Kalevi Leppanen

Varoittava esimerkki maksukäytännöistä - Air Berlin!

23 viestiä aiheessa

Sattui niin että ystäväni varasi AB:ltä neljälle hengelle yhdensuuntaiset lennot Sakumaasta New Yorkiin. Ostosuoritus meni netissä läpi puhtaasti, mutta viikkojen kuluttua AB ilmoitti, ettei kortti kelpaa. Ei siksi ettei olisi ollut katetta, vaan siksi ettei amerikkalainen MC jostain syystä sitten istunut heille. Voi tietysti olla niinkin, ettei MC hyväksynut AB:n veloitusta "epäilyttävänä". Asiaa tarkistetaan kunhan saadaan perhe perille.

Mutta....AB olikin perunut kyseiset lennot ja veloittaa nyt perintäfirman kautta (ei emaileja, ei puhelua) peruutuskuluina ensin 20%, sitten 30% lippujen hinnasta. Ja saman tien siis menivät ne ostetut paikatkin.

Eli...minusta on varsin ihmeellistä, että jos kortti ei kelpaa, niin yhtiö ei vaan ilmoittaisi että tarvitaan uusi maksutapa ja asia hoituisi siten. Peruvat paikat ja lähettävät perintäfirman karhuamaan peruutuskuluja. Ja kun mahdollisesti on kyse vain siitä, että heidän järjestelmänsä ei hyväksy tiettyjä amerikkalaisia kortteja jos lähtöpaikka ei ole USA:ssa. Minä ainakin vältän tuostakin syystä jatkossa kaikenlaisia airberliinejä ja lennän vain isoilla yhtiöillä.

Tuo maksutapa-asia askarruttaa siinäkin mielessä, että itselläni kävi kerran Finnairin kanssa hieman samalla tavalla. Olin käyttänyt maksuun amerikkalaista korttia, mutta sitten emailasivat AY:ltä Hgistä, ettei kelpaa. Soitin ja sitten onnasi. Pyysivät jatkossa aina soittamaan, jos aion maksaa tuolla amerikkalaisella kortilla.... (????). Mutta eivätpähän kuitenkaan peruneet paikkaa tai lähettäneet ulosottomiestä heti saman tien liikkeelle.

Mun mielestäni...jos kortti ei kelpaa, niin se vaan ei kelpaa. End of the story. Pitäisi näkyä heti ostotilanteessa. Mutta eipä sakumakkaroilla toimi. Tai edes Finnairilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kai olet ollut yhteydessä luottokorttiyhtiöösi? Itse olen ainakin käsittänyt asian niin, että mikäli tekee maksun luottokortilla ja maksu hyväksytään, pitäisi mahdollisten maksusuoritusta koskevien murheiden olla luottokorttiyhtiön ja palveluntarjoajan välisiä eikä kortinhaltijalla pitäisi olla riskiä perinnästä (muun kuin luottokorttiyhtiön taholta) jne.  Ainakin käytetystä lyhenteestä MC käsitin kyseessä olleen MasterCardin? Näin ollen vieläkin hämmentävämpi tilanne, sillä MasterCard on kuitenkin yksi yleisimpiä kortteja..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mutta....AB olikin perunut kyseiset lennot ja veloittaa nyt perintäfirman kautta (ei emaileja, ei puhelua) peruutuskuluina ensin 20%, sitten 30% lippujen hinnasta.

Siis AB perii sinulta maksua kun heidän systeeminsä ei toimi?  :o

Kait kerroit AB:lle minkäväriseen reikään voivat tunkea sen perintätoimiston syvälle ja poikittain?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olivatko ne edes refundable lippuja, eli jos OIKEASTI olisit halunnut peruuttaa ne lennot, olisitko saanut latin latia takaisin? :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, olen samaa mieltä Ilkan kanssa tuosta koko kuviosta. Liput eivät olleet minulle, vaan ystävilleni ja nyt täytyy ensin saada heidät takaisin tänne ja tapellaan vasta sitten. Olen tosiaan aina ollut siinä käsityksessä, että kun varausvahvistus ja vastaava numero tulee, niin asia on silloin selvä. Mutta eipäs vaan.... Eli periaatteessa varmistus paikkojen pysymisestä tulee vasta silloin kun kone on ilmassa ja itse mukana!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja vielä samasta aiheesta:

"In May we booked a ticket with Air Berlin. The payment was accepted and everything looked good. Then Air Berlin wrote saying that there had been a glitch in their system and that our payment details hadn't been recorded properly. We gave them the details again and was told, over the phone, that now everything looked OK. A month later we received an email saying thatif we didn't pay, our ticket would be cancelled. We called again and got a rude customer service rep. who hung up on us. Since the email also said that the ticket would be cancelled automatically, and our credit card still hadn't been charged, we decided to buy a new ticket and forget about the old one. Now Air Berlin is taking us to court for not having paid that first ticket... Amazing, but true. Watch out for this company. They are highly incompetent and you could very well end up paying the price for that."

Onkos niillä jo tietokoneita siellä Saksassa....? Ja joko kaupat ovat auki pidempään kuin viiteen saakka? Tai ovatko ajatelleet mitenkään muutenkaan astua tälle vuosituhannelle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni pisti silmään tuo hinnoittelu; mainostivat 29 eurolla Berliiniin Stadista. Kun kokeilin E-Bookersin kautta oli kolmen hengen lennot Berliiniin yli 1100 ekkua Oulusta. Jokin ei mätsää tässä kuviossa. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itselläni pisti silmään tuo hinnoittelu; mainostivat 29 eurolla Berliiniin Stadista. Kun kokeilin E-Bookersin kautta oli kolmen hengen lennot Berliiniin yli 1100 ekkua Oulusta. Jokin ei mätsää tässä kuviossa. ;D

No ei tosiaan mätsää kun AB:llä lähtöpaikka Suomessa on HEL niin kokeilit kuitenkin Oulusta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Me olemme lentaneet AB:lla ja maksaneet amerikkalaisella luottokortilla -- kaikki OK silla kertaa.

Mutta, taytyy sanoa, etta monet lentoyhtiot ovat kusetuksen mestareita, silloin kun heidan pitaisi maksaa/palauttaa suorituksia. Minulla oli LH:n voucheri arvoltaan 200 EUR, jota LH ei pystynyt vaihtamaan Munchenin kentalla kateiseen -- lupasivat laittaa kuukausi sitten VISA-tilille, mutta ei ole vielakaan saapunut.

Kolme kuukautta sitten yritin saada vaimolleni upgradausta Continentalilla piste+raha-yhdistelmalla. Varaustilanteessa luottokorttia veloitetaan valittomasti, vaikka 1-luokan paikkaa ei vahvistettaisikaan. Tuota paikkaa ei sitten koskaan saatu, mutta CO paatti pitaa rahat.

Muutama vuosi sitten Emirates laskutti vaimon Amexia kahteen kertaan lipusta Nykista Hampuriin -- ei suostunut palauttamaan rahoja ennenkuin yllamainittu Elliott laitettiin asialle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Teijo - miten Elliot toimii? Saattaa nimittain olla, etta namakin Stuttgart-JFK lennot tulevat maksetuksi noin 2.5 kertaisina. Eka kerta (kuitenkin luultavasti lopulta veloitettu) uudet kalliimmat liput ja ekojen peruutuskulut. Nuo neljalta hengelta, joten rahaa palaa PALJON! Minusta rikollista toimintaa ja kun saadaan dokumentit kokoon niin astellaan lakimiehen luo. Mutta jos Elliot on edullisempi tapa, niin sitten.

Ehka aloitan oman henkilokohtaisen AB:n mustamaalauskampanjan ja kirjoitan Vehvilaiselle, etta lahettaa AB:lle Finnairilta cancellation noticen ja laskun peruutuskuluista. ; )

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No ei tosiaan mätsää kun AB:llä lähtöpaikka Suomessa on HEL niin kokeilit kuitenkin Oulusta?

Niin no huokeuttahan he kauppaavat...mutta tuote ei toimi. Finskillä palvelu pelaa. Ei ole loogista että firma lentää muka 29 ekulla berliiniin stadista jos Oulusta firman palvelu Berliiniin on 1100+ euroa kolmelle. Oulusta on lyhempi Helsinkiin kuin Helsingistä Berliiniin. Mun logiikalla tuo matka saisi air berlinillä maksaa 300 ekkua kolmelle oulu-berlin-oulu.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun logiikalla tuo matka saisi air berlinillä maksaa 300 ekkua kolmelle oulu-berlin-oulu.

No, kuten jo niin monta kertaa aiemminkin todettua, lentolippujen hinnoittelu ei toimikkaan Takamaan logiikalla  ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin no huokeuttahan he kauppaavat...mutta tuote ei toimi. Finskillä palvelu pelaa. Ei ole loogista että firma lentää muka 29 ekulla berliiniin stadista jos Oulusta firman palvelu Berliiniin on 1100+ euroa kolmelle. Oulusta on lyhempi Helsinkiin kuin Helsingistä Berliiniin. Mun logiikalla tuo matka saisi air berlinillä maksaa 300 ekkua kolmelle oulu-berlin-oulu.

Lentolipun hinta ja lennettävä matka eivät ole tekemisissä edelleenkään keskenään.

Ja OUL-HEL -välillä AB ei lennä joten AB:n hinnoittelukaan ei ole sillä välillä voimassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onpa harvinaisen arrogantti lentoyhtiö tämä Berliini - nyt uhkaavat haastaa oikeuteen, ellei makseta 30:n päivän kuluessa. Siis itse perumiensa lippujen peruutuskuluja!!!! Minä ainakin en tommoisille tylyttäjille rahojani tule koskaan antamaan. Vaikka miten olisivat halvin vaihtoehto!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerrothan sitten, miten tämä ikävä seikkailu lopulta päättyi. Eihän tuommoisen putiikin kyytiin pian kukaan uskaltaudu :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä jos vihjaisi asiasta iltapäivälehdille  ;). Voisi alkaa Air Berliinin puntti tutista täällä Suomen päässä.

Ihmeellistä toimintaa on AB:ä, mutta nykyään lentoyhtiöitten toiminta on muutenkin rehellisen matkustajan kyykyttämistä...

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Cebu Pacific otti viime viikolla netissä rahat ja 6h myöhemmin h**vetin töykeä SATS työntekijä Hong Kongissa totesi ei maksettu. Soitin Manilaan, on maksettu, mene lähtöselvitykseen. Sama ystävällinen neiti totesi suljettu, häivy, suurinpiirtein noilla sanoilla. Rahat on tietenkin mennyt tililtä kun en ole mitaan "pending" tilaa ikinä kyseisellä firmalla nähnyt.

Etihad 2v sitten perui lennot yhtäkkiä "luottokorttihuijauksen takia". Kortti ja lippu minun nimellä, maksettu 4kk aikaisemmin. Palauttivat sentään rahat, vain ja ainoastaan siksi huomasin että lento peruutettu! Emirates maksoi tuplaten, Etihadin BKK toimisto pesi kätensä sanomalla etteivät ota mitään kantaa nettivarauksiin.

Etihad viime perjantaina otti rahat kortilta, väitti taas jotain ongelmaa (eri kortti), 4 tuntia puhelimessa ja sain lipun. "Manila unohti kirjoittaa lipun".

Varaisin aina expedia.com (tai vastaava) pienemmillä yhtiöillä, lipun numero tulee samantien eikä mitään kortteja kysellä. Etihadin nettisivuilta en varaa mitään jos ei pakko, mutta ex-MNL (SITI fare) ei ollut missään muualla saatavana.

Germanwings muistaakseni varoittaa jostain maksuista jos maksat saksalaisella direct debit systeemillä ja tilillä ei rahaa.

Ota yhteyttä siihen MC:hen heti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos teillä tulee luottokorttimaksujen tiimoilta ongelmia, niin luottokorttiyhtiön kautta maksut jäihin tuommosille intiaaneille. Itse en satavarmasti maksaisi punaista puupenniä jonkun AB:n sekoiluista.

Tuhkapilven aikaan multa yritti B1 kusta silmään pariinkin otteeseen peruutus/varauksen muutos/"varaus on SAS pisteillä, ei voi tehdä sitä eikä tätä" kuvioissa. "Suhteellisen jämäkkä" ote asiakaspalvelun kanssa saa joka kerta ainakin Suomessa ihmeitä aikaan, enkä maksanut silloinkaan latiakaan.

Totta on, lentoyhtiöt yrittää lypsää asiakkaitaan vaikka minkälaisilla jekuilla ja perusteilla. Tuo AB:n touhu kuulostaa niin surkealta, että taisi mennä meikäläisellä bannilistalle.

Tero

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään