servojen välissä FD:n tarvitsema ohjaus. Eri asia on se, saako sen ulos ja onko laskin hengissä, vaikka servot eivät ole aktiivisina. Tämän hetken tiedolla Garmin ei lue muiden valmistajien FD-ohjausta, vaikka muistaakseni ARINC:illa on suositus signaaleista. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 28, 2010 No voi hemmetti! Mä taas katselin noita ilmailukuvia ja olin heti myyty! Kiitos näistä matkalentokuvista, Olispa ollut hienoa olla mukana! -Kari- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 28, 2010 No voi hemmetti! Mä taas katselin noita ilmailukuvia ja olin heti myyty! Kiitos näistä matkalentokuvista, Olispa ollut hienoa olla mukana! -Kari- Kiitos! Tässä vielä pari Porttipahdan tekojärvi [ attachment removed / expired ] Lokan tekojärvi [ attachment removed / expired ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 28, 2010 Hienoja kuvia hienoista maisemista. Minulla on tarkoitus lähteä samanlaiselle reissulle, mutta toiseen suuntaan. Toivottavasti saan edes muutaman kohtuullisen valokuvan reissusta. Matkalle aion tuolla vanhalla piipperolla, eli ilman FD:tä, AP:tä ja monia muita rensseleitä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 29, 2010 Hienoja kuvia hienoista maisemista. Minulla on tarkoitus lähteä samanlaiselle reissulle, mutta toiseen suuntaan. Toivottavasti saan edes muutaman kohtuullisen valokuvan reissusta. Matkalle aion tuolla vanhalla piipperolla, eli ilman FD:tä, AP:tä ja monia muita rensseleitä. Mitä !!!??? Ilman FD:tä ??? Oot sinä Erkki sitten uhkarohkea mies! Peter Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 29, 2010 Hienoja kuvia hienoista maisemista. Minulla on tarkoitus lähteä samanlaiselle reissulle, mutta toiseen suuntaan. Toivottavasti saan edes muutaman kohtuullisen valokuvan reissusta. Matkalle aion tuolla vanhalla piipperolla, eli ilman FD:tä, AP:tä ja monia muita rensseleitä. Mitä !!!??? Ilman FD:tä ??? Oot sinä Erkki sitten uhkarohkea mies! Peter Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 29, 2010 Mitä !!!??? Ilman FD:tä ??? Oot sinä Erkki sitten uhkarohkea mies! Peter Petsku, lensimme ennenvanhaan jopa ilman autopilottiakin jaska Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 29, 2010 Ja minä olen lentänyt jopa ilman lentokonettakin. Esimerkiksi ravintolasta. Peter Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 29, 2010 Ja minä olen lentänyt jopa ilman lentokonettakin. Esimerkiksi ravintolasta. Peter Ikituurin opiskelija lensi yli kolme metriä, näimme tuon Härski-Hartikaisen (Medi-Helin guru) kanssa Turussa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 30, 2010 Jotkut lentää ilman moottoriakin(ei kuitenkaan ravintolasta ) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla