Jari Vanhatupa

Työkoneita

258 viestiä aiheessa

Kyllä se Risto niin on, että kun tuommoisen tuloon pihanurmikolle herää, niin saattaa säikähtää, mutta speksin* mukaan tuommoinen 30 tonnia painavan telakoneen kuormitus per neliösentti on puolisen kiloa, eli saako siitä nyt pyöreästi parikymmentä kiloa maitopurkin kokoiselle alalle jos pohjan pinta-ala on n. 40 cm2. Tämä siis laskettu pienoisena aamuapproksimaationa.

[ attachment removed / expired ]

 

Koneen alla parikymmenen sentin syvyydessä oleva, sadevesiviemärinä toimiva normaali 110-millinen viemäriputki kesti ehjänä...

 

*http://www.hceusa.com/contents/PDF/R290LC7_m.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millimetri-senttimetri -desimetri-metri - degametri -hehtometri -kilometri ja pirskatin pitkä matka(neliön kerrannaisena). Jovain varmaankin tuollaisen hirvityksen "nokkiessa" degametrille tulee painoa waltavasti. Tuohon koulu-pakko-opittelu litaniaan voi varmaankin tänäpänä lisätä mikro-metrin exs`.......

 

  Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi helkkari että on voitu kone ajaa huonoon kuntoon ei näin!  :thmbdn:

 

Tuo talon purkutyömaa josta tuon kuvasin ei sijaitse aivan niillä rauhallisimmilla alueilla, joten tuossa taitaa kyllä koneen rankkaan ulkoasuun olla melko monta syytä. Toisaalta ymmärtää kyllä urakoitsijaa, ettei tuonne sitä aivan parasta kalustoa tuoda rikottavaksi, varsinkin kun siellä pitää olla käytössä hankalasti turvaan siirrettävä telakaivuri.

 

Yleensäkin näyttää olevan ainakin täälläpäin tapana, että viikonlopuksi työkoneet jokseenkin häipyvät maisemista jos se vain on mahdollista. Pysyvätpä paremmassa kunnossa omassa pihassa.

:-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan välillä hieman vanhempaa rautaa kehiin. Tämä on nosturi. :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tästä taasen en osaa sanoa mitään. Toinen puoli on sähkömoottori tai generaattori ja toinen . . .  :-\

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laitetaan välillä hieman vanhempaa rautaa kehiin. Tämä on nosturi. :)

 

 

Tästä taasen en osaa sanoa mitään. Toinen puoli on sähkömoottori tai generaattori ja toinen . . .  :-\

 

 

Toinen kone olis mahdollisesti sähkömoottori ja matoruuvi/kulmavaihde. Jonkun patoluukun tai sulun avaamiseen.....ehkä?

 

Onko tuo nosturi Porvoossa kenties?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen kone olis mahdollisesti sähkömoottori ja matoruuvi/kulmavaihde. Jonkun patoluukun tai sulun avaamiseen.....ehkä?

 

Onko tuo nosturi Porvoossa kenties?

 

Tuo kulmavaide kuulosti kyllä järkevältä, semmoinen tuo taitaakin olla. Nosturi on Vaasassa, eikä ole käytössä vaan lähinnä koristeena. Siinä se nököttää merimuseon vieressä sopien hyvin ympäristöönsä, vanhojen rakennusten keskelle. Oli muuten lähellä ettei käynyt niinkuin sarjakuvissa kun tuon nosturin ympärillä pyörin kameran kanssa parasta kuvakulmaa hakien.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morot,

 

Vanha Valmet 20 hommattiin vuonna 1958 hevosen tilalle. Samalla ostettiin hankmo, aura, niittokone ja peräkärrin akselisto. Akselistolle tehtiin nopeasti heinäkärri. Siihen aikaan yksiauraisella traktorilla saatettiin jopa hankkia elantoa. Vallu toimi petroolilla ja bensiinillä, käynnistys suoritettiin bensiinillä ja varsinainen työajo halvemmalla petroolilla.Vallulla niitettiin heinä ja vilja, sekä käytettiin puimakonetta siivalla ja remmillä. Lehmät hävitettiin sitten joskus 60-luvun lopulla ja Vallulle jäi vain polttopuiden/propsien ajo metsästä ja perunavakojen teko/multaus ja aukiajo. Perunahommissa käytettiin vanhaa hevosauraa, yksi ajoi ja toinen oli aurankurjessa. Aura oli kiinnitettu vetoaisaan vanhalla lehmänriimulla ja hyvin toimi. Magneetto pilaantui silloin tällöin mutta siihen saatiin apua. 2000 luvulla laitettiin sitten tiekuntoon, laitettiin lataus, startti ja valot kuntoon. Nyt on timmissä alkuperäiskunnossa eikä mitään entisöintiä ole tarkoituskaan tehdä. On hienoa että traktori on toimiva ja alkuperäiskunnossa.

 

Hannu

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nätti peli,

Itseltä löytyy samanlainen myös... aika on hieman haalistanut pintaa. muuten hyvässä kunnossa, alusta asti aina pidetty tallissa kun vaan mahdollista.

Maalaus ei tulisi mieleenkään, täytyyhän vanhassa vekottimessa olla ajan patinaa, on siinä sentään tarratkin paikoillaan =)

 

Vaihdekepin nuppi on hävinnyt, valot tarvis korjata ja 6 voltin akku hommata... nii ja ilmat tahtoo alkup. kumeista karata talven aikana.

 

Lisävehkeistä löytyy älyttömän hyvässä kunnossa oleva tappuri, sitten tietenkin niittovehkeet (kuten Hannullakin nuo siniset palikat kyljessä) ja aura kans.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morot,

 

Alkuperäiset etukumit ollaan jouduttu vaihtamaan kuplavolkkarin kumeihin. Mahtaakohan edes saada originaalikumeja (kaksiuraisia, kolme rinkulaa). Jos saa niin varmaan isolla rahalla. Olen Janin kanssa samoilla mietteillä, ei kannata maalailla Valmetia karkkiväreillä, työasu on se Valmetin paras asu. Kulunut, iän ja työn kauhduttama.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Morot,

 

Alkuperäiset etukumit ollaan jouduttu vaihtamaan kuplavolkkarin kumeihin. Mahtaakohan edes saada originaalikumeja (kaksiuraisia, kolme rinkulaa). Jos saa niin varmaan isolla rahalla. Olen Janin kanssa samoilla mietteillä, ei kannata maalailla Valmetia karkkiväreillä, työasu on se Valmetin paras asu. Kulunut, iän ja työn kauhduttama.

 

Hannu

 

Vianorilta ainakin vielä pari vuotta sitten sai.... mutta hintaa oli pitkälti toistasataa kappale. Tuumaa leveämpää ( 5.00 - 15" ) näyttäisi saavan sopuhintaan ainakin Paussulta. Ymmärtääkseni allaolevan näköinen eikä hintakaan ole ihan älytön?

 

Eihän se nyt ihan alkuperäinen Nokialainen ole mutta ehkä kumminkin enemmän "näköinen" kuin kuplan kummi?  ::)

 

width=275 height=465http://www.bkt-tires.com/images%5Cproducts%5Cpopup%5Cagri_tf9090.gif[/img]

 

EDIT: Jaa mutta Euromaster näkyis myyvän Kleberin rengasta €66 kappale ja ihan oikea kokokin???

 

http://www.euromaster.fi/download_document/EM_maatalousrengashinnasto_2009.pdf

 

 

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva traktori tuo pikku-Valmetti, Joskus tuli tuollaista ajettua heinätöissä. Kesäisin olin maalla mummolassa ja naapurissa oli tuollainen. Kiersin heinäaikaan taloissa ja tyrkytin itseäni apumieheksi traktorin ohjauspyörän taakse. Aina semmoinen sopikin talon väelle ja useita erilaisia traktoreita pääsi kesän aikana ajamaan heinäseipäältä toiselle.

Kaupunkilaispojalle se oli ehdoton kesloman kohokohta josta kyllä muistettiin kertoa syksyllä kavereille kun koulut alkoivat.

 

Näihin traktori juttuihin kun päästiin, niin pistetään pieni tietokilpailu. Minkämerkkisten traktorien ohjaamoista kuvat on

napattu? Merkki riittää ei tarvitse tietää mallinumeroa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Tuommoinen tuli myös tänään vastaan, kun tuolla kylillä kiertelin. Fendt Farmer 2. :)

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sit eikun veikkaamaan

 

  • 1. Valmet 500
  • 2. Ford 4000
  • 3. Massey Ferguson 165

 

P.S Ensimmäinen "ajamani" traktori oli muuten Valmet 20 piikkilangankiristäjä jonka sain alle nelivuotiaana riuhdottua vapaalle ja sitä kautta huristeltua navetan seinään......  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeat vastaukset tulivat kuin apteekin hyllyltä ja nopeasti. Sinähän Orvo taidatkin olla oikein haka näissä traktoriasioissa.

Mallinumeroita en muistanut katsoa kun noita kuvia napsin mutta saattavat olla oikein nekin.

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oikeat vastaukset tulivat kuin apteekin hyllyltä ja nopeasti. Sinähän Orvo taidatkin olla oikein haka näissä traktoriasioissa.

Mallinumeroita en muistanut katsoa kun noita kuvia napsin mutta saattavat olla oikein nekin.

:)

 

Melkein tohtisin väittää että ovat  ;D

 

Maan korvessa kulkevi lapsosen tie ja kun siellä korvessa on syntynyt niin aika usein ne kesäduunipaikatkin jotenkin liittyi traktoreihin. Ja sitä ennen tietenkin.. noh, mikäs se nyt pientä maalaispoikaa kiinnostais enemmän kuin traktorit??

 

( no ehkä ne lentokoneet mutta se on sitten eri tarina  ::) )

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkilönostimella yli 100 metrin korkeuteen! Aivan . . . sellainen on mahdollista Havatorin Wumag 1000:lla. Kyseinen laite

vieraili Vaasassa työpuuhien merkeissä ja näkyi usean kilometrin päähän vaikkei ollut läheskään täydessä mitassaan.

Porhalsin oitis paikalle mutta tämän lähemmäs ei ollut asiaa. Eipä sitä paljon lähempää olisi voinut kuvatakaan jos koko

laitteen olisi kuvaan halunnut, sillä onhan kyseessä yksi maailman suurimmista henkilönostimista.

:)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkilönostimella yli 100 metrin korkeuteen! Aivan . . . sellainen on mahdollista Havatorin Wumag 1000:lla. Kyseinen laite

vieraili Vaasassa työpuuhien merkeissä ja näkyi usean kilometrin päähän vaikkei ollut läheskään täydessä mitassaan.

Porhalsin oitis paikalle mutta tämän lähemmäs ei ollut asiaa. Eipä sitä paljon lähempää olisi voinut kuvatakaan jos koko

laitteen olisi kuvaan halunnut, sillä onhan kyseessä yksi maailman suurimmista henkilönostimista.

:)

 

 

Miksiköhän pitänyt maailmalta tuollainen tänne vuokrata, kun Suomesta löytyy korkeampi? ;)

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,94837.20.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Henkilönostimella yli 100 metrin korkeuteen! Aivan . . . sellainen on mahdollista Havatorin Wumag 1000:lla. Kyseinen laite

vieraili Vaasassa työpuuhien merkeissä ja näkyi usean kilometrin päähän vaikkei ollut läheskään täydessä mitassaan.

Porhalsin oitis paikalle mutta tämän lähemmäs ei ollut asiaa. Eipä sitä paljon lähempää olisi voinut kuvatakaan jos koko

laitteen olisi kuvaan halunnut, sillä onhan kyseessä yksi maailman suurimmista henkilönostimista.

:)

 

 

On kai noita yli 100 metrisiä Suomessa muutamia.

 

Ja maailman suurimmasta en tiedä, mutta Tampereellakin tehdään tuotantolinjalla 112 metrisiä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

Eli eipä muuta kuin vanhinta nosturia etsimään. Niitä ei voikkaan bongata museoiden näyttelyistä, sillä vanhat torninosturit lymyilevelät joutomailla ja pusikoissa. Vanhimman nosturin löytäjä saa käyttää halutessaan arvostettua titteliä "Kraana Kuningas" Luonnollisesti vain niin kauan kunnes joku toinen löytää vielä vanhemman rakennusnosturin.

 

Hallitseva Kraana Kuningas aloittaa, eli tässäpä minun löytöni: Linden L30 vuosimalla 1974. Tämä torninosturi on siistissä paketissa mutta löytämäsi nosturi voi olla myös osina, sinun ei välttämättä tarvitse koota sitä kuvausta varten.

:)

 

[ attachment removed / expired ]

 

Muista kuvata tyyppikilvet ja tarkistuskilvet. Mikäli kilpi on huonosti luettavissa ja kulunut, niin kokeile käsitellä kuvan värejä ym. photoshopissa sillä saa ihmeitä aikaan ja kilvestä tulee taas lukukelpoinen.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eli eipä muuta kuin vanhinta nosturia etsimään. Niitä ei voikkaan bongata museoiden näyttelyistä, sillä vanhat torninosturit lymyilevelät joutomailla ja pusikoissa.

 

Tai sitten löytyvät työmailta :)

 

Tässä keväällä ajelin Betox satasta vuosmallia 70luvun alku. Kuvaa ei tähän hätään ole. Voisin ohi kulkiessa käydä tuolla "nostureiden hautausmaalla" tarkastamassa tilanne .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Forssassa on kakkostien varressa Pilvenmäellä museoituna Suomen ensimmäinen rakennusnosturi. Puolimatkan nettihistoriikista:

 

Puolimatka oli alallaan uran uurtaja. Hän hankki esimerkiksi vuonna 1953 Saksasta Suomen ensimmäisen rakennusnosturin, joka on nykyään muistomerkkinä valtatien 2 varressa Forssassa.

 

Tässä puolestaan kaksi komeaa museoitua 6000 kilon MAN-satamanosturia. Olleet Rauma-Repolan käytössä. Taustalla näkyy nykyisen STX Finlandin telakan nosturikalustoa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään