Olli Vainio

Finnair hankkii kaksi Airbus A340 -konetta lisää

138 viestiä aiheessa

Lisää koneita:

Finnair hankkii kaksi 270-paikkaista Airbus A340 -laajarunkokonetta

kaukoliikenteen kasvaviin tarpeisiin. Koneet hankitaan noin nelivuotisilla

sopimuksilla ILFC-leasingyhtiöltä. Koneet liittyvät Finnairin laivastoon

loppuvuodesta 2010 ja alkuvuodesta 2011.

 

- Olemme äskettäin ilmoittaneet Aasian-liikenteen kasvattamisesta ja

tarvitsemme lisäkapasiteettia. Näillä näkymin pystymme nyt tehdyllä ratkaisulla

tyydyttämään kasvutarpeet siihen asti, kunnes saamme käyttöömme uuden

sukupolven Airbus A350 -koneet, Finnairin toimitusjohtaja Mika Vehviläinen

sanoo.

 

Finnairilla on tällä hetkellä 12 Airbus-kaukoliikennekonetta, joilla lennetään

yhdeksään kohteeseen Aasiassa sekä New Yorkiin Pohjois-Amerikassa. Tämän vuoden

lopulla saapuu vielä aiemmin tilattu uusi Airbus A330 -kone. Finnairin

kaukoliikennelaivasto kasvaa tulevien koneiden myötä kaikkiaan 15

Airbus-koneeseen ensi vuoden alussa.

 

- Kaikissa Airbus-kaukoliikennekoneissamme on erinomainen bisnesluokka

vuodeistuimineen. Pystymme käyttämään kaukoliikennekoneita joustavasti pitkillä

reitti- ja lomalennoilla sesongista riippuen. Tämä varmistaa laivaston

tehokkaimman mahdollisen käytön eri vuodenaikoina.

 

Finnair avaa ensi toukokuussa päivittäisen välilaskuttoman reitin Singaporeen.

Finnairin lento tulee olemaan ainoa suora yhteys Pohjois-Euroopan ja Singaporen

välillä, mikä palvelee erinomaisesti liikematkustajia. Aasialaisille

matkustajille Singaporen-reitti avaa erinomaiset jatkoyhteydet Finnairin

reittiverkoston kautta 50 Euroopan kohteeseen.

 

- Finnairin Aasian-strategiamme on toiminut erittäin hyvin. Kysyntä on

jatkuvasti voimistunut, ja nyt on oikea aika lisätä kapasiteettia ja vahvistaa

markkinaosuuttamme Aasian kasvavilla markkinoilla, Vehviläinen sanoo.

 

Finnair lisää välilaskuttomia lentoja myös Hongkongiin. Aiemman seitsemän

lennon sijaan Finnair lentää Hongkongiin ensi vuoden kesäkuusta lähtien

kaksitoista vuoroa viikossa. Keväällä 2011 lisätään vuoroja myös muihin

nykyisiin Aasian-kohteisiin.

 

- Aasian-reitit ovat myös tärkeitä rahtireittejä. A340-koneet tuovat

lisäkapasiteettia myös Aasian nopeasti voimistuvan rahtikysynnän tarpeisiin,

Vehviläinen toteaa.

 

Finnair Oyj

Viestintä

29.7.2010

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niinhän siinä sitten kävi:

Jos kesän 2011 suunnitelmat tulevat kaukoliikenteen osalta pitämään, tarvitaan ainakin kaksi lisäkonetta.

 

Finnair hankkii kaksi 270-paikkaista Airbus A340 -laajarunkokonetta kaukoliikenteen kasvaviin tarpeisiin.

 

Sinänsä hyvin valitettavaa että lahnakalusto lisääntyy. Onkohan nämä niitä Olympicin dumppaamia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tämän hetken maadoitetut 343 -bussit CH-aviationin mukaan:

 

39   A340-312 A9C-LB Stored at Orlando (SFB) / to be scrapped Gulf Air A4O-LB Gulf Air

40   A340-312 A9C-LC Stored at Orlando (SFB) / to be scrapped Gulf Air A4O-LC Gulf Air

97   A340-312 A9C-LD Stored at Lourdes (LDE) Gulf Air A4O-LD Gulf Air

381   A340-313(X) B-HXL Stored at Victorville (VCV) Cathay Pacific  Cathay Pacific

123   A340-313(X) B-HXM Stored at Victorville (VCV) Cathay Pacific 9V-SJA Singapore Airlines

126   A340-313(X) B-HXN Stored at Victorville (VCV) Cathay Pacific 9V-SJB Singapore Airlines

128   A340-313(X) B-HXO Stored at Victorville (VCV) Cathay Pacific 9V-SJC Singapore Airlines

197   A340-313(X) EC-GQK Stored at Chateauroux (CHR) Iberia  Iberia

414  A340-313(X) EC-HQN Stored at Chateauroux (CHR) Iberia  Iberia

13   A340-311 EC-KCF Stored at Madrid (MAD) Air Comet G-VBUS Virgin Atlantic

7   A340-312 EI-ELH Stored at Madrid (MAD) Air Comet EC-KHU Air France

378   A340-313(X) F-WJKF Stored at Chateauroux (CHR) Iberia EC-HQF Iberia

235   A340-313(X) SX-DFA Stored at Athens (ATH) Olympic Airlines  Olympic Airways

239   A340-313(X) SX-DFB Stored at Athens (ATH) Olympic Airlines  Olympic Airways

280   A340-313(X) SX-DFC Stored at Athens (ATH) Olympic Airlines  Olympic Airways

292   A340-313(X) SX-DFD Stored at Athens (ATH)

 

Siellä olisi tarjolla sitä kaikkein väsyneintä malliakin -311 mitä LQA:kin on. Sitten on hieman faceliftattua väsynyttä mallia mm. CX:ltä ja IB:ltä.  Ja muutama onkin menossa kaljatölkeiksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän Off Topic, mutta tietääkö kukaan kuinka monelle miljoonalle matkustajalle vuosittain Helsinki-Vantaa ja etenkin kaukolentojen puoli on mitoitettu nykyisin? Kuinka paljon on varaa esim. Finnairin laajentaa, ennenkuin terminaalit alkaa käymään liian ahtaaksi? Siis toisin sanoen, milloin olisi ajankohtaista, edellyttäen että liikennemäärät jatkavat kasvua, aloittaa uuden terminaalin todellinen harkinta ja rakentaminen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs tuo suora Singapore? Jos nyt jo HEL-BKK tekee tiukkaa niin voiko Singistä ajaa muuta kuin tyhjänä?

Ei se tee tiukkaa kuin A330:lle, A340:lla menee ihan helposti täydellä kuormalla...myös Singapore.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se tee tiukkaa kuin A330:lle, A340:lla menee ihan helposti täydellä kuormalla...myös Singapore.

 

No mitä ne sitten puhuu että BKK:sta lähdettäessä joudutaan jättämään lahnalla laukkuja/rahtia/matkustajia rannalle kun ei painot anna myöden niillä lämpötiloilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mitä ne sitten puhuu että BKK:sta lähdettäessä joudutaan jättämään lahnalla laukkuja/rahtia/matkustajia rannalle kun ei painot anna myöden niillä lämpötiloilla?

 

333:sta sellaisia on kuulunut, ei lahnakalasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän Off Topic, mutta tietääkö kukaan kuinka monelle miljoonalle matkustajalle vuosittain Helsinki-Vantaa ja etenkin kaukolentojen puoli on mitoitettu nykyisin? Kuinka paljon on varaa esim. Finnairin laajentaa, ennenkuin terminaalit alkaa käymään liian ahtaaksi? Siis toisin sanoen, milloin olisi ajankohtaista, edellyttäen että liikennemäärät jatkavat kasvua, aloittaa uuden terminaalin todellinen harkinta ja rakentaminen?

 

Kapasiteetista en tieda, mutta Finnairin Petteri Kostermaa kertoi kevaalla Ikkunapaikan haastattelussa, etta mahdolliset uudet Aasian reitit sijoitetaan tuohon myohaisillan aaltoon -- ja nainhan tuon Singaporen reitinkin kanssa toimitaan.

 

Keskiyolla on viela mukavasti tilaa, kun siella on lahtevissa ainoastaan kolme Aasian lentoa ja yksi Venajan lento (3 krt viikossa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikenkaikkiaan huima kehitys Finnairilla kaukoliikenteessä pienen maan pieneksi yhtiöksi. Ei tarvitse mennä kuin vuoteen 2000 kun kaikki viisi kaukokohdetta hoidettiin kolmella koneella. Ja oliko niin että New York oli näistä ainoa päivittäinen?

 

Vuonna 2011 jos kaikki menee nappiin niin 15 laajarunkokonetta ja 11 kaukokohdetta. Kesäkaudella 2011 lähes kaikki kohteet päivittäin ja joihinkin kahdesti päivässä.

 

:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikenkaikkiaan huima kehitys Finnairilla kaukoliikenteessä pienen maan pieneksi yhtiöksi. Ei tarvitse mennä kuin vuoteen 2000 kun kaikki viisi kaukokohdetta hoidettiin kolmella koneella. Ja oliko niin että New York oli näistä ainoa päivittäinen?

 

Vuonna 2011 jos kaikki menee nappiin niin 15 laajarunkokonetta ja 11 kaukokohdetta. Kesäkaudella 2011 lähes kaikki kohteet päivittäin ja joihinkin kahdesti päivässä.

 

:thmbup:

 

Oliko New York montaakaan vuotta paivittainen vuoden ympari? Muistuu mieleen mm. talvi 1994, jolloin sunnuntailento jai talvikaudeksi pois. Tuolloin MD-11 hoiti sunnuntaisin yhden menopaluu lennon HEL-LHR-HEL-reitilla.

 

Sitten vastaavasti joinakin talvina Finnair operoi Miamiin kerran viikossa -- tuo lento oli pois New Yorkin tarjonnasta.

 

Viela kun Finnair saisi tuon Intia-USA-akselin toimimaan, niin saisimme varmaankin lisatarjontaa tannekin suuntaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikenkaikkiaan huima kehitys Finnairilla kaukoliikenteessä pienen maan pieneksi yhtiöksi. Ei tarvitse mennä kuin vuoteen 2000 kun kaikki viisi kaukokohdetta hoidettiin kolmella koneella. Ja oliko niin että New York oli näistä ainoa päivittäinen?

 

Vuonna 2011 jos kaikki menee nappiin niin 15 laajarunkokonetta ja 11 kaukokohdetta. Kesäkaudella 2011 lähes kaikki kohteet päivittäin ja joihinkin kahdesti päivässä.

 

:thmbup:

 

Nyt tilanne alkaa näyttämään hyvältä.

 

Finnairin sisäisten asioiden lähes surkuhupaisan mittakaavan saanut julkinen länkytys näyttää loppuneen - toivoa sopii että yhtiössä taas olisi katse pallossa tiukasti ja koko tiimillä instrumenteissa sama näkymä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikenkaikkiaan huima kehitys Finnairilla kaukoliikenteessä pienen maan pieneksi yhtiöksi. Ei tarvitse mennä kuin vuoteen 2000 kun kaikki viisi kaukokohdetta hoidettiin kolmella koneella. Ja oliko niin että New York oli näistä ainoa päivittäinen?

 

Vuonna 2011 jos kaikki menee nappiin niin 15 laajarunkokonetta ja 11 kaukokohdetta. Kesäkaudella 2011 lähes kaikki kohteet päivittäin ja joihinkin kahdesti päivässä.

 

:thmbup:

 

:o Onko Ile saanut auringonpistoksen?

En olis uskonut, että tämä päivä koittaa, Ileltä peukut Finnairille ja Airbus laivastolle.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tietoa, etta pistaako Finnair hankittavien koneiden kabiinit uusiksi -- vai operoidaanko niita kuten LQA:ta parina ekana vuotena?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tietoa, etta pistaako Finnair hankittavien koneiden kabiinit uusiksi -- vai operoidaanko niita kuten LQA:ta parina ekana vuotena?

 

Kehtaisivatko tällä kertaa vanhoilla kabiineilla jatkaa, ellei jotenkin tiukat aikataulut. HEL-SIN reitin A343:n luulisi saavan uudet full flat -penkit bisnekseen, odottavat hyvää myyntiä sinne etupenkeille.

 

Koneiden ulkoasu, logo yms muuttumassa, ei taida ehtiä vielä näihin koneisiin.

 

Taloussanomat 6. toukuuta:

"Yhtiö uudistaa myös visuaalista ilmettään. Kahden vuoden päähän ulottuva projekti muuttaa niin yhtiön koneiden maalaukset kuin henkilökunnan univormutkin. Myös logo muuttuu. Synergiaa haetaan Helsingin vuonna 2012 koittavasta design-pääkaupunkistatuksesta ja uusia linjauksia on odotettavissa jo syksyllä."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samaa ihmettelin hieman itsekin. Toisaalta eihän -LQA ollut myöskään aivan uusi? Nämä kaksi+ LQA ovat sitten varmaan ensimmäisinä korvattavien lussujen joukossa.

 

Ei se ole ihan noin yksinkertaista. Bojoja vähennettiin ja kolme uusinta lähti (LBU, -V, -X). MD-11 laivaston viimeinen oli LGG ja LGB, kun viimeisenä rakennettu LGE lähti paljon aiemmin. Riippunee pitkälti vuokrasopimuksista jne...

 

Ja jos en väärin muista niin LQA on kisakireä teini vuodelta -94(?) :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos joskus se maailman suur ihme tapahtuu että A350 joskus lentää ja niitä myös asiakkaille toimitetaan, lukee noiden Finnairin omien lussujen perässä satavarmasti "to be scrapped". Kukaanhan niitä ei enää osta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos joskus se maailman suur ihme tapahtuu että A350 joskus lentää...

 

Ensimmäisen koneen osien valmistus alkoi viimevuoden lopulla ja koneen kokoonpano alkaa tämän vuoden lopussa. Kyllä se siitä niin kuin muutkin lentokoneet. Konehan on monilta osiltaan kaksimoottorinen A380, joten sen järjestelmäsuunnittelu on aika yksinkertaista verrattuna kokonaan uuden tyypin synnytykseen.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja jos joskus se maailman suur ihme tapahtuu että A350 joskus lentää ja niitä myös asiakkaille toimitetaan, lukee noiden Finnairin omien lussujen perässä satavarmasti "to be scrapped". Kukaanhan niitä ei enää osta...

 

Samalla pettämättömällä asiantuntemuksella, kuin tämäkin?

Käytettyjä 340:a lienee tarjolla nyt ja tulevaisuudessa aina vain lisää ja lisää. Ovathan jo monet suuret ja vähän pienemmäkin yhtiöt pyrkineet luopumaan niistä jo vuosia... Leasingista on turha edes uneksia, ne on pakko ostaa rahalla, kun ei mikään leasingfirma ota moisia enää riesakseen.

 

icon_lol2.gificon_lol2.gificon_lol2.gif

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

... satavarmasti "to be scrapped". Kukaanhan niitä ei enää osta...

 

Mikäs ongelma tuo nyt sitten on?

Kaikkien teknisten laitteiden järkevä käyttöikä tulee vastaan joskus ja silloinkin tavaralle löytyy usein ostaja, vaikka kilohinnalla. Tuossa vaiheessa värkki on varmasti kuolettanut siihin sijoitetun pääoman.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään