Olli Vainio

Finnair hankkii kaksi Airbus A340 -konetta lisää

138 viestiä aiheessa

Juu, lokakuussa kertoivat, että nykyinen luokitus on "single aisle", "long range" ja "double decker"  :laugh:

 

Marraskuussa otettiin käyttöön myös luokitus "quite many holer".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikuinen perinne? Mikä perinne ja missä ja kenellä? Kerros vuosi kun Finnairilla on tämä "ikuinen perinne" ollut viimeksi käytössä.  ;)

 

;) Vuosi 2010. Boeing 757. Yksiluokkainen charterversio. ;)  En tiedä puhutaanko eri asiasta, siltä kuullostaa ??

 

Esim: Vuosia en arvaile mutta A32x-koneethan olivat myös helposti muunneltavissa yksiluokkaisiksi kun otettiin busineksesta "litistetty" keskipenkki käyttöön.

 

Esim: 1x DC10 oli "charterversio" joka oli tarkoitettu hankintavaiheessa pelkäksi charterkoneeksi. Toisinhan kuitenkin kävi jo ensilennolla.  :laugh:

 

Edit: Kolmaskin esimerkki tuli mieleen, MD11 charterversion paikkaluku oli 405 tai 408 tjsp. Kuitenkin käsittääkseni suurin suomalaiskoneen tuoliluku?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kuin ranskalainen lentokoneinsinööri kuulemma asian ilmaisi (ranskalaisella aksentilla) huomautettaessa tälle A340:n nousukyvystä: "it's not made for climbing, it's made for cruisiiiinnng!  :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä Air Franceen ja A343 -dumppaukseen, niin on jotenkin huvittava tilanne, että Air France, Finnairin pahimpia kilpailijoita Aasian liikenteessä, dumppaa väsyneitä bussejaan pois ja hommaa kolmekasikymppistä ja triplaa tilalle, niin Finnair saa ne vanhat ja väsyneet dumppipussit ja taistelee niillä Air Francenkin asiakkaiden pelimerkeistä.  ::)

 

Pystytkö kertomaan tälle yhtään järkevää ja oikeata syytä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pystytkö kertomaan tälle yhtään järkevää ja oikeata syytä?

 

Eikohan se ole ILFC:n asia kenelle koneensa liisaa entisen liisauksen paatyttya. Vahan sama asia kun Finnairin vanhoja MD-80-koneita liisattiin Flying Finnille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2-moottorikoneeseen laitetaan isot myllyt jotta toisen simahtaessa toisessa on riittävästi tenkua jatkaa matkaa. Näin normaalissa 2 moottoritilanteessa ajetaan matkaa huomattavasti alle täysien tehojen ja siten alle parhaan hyötysuhteen.

4-moottorikoneeseen voidaan laittaa pienemmät myllyt, yhden simahtaessa 3:n moottorin reservin ei tarvitse olla niin suuri. Normaalissa ajossa 4:llä moottorilla ajetaan matkaa isommalla teholla ja siten lähellä parasta hyötysuhdetta.

 

Ehkä vähän off topiccia, mutta eikö suihkumoottorin TSFC (polttoaineen kulutus jaettuna tuotetulla työntövoimalla) ole lähes vakio ja polttoainetalouteen vaikuttaa enemmän lentokorkeus ja -nopeus? Jos ei, niin tuottaako suihkumoottori todellakin parhaan hyötysuhteen täydellä teholla?

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Niin, mikä on oikea vastaus, syökö 4 pientä enempi vai vähempi kuin 2 isoa? Minä olen ainakin niin luullut että 4 pientä suihkumoottoria syö vähemmän kuin 2 isoa.

 

Jos verrataan A330:aa ja A340:aa, kaksimoottorinen A330 kuluttaa vähemmän kuin nelimoottorinen A340. 4000 NM matkalla ero on noin 10 % (samalla pax-määrällä, lentopinnalla ja -nopeudella).

 

A340:n pidempi range perustuu suurempaan maksimilentoonlähtöpainoon ja tankkikapasiteettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs ylläpitokulut noissa menee, onko kahden ison myllyn huoltaminen paljonkin halvempaa kuin neljän pienemmän noin karkeasti katsoen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs ylläpitokulut noissa menee, onko kahden ison myllyn huoltaminen paljonkin halvempaa kuin neljän pienemmän noin karkeasti katsoen?

Kaksi moottorisessa ETOPSin takia tiukemmat säännöt kyllä, en tiedä vaikuttaako huoltoväleihin esimerkiksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaksi moottorisessa ETOPSin takia tiukemmat säännöt kyllä, en tiedä vaikuttaako huoltoväleihin esimerkiksi...

Joo täytyy avata moottorin kyljestä luukku kahdesti, kun öljyä lisää  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo täytyy avata moottorin kyljestä luukku kahdesti, kun öljyä lisää  ;D

 

Mutta kerralla ei tartte odotella niin kauaa ja saa vähän lihasharjottelua samalla  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tässä ranskalaisen hylkäämässä laiskassabussissa nro 168, joka tottelee nykyään tunnusta OH-LQF, muuliluokassa PTV:t?

 

 

Kivan ei-asenteellinen viesti taas, mutta on. Penkit istuinkangasta lukuunottamatta samat kun Air Francella jolla PTV:t oli, ei tosin AVOD.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kivan ei-asenteellinen viesti taas, mutta on. Penkit istuinkangasta lukuunottamatta samat kun Air Francella jolla PTV:t oli, ei tosin AVOD.

 

Asenne pitää olla kohdallaan kun keskustellaan asioista niiden oikeilla nimillä mutta oletko itse nähnyt ne penkit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asenne pitää olla kohdallaan kun keskustellaan asioista niiden oikeilla nimillä mutta oletko itse nähnyt ne penkit?

En ole, mutta tuossa kuva http://vacc.fi/df/files/new_interior_1_914.jpg. Kuva penkkien etupuolelta, mutta samat ovat kun koneyksilössä aiemmin http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6753593&nseq=14 ja lisätään vielä selvennykseksi samanlaisten penkkien etupuoli edellisissä väreissä ettei epäselvyyksiä pääse ilmaantumaan http://jetphotos.net/viewphoto.php?id=6827577&nseq=1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään