Guest Ilkka84

Liikkennelentäjäksi

23 viestiä aiheessa

Terve vaan kaikille,

 

Olen alkanut vakavissani miettimään liikennelentäjän koulutusta, joka on ollut haaveena jo pitkään. Tarkemman tutkimuksen myötä alasta löytyy melko ristiriitaista ja paljolti myös vanhaa tietoa netin välityksellä, joten ajattelin näin alan harrastajilta ja ammattimiehiltä kysäistä hieman lisää.

 

Olen harkinnut Patriaa tai Salpauslentoa, sillä ymmärtämäni mukaan ILO:on on hyvin vaikea päästä, jos on keskustelupalstoihin uskominen?. Mikähän muuten mahtaa olla kyseisten kaupallisten koulutusten ero, sillä Salpauslento ilmoittaa netissä n. 10 000 e halvemman hinnan? Kuinkahan vaikea näihin kouluihin on päästä?

 

Finncomm toimii ilmeisesti yhteistyössä Salpauslennon kanssa, josta herääkin kysymys, että ”joudunko” tuon koulun kautta kirjoittamaan sopimuksen Finncommin kanssa valmistuttuani vai olenko vapaa hakemaan myös muihin yhtiöihin? Kyseistä yhtiötä tunnutaan haukuttavan netissä melko paljon.

 

Entäpä kun valmistuessa saa tuon frozen-ATPL:n kuinka siitä edetään eri konetyyppeihin perämieheksi?  Pitääkö kouluttautua lisää vai hoitaako lentoyhtiö tyyppikoulutukset konetyypeille? Entä jos vaihdat konetyyppiä kesken uran, hyppäätkö kapteenin paikalta perämieheksi tuon 1500 lentotunnin ajaksi?

 

Vielä kysymys, että mikä mahtaa olla nykypäivänä alan työllisyystilanne (ja palkkaus, vaikka tämä ei olekaan pääasia)? Tämä on kysymys, joka koko hommassa enää askarruttaa. Pyöreät 100 000 e on iso raha, jos ei töitä löydykään ja joudut maksamaan lainan pois muissa hommissa.

 

Tässäpä tämän hetken mieltä polttavat asiat. Viesti on melko pitkä ja joukossa ehkä typerämpiäkin kysymyksiä, mutta toivon näihin saavani vastauksia.

 

Kiitokset jo etukäteen,

 

Ilkka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

 

Olen harkinnut Patriaa tai Salpauslentoa, sillä ymmärtämäni mukaan ILO:on on hyvin vaikea päästä, jos on keskustelupalstoihin uskominen?. Mikähän muuten mahtaa olla kyseisten kaupallisten koulutusten ero, sillä Salpauslento ilmoittaa netissä n. 10 000 e halvemman hinnan? Kuinkahan vaikea näihin kouluihin on päästä?

Ilmailuopistoon on vaikea päästä, koska hakijamäärät ovat niin suuret ja johonkin se raja on vedettävä kun ei kaikkia rajat ylittäviä voida ottaa mukaan. Itse kävin Patrian kurssit, eroa Salpauslennon koulutukseen en tiedä. Tuskin juuri mitään

 

Finncomm toimii ilmeisesti yhteistyössä Salpauslennon kanssa, josta herääkin kysymys, että ”joudunko” tuon koulun kautta kirjoittamaan sopimuksen Finncommin kanssa valmistuttuani vai olenko vapaa hakemaan myös muihin yhtiöihin? Kyseistä yhtiötä tunnutaan haukuttavan netissä melko paljon.

 

Jos haet ja pääset Finncomin Ab initio -kurssille, eli FC:n omalle kurssille (tarkoittaa käytännössä sitä, että sinulla on varma työpaikka), käyt koulutuksen Salpauslennolla, jonka jälkeen FC tarjoaa sinulle tyyppikurssin ja sitä myöten pääset rivipilotiksi. Tosin sitoudut olemaan FC:llä 2 tai 3 vuotta töissä. Mikäli lähdet ennen "bondin" päättymistä, joudut korvaamaan yhtiölle tyyppikurssin kulut. Itse en ole kuullut mitään pahaa sanottavaa FC:stä työnantajana.

 

Entäpä kun valmistuessa saa tuon frozen-ATPL:n kuinka siitä edetään eri konetyyppeihin perämieheksi? Pitääkö kouluttautua lisää vai hoitaako lentoyhtiö tyyppikoulutukset konetyypeille? Entä jos vaihdat konetyyppiä kesken uran, hyppäätkö kapteenin paikalta perämieheksi tuon 1500 lentotunnin ajaksi?

 

Rippuu yhtiöstä. Ei ole mitenkään tavallista, että pilotti maksaa itse oman tyyppikurssinsa. Suomessa (tietääkseni) jokainen yhtiö kustantaa tyyppikurssin valituille. Maailmalla tilanne voi olla esim. se, että saat työpaikan, mikäli maksat kurssisi itse.

 

Pyöreät 100 000 e on iso raha, jos ei töitä löydykään ja joudut maksamaan lainan pois muissa hommissa.

 

Welcome to my world. Tosin ala on jälleen nousussa ja yhtiöt ovat alkaneet rekrytoida kiihtyvään tahtiin. Täytyy kuitenkin muistaa, että suhdanteet saattavat vaihdella paljonkin, jolloin työllisyystilannekin vaihtelee suuresti. Tällä hetkellä näyttää ihan hyvältä.

 

Toivottavasti avarsi edes hieman asioita  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan sinne SIO:on vaikea päästä, mutta aina sinne joku kuitenkin pääsee  ;). Ei kai sen takia, että sinne on vaikea päästä niin kannata jättää hakematta. SIO olisi varmasti paras, varmin, edullisin ja helpoin tie liikennelentäjäksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SIO olisi varmasti paras, varmin, edullisin ja helpoin tie liikennelentäjäksi.

Ei se koulutus siellä liene sen helpompaa kuin muuallakaan  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli en väärin ymmärtänyt kysymystä FC vs. Salpauslento, kyse ei ollut ab initio -kurssista, vaan siitä, onko Salpauslennon kautta kouluttautunut naimisissa FC:n kanssa. Vastaushan on kielteinen, mikäli koulutuksen käy ilman FC:n valintakokeita, pääsyä ja sitoutumista. Silloin ei ole toki sitä varmaa työpaikkaakaan.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se koulutus siellä liene sen helpompaa kuin muuallakaan  ;)

En nyt tietenkään sitä tarkoittanut. Tarkoitin lähinnä sitä, että siellä ei tarvitse itse kaikkia koulutuksen osia järjestellä suunnilleen eri puolilta maailmaa, vaan koko koulutus on valmiiksi järjestetty ja samoin asuminen, onhan nuo koulutuksen eri osat varmaan järjestetty myös salpiksella ja patrialla, mutta tämän lisäksi SIO:lla pääsee ATPL-tasolle suunnilleen PPL-lupakirjan hinnalla, ilman mitään ylimääräisiä riskejä, joten tässä se helppous  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt tietenkään sitä tarkoittanut. Tarkoitin lähinnä sitä, että siellä ei tarvitse itse kaikkia koulutuksen osia järjestellä suunnilleen eri puolilta maailmaa, vaan koko koulutus on valmiiksi järjestetty ja samoin asuminen, onhan nuo koulutuksen eri osat varmaan järjestetty myös salpiksella ja patrialla, mutta tämän lisäksi SIO:lla pääsee ATPL-tasolle suunnilleen PPL-lupakirjan hinnalla, ilman mitään ylimääräisiä riskejä, joten tässä se helppous  ;)

Kunhan keljuilin  ;D

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen harkinnut Patriaa tai Salpauslentoa, sillä ymmärtämäni mukaan ILO:on on hyvin vaikea päästä, jos on keskustelupalstoihin uskominen?. Mikähän muuten mahtaa olla kyseisten kaupallisten koulutusten ero, sillä Salpauslento ilmoittaa netissä n. 10 000 e halvemman hinnan? Kuinkahan vaikea näihin kouluihin on päästä?

 

Veikkailen, että eiköhän se vain "puolivaltiollisen" Patrian iso organisaatio yms. hilaa tuota hintaa ylöspäin helpommin?  (kaiken lisäksi käsittääkseni SL:llä lennetään halvemmalla hinnalla monimoottorikelpuutus "paremmalla" koneella (King Air, turbiini vs. Seneca, mäntä..). Tai näin ainakin oli aiemmin.  ...mutta en tiedä millä spekseillä tuo nimenomainen hinta on laskettu. Koulutuksen sisällössä ei sinänsä mitään eroja pitäisi olla, kurssijärjestys jne voi poiketa mutta lopputulos on sama.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkailen, että eiköhän se vain "puolivaltiollisen" Patrian iso organisaatio yms. hilaa tuota hintaa ylöspäin helpommin?   (kaiken lisäksi käsittääkseni SL:llä lennetään halvemmalla hinnalla monimoottorikelpuutus "paremmalla" koneella (King Air, turbiini vs. Seneca, mäntä..). Tai näin ainakin oli aiemmin.  ...mutta en tiedä millä spekseillä tuo nimenomainen hinta on laskettu. Koulutuksen sisällössä ei sinänsä mitään eroja pitäisi olla, kurssijärjestys jne voi poiketa mutta lopputulos on sama.)

 

Yhtenä osana Patrian ja SL:n välistä hintaeroa on käytettävät konetyypit. Peruskoulutuksessa Patria käyttää AS202 Bravoa, missä SL lentää mopo-cessnaa (C152). Mittariharjoituksissa taas Cirrus vs Cessna 172, joten ihan pelkistä lentotuntien kuluista alkaa tulla kakkua. Patrialla on kalliimmat ja hienommat peruskoneet, mutta onpa nuo tainneet SL:llakin oppia hommansa.

 

Huhuina olen kuullut, että EASA olisi linjannut, ettei ensimmäinen monimoottorikone saa olla turbiini. Sen paikkansa pitävyyteen en ota kantaa, mutta tällöin SIO:lla ja SL:lla on pienet ongelmat edessä. SIO:lle tulee Embraer Phantomit ja SL:llä on King Airit - molemmat turbiineja.

 

 

-Harri, jolla on PPL työn alla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Ilkka!

 

Tuntuu, että samanlaisia kysymyksiä on tullut jo useampi lyhyen ajan sisällä. Hyvä että ala kiinnostaa.  :thmbup:

 

Muutama ajatus heräsi kirjoituksestasi. Tuntuu, että olet jotenkin huolissasi siitä, että joudut töihin mm. Finncommille. Aika hyvin on pullat uunissa siinä vaiheessa kun tällä alalla joutuu töihin. Suuressa maailmassa harva jamppa pääsee suoraan ATR:n, Empun, Avron saatika bussin puikkoihin suoraan koulusta vaan tie on pitkä ja kivinen. Suomessa etenemisvauhti on harvinaisen kova, eli heti koulusta on ollut mahdollisuus päästä ko. lentolaitteisiin 200-300 tunnin kokemuksella.

 

Valmistuttuasi koulusta saat frozen-atpl:n, mutta ansiolentäjän lupakirjalla (CPL) niitä koneita perämiehenä lennellään. Tyyppikurssit ovat yhtiökohtaisia. Osa yhtiöistä koulutttaa tyyppikurssit itse, mutta sillon yleensä joudut sitoutumaan ns. bondiin, eli mikäli vaihdat yhtiötä ennen tiettyä ajankohtaan sitoudut maksamaan tyyppikurssin yhtiölle. Yleensä bondit pienenevät kun aikaa kuluuu, eli jos bondi on alussa esim. 3 vuotta/30000€ niin 1,5 vuoden kuluttua maksettavaa olisi 15000€. Nämä ovat toki taas yhtiökohtaisia juttuja. Yhtiö kouluttaa myös erikseen perämieskurssin, jolla tutustutaan yhtiöön, työkulttuuriin, ohjaamotyöskentelyyn, jne.

 

Se että tuleeko kapteenista taas perämies konetyyppiä vaihdettaessa on taas... yllätys yllätys yhtiökohtaista. Yhtiötä vaihdettaessa näin yleensä kyllä käy, vaikka ns. direct entry-kapteeneitakin jotkut yhtiöt voivat käyttää.

 

SIO, SL tai Patria ovat käsittääkseni laadultaan suurinpiirtein samaa kastia. Erot tulevat lähinnä hinnassa. Salpauslentoon tai Patrialle on sinänsä helpompi päästä, että hakijoita on vähemmän. Mutta tokihan kaikkialle pääsee jos vastaa sitä mitä vaaditaan.  ;D

 

Tällä hetkellä alalla on hieman hankalaa, mutta kun ei ole kristallipalloa niin ei voi tulevaisuuttakaan ennustaa. Kukaan ei voi taata työpaikkaa valmistuttuasi, mutta toisaalta jos ei yritä niin ei voi koskaan onnistuakaan. Alkupalkat eivät ole sitä mitä yleisesti luullaan, mutta saapahan voita leivälle ja samalla vähä lainoja maksettua. Eri motivaatiot tähän hommaan ajaa ja sitten jos alalle pääsee niin kyllä sitä rahallisesti pärjää.

 

Toivottavasti näistä ajatuksista oli edes jotain apua.

 

T: Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mittariharjoituksissa taas Cirrus vs Cessna 172, joten ihan pelkistä lentotuntien kuluista alkaa tulla kakkua.

Kyllä SL lentää mittarit turbo arrowilla :)

 

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä SL lentää mittarit turbo arrowilla :)

 

Ilkka

Ach so. Tietääkseni SL kuitenkin omistaa mittarirekisterissä olevan C172:n ja sillä on lennelty myös mittarilentoja. Mutta enpä ole SL:n ATP-koulutusta käynyt. Ainakaa vielä  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ach so. Tietääkseni SL kuitenkin omistaa mittarirekisterissä olevan C172:n ja sillä on lennelty myös mittarilentoja. Mutta enpä ole SL:n ATP-koulutusta käynyt. Ainakaa vielä  ;)

Joo, salppiksella on C172 mittaripahveissa. Suurin osa mittarilennoista lennetään tietääkseni Arrowilla. :)

 

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtenä osana Patrian ja SL:n välistä hintaeroa on käytettävät konetyypit. Peruskoulutuksessa Patria käyttää AS202 Bravoa, missä SL lentää mopo-cessnaa (C152). Mittariharjoituksissa taas Cirrus vs Cessna 172, joten ihan pelkistä lentotuntien kuluista alkaa tulla kakkua. Patrialla on kalliimmat ja hienommat peruskoneet, mutta onpa nuo tainneet SL:llakin oppia hommansa.

 

Huhuina olen kuullut, että EASA olisi linjannut, ettei ensimmäinen monimoottorikone saa olla turbiini. Sen paikkansa pitävyyteen en ota kantaa, mutta tällöin SIO:lla ja SL:lla on pienet ongelmat edessä. SIO:lle tulee Embraer Phantomit ja SL:llä on King Airit - molemmat turbiineja.

 

 

-Harri, jolla on PPL työn alla.

 

 

Hei Harri,

 

Olet osittain oikeassa. Tuntihinnaltaan koneet voivat olla hieman kalliimpia. Mutta tuntihinta pitää kertoa lennetyillä tunneilla. SL:n AOL oppilaat lentävät monimoottorityypit King Airilla, joka on HPA (high performance) kone ja vaatii ennen tyyppikurssin alkamista 200h lentokokemuksen lentokoneella (simut ja harjoituslaitteet eivät käy). Tästä johtuen SL:n oppilaat lähtevät koulusta minimissään 215h koneella ja n. 30-40h simulla lentäneinä.

 

Suurin osa AOL oppilaista lentävät IR-kurssin turbo arrowilla. Poikkeuksiakin on tosin ollut vuosien varrella muutamia (muutama C206:lla ja muutama C172:lla). Lisäksi turbo arrowilla lennetään CPL lennot.

 

King airin ja senecan eroista ei tarvinne mainita, kun toinen on n. 500e/h ja toinen n. 1500e/h.

 

Työllistymisestä sen verran, että tiedän vain muutaman SL:n AOL kurssin käyneen, joka ei olisi vielä löytänyt lentäjän työtä. Esimmerkiksi viime syksynä valmistuneelta kurssilta kaikki yhtä lukuunottamatta ovat saaneet töitä (yksi opena, pari lentää liikesuihkaria ja loput liikennelentäjinä muutamassa eri firmassa).

 

t. Ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Työllistymisestä sen verran, että tiedän vain muutaman SL:n AOL kurssin käyneen, joka ei olisi vielä löytänyt lentäjän työtä. Esimmerkiksi viime syksynä valmistuneelta kurssilta kaikki yhtä lukuunottamatta ovat saaneet töitä (yksi opena, pari lentää liikesuihkaria ja loput liikennelentäjinä muutamassa eri firmassa).

 

t. Ole

 

Rohkaisevaa puhetta tämä. Saattaapi olla, että PPL:n jälkeen tulee käytyä vielä jotain pientä lisää pahveihin 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huhuina olen kuullut, että EASA olisi linjannut, ettei ensimmäinen monimoottorikone saa olla turbiini.

 

Tuo onkin mielenkiintoinen huhu ja jostain kuulin sen myös joku aika sitten ... Mistähän löytyisi faktaa tuohon, koska eihän ko. säännössä ole minun mielestä mitään järkeä (jos se sattuisi olemaan totta).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo onkin mielenkiintoinen huhu ja jostain kuulin sen myös joku aika sitten ... Mistähän löytyisi faktaa tuohon, koska eihän ko. säännössä ole minun mielestä mitään järkeä (jos se sattuisi olemaan totta).

Hei,

 

EASA:n sivuilta kaapattua:

 

 

COMMENT RESPONSE DOCUMENT (CRD)

TO NOTICE OF PROPOSED AMENDMENT (NPA) 2008-17B

 

SECTION 2

Specific requirements for the aeroplane category

FCL.720.A Experience requirements and prerequisites for the issue of class or

type ratings - aeroplanes

 

© Single pilot high performance complex aeroplanes. Applicants for the issue of a

first type rating for a complex single-pilot aeroplane classified as a high

performance aeroplane shall, in addition to meeting the requirements of (b),

hold a multi-engine IR(A).

 

(Sivulla 44)

 

http://easa.europa.eu/ws_prod/r/doc/CRD%20b.2%20-%20Combined%20Subparts%20+%20Appendices.pdf

 

t. Ole

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille vastauksista!

 

Näitähän on tullut ihan roppakaupalla. Yksi asia jäi noissa vastauksissa mietityttämään, eli eikö tuo SL:n ATPL-kurssi siis ole tuo Ab-initio koulutus, kuten olin käsittänyt. Pitääkö Ab-initio kurssille sitten vielä hakea erikseen??  ??? Mitenkähän mahtaa nuo viimepäiväiset Finncomin reittien lopettamis ja Air Balticiin liitämishuhut vaikuttaa kurssitukseen, jos toteutuvat..

 

Hienoa muuten kuulla, että alan työllisyystilanne on parempaan päin. Parastahan se olisi päästä hommiin johonkin yhtiöön heti, jos ja kun valmistuu. Olisi muuten kiva kuulla lisää eri kouluista viime aikoina valmistuneiden kurssilaisten työllistymisestä, jos jollain on tietoa tai on itse valmistunut.

 

Terv.

 

Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vieläpä sellainen tuli mieleen, että voiko noihin pääsykokeisiin jotenkin valmistautua ja minkälaiset mahtavat yleensä olla. Jos jollain vielä sattuu tästä asiasta tietoa olemaan, niin olisin kiitollinen.

 

-Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.fc.fi/info/tyopaikat/lentajat/ab_initio.html

 

Tuolla on tietoa FC:n Ab Initio -kurssista  :)

 

Itse olen valmistunut 8kk sitten jai toistaiseksi ei ole tietoa töistä. Hakemuksia on tullut lähetettyä joka suuntaan vaan ei tahdo lentotunnit riittää ulkomaille. Perinteinen vaatimus on 500-1000h + mahdollisesti tyypit firman koneeseen. Yhtiöt tarvitsevat pilotteja, mutta tällaisella vasta-alkajalla ei ole hirveästi vaihtoehtoja tunti -ja kielivaatimusten takia (kannattaa osata Saksaa!). Aasiassa olisi myös paljon paikkoja, mutta tuntivaatimukset ovat yleensä kovemmat kuin Euroopassa.

 

Mutta kuten mainitsin jo aiemmin, tilanne elää koko ajan. Parempaan suuntaan ollaan menossa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu kiitokset tästä. Olenkin tuohon sivustoon jo tutustunut. Oletko siis itse käynyt tuon kyseisen koulutuksen, jos passaa kysyä?

Rupesi tässä muuten sellainenkin asia vielä askarruttamaan, että eihän tuo bondi kuitenkaan ole voimassa, jos yhtiö ei pysty tarjoamaan työtä?

 

-Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu kiitokset tästä. Olenkin tuohon sivustoon jo tutustunut. Oletko siis itse käynyt tuon kyseisen koulutuksen, jos passaa kysyä?

Rupesi tässä muuten sellainenkin asia vielä askarruttamaan, että eihän tuo bondi kuitenkaan ole voimassa, jos yhtiö ei pysty tarjoamaan työtä?

 

-Ilkka

 

Olen käynyt Patrian kurssit  :) Eli siis ihan omakustanteisesti ja ilman mitään bondeja mihinkään. Jos yhtiöllä ei ole tarjota perämiehen paikkaa niin en usko että lähtevät myöskään kouluttamaan ennen kuin on tarvetta. Eli et allekirjoita mitään sopimuksia tuossa tilanteessa. (Vai??)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen käynyt Patrian kurssit  :) Eli siis ihan omakustanteisesti ja ilman mitään bondeja mihinkään. Jos yhtiöllä ei ole tarjota perämiehen paikkaa niin en usko että lähtevät myöskään kouluttamaan ennen kuin on tarvetta. Eli et allekirjoita mitään sopimuksia tuossa tilanteessa. (Vai??)

 

Juu se bondi siis tehdäänkin tyyppikoulutusvaiheessa fc:n sivujen mukaan, kun tuossa uudestaan lueskelin. Minkälaiset ovat nuo pääsykokeet ja mitä siellä testataan?

 

- Ilkka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään