Olli Vainio

Flybe ja Finnair yhteistyöhön - ryhtyy lentämään Finnairin syöttöliikennettä

41 viestiä aiheessa

Finnair aikoo vahvistaa kotimaan syöttöliikenneverkostoaan tekemällä

yhteistyösopimuksen Euroopan suurimman, alueelliseen lentoliikenteeseen

erikoistuneen Flybe-lentoyhtiön kanssa. Yhteistyöoperaatioiden piiriin kuuluvat

muun muassa Tampereen, Turun ja Tallinnan reitit.

 

- Haluamme turvata kotimaan muuttuvassa syöttöliikennekentässä asiakkaillemme

tärkeiden syöttöreittien toimivuuden myös tulevalla talviliikennekaudella.

Flybe on arvostettu brittiläinen operaattori, jolla on moderni laivasto.

Lennoilla tulee olemaan suomalainen matkustamomiehistö, Finnairin resurssien

hallinnasta vastaava johtaja Ville Iho sanoo.

 

Yhteistyö aloitetaan lokakuun lopulla kolmella potkuriturbiinikoneella, joiden

asemapaikka on Helsinki-Vantaan lentoasema. Yhteistyötä voidaan tarvittaessa

laajentaa.

 

- Nyt solmitulla sopimuksella laajennamme kotimaan liikenteessä

yhteistyöverkostomme pohjaa. Olemme edelleen kiinnostuneet jatkamaan

yhteistyötä myös Finncomm Airlinesin kanssa. Haluamme olla osapuolena myös

yhtiön omistusrakennetta koskevissa neuvotteluissa, Iho jatkaa.

 

Finnair on pyytänyt myös Finncommilta tarjousta nyt Flybe:n lennettäväksi

suunniteltavien reittien osalta, Finncomm ei ole pyynnöistä huolimatta

kuitenkaan vastannut tarjouspyyntöön.

 

- Tulemme kuitenkin tarjoamaan näillä näkymillä talviliikennekaudella yhteyksiä

ainakin Jyväskylään, Ouluun, Rovaniemelle, Vaasaan, Kuopioon, Joensuuhun,

Kajaaniin, Kuusamoon, Kittilään, Ivaloon, Tampereelle, Turkuun ja Kokkolaan.

Flybe-yhteistyön lisäksi tutkimme mahdollisuuksia löytää Finncommin jo

lakkauttamille reiteille uusia yrittäjiä, joiden kanssa voisimme tehdä

yhteistyötä.

 

- Flybe soveltuu erinomaisesti yhteistyökumppaniksi Etelä- ja Keski-Suomen

liikenteeseemme. Yhtiön lentokalusto ja tuotantorakenne tukevat lyhyiden

reittien operointia. Yhteistyöpohjan laajentaminen tuo meille joustavuutta

muokata syöttöliikenneverkostoamme tarpeen mukaan. Flybe on myös potentiaalinen

yhteistyökumppani vahvistaessamme asemaamme kotimarkkinoillamme, Skandinaviassa

ja Itämeren alueella, Iho toteaa.

 

Flybe -lentoyhtiö on perustettu 1979 hoitamaan alueellista lentoliikennettä

Iso-Britanniassa ja sen lähialueilla. Yhtiö on laajentanut toimintaansa muun

muassa yritysostojen kautta. Flybe on harmonisoimassa laivastoaan kahteen

konetyyppiin: Embraer-suihkukoneisiin ja Bombardier Q400

-potkuriturbiinikoneisiin. Yhtiöllä on liikenteessä yli 70 lentokonetta ja 140

lentokoneen investointiohjelma laivaston kasvattamiseksi. Flybe-yhtiö ylläpitää

myös laajaa lentoliikenteen koulutuskeskusta ja tarjoaa lentoliikenteen

teknisiä palveluja.

 

Finnair Oyj

Viestintä

4.8.2010

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipahan vain mieleen, että taisi Finnair olla valmiina jo etukäteen .... ei kai moisia soppareita nyt muutamassa päivässä sorvata ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy sanoa, että todella nopeaa toimintaa Finnarilta  :D  :thmbup:

 

Eiköhä siä Vinnairilla oo ollu jo aikaa sitten valmiina plan B, C ja viä D enneku Vinkomin kortit oli kattottu  ;D

 

Mää nääs

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusjako menossa. Tuonhan arvasi, ensin huhu Air Balticista, sen jälkeen Finnair suivaantuu, muutamia päivä hiljaista, Finncomm lopettaa muutamilla reiteillä, uusi yhteistyösopimus jne... Kulisseissa kuohuu. Nähty ennenkin muilla toimialoilla. Yhtiöiden viestintäosastoilla on näinä päivinä hommia yleisön harhaanjohtamisessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikamoinen nettolisäys Suomen taivaalle jos nykyiset suunnitelmat pitävät paikkansa. Blue1 viiden Golden Air ATR-koneensa kanssa, nyt FlyBe uutena syöttäjänä Finnairille. Jos FinnCommin koneet Suomeen jäävät, vaikkapa Ouluun ja Rovaniemelle niin kapasiteettia löytyy ja paljon. Viedäänkö FC-koneet Riikaan lentämään airBalticille vai mitä, varmasti muutoksia on tulossa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan nyt aprillipäivä, onhan nyt aprillipäivä, onhan nyt aprillipäivä????  ???

 

Jos ei, ja jos Suomen sisäisessä liikenteessä operoivan yhtiön alkuperämaalla ei ole enää väliä niin miksiköhän juuri FlyBe? Kiinalaiset lentäisivät varmasti halvemmalla. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan nyt aprillipäivä, onhan nyt aprillipäivä, onhan nyt aprillipäivä????  ???

 

...Kiinalaiset lentäisivät varmasti halvemmalla. ;D

 

Eivät lennä, tai siis eivät saa lentää.

 

Mutta koko kuviossa on sitten laineiden laannuttua kiva tietää, missä järjestyksessä mikäkin on tapahtunut. Mikä on ollut minkäkin seurausta. Kuitenkin kohtuullisen suurella todennöisyydellä lopputulos näyttäisi olevan, että Suomen taivaalla tulee koneita olemaan liikaa. Kuka/ketkä sitten vähin tai ehkä suuremminkin äänin postuvat lentämään muualle, jää nähtäväksi.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikamoinen nettolisäys Suomen taivaalle jos nykyiset suunnitelmat pitävät paikkansa. Blue1 viiden Golden Air ATR-koneensa kanssa, nyt FlyBe uutena syöttäjänä Finnairille. Jos FinnCommin koneet Suomeen jäävät, vaikkapa Ouluun ja Rovaniemelle niin kapasiteettia löytyy ja paljon. Viedäänkö FC-koneet Riikaan lentämään airBalticille vai mitä, varmasti muutoksia on tulossa?

Jäähän FC:lle näillä näkymin Suomessa 5 reittiä, Oulu, Kemi, Rovaniemi, Kuopio ja Joensuu. Niin ja FC oli myös ainoa Varkauden ja Savonlinnan liikenteestä tarjouksen jättänyt yhtiö. Mutta mikäli tuo FC BT:lle menee, varmaankin osa siirtyy lentelemään BT:n reittejä etelämmille maille. Ellei nyt BT aio avata uusia Suomen sisäisiä reittejä...

 

Mutta kieltämättä vaikuttaa vähän siltä, että tarjontaa taitaa tulla olemaan hieman liikaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taytyy sanoa, etta tassa on ollut mielenkiintoinen jannitysnaytelma -- FC on pelannut "upporikasta ja rutikoyhaa", ja tamanpaivaisten uutisten mukaan he ovat vetaneet vaarat kortit.

 

Tosin, huomennahan kaikki voi jo olla toisin.

 

Flybe on monella tavalla huippuyhtio, joten se voi tehda FC:n elaman hyvinkin vaikeaksi Suomen taivaalla -- no, FC voi aina siirtya lentamaan Latvian sisaisia reitteja.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taytyy sanoa, etta tassa on ollut mielenkiintoinen jannitysnaytelma -- FC on pelannut "upporikasta ja rutikoyhaa", ja tamanpaivaisten uutisten mukaan he ovat vetaneet vaarat kortit.

 

Tosin, huomennahan kaikki voi jo olla toisin.

 

Flybe on monella tavalla huippuyhtio, joten se voi tehda FC:n elaman hyvinkin vaikeaksi Suomen taivaalla -- no, FC voi aina siirtya lentamaan Latvian sisaisia reitteja.  ::)

 

Tappiolla Flybe ei varmasti tuo koneitaan tänne lentämään, joten sitten voidaankin arvailla, ovatko nuo reitit taivaallisen tuottoisia vai kaivaako Finnair kuvettaan oikein kunnolla, jotta saa syöttöliikenteensä taas johonkin kuntoon ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair tekee nyt kaikkensa kiilottaakseen ryvettynyttä mainettaan. Se näyttäytyy kaltoin kohdellun suomalaisen kotimaanliikenteen perusmatkustajan pelastajana. Nyt luvataan paljon lentoja, mutta enpä jaksa oikein uskoa, että finnair olisi ikäänkuin unohtanut, että se ei tule lupaamiaan kotimaan reittejä enää ikinä kannattavasti lentämään ehkä helsinki-oulu reittiä lukuunottamatta, joka sillä on ollut ja on tulevaisuudessakin hanskassa. Kuinkahan flybe aikoo saada finncomin aikaisemmin epätoivoisiksi toteamat retit muka kannattamaan 70 paikkaisilla koneilla ilman matkustajia. Kunhan pöly vähän laskeutuu alkanevat puheet maakuntalentojen kannattamattomuudesta ja veronmaksajien tukea aletaan takuuvarmasti jälleen vaatimaan kuten ennenkin. Finnairilla loppunee myös melko pian lisälennoista jyväskylään kunhan niistä ensin otetaan kaikki mediahyöty irti ja hiljaisesti kirjataan tappiot.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja riittääkö näille seitsemälle reitille kolme konetta Flybe:eltä ??

 

Vai tarvitaanko liisäää  ;D

 

Täällä puhutaan jo 13 reitistä eli koneita tarvitaan jo aika monta enemmän.

Paitsi Kokkolaan, Flybe alkaa lentää Helsinki – Vantaalta ainakin Jyväskylään, Ouluun, Rovaniemelle,

Vaasaan, Kuopioon, Joensuuhun, Kajaaniin, Kuusamoon, Kittilään, Ivaloon, Tampereelle ja Turkuun.

http://www.kp24.fi/uutiset/Default.aspx?newsid=137300

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tappiolla Flybe ei varmasti tuo koneitaan tänne lentämään, joten sitten voidaankin arvailla, ovatko nuo reitit taivaallisen tuottoisia vai kaivaako Finnair kuvettaan oikein kunnolla, jotta saa syöttöliikenteensä taas johonkin kuntoon ;D

 

Mahtaisi AY:n liikenne ainakin HEL-TMP/TKU/TLL olla alunperinkin olematonta ellei syötettävää olisi.

 

HEL-OUL/RVN reiteillä taitaa olla syksyllä hullut päivät... aika hurjia noi suunnitellut kapasiteetin lisäykset. Asiakkaat kiittää niin kauan kun riemua riittää ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikille yhtiöille kannattava OUL-HEL reitti, jota näiden uutisten pohjalta alkaisi lentämään/lentää Finnair, Blue1, FC, Flybe. Oulun osalta pakkaa mukavasti vielä sekoittaa jos Air Baltic valitsee solmukentäkseen Oulun. Suorat lennot Oulusta Keski-Eurooppaan, joten Helsingin kautta matkustus vähenisi. Tilanne menee todella jännittäväksi  :-\ Oulun lentoaseman tulevaisuus varmasti vaikuttaa jollain tavalla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finavian julkisti jokin aika sitten laskeutumis- ja matkustajamaksuihinsa politiikan, jonka mukaan uudet lentoreitit voivat saada jopa kolmeksi vuodeksi alennuksia näihin maksuihin. Ensimmäisenä uutena vuonna alennukset ovat jopa 90% laskeutumismaksuista ja 70% matkustajamaksuista. Lisäksi Finavia maksaa vuonna 2011 matkustajapohjaisen kasvuinsentiiviohjelman puitteissa 2 € per matkustaja niiden matkustajien osalta, joilta nuppiluku ylittää edellisen vuoden tuloksen.

 

Mietitäänpä tilannetta reittejä ennestään lentäneen yhtiön kannalta: reittejä on lennetty jo useampia vuosia, joten laskeutumis- ja matkustajamaksut joutuu maksamaan täysimääräisesti. Oletetaan vaikkapa erään ATR72-tyyppisen koneen suurin lentoonlähtöpaino, 22 tonnia. Laskeutumismaksua syntyy 89 euroa. Matkustajamaksuja tulee maksettavaksi täyttöasteen mukaan, 50% täyttöasteella 34 hengen pokalla maakuntakentälle laskeutuessa näitä kuluja syntyy parisensataa euroa. Yhteensä yksi laskeutuminen tuottaa siis laskeutumis- ja matkustajamaksuja pyöreät 300 €. Kasvuintensiiviohjelman osalta vuoden 2010 liikennemääräksi muodostuu reittien vakiokysyntää vastaava määrä. Vuonna 2011 ehkäpä kysyntä hieman kasvaa. Mukavalla 10% kasvulla saataisiin edellisen vuoden n. 900.000 matkustajaan verrattuna kasvuinsentiiviohjelman puitteissa iloinen 180.000€ potti perittyä takaisin Finavialta.

 

Entäpä tilanne uutena yrittäjänä lentävän kannalta: laskeutumismaksuista saa ensimmäisen vuoden ajan 90% alennuksen. Laskeutumisesta uusi operaattori maksaa siis vajaan satasen sijaan hieman alle 10 euroa. Matkustajamaksuja puolestaan tuosta täyspokallisesta syntyy 70% alennuksella n. 60 euroa. Yhteensä siis uusi yrittäjä saa laskeutusmis- ja matkustajamaksuihin 200 euron hintaedun per laskeutuminen. Kasvuintensiiviohjelman puitteissa taas voidaan arvioida, että vuonna 2010 syyskuussa aloitettu operointi tuo kvartaalin verran liikennettä vuoden 2010 tilastoihin, sanotaan 200.000 matkustajaa. Vuonna 2011 taas operoidaan täyspainoisesti, ja naapurilta ryöstettyjen matkustajien kanssa saadaan yhteensä miljoona matkustajaa. Kasvua syntyi 800.000 matkustajan verran, jolloin Finavialta perittävä potti on 1,6 miljoonaa €.

 

 

Yhteenveto:

1. olemassaolevalta yrittäjältä peritään laskeutumis- ja matkustajamaksuja näillä oletuksilla n. 8 miljoonan euron edestä. Kasvuintensiiviohjelman kautta palautuksia syntyy n. 200.000 € edestä.

2. uudelta yrittäjältä peritään laskeutumis- ja matkustajamaksuja näillä oletuksilla n. 1.8 miljoonan euron edestä. Kasvuintensiiviohjelman kautta palutuksia syntyy n. 1,6 miljoonan euron edestä.

 

Kysymys: Ceteris paribus, kumman yhtiön ruoriin haluaisit tarttua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikille yhtiöille kannattava OUL-HEL reitti, jota näiden uutisten pohjalta alkaisi lentämään/lentää Finnair, Blue1, FC, Flybe. Oulun osalta pakkaa mukavasti vielä sekoittaa jos Air Baltic valitsee solmukentäkseen Oulun. Suorat lennot Oulusta Keski-Eurooppaan, joten Helsingin kautta matkustus vähenisi. Tilanne menee todella jännittäväksi  :-\ Oulun lentoaseman tulevaisuus varmasti vaikuttaa jollain tavalla...

 

Mua hämmentää tuo kp24 uutinen tuon Finnair/Flybe kytköksen osalta HEL-OUL reitillä.

 

Jos kerran Flybe tulee korvaamaan FC roolia syöttöliikenteessä, niin silloin Flybe ei tulisi Ouluun lainkaan, koska FC ei ole lentänyt sitä. Kuitenkin, ehkä virheellisesti, annetaan nyt semmonen kuva, että Ouluun tulisi Finnairin lisäksi myös Flybe vuoroja? Voisiko olla niin, että Finnair valmistautuu savustamaan jo Air Balticcia Oulussa, käyttämällä uuden kumppaninsa koneita ja avaamalla lisävuoron/vuoroja vanhojen vuorojensa päälle? Sehän nyt on aivan selvää, että Finnair ei siirrä Oulun reittiä Flybelle, vaan varmasti jatkaa siellä. Onko tässä kyse vaan virheellisestä tulkinnasta, kun maalaillaan myös Flyben koneille Oulun vuoroja?

 

Niin tai näin, kolmen operaattorin Oulu tietää halvempia lippuhintoja. Finski/Flybe, B1 ja Air Baltic tulevat pistämään nyt pakan kokolailla uusiksi, ja pidän kyllä pienenä ihmeenä jos Air Balticin myötä ei lippujen hinnat laske reippaasti. Tähän saakka Finnairin käyttö tuolla reitillä on jäänyt kyllä itellä pääsääntösesti tekemättä (omalla rahalla matkustettaessa ;)), koska hinnat on yksinkertaisesti aivan liian kovia. B1 hinnoittelu on jollain lailla ajateltuna jo aika OK, mutta toivon kolmannen operaattorin rysäyttävän tuohon "kartelliin" kunnon pläjäyksen, että vielä joskus näkisi tommosia 99e edestakaisia matkoja reilusti saatavilla :).

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään