Tumi Hämäläinen

Paras paikka helteellä

18 viestiä aiheessa

Oltiin perheen kanssa lomareissulla. Kotimaassa pari tuhatta kilsaa autolla, ulkomailla laivoilla, oli hotellia, huvipuistoa, nähtävyyksiä... jokaiselle jotain. Parin viikon rundi. Alin lämpötila päivällä 25 ja rapiat, korkein 32.

Palattuamme työkaveri kyseli jotta mikä oli paras paikka reissulla. Siihen löytyi yksiselitteinen vastaus: auto. Ilmastoitu auto.

Joo, ei ole vaaleaihoisen kelejä enää nämä kolmenkympin helteet. Ainakaan minun. Mutta, luonnolla on tapana liioitella, kuten viime talven pakkasjaksostakin voidaan todeta. Kohta varmaan alkaa syyssateet, ja niitä kestää monta viikkoa, ellei kuukausia. Ja sitten tulee lunta kaksi metriä.

Ai niin, toinen hyvä paikka helteellä voisi olla lennonjohtotorni. Ainakin Mikkelissä. Sopivan vilpoisaa, taidan siirtää petin sinne.

Missä sinä viihdyt näillä keleillä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, itse olin reissussa 4700km autolla + laivamatkat ympäri eurooppaa, asuntoauto ei ollut ilmastoitu ja kaikkialla oli kuuma... Saksassa moselin laaksossa lämpöennätys oli 36c varjossa, mutta olipahan kiva reissu kuitenkin. Vajaa 3 viikkoa oltiin reissussa.  :thmbup:

Itse viihdyn omassa huoneessa, täältä löytyy ilmastointi. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, itse olin reissussa 4700km autolla + laivamatkat ympäri eurooppaa, asuntoauto ei ollut ilmastoitu ja kaikkialla oli kuuma... Saksassa moselin laaksossa lämpöennätys oli 36c varjossa, mutta olipahan kiva reissu kuitenkin. Vajaa 3 viikkoa oltiin reissussa.  :thmbup:

Väärään aikaan vaan liikkeellä, viimeiset kaksi viikkoa etelä-Saksassa on lähinnä satanut vettä, < 20 C

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Missä sinä viihdyt näillä keleillä?

Ulkona. Fillaroimassa, frisbeegolfaamassa, minigolfaamassa, rantsulla, lentämässä, riippumatossa.

Se on totta, että makkarin +29C tekee nukkumisesta hankalaa - makkarissa. Mutta mäpä oonkin näiden helteiden ajan mennyt nukkumaan riippumattoon partsille! :)

Aivan mahtava kesä! 8)

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pahimmilla helteillä tuntui suorastaan syntisen hyvältä töistä tultuaan vaihtaa uikkarit päälle, tehdä kannu sangriaa ja istua kaulaansa myöten uima-altaassa sangriaa hörppien... olut, lonkero, siideri, vichy ja ihan raanavesikin tosin kelpasivat... naapureiden kateus on taattu.

Tuo meidän piha-allas on sikäli outo rakennelma että vesi ei lämmennyt tänäkään kesänä yli 20degC... en tiedä johtuisiko siitä että pohjana on suoraan  betonilla tiivistetty peruskallio... normikesänä inhan viileä, nyt oikein virkistävä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Automarkettihelvetit ovat oikein käteviä paikkoja helteillä. Isosta Prismasta tms. löytyy talon kokoisia kylmälaitteita, jotka viilentävät kivasti. Ja voihan sitä vaikka ostaa tikkujäätelön poislähtiessä  ;)

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viilennetty oma koto tai sitten ilmastoitu autonkottero. Myös vaatimaton talli pysyy kohtuullisen viileänä jos ei ovia auo. Aivan liian kuuma ulkona, pakkaset on muistissa mutta siltikin kuumuus ärsyttää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viilennetty oma koto tai sitten ilmastoitu autonkottero.

Sama täällä, ILPin viilentämä talo ja saa yönsä nukkua hikoilematta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En valita helteestä. Olen aina pitänyt siitä. Tämä kesä on kuitenkin ollut aivan poikkeuksellinen. Käytännössä yhtäjaksoista hellettä on pitänyt yli kuukauden ja yli 30 astettakin viikkotolkulla. Kovimmat lukemat 37,2 asetetta mitattiin reilu viikko sitten naapurikunnassa Liperissä (Suomen kaikkien aikojen ennätys - virallisesti mitattu). Täällä Joensuussa oli karvan verran vähemmän lämmintä. Ei se haittaa hereillä ollessa. Olen jopa tehnyt polkupyörälenkkejä helteessä. Nukkuminen vain ei-ilmastoiduissa huoneissa on huonoa. Täytyy tehdä kuten talvella. Kaikki ovet ja ikkunat visusti kiinni päivällä ja apposen auki yöllä (ei toki talvella). Silti tänäänkin lämpö sisällä alkaa lähestyä 28 astetta (ulkona 35:ttä). Ensi viikolle on luvassa edelleen helteitä.

Pahinta asiassa on kuitenkin se, että käytännössä kesäkuun jälkeen ei ole satanut lainkaan. Kaikki kasvillisuus mitä ei keinokastella palaa poroksi kuin Espanjassa elokuussa. Ennen pitkää kaivotkin ehtyvät. Kuivuus on paljon hankalampi asia kuin lämpö.

Vaihtelua tämä kyllä on. "Normaalina" kesänä on pari kolme hellepäivää, vettä tulee viikkotolkulla kuin siimaa syvänmeren kelasta ja ulos pitää pukeutua kuin Espanjan talveen. Hyvä puoli asiassa on se, että eipä ole tänä kesänä tullut edes mieleen lähteä etsimään lämpöä etelästä.  ;D

Terveisiä Suomen kuumimmalta paikkakunnalta.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on töissä  kiinteä ilmastointlaite (vanha pankki) mutta kotona ei. Kieltämättä välillä on tullut mieleen, että töissä on mukavampi olla kuin kotona. Tosin juuri nyt on kesäloma enkä silloin kiinnitä säähän juuri mitään huomiota . . silloin kaikki kelpaa . . .

:)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Autossa. Ilmastoidussa autossa. Valitettavasti sielläkään ei voi ihan 24/7 istua... ;D On täällä mun huoneessakin 2 tuuletinta mutta eipä nekään hirveästi auta... varsinkaan kun tietokone pistää hanttiin koko ajan puhaltamalla sitä kuumaa ilmaa ulos... ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä ole paljon tarvinnut helteistä kärsiä  ;D Vuorokaudessa noin 10-11h ilmastoidussa autossa istuen ja loput vuorokaudesta ilmastoidussa talossa, ellen sitten satu lähtemään johonkin ulos..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä nousen noin kymmeneen kilometriin. Siellä on rapiat 50 astetta pakkasta.  8)

Seppo

Ihan yksiksesikö ?  :laugh:

Risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

...

tehdä kuten talvella. Kaikki ovet ja ikkunat visusti kiinni päivällä ja apposen auki yöllä (ei toki talvella). Silti tänäänkin lämpö sisällä alkaa lähestyä 28 astetta (ulkona 35:ttä). Ensi viikolle on luvassa edelleen helteitä.

...

Ei noussutkaan kuin n. 32:een asteeseen ja sisällä 27:ää (on vieläkin). Ilma on sakeana jostain savusumun kaltaisesta (taitaa tulla Venäjältä) ja aurinko ei päässyt porottamaan täydeltä terältään. Valo oli selvästi punahohtoista, kun ilman epäpuhtaudet leikkaavat siitä sinisen pään pois. Parempi olisi ollut kirkas sää ja 35. Tämä on tosi painostava keli. Ei käy katteeksi venäläisiä, joita tämä puree täydellä tehollaan jo ties kuinka kauan.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään