Ilkka Mannikainen

Lufthansa Cargon MD-11 tuhoutunut Saudi-Arabiassa 27.7.2010

42 viestiä aiheessa

A cargo aircraft owned by Deutsche Lufthansa AG crashed at an airport in the Saudi capital Riyadh today, the Saudi state television reported.

It said there were no reports of casualties at the King Khaled International Airport. It did not give further details

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LH 8460 D-ALCQ on acarssin mukaan tänään ollut reitillä FRA-RUH-SHJ-HKG.

 

Hong Kongiin sitä edelleen odotetaan saapuvaksi 04:25 paikallista aikaa.

 

TV: Lufthansan rahtikone syöksyi maahan Saudi-Arabiassa

julkaistu tänään klo 12:54

Saksalaisen lentoyhtiö Lufthansan rahtikone on syöksynyt maahan Saudi-Arabian pääkaupungissa Riadissa, kertoo maan valtiollinen televisio.

 

Onnettomuus sattui Riadin kansainvälisellä lentokentällä.

 

Tietoa turman syystä tai mahdollisista loukkaantuneista ei toistaiseksi ole.

 

AP, AFP

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2010/07/tv_lufthansan_rahtikone_syoksyi_maahan_saudi-arabiassa_1858882.html?origin=rss

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti kukaan ei ole loukkaantunut tai kuollut.

 

MD11 on kyllä osoittautumassa varsin turvattomaksi koneeksi... Toivon, että varsinkaan Ilkka ei nyt provosoidu, mutta olisiko tyypin käyttöä syytä harkita?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivottavasti kukaan ei ole loukkaantunut tai kuollut.

 

MD11 on kyllä osoittautumassa varsin turvattomaksi koneeksi... Toivon, että varsinkaan Ilkka ei nyt provosoidu, mutta olisiko tyypin käyttöä syytä harkita?

 

Provoon ei pitäisi tarttua, mutta et voi olla tosissasi!

 

Ps. Et sitten kuitenkaan ole sitä mieltä, että A-firman 330:n käyttöä olisi syytä harkita? Sillehän on tässä sattunut ja tapahtunut kaikenlaista... Joku voisi sanoa, että on osoittautumassa varsin turvattomaksi koneeksi...

 

Edit. Kirotusvihreet

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä tiedon perusteella sitä harkintaa tulisi tehdä?

 

Olisikohan niin ettei koneessa ollut mitään vikaa mutta lentäjän taidoissa sitäkin enemmän?

 

Ulkomaiselta pilottifoorumilta eli PPrunesta kopioitu:

 

"She is the most challenging plane of all civilian widebody airliners with the highest wingloading and fastest approach speeds. Not easy to land at all, even under normal conditions. The Lufti guys belong to the best trained pilots in the industry and nevertheless this happend, a sad day for the industry. Lets be thankfull that they survived."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai, olin siinä kesityksessä että useampikin operaattori on harkinnut ja harkitsee ko. tyypin käyttöä. Yhä vaan. On se sen verran hyvä tyyppi...

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkä tiedon perusteella sitä harkintaa tulisi tehdä?

 

4 prosenttia kaikista valmistetuista ko. mallin koneista on nyt tuhoutunut onnettomuuksissa. Melko paljon.

 

Ja kyllä, emme tietenkään tiedä vielä tämän onnettomuuden syytä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan niin ettei koneessa ollut mitään vikaa mutta lentäjän taidoissa sitäkin enemmän?

 

Tietysti. Voi voi ja hyi hyi miten ne päästävätkin NIIN huonoja lentjiä lentämään noita lentokoneita.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietysti. Voi voi ja hyi hyi miten ne päästävätkin NIIN huonoja lentjiä lentämään noita lentokoneita.

 

Peter

 

Tunnetustihan on tiedossa se seikka että tuo MD11 vaatii lentäjältään paljon ja rankaisee virheistä. Ei varmaan olekaan kyse siitä että siellä on ollut joku pilipalipilotti-harrastuslentäjä. Kuten aiemmin todettu olisikohan laskussa käynyt pomppu ja lentäjä pakottanut koneen tonttiin jälleen kerran...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

4 prosenttia kaikista valmistetuista ko. mallin koneista on nyt tuhoutunut onnettomuuksissa. Melko paljon.

 

Ja jokaiseen onnettomuuten on oma(t) syynsä, kuten sveitsiläisten rakennelmat sähköjohdossa.

 

 

Mutta itse otsikonmukaiseen asiaan: kuva

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnetustihan on tiedossa se seikka että tuo MD11 vaatii lentäjältään paljon ja rankaisee virheistä. Ei varmaan olekaan kyse siitä että siellä on ollut joku pilipalipilotti-harrastuslentäjä. Kuten aiemmin todettu olisikohan laskussa käynyt pomppu ja lentäjä pakottanut koneen tonttiin jälleen kerran...

Siinä tapauksessa on pitänyt olla korkea pomppa, tuskin MD-11:n kaltaisesta koneesta ihan pienessä pompassa runko vaurioituu tai menee poikki. Oikein paha nokkakosketus pompan jälkeen voisi olla myös syynä. Minkähänlaiset mahtoivat olla sääolosuhteet tuolla kentällä? Niistäkin voisi löytyä tietoa mikä saattaisi osaltaan vaikuttaa onnettomuuteen. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä tapauksessa on pitänyt olla korkea pomppa, tuskin MD-11:n kaltaisesta koneesta ihan pienessä pompassa runko vaurioituu tai menee poikki. Oikein paha nokkakosketus pompan jälkeen voisi olla myös syynä. Minkähänlaiset mahtoivat olla sääolosuhteet tuolla kentällä? Niistäkin voisi löytyä tietoa mikä saattaisi osaltaan vaikuttaa onnettomuuteen. 

 

No , sehän selviää aikanaan mikä se syy oli tällä kertaa. Veikkaan lentäjän virhettä kuitenkin, kyseessä kun on vaativa kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä pprune.orgin keskustelusta napattu metari Riadista.

 

 

RIYADH KING KHALED INTL - OERK - RUH

METAR:

OERK 271000Z 32022KT 7000 SKC 41/05 Q1005 NOSIG=

OERK 270900Z 32014KT CAVOK 40/05 Q1006 NOSIG=

OERK 270800Z 34014KT CAVOK 39/06 Q1006 NOSIG=

OERK 270700Z 35010KT CAVOK 38/07 Q1007 NOSIG=

OERK 270600Z 33009KT CAVOK 37/07 Q1007 NOSIG=

OERK 270500Z 31008KT CAVOK 33/05 Q1007 NOSIG=

OERK 270400Z 29006KT CAVOK 30/06 Q1006 NOSIG=

OERK 270300Z 30007KT CAVOK 28/04 Q1006 NOSIG=

OERK 270200Z 30007KT CAVOK 28/04 Q1005 NOSIG=

 

Tuulet ei ainakaan olleet mitkään kovat. Kiitotiet 33 L ja R käytössä onnettomuuden aikaan.

 

Ja vielä kommenttina, että koneita tuhoutuu tosiaan eri syistä. Eipä tule mieleen kuin yksi iso ihmishenkiä vaatinut onnettomuus, joka tapahtui Jenkeissä 1998 Swissairin MD-11:lle. Tietysti myös pieni valmistusmäärä (200 konetta) vaikuttaa siihen, että menetettyjen koneiden prossat kohoaa nopeasti. Harmi homma joka tapauksessa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vaikken Wikipediaan paljon perustakaan, niin sinne oli joku näppärä jo vääntänyt sivun onnettomuudesta.  :o

 

http://en.wikipedia.org/wiki/2010_Lufthansa_Cargo_MD-11_crash

 

Sivuilla todetaan:

 

Accident

 

Black smoke was reportedly coming from the aircraft whilst it was descending to land at King Khalid International Airport, Riyadh, before it crashed and the fuselage broke in half.

 

Ja lähteinä tälle ovat:

http://www.rnw.nl/africa/bulletin/lufthansa-cargo-crashes-riyadh-state-tv ja

http://www.earthtimes.org/articles/news/336661,plane-crashes-saudi-arabia.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja vaikken Wikipediaan paljon perustakaan, niin sinne oli joku näppärä jo vääntänyt sivun onnettomuudesta.  :o

 

http://en.wikipedia.org/wiki/2010_Lufthansa_Cargo_MD-11_crash

 

Sivuilla todetaan:

 

Accident

 

Black smoke was reportedly coming from the aircraft whilst it was descending to land at King Khalid International Airport, Riyadh, before it crashed and the fuselage broke in half.

 

Ja lähteinä tälle ovat:

http://www.rnw.nl/africa/bulletin/lufthansa-cargo-crashes-riyadh-state-tv ja

http://www.earthtimes.org/articles/news/336661,plane-crashes-saudi-arabia.html

 

Joo. Tämähän on päivänselvä juttu. Koska koneesta ennen laskeutumista poistunut savu oli mustaa niin noinhan siinä oli pakko käydä. Se on tämä syyn ja seurauksen laki.

 

Peter

besserWisser

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

LH Cargon ensimmäinen tiedonanto:

 

Lufthansa Cargo plane crash in Riyadh

 

According to the latest reports, a Lufthansa Cargo MD-11 freighter crashed this morning at 11.38 a.m. (local time) in Riyadh, Saudi Arabia. The aircraft, coded Flight LH 8460, was on a flight to Riyadh from Frankfurt, Germany.

 

The plane was piloted by a two-man crew, according to initial reports. Both pilots are being treated in hospital.   

 

On board Flight LH 8460 were 80 tonnes of freight. It is not yet known exactly what type of freight it was or which customers are affected.

 

The cause of the accident is still being investigated. At the moment, we have no further details.  We will communicate any further information immediately.  Updates are also available at  www.lufthansa-cargo.com.

 

The next press release will be published at 2 p.m. CET.

 

 

Lufthansa Cargo AG

http://www.lufthansa-cargo.com/content.jsp?path=0,1,19141,114559,121824#

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo. Tämähän on päivänselvä juttu. Koska koneesta ennen laskeutumista poistunut savu oli mustaa niin noinhan siinä oli pakko käydä. Se on tämä syyn ja seurauksen laki.

 

Peter

besserWisser

 

Eli lentokoneet eivät poikkea muista teknisistä vempaimista millään tavalla, nekin toimivat savulla. Kun savu tulee ulos, kone ei enää toimi. Kyllä ne on parempi kieltää kaikki kun tommosta sattuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja lisää tietoa "viisaammilta"'

 

"The crew reported an in-flight fire in the lower (I think) cargo hold, and the airplane then broke apart during an otherwise-normal landing. Fire service had been informed and was awaiting the arrival.->

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten linkittämäsi kuva kertoo, hämminkiä kyllä oli Shanghaissa. Sekään ei tosin ollut muutama vuosi sitten vaan vuonna 2009.

 

Mitään MD-11 -bannia ei ollut Kiinassa eikä missään muuallakaan. Korkeintaan A.netin ilmailutieteen tohtoreilla oli sitä mainittua hämminkiä mutta se ei riitä bannaukseen Kiinassakaan.  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään