Tero Tuominen

Air 100 - porilaiset perustivat oman lentoyhtiön

159 viestiä aiheessa

Porilaiset perustivat oman Air100-lentoyhtiön. MTV3.

 

Wingo ei ehtinyt aloittaa lentojaan Porin ja Helsingin välillä, kun sille jo ilmaantui vakava kilpailija. Porilaistaustainen Air100 alkaa syyskuussa lentää Porin ja Helsingin sekä Seinäjoen ja Helsingin väliä.

 

Uutisen kuvituksena oleva DC-6 ei oletettavasti viittaa AirSadan tulevaan kalustoon, koska tekstissä mainitaan Saab 340...

 

EDIT: hieman lähteestä riippuen kyseessä on Air100 tai Air 100.

 

EDIT2: ketjun otsikko muutettu Jarin viestin mukaiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair on johtaja Hannu Sundbergin mukaan valmis yhteistyöhön Air100 -yhtiön kanssa, jos se saa liikenteen käyntiin. Finnair ei osallistu hankkeeseen taloudellisesti.

 

Uuden yhtiön perustajaosakkaita ovat liikennelentäjä Ville Majasaaren lisäksi muun muassa asianajaja Jouko Kauppila ja Enerse Enersense International. Hankkeessa ovat mukana myös Porin seudun kehittämiskeskus, Porin seudun matkailu ja Porin kaupunki.

 

aamulehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritys on aina hyvä 10 mutta ei kai se asiakasmäärä ainakaan lisäänny vaikka perustaisi 6 yhtiötä jotka jakaisivat matkaajat ?  :-\

 

AirSata nyt vaan hävisi lähtösuoralla kisan Wingolle joka tosin ei esim. Finnairin kytkyläiseksi pääse millään ilveellä ?  ;)

 

- oliko se Söder Air vai mistä kaikki lähtikään raiteiltaan ?  ;D  ;D -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EDIT: hieman lähteestä riippuen kyseessä on Air100 tai Air 100.

 

Asiakastiedon uusien yritysten listauksessa on näin:

 

Air 100 Oy, Pori

 

Yhtiön toimiala on ansiolentotoiminta, lentoliikennepalveluiden tuottaminen ja välitys. Lentoalan ja liikkeenjohdon konsultointi, matkatoimistopalveluiden tuottaminen ja välitys, lentoliikenteen maapalveluiden tuottaminen, catering ja ravitsemusalan palveluiden sekä elintarvikkeiden tuottaminen ja myynti, lentokoulutus, lentokoneiden ja niiden osien ja laitteiden kauppa, korjaus ja huolto. Toimintaansa varten yhtiö voi omistaa irtainta ja kiinteää omaisuutta. Yhtiön toimialana on omistaa, hallita, vuokrata ja käydä kauppaa lentokoneilla ja harjoittaa muuta ilmailutoimintaan liittyvää kauppaa ja vuokrausta. Lisäksi yhtiö voi toimintaansa varten omistaa ja hallita kiinteistöjä, osakkeita ja arvopapereita sekä käydä niillä kauppaa.

 

Talousalue         Porin talousalue

Osoite             Gallen-Kallelankatu 7, 28100 Pori

Osakepääoma          2500

Rekisteröintipäivä 28.06.2010

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

AirSata nyt vaan hävisi lähtösuoralla kisan Wingolle joka tosin ei esim. Finnairin kytkyläiseksi pääse millään ilveellä ?  ;)

 

 

Oletko siis sitä mieltä, että Wingo tulee jatkamaan pitempään kuin kaksi viikkoa, jonka Wimgon toimari lupaili

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tässä mitään asiakkaita tarvita - ainakaan kannattavuuteen asti. Nyt valtiomme budjetista neljäsosa menee aina ja ikuisesti kannattamattomien, mitään tuottamattomien syrjäseututukien maksamiseen.

 

Samaan piikkiin menee tämäkin. Tällä foorumilla on tosin ihan sama vaikka kerosiinin sijasta hornetit polttaisivat paalin viissatasia sekunnissa, kunhan tavara pysyy taivaalla. Sama koskee niin "pelastushelikoptereita" kuin näitä yhtätoista porilaista jotka haluavat lentää muiden lompakolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritys on aina hyvä 10 mutta ei kai se asiakasmäärä ainakaan lisäänny vaikka perustaisi 6 yhtiötä jotka jakaisivat matkaajat ?

Porissa viime vuonna matkustajia 62 130, niistä kotimaan matkustajia 50 961, ei matkustajia, vai?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Porissa viime vuonna matkustajia 62 130, niistä kotimaan matkustajia 50 961, ei matkustajia, vai?

 

Tuohan tekee peräti kaksi linja-autollista päivässä. Huikeaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuohan tekee peräti kaksi linja-autollista päivässä. Huikeaa!

 

niinpä. Linja-auto per suunta. Tuo matkustajamäärähän sisältää sekä saapuvat että lähtevät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

niinpä. Linja-auto per suunta. Tuo matkustajamäärähän sisältää sekä saapuvat että lähtevät.

Kaksi Jetstream'iä per suunta ::)

 

Tosin aika iso linja-auto pitää olla, jotta ne 70 (kotimaan)matkustajaa mahtuu mukaan ja Jetstream 32 vuorojakin tarvittaisiin neljä per suunta. Kai siinä jotain potentiaalia on.

 

Mutta mahtaako kannattaa ainakaan tällä konseptilla:

Alkuun siis Air 100 toimii virtuaalilentoyhtiönä, mutta vuoden kuluttua sen on tarkoitus työllistää operaattorina hallintoon noin 10 henkilöä ja varsinaiseen lentotoimintaan muutamia kymmeniä työntekijöitä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauppalehti: Tässä on mies uuden lentoyhtiön takana

 

Varsinaisen suhteiden solmijan palkkaa Porin kaupunki antamaan vauhtia uuden yrityksen nousukiidolle. Tavoitteena on, että yrityksen omistajista viidennes olisi Seinäjoen ja toinen viidennes Rauman seudulta. Loput olisivat Porin seudun toimijoita.Kahden miljoonan euron alkupääomasta kasassa on nyt noin neljännes, ja sijoittajia on nyt neljä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauppalehti: Tässä on mies uuden lentoyhtiön takana

 

Jutusta poimittu:

Sekä Majasaari, Kauppila että Porin kaupunginjohtaja Aino-Maija Luukkonen näyttävät uskovan Air 100:n mahdollisuuksiin juuri siksi, että suhteet Finnairiin ovat kunnossa. Lentopelin voittaa se, joka on Finnairin kaveri.

 

Onko tässä jäänyt sellainen pieni yksityiskohta huomaatta, että Finnairin kaveri lopetti lennot Poriin koska se ei ollut kannattavaa?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei voi kun ihailla näitä ihmisiä, jotka haluavat aina vaan kokeilla erittäin tuottoisaa ja suurten volyymien lentobisnestä Suomessa heti kun edellinen on iskenyt pyyhkeen lattiaan.  :thmbup:

 

Sitä kyllä ihmettelen, että jos ihminen on varakas ja tällä on omaisuutta, niin miksi sitä omaisuutta pitää jakaa tuntemattomille lentomatkustajille? Sairaat lapset ja köyhät lapsiperheet olisivat esimerkkiryhmänä sen avun tarpeessa kyllä enemmän kun porilaiset lentoyhteyden muka tarvitsijat.

 

Mutta niinhän se on että kukin lahjoittaa rahansa minne tahtoo. Joku intohimo tässä lentomatkustuksen almujen jaossa tuntemattomille tuntuu vaan olevan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tässä jäänyt sellainen pieni yksityiskohta huomaatta, että Finnairin kaveri lopetti lennot Poriin koska se ei ollut kannattavaa?

 

Kyllä, mutta on hyvä pitää mielessä, että kannattavuus on aina sisään tulevan rahan ja kustannusten erotus. Näin ollen jos kustannuksia saadaan pienennettyä, niin tällainenkin reitti voidaan saada kannattavaksi. Tässä tapauksessa asiaa helpottaisi Finavian suuret alennukset liikennöintimaksuihin uusille lentoyhtiöille ja reiteille ensimmäisten vuosien ajaksi, joista FC tuolla Porin reitillä jo pitkään operoineena yhtiönä ei enää nauttinut. Lisäksi jos tuohon saadaan vaikka Baltiasta, Puolasta tai muualta EU:n halpamaista sopiva lafka operoimaan sopivan kokoisella koneella (eli Saab 340 tai Jetstream, miksei joku eksoottisempikin kuin LET-410 tms) niin kustannukset on mahdollista saada sille tasolle että toiminta voisi kannattaakin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On mielenkiintoista seurata näitä liikennelentämisen nopeasti ailahtelevia pienjuonteita. Toivottavasti tarpeet ja tarjonnat saadaan kohtaamaan eikä porilaisten marssista tule porilaisten farssi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilta-Sanomat: Porilainen miljonääri-kansanedustaja ei sijoittanut omia rahojaan Porin-lentoihin

 

- Olen kannustanut kaikkia tuttuja isänmaallisiin talkoisiin Satakunnan lentoliikenteen pelastamiseksi. Kyllä minä [Jouko] Kauppilaa hankkeeseen kehtotin ryhtymään, [sampsa] Kataja totesi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilta-Sanomat: Porilainen miljonääri-kansanedustaja ei sijoittanut omia rahojaan Porin-lentoihin

 

Kataja puolestaan sanoi, että ei jatka kansanedustajana, jos lennot loppuvat ja hän ei pääse illaksi kotiin.

Eli isänmaalliset talkoot = ilmaisten lentojen turvaaminen yksittäiselle kansanedustajalle.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mutta niinhän se on että kukin lahjoittaa rahansa minne tahtoo. Joku intohimo tässä lentomatkustuksen almujen jaossa tuntemattomille tuntuu vaan olevan.

 

No siis sinun ja minun veroeurothan ne siellä kilahtelevat. Ainakaan minä en ole asiasta riemuissani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli isänmaalliset talkoot = ilmaisten lentojen turvaaminen yksittäiselle kansanedustajalle.

Juha

 

Hyvä esimerkki siitä mitenkä itsekeskeisiä ihmiset ovat. Tälle kansanedustajalle ei ole varmaan milloinkaan pälkähtänyt mieleen että maailma ei pyöri hänen ympärillään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No siis sinun ja minun veroeurothan ne siellä kilahtelevat. Ainakaan minä en ole asiasta riemuissani.

 

Selitäppäs "tyhmälle" miten veroeurot liittyvät Air 100 toimintaan ????

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selitäppäs "tyhmälle" miten veroeurot liittyvät Air 100 toimintaan ????

 

Lentoliikennettä Poriin ja sieltä pois tullaan erittäin todennäköisesti subventoimaan valtion varoin ja yhtiö joka tuota reittiä tulee aikanaan lentämään, toimii näin ollen meidän veronmaksajien tukemana. Vaikka niinhän se toimi taannoin Finskikin, oliko se 160 miljoonaa vai mitä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään