Mikko Maliniemi

Red Bull Air Racea ei lennetä kaudella 2011

26 viestiä aiheessa

Tästäpä aiheesta ei ole tainnut vielä täällä muuten ollakkaan juttua. Red Bull on ilmoittanut, että Red Bull Air Racessa pidetään vuoden tauko, eli kaudella 2011 ei lennetä. Sen sijaan keskitytään kehittämään lajia turvallisemmaksi:

 

Red Bull Air Race GmbH confirmed that for the future success and development of the sport, the World Championship will take a one-year break in 2011.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tauko on tietysti ikävä. Se voi olla myös hyvinkin tarpeellinen. Mutta mitkä ovat todelliset syyt, se jää arvattaksi, mikä usein on yhtiöiden tiedotteiden tarkoituskin.

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta mitkä ovat todelliset syyt, se jää arvattaksi, mikä usein on yhtiöiden tiedotteiden tarkoituskin.

 

Todelliset syyt ovat ne, että lajista/koneista halutaan turvallisempia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös Rookie Campit siirtyvät ensi vuodelle. Uusi nuori ruotsalaiskuski aikoo olla silloin iskussa oman tiedotteensa mukaan.

 

Turvallisuustarkastelu ei liene yhtään pahitteeksi Air Racelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mihinköhän se turvallisuuden raja sitten pitäisi vetää?

 

Olen varma, että moni olisi valmis maadoittamaan koko lajin (ilmailun turvallisin muoto). Vapaaehtoistahan se siellä yleisössä oleminen on, joten riskit toivottavasti tiedostetaan sielläkin. Portit voitaisiin nostaa varmasti myös "ilmaan" maan/veden pinnasta ja nopeuksia rajoittaa... Hei... tämähän on ihan joku toinen juttu sitten.  :thmbdn: Paljon enemmän siellä yleisön joukossa tapahtuu loukkaantumisia ihan luonnollisesti kuin itse laji on suoranaisesti mitään aiheuttanut. Toisaiseksi on vain yksi kone tippunut, mutta siinäkin suurimmassa vaarassa oli lentäjä. Eli historiaankaan vedoten turvallisuuden parantaminen lienee hieman kyseenalaista. Vaikea heti keksiä mitään selkeästi turvallisuutta parantavia ideoita, jotka eivät yrittäisi vesittää lajin alkuperäistä ideaa: ilmailua siellä, missä ovat ihmiset.

 

PS. Tapahtumaa voi katsoa myös television välityksellä, niin ei tarvitse siitä turvallisuudesta murehtia henkilökohtaisesti.

PSS. Helsingin kauppatorin edessä olisi sopivan kokoinen lätäkkö, jossa kisaa voisi lentää. Koko rata ei siihen terminaalien väliin mahtuisi, mutta voisi siihen kauppatorin eteen pystykäännöksen laittaa ja kaukaisimmillaan kiertää ne pienet saaret/luodot niin eiköhän siinä olisi sopiva pituus radalle. Tosin Suomalaisten määräysten valossa kisa pitäisi lentää varmaan jossain aluevesirajan takana...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pirkka miettii nyt turhan syvällisiä. Nyt ei taida olla varsinaisesti kyse yleisön turvallisuudesta, koska se taitaa olla jo valmiiksi riittävän hyvällä tasolla. Paremmalla, kuin vaikkapa autokisoissa... Eiköhän tässä ole nyt kyse siitä, että Red Bullilla on katsottu, että laji alkaa menemään kohta niin vakavaksi virittelyksi, että jossain kohtaa pitää pistää jäitä hattuun. Nyt on tällä kaudella jo kaksi kertaa kolkutettu kuoleman portteja, mutta onneksi ei ole vielä ollut pelsepuuppi kotona... Olen käsittänyt, että Itävallassa mietitään nyt kuumeisesti, miten kuskien turvallisuutta voidaan parantaa. Millaisia rajoitteita koneiden kehittämiseen/virittämiseen asetetaan, tehdäänkö esim. formulatyyppisiä monokokkiratkaisuja ohjaamoihin jne. jne... Ja jos ja kun tuohon asti mennään, niin siihen ei yksi talvi riitä tuotekehittelyyn. Siksi nyt otetaan aikalisä ja tehdään kaikki huolella. Mielestäni ihan kypsää ajattelua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka vuosi taitaa Red Bull -yliannostuksiin kuolla enemmän ihmisiä kuin koko sarjassa on pilotteja. Se siitä turvallisuudesta.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka vuosi taitaa Red Bull -yliannostuksiin kuolla enemmän ihmisiä kuin koko sarjassa on pilotteja. Se siitä turvallisuudesta.

 

Jos tuolla tavalla ajatellaan ei mitään turvallisuutta koskaan kannata kehittää kun on aina olemassa joku toinen juttu jossa kuolee vieläkin enemmän ihmisiä.

 

Samalla perusteella sinulle ei koskaan kannattaisi antaa palkankorotusta koska aina on kuitenkin joku joka tienaa enemmän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tuolla tavalla ajatellaan ei mitään turvallisuutta koskaan kannata kehittää kun on aina olemassa joku toinen juttu jossa kuolee vieläkin enemmän ihmisiä.

 

Samalla perusteella sinulle ei koskaan kannattaisi antaa palkankorotusta koska aina on kuitenkin joku joka tienaa enemmän.

 

*aplodit*

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

*aplodit*

 

Ilmeisesti tarkoitettiin huumeiden sekoittamista red bulliin...vai oliko pelkästään vodka ja red bull jo tappava yhdistelmä ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti tarkoitettiin huumeiden sekoittamista red bulliin...vai oliko pelkästään vodka ja red bull jo tappava yhdistelmä ?

 

:D

 

Huumeista en tiedä, mutta ainakaan toinen yhdistelmä ei ole tappava, josta lienen esimerkkinä.

 

En tiedä miksi minun "viestiäni" kopioit, mutta tarkoitin Jukan lailla sitä että M.Kosken kommentissa turvallisuudesta ei ole mitään järkeä, koska Red Bullin juonti ei varsinaisesti ole korvike lentämiselle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En tiedä miksi minun "viestiäni" kopioit, mutta tarkoitin Jukan lailla sitä että M.Kosken kommentissa turvallisuudesta ei ole mitään järkeä, koska Red Bullin juonti ei varsinaisesti ole korvike lentämiselle.

 

No mutta.... Yhtiön slogan sanoo, että "Red Bull antaa siivet". Tosin se, että saa siivet ei välttämättä tarkoita sitä, että niillä lennettäisiin. Korviketta se on kuitenkin, sano.

 

Puolivakavasti tarkoitin sitä, että jos RB olisi hirmuisen turvallisuusorientoitunut ja vastuunsakantava yritys, niin se hoitaisi perusbusineksensä turvallisuusasiat kuntoon ekaksi esim. keskeyttämällä tuotteen myynnin siksi aikaa, kun epäselvät RB -kuolemat olisi tutkittu. Ei taida tapahtua ihan heti. Jos tuotetta käytettäessä on tapahtunut useita kuolemantapauksia jja Air Racessa vaan muutama läheltäpiti,, niin missä se turvallisuusongelma on?

 

Vaikuttaa siltä, että motiivit ovat ihan muualla kuin turvallisuudessa.

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mutta.... Yhtiön slogan sanoo, että "Red Bull antaa siivet". Tosin se, että saa siivet ei välttämättä tarkoita sitä, että niillä lennettäisiin. Korviketta se on kuitenkin, sano.

 

Puolivakavasti tarkoitin sitä, että jos RB olisi hirmuisen turvallisuusorientoitunut ja vastuunsakantava yritys, niin se hoitaisi perusbusineksensä turvallisuusasiat kuntoon ekaksi esim. keskeyttämällä tuotteen myynnin siksi aikaa, kun epäselvät RB -kuolemat olisi tutkittu. Ei taida tapahtua ihan heti. Jos tuotetta käytettäessä on tapahtunut useita kuolemantapauksia jja Air Racessa vaan muutama läheltäpiti,, niin missä se turvallisuusongelma on?

 

Vaikuttaa siltä, että motiivit ovat ihan muualla kuin turvallisuudessa.

 

Mika

 

RB on muotijuoma ja sitä juodaan jotta pysytään hereillä. Aivan yhtä hyvin kahvia voitaisiin syynätä ja kaikkia kahvia juoneet kuolleet pitäisi tutkia. Eikö niin ? Kahvin vaarallisuus toki tunnetaan, mutta tee olisi turvallisempaa. Kuinka moni Red Bullia juova yöt ryyppäävä partynarkkari vaihtaisi Jaffaan tai Afrikolaan ? Kysympähän vaan ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No mutta.... Yhtiön slogan sanoo, että "Red Bull antaa siivet".

 

Nii-in! Ja jos ne sattuvat olemaan enkelinsiivet, niin mainos pitää edelleen paikkansa. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt kofeiinia katsotaan - kun niin ehdotettiin - niin tässä on lista sivuvaikutuksista kun kofeiinia (kahvissa jne) nautitaan tavallisen aspiriinitabletin kera:

 

Severe allergic reactions (rash; hives; itching; difficulty breathing; tightness in the chest; swelling of the mouth, face, lips, or tongue); bloody or black stools; confusion; diarrhea; difficulty swallowing; excessive drowsiness; hearing loss; hoarseness; mood or mental changes; ringing in the ears; shortness of breath; sweating.

 

Read more: http://www.drugs.com/sfx/aspirin-caffeine-side-effects.html#ixzz0vdlYIFYY

 

Näin.. minkä tahansa normaalisti vaarattoman nautintoaineen liika nauttiminen aiheuttaa oireita. Myös Red Bullin ja vastaavien.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin.. minkä tahansa normaalisti vaarattoman nautintoaineen liika nauttiminen aiheuttaa oireita. Myös Red Bullin ja vastaavien.

 

Siksi lantraankin RB:n vodkalla  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on tällä kaudella jo kaksi kertaa kolkutettu kuoleman portteja, mutta onneksi ei ole vielä ollut pelsepuuppi kotona...

Moi Mikko!

 

Millaisista tilanteista on ollut kyse ja missä osakilpailuissa?

 

Itse en ole moisesta kuullut vaikka yritinkin pysyä mukana sarjan hulinasta.

 

-k-

 

Edit: ...ja kun viittii vähän haeskella, hiin löytyy vastauksiakin  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pirkka miettii nyt turhan syvällisiä. Nyt ei taida olla varsinaisesti kyse yleisön turvallisuudesta, koska se taitaa olla jo valmiiksi riittävän hyvällä tasolla. Paremmalla, kuin vaikkapa autokisoissa... Eiköhän tässä ole nyt kyse siitä, että Red Bullilla on katsottu, että laji alkaa menemään kohta niin vakavaksi virittelyksi, että jossain kohtaa pitää pistää jäitä hattuun. Nyt on tällä kaudella jo kaksi kertaa kolkutettu kuoleman portteja, mutta onneksi ei ole vielä ollut pelsepuuppi kotona... Olen käsittänyt, että Itävallassa mietitään nyt kuumeisesti, miten kuskien turvallisuutta voidaan parantaa. Millaisia rajoitteita koneiden kehittämiseen/virittämiseen asetetaan, tehdäänkö esim. formulatyyppisiä monokokkiratkaisuja ohjaamoihin jne. jne... Ja jos ja kun tuohon asti mennään, niin siihen ei yksi talvi riitä tuotekehittelyyn. Siksi nyt otetaan aikalisä ja tehdään kaikki huolella. Mielestäni ihan kypsää ajattelua...

 

Siirryttiin MM-rallissakin aikoinaan hurjista tuotekehityksen aikaansaannoksista enemmän vakioautojen suuntaan ja sama trendi jatkuu siellä. Formuloissa rajoitetaan kehitystyötä, ominaisuuksia jne. RB kisakone on jo erittäin kallis, viimeisen päälle hiplattu, parhailla kuskeilla on omat tuulitunnelit jne.  Eli varmasti miettimisen paikka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman lisätäkseni valaistusta RBAR-tilanteeseen pistän alle Chris Meyerin USA:ssa kesäkuun puolivälissä julkaiseman tiedotteen. Chris Meyer on MX- koneitten valmistaja. Usea RBAR-pilotti lentää näillä koneilla. Ei ole kaukana ajatus, että RB on suurfirmojen tapaan pelastaakseen kasvonsa joutunut proaktiivisesti ilmoittamaan tauosta, ettei tarvitsisi paljastaa joutuneensa taipumaan ikävän tilanteen edessä. Pitää kuitenkin muistaa, että peruutussyitä on suurempi nippu, ei pelkästään tämä.

 

Quote

 

Hello to All,

 

I am writing everyone today to let all of you know that as of two days ago our company, MX Aircraft, formally excluded itself from supplying aircraft for use in the Red Bull Air Races. Many things have contributed to our decision to withdraw from the sport (show) including first and foremost the arrogant unsafe and foolish approach to aviation exhibited by those currently running the races. If it were an honest sporting event I believe the constant grief associated with involvement might be overlooked but unfortunately it is not. What all of you see and think you know about the air race is a far departure from the truth.  My personal dealings with the big Austrian company over the years have done nothing but make my blood boil and my hair turn grey so I finally woke up two days ago and decided enough was enough. Life is simply too short to be constantly pushed around, lied to and underappreciated. I also believe it will be just a matter of time before worse things happen than someone ditching in the water and I don’t wish to be a part of that.

 

We will again focus our attention toward manufacturing first class aerobatic and sport aircraft which is the main reason we developed our planes to begin with. If there’s one positive I can draw from my experience with the RBAR it’s that we have been forced to continually refine our planes over the years and as a result we are now producing 1150 pound six cylinder all composite aircraft. Pretty amazing as back a year or two ago I for one never thought it would be possible. And it appears you can run them into the water pretty hard and survive also.

 

I fully expect to be punished by Red Bull in the near future for this statement as I’m sure they will use their ever powerful media machine to make false accusations and mop the bathroom stalls of aviation with my company but I just wanted to give everyone a personal explanation for our departure from their series. At this point I really don’t care what they do, I am just relieved to be removed from the madness!

 

Thank you all for your time and understanding in this matter.

 

All the Best!

 

Chris Meyer

 

MX Aircraft

 

Unquote

 

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Life is simply too short to be constantly pushed around, lied to and underappreciated.

 

Pikkasen on kypsytty Red Bullin toimintaan  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vapaaehtoistahan se siellä yleisössä oleminen on, joten riskit toivottavasti tiedostetaan sielläkin.

 

Tämä on varmaan jotain samaa logiikkaa, jolla perustellaan ties mitä kummallisuuksia harrasteilmailussa.

 

On aivan käsittämätön lähtökohta ajattelulle, että yleisötilaisuudessa pitäisi osallistujan olla itse kykenevä arvioimaan tilaisuuden riskiä omalle terveydelleen.

 

Aika sekaisin pitää olla, jos kuvittelee, että keskiverto yleisössä oleva henkilö pystyy edes määrittelemään niitä riskejä (tiedostaminen voi tapahtua vasta määrittelyn jälkeen). Sinäkään et siihen pysty.

 

ps. edellä oleva ei ota millään tavalla kantaa siihen, mikä se vallitseva "riskitaso" tuossa toiminnassa on.

 

jotka eivät yrittäisi vesittää lajin alkuperäistä ideaa: ilmailua siellä, missä ovat ihmiset.

 

Eiköhän "lajin" alkuperäinen idea liity ihan Red Bullin kaupallisiin arvoihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on varmaan jotain samaa logiikkaa, jolla perustellaan ties mitä kummallisuuksia harrasteilmailussa.

 

On aivan käsittämätön lähtökohta ajattelulle, että yleisötilaisuudessa pitäisi osallistujan olla itse kykenevä arvioimaan tilaisuuden riskiä omalle terveydelleen.

 

Käynnisteleekö Tatu tässä syksyn hyppytoiminta-tyyppihyväksymättömälllä-harrasterakenteisella-ilma-aluksella-yhdistystoiminnan-puitteissa -keskustelua?

 

;)

 

Eiköhän "lajin" alkuperäinen idea liity ihan Red Bullin kaupallisiin arvoihin.

 

Tosiaan "laji" on enemmän moottoriurheilua kuin ilmailua. Matti Peura opetti, että liikehtiminen, joka ei ole taitolentoa on FATS (fucking around the sky) ja RBAR lienee tästä kaupallistettu versio. Jos halutaan panostaa "lajin" turvallisuuteen, niin VFR säännöt ovat hyvä lähtökohta tähän. Minimilentokorkeudet, 1500 m etäisyys sivusuunnassa keiloista ja kaarrot korkeintaan ns. kahden viiksen kaartoina, niin johan on turvallista.

 

:D

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään