Tarmo Lindroos

Satakunnan Kansa: Reittiliikenteen loppuminen uhkaa viedä Ilmailuopiston Porista

12 viestiä aiheessa

Jep, King Air- ja Phenom 100-operaatioita vois kuvitella hoidettavan Vantaalta käsin jos vaikka talvella Malmilta lentäminen ei niiltä onnistu kiitotien suhteellisen lyhyyden takia. Bonanzat ja kopterit mahtuvat Malmille vuoden ympäri. Simut ja luokkahuoneet plus muut tilat ja asunnot ovat järjestelykysymys. Opiskelijoille pääkaupunkiseudun ns. tarjonta ei varmaankaan olisi vastenmielistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta HS:n jutusta saa sellaisen kuvat, että SIO:n koneet eivät lennä kausikorteilla, vaan Finavian kansa on joku oma sopimus.

Kausikorteilla lennettäessä yksittäisen lentoaseman tippuminen pois aikataulunmukaisesta lentoliikenteestä ei vaikuta lennonjohtopalveluiden hintaan, lentoaseman/lennonjohdon aukioloaikoihin/palvelutasoon kylläkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikkei nyt pidäkään alkaa vetää mattoa porilaisilta tässä vaiheessa, niin pikku spekulointitia voinee harrastaa. Onhan Suomessa Malmin lisäksi muitakin lentopaikkloja. Liputankin avoimesti Jyväskylän puolesta, jos uutta paikkaa aletaan tosissaan etsiä. Luonetjärven lennonjohto- ja muut palvelut kun on turvattu jatkossakin. Ilmavoimat kouluttaa jo alkeiskoulutuksensa siellä. Olisko mitään synergiaetuja keskittää siviili- ja sotilaslentokoulutusta samalle paikakunnalle? Monet teoriatunnit ovat samoja hihamerkistä riippumatta. Opettajaresursseja voisi keskittää hieman samaan tapaan kuin jo nyt tehdään Tikkakosken Ilmailulukion PPL-teoriaopetuksessa. Osa tunneuista on yhteisiä IlmaSK:n kanssa. Keski-Suomessa taivaalla on muutenkin tilaa ruuhkaista pääkaupunkiseutua enemmän ja arvelisin lentomeluvalitusten määränkin olevan vähäisempää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikkei nyt pidäkään alkaa vetää mattoa porilaisilta tässä vaiheessa, niin pikku spekulointitia voinee harrastaa. Onhan Suomessa Malmin lisäksi muitakin lentopaikkloja. Liputankin avoimesti Jyväskylän puolesta, jos uutta paikkaa aletaan tosissaan etsiä. Luonetjärven lennonjohto- ja muut palvelut kun on turvattu jatkossakin. Ilmavoimat kouluttaa jo alkeiskoulutuksensa siellä. Olisko mitään synergiaetuja keskittää siviili- ja sotilaslentokoulutusta samalle paikakunnalle? Monet teoriatunnit ovat samoja hihamerkistä riippumatta. Opettajaresursseja voisi keskittää hieman samaan tapaan kuin jo nyt tehdään Tikkakosken Ilmailulukion PPL-teoriaopetuksessa. Osa tunneuista on yhteisiä IlmaSK:n kanssa. Keski-Suomessa taivaalla on muutenkin tilaa ruuhkaista pääkaupunkiseutua enemmän ja arvelisin lentomeluvalitusten määränkin olevan vähäisempää.

 

Loistava ajatus.

Monet merkit viittaavatkin jo ... niin, arvatkaa mihin suuntaan.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFJY vaihtoehtona hyvä. SYnergiaetuja voisi ehkä tulla, mutta ainakin yhdessä toimiminen vaatisi paljon suunnittelua. Lentovuorojen järjestäminen ettei tule päällekäisyyttä. Jos taivalle paiskotaan 8 vinkaa, niin muiden toiminta hankaloituu. Miten EFKU,EFKA,EFRO? KU ja RO 24h auki ja samanlaiset palvelut kuin Jyvälässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siinä varmaan mitään häviäisi, jos kysyisi Tarton lentokenttää hallinnoivalta taholta hieman palvelujen hinnoittelusta. Siinä ei myöskään häviä mitään, jos kysyisi Tarton yliopiston halukkuutta ilmailualan yhteistyöhön. Jos vaikka suuri osa ammattilentäjistä olisi tulevaisuudessa valmistunut joksikin, eikä vain suorittanut jonkin toisen asteen kurssin. Saattaisi olla win-win tilanne kaikkien osapuolten kesken. Ei siellä Porissa tarvitse välttämättä olla monopolihinnoittelun armoilla vapaassa maailmassa.

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei siinä varmaan mitään häviäisi, jos kysyisi Tarton lentokenttää hallinnoivalta taholta hieman palvelujen hinnoittelusta. Siinä ei myöskään häviä mitään, jos kysyisi Tarton yliopiston halukkuutta ilmailualan yhteistyöhön.

 

Täältä voi kanssa kysellä yhteistyökuvioita, koska nämä ovat tunnetusti kiinnostuneita suomalaisesta "paikallisliikenteestä". Voitais lopettaa koko opisto ja istuttaa kukkia Porin kentälle.

 

http://www.airbaltictraining.com/en/about-us/

 

;)

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kolmetoista mopo Cessnaa" kierroksessa tarvitsee juurikin sellaista vapaata ilmatilaa jota Porissa on, sitä vartenhan opisto aikoinaan Rissalasta lähtikin... kyllä nyt ottajia olisi :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Kolmetoista mopo Cessnaa" kierroksessa tarvitsee juurikin sellaista vapaata ilmatilaa jota Porissa on, sitä vartenhan opisto aikoinaan Rissalasta lähtikin... kyllä nyt ottajia olisi :laugh:

 

...ja siihen vielä muutama hitaahko IFR-harjoittelija jotka eivät pidä kiirettä lähestymisissä, puhumattakaan helikoptereista, niin uskoisinpa että EFPO on aivan oikea paikka.. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään