Juha-Pekka Mäkinen

Turun lentokenttä 25.6.1941

9 viestiä aiheessa

Moron!

AHF:ssa väitetään, että Turun pommituksissa 25.6.1941 menetettiin maassa kone(ita).

Onko kellään tietoa moisesta?

Itse en ole löytänyt mitään tähän viittaavaa.  ::)

 

Juha-Pekka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä aihetta käsitellään myös tunnetun venäläisen ilmailunhistorioitsijan Dmitrij Hazanovin ja allekirjoittaneen artikkelissa ”Jatkosodan alun neuvostopommitukset”; julkaistu Sotahistoriallisessa aikakauslehdessä nro 21 (2001), sivut 49-88 (on myös ilmestynyt venäjäksi itäisessä naapurimaassa).

Sotahistoriallinen aikakauslehti löytyy taas suurimmista kirjastoissa; saattaa myös vielä olla saatavana esim. Tiedekirjassa Hgissä, tai julkaisijalla (Suomen sotahistoriallinen seura),

terveisin

cfg

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Callelta pikkulapsus:

- kyseessä oleva julkaisu, jossa artikkeli on, on Sotahistoriallinen aikakausKIRJA ja numero on 20 (2001).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moron!

AHF:ssa väitetään, että Turun pommituksissa 25.6.1941 menetettiin maassa kone(ita).

Onko kellään tietoa moisesta?

Itse en ole löytänyt mitään tähän viittaavaa.  ::)

 

Juha-Pekka

Teen parhaillaan laajahkoa tutkimusta Turun kentän sodanajan käytöstä, siispä pistän lusikkani soppaan minäkin.

Turun lentokentälle hyökkäsi aamulla 25.6.41  38 vihollispommittajaa jolloin kenttä sain aikamoisen ryöpyn pommeja katkoen mm yhteyksiä, tehden kentän käyttökelvottomaksi. Lentolaivue 30, jonka työkenttänä Turku oli ei voinut sitä käyttää, vaan joutuivat palaamaan Poriin kunnes kenttä saatiin korjatuksi.

(Lentolaivue 30 lentueet 2 ja 3 vuorottelivat Turun kentällä Porin kentältä käsin.

 

Kenttälentovarikko 3:n sotapäiväkirjassa mainitaan varikon komennuskunnan lähteneen Turkuun 28.6.41 klo 13 korjaamaan pommituksessa vauriotunutta FR-151 konetta sekä lastaamaan rautatievaunuun tuhoutunutta FR-120 konetta. FR-151 jätettiin laivueelle koekäytön jälkeen lennettäväksi varikolle.Komennuskunta palasi varikolle 3.7.41 Komennuskunta palasi  Turkuun 9.7 purkamaan vaurioitunutta konetta mutta työ jäi kesken varikon saatua muuttokäskyn Joensuuhun 10.7.41.

 

 

LLv30 esikunnan sotapäiväkirjamerkintöjen mukaan pommituksen jälkeen Turun kentälle jäi vahingoittunut kolmannen lentueen FR-wasp sekä kaksi muuta 3/LLv30:n ( Ilveskorpi) Fokker-waspia ( ei kuitenkaan pommituksessa vioittuneina) jotka olivat tuolloin rikki. Nämä lennettiin sittemmin Poriin.

 

Laivue 30 hoiteli toisen ja kolmannen lentueen Fokkereilla Porin, Turun, Hyvinkään ja Malmin alueella tiedustelua ja hävittäjätorjuntaa. Ensimmäinen lentue koostui Hurricane-koneista jotka eivät Turun alueen puolustukseen osallistuneetkaan.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fokkerit saivat kuitenkin kaikesta huolimatta vain suhteellisen lieviä vaurioita Turussa 25.6.1941, eli mitään täystuhoa ei ollut. SIH 3B-kirjan mukaan FR -120 lähetettiin lentokonetehtaalle 12.8.1941, ja luovutettiin 3/T-L-Lv 35:lle jo 23.8.1941.

 

FR-151:n kohdalla SIH-kirja ei mainitse ollenkaan mitään vaurioita, eli kone tuli ilmeisesti korjatuksi KLeV 3:n toimesta. Tämä selityksenä sille ettei yllä manitussa kirjoituksessani Sotahist. aikakauskirjassa 20/2001 mainita ollenkaan Fokkereiden saamia sirpalevaurioita! 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Fokkerit saivat kuitenkin kaikesta huolimatta vain suhteellisen lieviä vaurioita Turussa 25.6.1941, eli mitään täystuhoa ei ollut. SIH 3B-kirjan mukaan FR -120 lähetettiin lentokonetehtaalle 12.8.1941, ja luovutettiin 3/T-L-Lv 35:lle jo 23.8.1941.

 

FR-151:n kohdalla SIH-kirja ei mainitse ollenkaan mitään vaurioita, eli kone tuli ilmeisesti korjatuksi KLeV 3:n toimesta. Tämä selityksenä sille ettei yllä manitussa kirjoituksessani Sotahist. aikakauskirjassa 20/2001 mainita ollenkaan Fokkereiden saamia sirpalevaurioita! 

 

Kiitos pikavastauksesta. - Ei ollut täystuhoa - en vain laittanut jatkoksi mitään enempää. Ensimmäisessä vastauksessa mainittiin VP-pommittajista, joten en malttanut olla siteeraamatta pikaisesti ilman lisäkommentteja näitä spk-merkintöjä.

- oikeastaan houkuttelenkin kaikkia harrastajia tarttumaan kansallisarkiston tarjoamaan hienoon mahdollisuuteen etsiä aitoa tietoa kotikoneelta.

 

Nämä viitteeni sotapäiväkirjoihin perustuivat sota-arkiston laivueen 30, sekä kenttälentovarikko 3 sotapäiväkirjoihin ko ajankohdasta.  Nyt ei ole käsillä näitä arkistotunnuksia mutta suht helpostihan nuo löytyvät.

 

Sotapäiväkirjatkin, niitä paljon lukeneena ja tutkineena vaihtelevat yllättävästi vaihtelevalla tarkkuudellaan - kirjauksia on joissain tapauksissa tehty myöhemmin jonka vuoksi joskus tapahtumaajankohdat saattavat olla fixaantuneet väärään paikkaan, näin varsinkin etenemisvaiheen merkinnöissä maasotapuolella. Tietoja onkin syytä siksi haarukoida useammalta taholta.

En yhtään osaa edes arvailla mistä heidän (KLeV 3) päiväkirjaansa olisi kirjautunut juuri tähän yhteyteen tuo FR-120?

Mutta siksipä juuri tämä onkin oiva foorumi keskustelulle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään