Olli Vainio

Finnair hankkii kaksi Airbus A340 -konetta lisää

138 viestiä aiheessa

 

Niin. Minä en voi tunnustautua samanlaiseksi joka-alan asiantuntijaksi kuin Sinä Tauno. Joudun vain luottamaan esim. Niihin alan kansainvälisiin julkaisuihin joita luen, ja suurinpiirtein uskomaan mitä niissä kirjoitetaan. Anteeksi tietämättömyyteni, ja selkeä asiavirhe tänne foorumille. Olen tosi pahoillani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin. Minä en voi tunnustautua samanlaiseksi joka-alan asiantuntijaksi kuin Sinä Tauno. Joudun vain luottamaan esim. Niihin alan kansainvälisiin julkaisuihin joita luen, ja suurinpiirtein uskomaan mitä niissä kirjoitetaan. Anteeksi tietämättömyyteni, ja selkeä asiavirhe tänne foorumille. Olen tosi pahoillani.

 

kun ei mikään leasingfirma ota moisia enää riesakseen.

 

Niin ei varmaan otakkaan enää mutta on ottanut niitä ihan uutena tehtaalta silloin kun niitä vielä tehtiin aivan samaan tapaan kuten nykyisinkin valmistuksessa olevia koneita toimitetaan kokoajan leasing firmoille ;) joten miksi eivät liisaisi omistamiaan koneita ??? Eikä tämän takia tarvitse lukea aku ankkaa kummenpia julkaisuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jätetäänköhän Finnairin asiakkaiden iloksi F-GNIF:iin nuo stidiaskin kokoiset OMAT RUUDUT 

 

http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6753593&nseq=12

 

F-GNIF (168) on muuten Air Francen valikoimasta häipynyt 4.10 lennettyään Cayennesta kotikentälleen Orlyyn.

Eli onko oletettava, että sitä laitellaan esimerkiksi Orlyssa dumppauskuntoon "kolmanteen maailmaan".  ;) Tänne kolmanteen maailmaan kun piti ensimmäisen dumppikoneen saapua vuoden lopulla.

 

Koneet liittyvät Finnairin laivastoon loppuvuodesta 2010 ja alkuvuodesta 2011.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on täysin speksulaatiota, mutta tuntuisi hieman oudolle jos noiden uusienvanhojen koneiden sisustaa ei laitettaisi samalle tasolle mitä se muissa koneissa on. Nyt kun LQA:ssakin on ollut muita koneita vastaava sisusta jo jonkin aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on täysin speksulaatiota, mutta tuntuisi hieman oudolle jos noiden uusienvanhojen koneiden sisustaa ei laitettaisi samalle tasolle mitä se muissa koneissa on. Nyt kun LQA:ssakin on ollut muita koneita vastaava sisusta jo jonkin aikaa.

 

Toisaalta nama koneet on liisattu vahintaan vain neljaksi vuodeksi, joten pitaisin aika erikoisena jos varsinkin turistiluokka laitettaisiin uuteen uskoon. Koneet hankittiin kasittaakseni sen verran lyhyella varoitusajalla, etta esimerkiksi uusien istuimien toimituksiin kuluisi huomattavasti enemman aikaa... Mutta, tama on vain mutu-tietoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka kirjoittaa toisessa ketjussa että huomenna pääsee ameriikkaan 340-bussilla ja viikonloppuna Kanasaarillekin ? Onko trendi nyt että jos A340-koneita saa jostain käytettynä halvalla niin niitä tuleekin lisää ?

 

Kumpi syö muuten enemmän ? 2 isoa 330-kannua vai 4 pienempää 340-kannua.

 

Turistillehan on sama millä kanasaarille tai ameriikkaa piäsöö ja millä nousukulumalla.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko sillä nousukulmalla väliä kenellekään vakavasti otettavalle aikuiselle?

 

Ja vastaus kysymykseen: 2 isoa.

 

 

Kumpi syö muuten enemmän ? 2 isoa 330-kannua vai 4 pienempää 340-kannua.

 

Turistillehan on sama millä kanasaarille tai ameriikkaa piäsöö ja millä nousukulumalla.  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka kirjoittaa toisessa ketjussa että huomenna pääsee ameriikkaan 340-bussilla ja viikonloppuna Kanasaarillekin ? Onko trendi nyt että jos A340-koneita saa jostain käytettynä halvalla niin niitä tuleekin lisää ?

 

Trendeistä ja A343 -bussista jos puhutaan, niin trendi laiskoissa busseissa on se mitä esim. AF tekee eli dumppaa ne ulos uuden kaluston tieltä.

Mutta huomiselle Finnairin New Yorkin A340 -kierrokselle tekee tilaa illan hongkongilainen joka on huomenna 333.

 

Vielä Air Franceen ja A343 -dumppaukseen, niin on jotenkin huvittava tilanne, että Air France, Finnairin pahimpia kilpailijoita Aasian liikenteessä, dumppaa väsyneitä bussejaan pois ja hommaa kolmekasikymppistä ja triplaa tilalle, niin Finnair saa ne vanhat ja väsyneet dumppipussit ja taistelee niillä Air Francenkin asiakkaiden pelimerkeistä.  ::)

 

Kyllä Tarmonkin olisi jo aika tiedostaa että kulmalla on väliä, oli turisti tai työläinen.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen lisäksi myös A330 joka on käytännössä melkein sama kone kuin A340-300 myy paremmin kuin koskaan ennen...

 

Sama ja sama, kuitenkaan se ei ole sama. Toinen on menestys ja toisessa laitettiin tuotantohihna kiinni kun ei vastannut enää tätä päivää eikä kukaan tilannut.

 

Jokuhan oli syynä siihenkin että AY vaihtoi jossain vaiheessa laiskojen tilauskirjat tähän menestyvämpään malliin.

 

Montakos A342 tai 343 konetta koskaan tehtiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trendeistä ja A343 -bussista jos puhutaan, niin trendi laiskoissa busseissa on se mitä esim. AF tekee eli dumppaa ne ulos uuden kaluston tieltä.

Mutta huomiselle Finnairin New Yorkin A340 -kierrokselle tekee tilaa illan hongkongilainen joka on huomenna 333.

 

Vielä Air Franceen ja A343 -dumppaukseen, niin on jotenkin huvittava tilanne, että Air France, Finnairin pahimpia kilpailijoita Aasian liikenteessä, dumppaa väsyneitä bussejaan pois ja hommaa kolmekasikymppistä ja triplaa tilalle, niin Finnair saa ne vanhat ja väsyneet dumppipussit ja taistelee niillä Air Francenkin asiakkaiden pelimerkeistä.  ::)

 

Kyllä Tarmonkin olisi jo aika tiedostaa että kulmalla on väliä, oli turisti tai työläinen.  ;)

 

Ja AY saa halvalla dumpatut bussit joista nautii moni Eurooppalainen matkaaja kun pääsee kaukaiseen itään halvemmalla Finnairilla kuin suoraan kotikylältään ihan kuten suomalainenkin on asian jo todennut.

 

Esim. AF/KLM myy halvemmalla suomalaiselle kun AY mutta siitähän on ollut jo puhetta. Toki esim. CDG-HEL-HKG on lyhyempi reitti kuin HEL-CDG-HKG.

 

Suuresti ihmettelen että Pariisi/Lontoo- akselilta lentää niin moni Helsingin kautta mutta ehkä kuitenkin syynä on se sama, raha ratkaisee.

 

Taksikuski tai maanomistaja aikoinaan mietti, ostanko käytetyn rahalla vai uuden velalla ? Tässä toki summat on isoja mutta täyteen ahdattujen Finnairin koneiden kohdalla ehkä kuljetuksen järjestäjä ajattelee sitä jääkö tuolista käteen esim, siis esim. 29 euroa vanhalla lussulla vai -0,37e uudella koneella.

 

Kulmasta viis. Siviilissä. Samaa vauhtia ne pukkaa jonossa mennä tuulen viemänä tai tuomana. ;D

 

-

-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trendeistä ja A343 -bussista jos puhutaan, niin trendi laiskoissa busseissa on se mitä esim. AF tekee eli dumppaa ne ulos uuden kaluston tieltä.

Mutta huomiselle Finnairin New Yorkin A340 -kierrokselle tekee tilaa illan hongkongilainen joka on huomenna 333.

 

Vielä Air Franceen ja A343 -dumppaukseen, niin on jotenkin huvittava tilanne, että Air France, Finnairin pahimpia kilpailijoita Aasian liikenteessä, dumppaa väsyneitä bussejaan pois ja hommaa kolmekasikymppistä ja triplaa tilalle, niin Finnair saa ne vanhat ja väsyneet dumppipussit ja taistelee niillä Air Francenkin asiakkaiden pelimerkeistä.  ::)

 

Kyllä Tarmonkin olisi jo aika tiedostaa että kulmalla on väliä, oli turisti tai työläinen.  ;)

Ilkka, Ilkka. Älä yritä vedättää :D Mielestäni Finnairin kahden A340 koneen määräaikainen liisaus osoittaa hyvää harkintakykyä. A350 koneita on tilauksessa, ja sitten kun ne saadaan, niin näistä liisauskoneista on mahdollista luopua. Olen jo aiemmin todennut että A343 toimii ihan hyvin, ei siinä ole mitään heikkoutta ainakaan matkustajan kannalta. Ei kone ole laiska eikä väsynyt,(mitä tarkoitat?) vaan ahkerasti taivaltaa pitkänkin lennon. Olen ollut matkustajana tällaisessa ja voin vakuuttaa että siellä se lenteli yhtä korkealla kuin muutkin.  :thmbup: Luulisin (en tiedä) että sekä triplan että kolmekasikymppisen hankinta tässä vaiheessa aiheuttaisi melkoisen rahavirran poispäin Finnairin tilieiltä verrattuna tähän po. liisaukseen.. Asiakkaita kun kuljetellaan niin pelimerkkejä on mahdollista saada.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kone ole laiska eikä väsynyt,(mitä tarkoitat?) vaan ahkerasti taivaltaa pitkänkin lennon. Olen ollut matkustajana tällaisessa ja voin vakuuttaa että siellä se lenteli yhtä korkealla kuin muutkin.  :thmbup: Luulisin (en tiedä) että sekä triplan että kolmekasikymppisen hankinta tässä vaiheessa aiheuttaisi melkoisen rahavirran poispäin Finnairin tilieiltä verrattuna tähän po. liisaukseen.. Asiakkaita kun kuljetellaan niin pelimerkkejä on mahdollista saada.

 

Ilkka luulee, että sillä on jotain hemmetin merkitystä matkustajan kannalta, miten suurella pystynopeudella kone nousee sinne matkalentokorkeuteen.

 

Oli MD11 lentokoneena miten hieno tahansa, niin ei se matkustusmukavuudessa pärjää A330/340-sarjan koneille. Mukavuus ja hinta lienevät vähän tärkeämpiä prioriteetteja kuin se, että paljonko niistä cf6:sista irtoaa työntövoimaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oli MD11 lentokoneena miten hieno tahansa, niin ei se matkustusmukavuudessa pärjää A330/340-sarjan koneille.

 

Pärjää ihan milloin vaan mutta nyt ei ollut kyse MD-11 -koneen mukavuuksista vaan siitä että Air France dumppaa 343-busseja ja niitä tulee Finnairille.

 

Joku sotki nyt tähän MD-11 -koneen vaikkei sillä ollut mitään tekemistä aiheen kanssa eikä mikään realistinen vaihtoehto hankittavalle kalustolle.

Tosin nyt kun tavarat on jo housuissa (tilattu Airbusin rojuja piha täyteen) niin ei voi enää kuin vikistä ja ottaa vaikka dumppitavaraa. Minkään triplan liisaaminen Finnairille ei ole missään vaiheessa ollut kait kuin hienoista lentokoneista unelmoivien märkä päiväuni, joka katkeaa viimeistään siihen kun A343 raapii puidenlatvoja ja yrittää taivaalle. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hienoista lentokoneista unelmoivien märkä päiväuni

 

Jokainen palstakävijä lukee lainauksenkin sillä mielellä kuka lainauksen en on kirjoittanut, ainakin tässä M11/A300 kinassa.

 

MD11 ei palaa enää liikenteeseen kun se on niin hel**tin kallis operoida. Nousukulma ei yhäkään vaikuta päätöksentekoon, ei.  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD11 ei palaa enää liikenteeseen kun se on niin hel**tin kallis operoida. Nousukulma ei yhäkään vaikuta päätöksentekoon, ei.  :-\

 

Kyllä se liikenteessä on koko ajan Tarmo hyvä.  ;)

 

Mutta tänne se ei matkustajakäyttöön enää tule, joten ihmettelenkin miksi siitä tässäkin ketjussa jauhetaan.  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama ja sama, kuitenkaan se ei ole sama. Toinen on menestys ja toisessa laitettiin tuotantohihna kiinni kun ei vastannut enää tätä päivää eikä kukaan tilannut.

 

Kerro lisää miten se ei vastannut enään tätä päivää?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kerro lisää miten se ei vastannut enään tätä päivää?

 

No tässä kun on tämän muodissaolevan viherpesun myötä vouhotettu päästöistä ja kulutuksesta, niin nelimoottoreista mentiin ohi jo vuosia sitten. Ja ihan sattumaahan se ei ole, että useat yhtiöt on hyllyttäneet niitä isompiakin 340 malleja ja siirtyneet kaksimoottoritekniikkaan. Otetaan esimerkiksi CX joka lemppasi 346:set ja ajelee triplalla. Sen lisäksi varastoon lähti 343:siakin.

 

Tästä kirjeenvaihdosta olisi mukava kuulla enemmän:

Kumpi syö muuten enemmän ? 2 isoa 330-kannua vai 4 pienempää 340-kannua.

 

Ja vastaus kysymykseen: 2 isoa.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se liikenteessä on koko ajan Tarmo hyvä.  ;)

Mutta tänne se ei matkustajakäyttöön enää tule, joten ihmettelenkin miksi siitä tässäkin ketjussa jauhetaan.  :o

 

Juu Juu ja on on. Kuitenkin halvempiakin on kuten kaikki tietää joten miksi yhä lentää rahtia vanhalla löpösyöpöllä MD11:lla kun esim. AirFransella on tarjolla vaikka mitä käytöstä poistunutta ..

 

Suomi on aikojen alusta saakka ollut ihan aina reilu 10 v. muuta maailmaa jäljessä niinkuin tässäkin. Sillekään ei voi mitään, niin se vaan on,  :-\

 

 

Kerro lisää miten se ei vastannut enään tätä päivää?

;D

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomi on aikojen alusta saakka ollut ihan aina reilu 10 v. muuta maailmaa jäljessä niinkuin tässäkin. Sillekään ei voi mitään, niin se vaan on,  :-\

 

Varmasti on ja onkin mutta siiis missä tarkoittamassasi asiassa Suomi on nyt jäljessä muuta maailmaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tässä kun on tämän muodissaolevan viherpesun myötä vouhotettu päästöistä ja kulutuksesta, niin nelimoottoreista mentiin ohi jo vuosia sitten. Ja ihan sattumaahan se ei ole, että useat yhtiöt on hyllyttäneet niitä isompiakin 340 malleja ja siirtyneet kaksimoottoritekniikkaan. Otetaan esimerkiksi CX joka lemppasi 346:set ja ajelee triplalla. Sen lisäksi varastoon lähti 343:siakin.

 

Tottakai yhtiöt on siirtyneet 2 motti koneisiin jos A343:n eduille ei ole käyttöä ja kaupan päälle saavat taloudellisemman koneen. Miksi finnairin tai minkään muun yhtiön pitäisi ottaa sellaisia koneita joissa ei riitä range ja rahtikyky?

 

Cathayn A343:lla ja B777:lla ei ole yhteyttä koska samalla he tilasivat myös A330:ä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä kirjeenvaihdosta olisi mukava kuulla enemmän:

 

 

Niin, mikä on oikea vastaus, syökö 4 pientä enempi vai vähempi kuin 2 isoa? Minä olen ainakin niin luullut että 4 pientä suihkumoottoria syö vähemmän kuin 2 isoa sillä perustein että 4 pienempää joudutaan käyttämään matkalennossa isommilla tehoilla, jolloin suihkumoottorin hyötysuhde on parempi. Olenko sitten väärässä, en tiedä. Vastauksessa pitää ottaa huomioon se että moottoriteknologia etenee ja varmaankin 4 moottorin koneita ei jatkossa paljoa nähdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen ainakin niin luullut että 4 pientä suihkumoottoria syö vähemmän kuin 2

 

http://www.aviationweek.com/media/pdf/spec_04_gas_turbines.pdf

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Thrust_specific_fuel_consumption

 

2 moottoria on aina taloudellisempi. Tossa on taulukko mistä selviää kulutuslukemat . Mutta jos polttoaineen kulutus maksimi tehoilla on noin suurinpiirtein samoissa lukemissa niin ei ole vaikea laskea kumpi kuluttaa enemmän, 2 vai 4 moottoria.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Suomi on aikojen alusta saakka ollut ihan aina reilu 10 v. muuta maailmaa jäljessä niinkuin tässäkin. Sillekään ei voi mitään, niin se vaan on,  :-\

 

1950-luku

Finnair oli yksi ensimmäisistä Covair 340/440 käyttäjistä. Kone oli tuolloin ajanmukainen

1960-luku

Finnair oli yksi ensimmäisistä Caravelle ja Super Caravelle käyttäjistä. Jopaproto kone oli Finnairin laivastossa

Finnair oli yksi ensimmäisistä operaattoreista joka otti inertia navigaatiojärjestelmn kaupallisen liikenteen käyttöön

1980-liku

Finnairin laivastoon liittyi MD87 proto, yhtiö oli myös yksi ensimmäisistä ATR42/72 käyttäjistä

1990-luku

Finnair aloitti ensimmäisenä MD11 liikenteen

2000-luku

Finnair oli yksi ensimmäisistä Embraer 170/190 operaattoreista

2010-luku

Finnair tulee olemaan yksi ensimmäisistä A350 operaattoreista

 

Niin se vaan on.  :)

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.aviationweek.com/media/pdf/spec_04_gas_turbines.pdf

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Thrust_specific_fuel_consumption

 

2 moottoria on aina taloudellisempi. Tossa on taulukko mistä selviää kulutuslukemat . Mutta jos polttoaineen kulutus maksimi tehoilla on noin suurinpiirtein samoissa lukemissa niin ei ole vaikea laskea kumpi kuluttaa enemmän, 2 vai 4 moottoria.

 

 

Koneen suunnittelukriteerinä on kuitenkin käytettävä kriittistä vajaamooottoritilannetta, jolloin normaalitoiminnassa ei enää toimitakkaan moottorin optimaalisella SFC alueella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään