Marko Jokinen

Kaipaatko kuulakärkikynää?

32 viestiä aiheessa

Moi

 

Jos joku kaipailee liitteenä olevan kuvan kynää, sen saa noutaa "Topilta'" Malmilta. Se oli ilmeisesti jäänyt OH-NTJ:hin, jossa se kulkeutui rungon takaosaan korkeusperäsimen työntötangon kulmavivun väliin alkuvaiheessa aiheuttaen trimmin toimintahäiriöitä ja lopuksi lukiten korkeusperäsimen heti laskun jälkeen ennen kuin vauhti oli poissa. Kynä sai hieman vaurioita, mutta sillä voi vielä kirjoittaa...

 

Marko

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

viime keskiviikkona...

 

Opettavainen juttu.

 

Kännattaa pähkäillä lennon loputtua että on taskuissa sama määrä kyniä kun lähtiessä,

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kannattaa mennä partioon. Siellä oppii solmuja, tuosta on selvästi naru irronnut. Sillä ei kukaan vie kynää ohjaamoon kiinnittämättä sitä narulla, eihän?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Opettavainen juttu.

 

Ei vaan ole ensimmäinen kynä joka tuon koneen rakenteista kaivetaan esiin...

 

Vanha tekstinpätkä (ei tältä vuodelta) koneen omistajan nettisivuilta:

Mikäli hukkaat lentovarustustasi (kyniä, avaimia, kolikoita jne.) lentäessäsi NTJ:llä, ilmoita asiasta heti lennon jälkeen mekaanikolle (Reiskalle) tai meille. 14.7. tapahtui vaaratilanne jossa taitolennon jälkeen ohjaimet jumittuivat rungon sisälle pudonneen kynän vuoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei vaan ole ensimmäinen kynä joka tuon koneen rakenteista kaivetaan esiin...

 

Vanha tekstinpätkä (ei tältä vuodelta) koneen omistajan nettisivuilta:

Mikäli hukkaat lentovarustustasi (kyniä, avaimia, kolikoita jne.) lentäessäsi NTJ:llä, ilmoita asiasta heti lennon jälkeen mekaanikolle (Reiskalle) tai meille. 14.7. tapahtui vaaratilanne jossa taitolennon jälkeen ohjaimet jumittuivat rungon sisälle pudonneen kynän vuoksi.

 

Eikä viimeinen,valitettavasti.

 

Otin kerran Eestistä (Suomeksi VIRO) :)  siivelleni JAKin keskiruotsiin.Laskeutumisen jälkeen soitin tullille että tulkaahan tänne tullaileen.

JAKin kipparista ei näkykynyt kuin perse,ihmettelin että mitä lie salakuljettaa......Etsi puhelintaan joka oli hukkunut matkalla,sanoi että koneella ei lennetä ennenkuin löytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensin edellisen taitolentokeikan ennen kyseistä keskeytynyttä lentoa ja lensin myös seuraavan (tosin Topi kävi koelennolla yksin välissä). Olen miettynyt, että mitä tapahtuneesta pitäisi ajatella. Onko oikea reaktio koko ilmailuharrastuksen lopettaminen vai tapahtuman täydellinen kieltäminen itseltään (ei minulle mitään vastaavaa voi sattua)? Vai onko sittenkin oikea reaktio oman Experimental-koneen ostaminen, jonka voi huoltaa täysin itse? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tyhjennän kaikki taskut ennen taitolentoa. Toisaalta olen lentäänyt taitoa vain kerran ja ihan samaalla koneella... Ja muutaman viikon päästä jatkuu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tyhjennän kaikki taskut ennen taitolentoa. Toisaalta olen lentäänyt taitoa vain kerran ja ihan samaalla koneella... Ja muutaman viikon päästä jatkuu...

 

Jaa, minä vain suljin haalarin vetskarit, kun väännettiin NTL:llä. Paitsi oikean nilkkataskun jätin avoimeksi siltä varalta, että sinne taktisesti sijoitettua muovipussia olisi tarvinnut hätäiseen tavoitella :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys kuuluu että voidaanko konetta jonka toimintakyvyn voi riskeerata hukkaamalla kynänsä, pitää taito- tai edes ylipäätänsä lentokelpoisena?

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymys kuuluu että voidaanko konetta jonka toimintakyvyn voi riskeerata hukkaamalla kynänsä, pitää taito- tai edes ylipäätänsä lentokelpoisena?

 

Lennätkö sitten itse lentokelvottomilla vekottimilla?` :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lennätkö sitten itse lentokelvottomilla vekottimilla?` :P

 

Mistä niin päättelet?

 

Asiahan on niin että jos omassa koneessani tiputan kynäni tai edes kolikkoni, niin sitä on lähes mahdoton tunkea mihinkään niin että haittaisi ohjaimia. Juuri ja juuri voisin kuvitella että polkimien väliin jollain ilveellä saisi mutta että jumittaisi ne?... enpä usko.

 

Ja en myöskään aivan heti keksi mistä saisi tungettua pieniä kyniä tms rojua G109a:nkaan ohjaimia jumittamaan, etenkin kun kerhomme härvelissä on lentojarrukahvoihin asennettu "sormisuojat" (vielä kun saisi polvisuojatkin, sen verran usein olen matkustajaa lumpioon kumauttanut ;) )

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelisin että joku aikanaan sai viinapullon jonnekin väliin ison kotimaisen matkustajakoneeseen. :(

 

Huulien? ::)

 

Pulloista minäkin olen varoitellut, jos sellaisen saisi sujahtamaan polkimen alle, mutta kävinpä ajatuskierroksen kynänkokoisen esineen haitasta, enkä keksinyt kovin monta paikkaa, minne se faktisesti ja fataalisti voisi etsiytyä. Hyvä  ja terve asia on näitä pohtia ja juuri tällaisia tapauksia on fiksua tuoda julki, jotta kerran tapahtuneista voisi oppia ilman sitä toista omakohtaista kertaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo näin, muistelisin että kippari tai perämies oli johonkin MD koneeseen laitellu putelin sinne ohjaamon puolelle, aiheutti hämminkiä vai oliko vain läheltäpiti, tuli muistaakseni työpaikan vaihto.Tapahtui joskus -80 luvulla, nykypäinä nuo vuodet sekoilevat niin äkkiä.

Paikat jonne tuollaiset kynät, pullot ym. voisivat joutua, niitähän on ehkä jokunen noin isommin irroittelematta osia, joku ikätoveri varmaankin muistaa tapauksen josta kerroin.Tosiaan tuo ensimmäinen kerta voi olla viimeinen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo näin, muistelisin että kippari tai perämies oli johonkin MD koneeseen laitellu putelin sinne ohjaamon puolelle, aiheutti hämminkiä vai oliko vain läheltäpiti, tuli muistaakseni työpaikan vaihto.Tapahtui joskus -80 luvulla, nykypäinä nuo vuodet sekoilevat niin äkkiä.

Paikat jonne tuollaiset kynät, pullot ym. voisivat joutua, niitähän on ehkä jokunen noin isommin irroittelematta osia, joku ikätoveri varmaankin muistaa tapauksen josta kerroin.Tosiaan tuo ensimmäinen kerta voi olla viimeinen.

 

Liekö varuskunnann hevosmiesten tai sitten päättömän vääpelin tarinoita mutta muistelisin kuulleeni tuon tarinan niin että joku keskimääräistä nohevampi kippari oli asiapu.... kirjasalkussa vienyt ohjaamoon täksrii putelin ja todennut sittemmin että jos kuitenkin laittais johonkin piiloon. Piiloksi oli hyväksi havaittu sivu(?) konsoli josta viskileka oli sittemmin vierähtänyt sivusauvan ( ei siis MD tässä versiossa ) keinotuntolaitteisiin jumittaen koko sauvan.

 

Koska kyseessä oli kuitenkin keskimääräistä nohevampi kapteenismies, jumitus ilmeni checklistin läpikäynnin aikana ja pienehkö paniikki oli jo lähellä hiipiä kabiiniin kun sauva ei liikahtanutkaan. Epätoivon kasvaessa myös sauvaa riuhdottiin entistä kovemmalla voimalla kunnes väistämätön tapahtui, ja vahvahkon "krunts" äänen jälkeen kabiiniin alkoi levitä myös otsonikäryn maustama mallasviskin tuoksu.....

 

Kuten sanottu voi olla sub-urbaania legendaa mutta muistelisin lukeneeni jostain Ilta-Pulun kaltaisesta luotettavasta tietolähteestä......  ::)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Bussijuttu kuulostaa enempi legendalta. Systeemin rakenne ei ole oikein sellainen, että tuo onnistuisi ilman väkivallan töitä. Ysissä sen sijaan oli semmoinen näppärä lokero, johon pullon sai jemmaan ja josta sillä oli myös oivat mahdollisuudet päästä karkuun vaijereiden väliin. Tarinaa kerrottiin täytenä totena aikanaan Tekniikan hommissa. Lokeroa olen puunannut omin kätösin monet kerrat, joskaan en enää saa tarkkaan päähäni sen rakennetta. Ilmeisesti se oli kuitenkin enempikin käytetty mesta noissa puuhissa. Ainakin siihen saakka.

 

Mitä tulee G109A:n immuniteetille pudonneita kyniä kohtaan, olen ainakin joskun löytänyt vuositarkastuksessa penkkien alta moisen. Samassa tilassa sijaitsevat myös ohjainten työntötangot vivustoineen sekä jarruvaijerit. Tässä tapauksessa tosin kynä oli ehjä. Metallirunkoisen conway stewartin sijaan koneessa kannattanee yleisellä tasolla käyttää muovisia kirjoitusneuvoja, jotka hajoavat tämänkin tarinan kynän tavoin, jolloin väkivalta voi vielä pelastaa. Tahtoo vaan olla yllättävän paljon ongelmia kirjoittaa halvoilla ja huonolaatuisilla kynillä, jos paine ja lämpötila vaihtelee reilummin lennon mittaan.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo oli 9 ja jutun kertoi minulle pullonpiiloittajan työkaveri, oli firmassa asiasta keskusteltu melko tiukkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo oli 9 ja jutun kertoi minulle pullonpiiloittajan työkaveri, oli firmassa asiasta keskusteltu melko tiukkaan.

 

Tämä kertomus menee niin, että DC9 koneessa on ohjaamon tienioilla tyhjä tila, johon pääsee luukun kautta ja johon "silloin tällöin" sijoitettiin ulkomailla verovapaita juomia, jotka sitten miehistön käytyä tullin läpi hyvässä yhteistyössä tekniikan kanssa koneesta noudettiin nautittavaksi. - No, MD-80 koneissa on sama luukku ja sen takana "tyhjä" tila, jonne jokin kehitetyn ohjausjärjestelmän osa heilahtaa jossain tilanteessa, särkee pullot ja homma paljastuu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kertomus menee niin, että DC9 koneessa on ohjaamon tienioilla tyhjä tila, johon pääsee luukun kautta ja johon "silloin tällöin" sijoitettiin ulkomailla verovapaita juomia, jotka sitten miehistön käytyä tullin läpi hyvässä yhteistyössä tekniikan kanssa koneesta noudettiin nautittavaksi.

 

Juuri tämän version olen itsekin kuullut, että verovapaiden juomien tuomiseen liittyviä rajoitteita tällä kikalla kierrettiin. Aina on vaan kummastuttanut, että miten lentäjät, jotka perinteisesti ovat varsin hyväpalkkaisia olleet, ovat viitsineet tämmöisissä asioissa nuukailla...

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri tämän version olen itsekin kuullut, että verovapaiden juomien tuomiseen liittyviä rajoitteita tällä kikalla kierrettiin. Aina on vaan kummastuttanut, että miten lentäjät, jotka perinteisesti ovat varsin hyväpalkkaisia olleet, ovat viitsineet tämmöisissä asioissa nuukailla...

 

-m

 

Ei se rahan säästö, vaan verotuksen kiertämisen nautinto  ;D perinteinen suomalainen kansanhuvi, palkkaluokkaan katsomatta  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään