Ilkka Mannikainen

Lufthansa Cargon MD-11 tuhoutunut Saudi-Arabiassa 27.7.2010

42 viestiä aiheessa

Joku jolla riittää lihakset analysoida kuvien perusteella alustavasti tapahtunutta, voisi aavistella kuvien perusteella miksi kone palaa "päältä"?

 

large_27753_114965.jpg

Photo copyright AlArabiya

 

Siivet ehjät, koneen etuosa ehjä ja kuvissa palokunta sammuttaa koneen keskiosaa päältä. Kertooko tämä jotain?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku jolla riittää lihakset analysoida kuvien perusteella alustavasti tapahtunutta, voisi aavistella kuvien perusteella miksi kone palaa "päältä"?

 

 

 

Siivet ehjät, koneen etuosa ehjä ja kuvissa palokunta sammuttaa koneen keskiosaa päältä. Kertooko tämä jotain?

 

Ei savua ilman tulta...poijjaat luftilla ovat selvinneet säikähdyksellä todella pahasta tilanteesta..palavaa konetta on varmasti ikävä tuoda maihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja lisää tietoa...

 

"Lufthansa Cargo says the aircraft suffered a "hard landing" and "broke into two pieces" but adds that the pilots are safe, and being transported to hospital"

 

"I love how the haters automatically blame the MD-11 for this crash. It could have been metal fatigue due to the severe heat of an on board fire, but so many here won't wait for the facts. The MD-11 is a safe airplane, it requires the pilot to be an aviator not just a button pusher. I will be starting a trip next week on the MD-11F, and won't think twice before I jump on one and rider it around the globe"

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei savua ilman tulta...poijjaat luftilla ovat selvinneet säikähdyksellä todella pahasta tilanteesta..palavaa konetta on varmasti ikävä tuoda maihin.

 

Se tietysti kuvasta tulee ensimmäiseksi mieleen, mutta jos kyseessä olisi ollut rahtitilassa olevan tulipalon aiheuttama hätätilanne, ihmettelen suuresti, että tälläistä faktaa ei olisi annettu julkisuuteen. Toisaalta, selvästi on tapahtunut muutakin, kuin tulipalo rahtitilassa.

 

Edit: Joidenkin uutistietojen mukaan kone olisi tosiaan ilmoittanut tulipalosta ennen laskeutumista

http://news.yahoo.com/s/afp/20100727/wl_afp/saudiaviationcrashgermany_20100727164225

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Faktat selviävät aikanaan...

 

http://www.avherald.com/h?article=42edca16&opt=0

 

Jutun mukaan koneessa on ollut Cargo Fire -hälyytys, miehistö on pyytänyt tilaa hätälaskua varten ja silminnäkijöiden mukaan kone on lähestymisen aikana jättänyt savuvanaa.

 

Kone on poikki juuri siitä kohdasta mistä sen pitääkin katketa kovan laskun aikana: siiven ja rungon liitosalueen sekä päätelineen takapuolelta. Kun tullaan kosketukseen suurella vajoamisnopeudella, sekä nokka että perä pyrkivät jatkamaan liiketilaansa. Telineen kohdasta tulee silloin murtumapiste. Tuo on lopputulos niin kuin monille muillekin eri merkkisille koneille on käynyt.

 

Nitkahtamista on varmasti tehostanut rahtitilan tulipalo, joka heikentää magnesium/alumiini ja litium/alumiini seoksesta tehtyä runkoa nopeasti.

 

MD11 koneen vahva nokka pelasti miehistön jälleen.

 

Tulipalot koneessa ovat koituneet monen nykyaikaisenkin koneen tuhoksi.

 

jk

 

Linkkejä rahtipaloihin: http://aviation-safety.net/database/dblist.php?Event=CGF

Matkustajakoneita on palanut myös huolimattoman tupakan käsittelyn takia (=WC tupakointi)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla PPRunessa spekuloitiin litium-akkujen syttymisellä, ja joku pisti linkin FAA:n videoon sellaisen palon sammuttamisesta lentokoneessa:

 

 

    Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hyva etta suomalaiset on hallitsee onnettomuustutkinnan.

Niin ne tekee. Osa jopa tietää asioista ja kirjoittaa niistä, toiset tekee työkseen.

 

Muistatko esim. onnettomuustutkija Karin silmät ?  :o

 

Niillä näki oikeasti pintaa syvemmälle.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avheraldin artikkelin päivityksen mukaan tulipalo ei olisi johtunut siitä, että vaarallinen lasti olisi syttynyt (itsestään), vaan rahtitilassa tapahtuneesta teknisestä vikatoiminnosta tai häiriöstä (malfunction). Mikä siinä tapauksessa menee koneen tai konetyypin piikkiin eikä kyydissä olleen lastin.

 

Toisaalta näin pikainen tutkintatulos voi olla yhtä pitkä kuin paksukin. Ei kannata vetää johtopäätöksiä kumpaankaan suuntaan vaan kaikki vaihtoehdot ovat auki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä siinä tapauksessa menee koneen tai konetyypin piikkiin eikä kyydissä olleen lastin.

 

Tuo koneyksilö oli Alitalian vanha matkustajakone. Tytkimuksen yhtenä haarana on varmasti myös rahtimodifikaatio, sen suunnittelu ja toteutus.

 

Jos palo on syttynyt keskellä konetta niin kuin joistan kuvista näkyi, palon alkulähde saattaa olla myös sen sähköpääkeskus ja koneen oma akusto. On ollut myös tapauksia missä huonosti kiinnitetty rahti on lennon aikana siirtynyt ja vaurioittanut koneen johdotusta ja jopa koskettanut laitehyllyjä.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ne tekee. Osa jopa tietää asioista ja kirjoittaa niistä, toiset tekee työkseen.

 

Muistatko esim. onnettomuustutkija Karin silmät ?  :o

 

Niillä näki oikeasti pintaa syvemmälle.  ;)

Senhän takia se johti Estonian tutkimuksia.  ;)

 

MTV lookistaan huolimatta aivan mielettömän viisas ihminen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt väitetään, että mitään tulipaloa ei ollut ennenkuin kädettömät pilotit rysäyttivät koneen kenttään, hajottivat laskutelineet ja saivat koneen syttymään tuleen ::)

 

Jo otsikko sen kertoo: Bad landing to blame

 

"When landing at King Khaled International Airport, the aircraft struck the runway which destroyed the undercarriage and caused it to slide off the track. The impact caused a fire in the aircraft,” said Abel Rahman Bukhari, the General Authority for Civil Aviation director general of safety, in a statement.

 

http://www.arabianbusiness.com/593857-bad-landing-to-blame-for-lufthansa-cargo-plane-crash

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidan kuitenkin, näistä asiantuntevista kommenteista huolimatta, lähteä aamuyöstä tuomaan rahtia HKG - HEL (OH-LGC, AY8862)

 

Mika 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taidan kuitenkin, näistä asiantuntevista kommenteista huolimatta, lähteä aamuyöstä tuomaan rahtia HKG - HEL (OH-LGC, AY8862)

 

Mika 

 

Hyvää matkaa ja tervetuloa jälleen kerran, poikkeamia matkanteossa ei varmaankaan ole luvassa kun alla on finskin pilottien ohjastama golf charlie  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään