Guest Jufernaut

SAS:n ja Finnairin lentokoneilla törmäysuhka Ruotsissa

13 viestiä aiheessa

134   MTV3         21.07.   03:42:15

    MTV3     UUTISET     Keskiviikko   

                                       

Lentokoneilla törmäysuhka Ruotsissa   

                                       

Kaksi Boeing-matkustajalentokonetta oli

lähellä törmätä toisiinsa heinäkuun   

alussa Ruotsin Östersundissa, kertoo   

uutistoimisto TT.                     

                                       

SAS ja Finnair lensivät molemmat 11   

kilometrin korkeudessa kun niiden     

kurssit ristesivät. Koneet olivat vain

alle 300 metrin päässä                 

toisistaan.Viranomaiset kertovat, että

toista konetta kehotettiin muuttamaan 

korkeuttaan, mutta liian myöhään.     

                                       

Finnairin koneessa oli noin 280       

matkustajaa matkalla Helsinkiin. SAS:n

koneessa matkusti 130 matkustajaa     

Osloon.               

 

Finnairilla 280 paikkainen Boeing? Taitaa 757:ssa olla nykyään jo ahdasta  :P

 

EDIT:

Täällä se sanotaankin, Finnairin 757 koneessa oli 280 matkustajaa  :P

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010072112070174_uu.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

YLE:n aamu-uutisten mukaan Finnairin kone oli tulossa Torontosta joten B752 se todella oli, luku 280 vetäistiin jostain oudosta hatusta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika hyvin saatu lisättyä paikkoja OH-LBT:ssä jos 280 matkustajaa oli.  :o

 

Kyseinen lento oli AY2414 YYZ-HEL 1.7.2010. Saapunut Helsinki-Vantaalle 2.7.2010 klo 14:11.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisenä mieleen tulee TCAS. Eikö se ole pukahtanut kummassakaan koneessa mitään?

 

Vapaasti suomennettuna Länstidningenin jutusta:

 

Tilanne tapahtui 2. heinäkuuta. Toinen kone oli menossa etelään ja toinen länteen.

 

Tekniset järjestelmät toimivat: varoituksia lähetettiin molempiin koneisiin. Ensimmäisen varoituksen saanut kone käskettiin vähentää korkeutta, mutta se ei vastannut tähän. Tällöin toinen kone sai käskyjä lisätä korkeutta. Kone aloitti nousun mutta samalla sai ilmoituksen törmäysvaarasta.

 

Jostakin syystä koneet siis kohtasivat samalla korkeudella Östersundin yllä alle 300 m etäisyydellä toisistaan.

 

- Toinen kone sai siis suoran käskyn muuttaa korkeuttaan, mutta se oli liian myöhään, kertoo tutkintalautakunnan C-E Nilsson.

- Normaalisti koneita varoitellaan hyvissä ajoin, ja kaikki menee hyvin jos ohjeita noudatetaan, mutta nyt vaikuttaa siltä että kaikkia toimenpiteitä ei ole suoritettu.

- Tilanteesta oli kokous perjantaina [16.7]. Nyt kerätään faktoja ja mm. ohjaajia haastatellaan.

 

Siis:

 

TCAS on varoittanut molemmin puolin, mutta vain toinen kone on reagoinut.

 

Hieman ihmettelen, jos ensimmäinen kokous on ollut vasta 2 viikkoa tilanteen jälkeen,  kuten uutinen antaa ymmärtää.

 

Uutinen ei kerro lennonjohdon mahdollisesta toiminnasta mitään.

 

Ruotsin lentäjäliiton lentoturvallisuuskomitean puheenjohtaja Martin Öhman pitää tapausta harvinaisena ja erittäin vakavana.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen kone [sAS] oli menossa etelään ja toinen [Finnair] länteen

 

FIN2414 YYZ-HEL menossa Östersundin kohdalla länteen?

 

Det ena planet var på väg söderut och det andra västerut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
OK, poistan arvauksiani.

 

Ei ollut Nils tarkoitus tyrmätä ehdotustasi, sehän voi ihan hyvin olla totuuskin. Retorisesti ihmettelin vaan että mikä meininki jos FIN2414 on ollut käännettynä länteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotain on vialla jos TCAS hälyttää ja kapteeni ja perämies nukkuu.

 

Eikö nykykoneissa automatiikka ohita lentäjät aina  hätätilanteissa ?  Jos ei, niin pitäisi  ;)  Hätäväistöissä tietokoneen pitäisi olla kapteeni !

 

Luotan paljon enemmän tietokoneisiin, kuin lentäjiin  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä muuten oletat että TCAS oli se "ensimmäinen varoitus johon ei reagoitu"?  .. muuta kuin ihan trollauksen vuoksi?

 

Koska tilanne on voinut olla, että lennonjohdon vastaava varoitin on reagoinut aiemmin (kuten varmaan tekeekin, koska se osaa ennustaa pidemmän aikavälin tilanteita kuin TCAS .. tietääkseni), ja lennonjohto on jaksolla antanut uuden selvityksen joka on mennyt ohjaamossa ohi tai kenties jaksolla on ollut tuplalähetys, tai tullut liian myöhään kuten jossain viitattiin.

 

(Ei sillä että asiasta olisi mitään tietoa, mutta vapaasti suomennettuihin lehtijuttuihin kannattaa suhtautua vähän varauksella.)

 

esim. avherald muotoilee näin: "Sweden's Haverikommission (Swedish Accident Investigation Board SAIB) reported, that one of the aircraft received clearance to change flight level, the clearance however came too late to avoid a conflict. The circumstances are still widely unclear, an investigation has been initiated, interviews with the crews are scheduled."  Jos pitää paikkaansa, niin voisi päätellä että TCAS-väistö suoritettiin, koska lennonjohto ei ehtinyt havaita konfliktia ajoissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä muuten oletat että TCAS oli se "ensimmäinen varoitus johon ei reagoitu"?  .. muuta kuin ihan trollauksen vuoksi?

 

Siitä että lähde, joka suoraan referoi tutkintalautakunnan jäsentä, mainitsee vain että "teknisk utrustning" on varoittanut, mutta ei lainkaan kerro että lennonjohto olisi ollut äänessä tai antanut selvityksiä (klareringar).

 

Voi tietysti olla että media on missannut, ei olisi ensimmäinen kerta.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin ilmailuviraston mukaan ruotsalaislehtien julkaisemat tiedot kahden lentokoneen yhteentörmäysvaarasta antoivat tilanteesta väärän kuvan. Uutistoimisto TT kertoi keskiviikon vastaisena yönä, että Finnairin ja SAS:n lentokoneet lensivät lähimmillään 300 metrin päässä toisistaan heinäkuun alussa Östersundin yllä.

 

Carl-Erik Nilsson Ruotsin ilmailuviraston (LFV) turvallisuusosastolta kertoo, että tieto olisi vaatinut tarkennusta tilanteen ymmärtämiseksi.

- Koneiden lentokorkeuksissa oli todella alle 300 metrin ero, mutta sivuttaissuunnassa ne olivat noin kuuden tai seitsemän kilometrin päässä toisistaan, Nilsson selventää.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään