Erkki Viitasaari

Lentoliikenteen valvonta

4 viestiä aiheessa

Kirjoitan matkailualanopintoihin liittyvää esseetä matkailun turvallisuudesta ja yhdeksi osioksi olen valinnut lentoturvallisuuden. Voisiko joku ystävällisesti kertoa miten ja kenen valvovan silmän alla esim. lento Helsingistä Bangkokiin sujuu? Olen jo maininnut turvatarkastukset, Suomen ilmailuviranomaiset, Eurocontrolin ym. ja nyt kiinnostaisi löytää luotettavaa tietoa siitä miten koneen matka jatkuu Suomen ja Euroopan ilmatilan ulkopuolella. Myös Euroopan sisäisistä lennoista lukisin mielelläni enemmän, sillä tähän saakka löytämäni tieto tuntuu vielä melko sekavalta.

Ihan yleiselläkin tasolla olisi mielenkiintoista tietää miten kansainvälistä ilmaliikennettä valvotaan ja onko esim. olemassa jokin kansainvälinen elin, jonka alaisuudessa kaikki maailman lennonjohdot toimivat.

Kiitoksia jo etukäteen!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kirjoitan matkailualanopintoihin liittyvää esseetä matkailun turvallisuudesta ja yhdeksi osioksi olen valinnut lentoturvallisuuden. Voisiko joku ystävällisesti kertoa miten ja kenen valvovan silmän alla esim. lento Helsingistä Bangkokiin sujuu? Olen jo maininnut turvatarkastukset, Suomen ilmailuviranomaiset, Eurocontrolin ym. ja nyt kiinnostaisi löytää luotettavaa tietoa siitä miten koneen matka jatkuu Suomen ja Euroopan ilmatilan ulkopuolella. Myös Euroopan sisäisistä lennoista lukisin mielelläni enemmän, sillä tähän saakka löytämäni tieto tuntuu vielä melko sekavalta.

Ihan yleiselläkin tasolla olisi mielenkiintoista tietää miten kansainvälistä ilmaliikennettä valvotaan ja onko esim. olemassa jokin kansainvälinen elin, jonka alaisuudessa kaikki maailman lennonjohdot toimivat.

Kiitoksia jo etukäteen!

Yhteistä elintä, jonka alaisuudessa lennonjohdot toimivat ei ole, Yk:n alainen siviili-ilmailujärjestö ICAO kylläkin antaa normit, joiden mukaan lennonjohto toimii kaikkialla pienin poikkeuksin, jotka sitten julkaistaan kunkin maan ilmailukäsikirjassa (AIP=Aeronautical Information Publication), josta ulkomaalaiset lentoyhtiöt ja lentäjät ne saavat tietoonsa. Eli kussakin maassa kansallinen lennonjohto valvoo liikennettä omassa ilmatilassaan, Helsinki- Bangkok lennolla tyypillisesti Suomi-Viro-Venäjä-Kazakstan-Uzbekistan-Afganistan-Pakistan-Intia-Myanmar-Thaimaa (-stanit voivat vähän vaihdella, kun reittejä optimoidaan sääolosuhteiden mukaan) Tässä lyhyesti aluksi, muut täydentäkööt.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään