Tero Tuominen

Air 100 - porilaiset perustivat oman lentoyhtiön

159 viestiä aiheessa

Fairchild Metro on myös 19-paikkainen, jutussa kun ei erikseen konetyypistä puhuttu.

 

Mitkäs eurooppalaiset lentoyhtiöt lentävät Fairchild Metrolla?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikki eivät ole vakuuttuneita Metrosta:  :laugh:

 

"At first, we started work in San Antonio, Texas, but it became obvious from the start that we should not place our (340 Product Support) departmenrt near the Metro factory.

 

Every time we visited a Metro operator, we were regaled with an hour-long monologue of the problems the operator had with his aircraft. We did not want Metro's bad reputation to sully our aircraft."

 

Steve Wallace (SF340:n USA:n Product Support manager)  kirjassa "340, The Story"

 

Beechcraft 1900, erityisesti 1900D, olisi kai enemmän vaihtoehto (ymmärtääkseni Beechcraft 1900D on Jetstreamin ohella ainoa 19-paikkainen, jossa on kabiinissa seisomakorkeus).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Painetussa Satakunnan Kansassa oli haastateltu Ville Majasaarta, joka nyt sanoi, että aikatauluja Helsinkiin ei tällä hetkellä ollakaan muuttamassa. Air100 vastaa siis samalla tarjonnalla Helsinkiin, kuten ennenkin. Myös yhteistyö helmikuussa Tukholmaan avaavan Nextjetin kanssa on haaveissa, mutta ei vielä mitään konkreettista ole sovittu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tappiollisuus ei yllätä, mutta kuvittelin kyllä, että takana olisi kuntien ja elinkeinoelämän rahaa - niinhän tuo viestiketjun otsikkokin tavallaan antaa ymmärtää ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jää juhannuksena määrittelemättömän pituiselle tauolle.

 

Tänä vuonna ei siis voi tehdä päiväretkeä lentäen Jazzeille ja/tai Suomiareenalle  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air100 raskaasti tappiollinen – kuinka kauan rahasi riittävät, Ville Majasaari?

 

http://www.satakunnankansa.fi/Satakunta/1194903307937/artikkeli/air100+raskaasti+tappiollinen+kuinka+kauan+rahasi+riittavat+ville+majasaari+.html

 

Jää juhannuksena määrittelemättömän pituiselle tauolle.

 

Taitaa olla lopullinen tauko Air100:lle.  300 000eur nokkaan  kuukaudessa taitaa olla jo sijoittajillekin aika kova pala. Anyway, mistähän ko. luku on vedetty?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air100 tekee tappiota eikä ole kannattava liikeidea. Yllättyneiden joukko täyttää melkein kokonaisen ostoskeskuksen parkkiruudun.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla lopullinen tauko Air100:lle.  300 000eur nokkaan  kuukaudessa taitaa olla jo sijoittajillekin aika kova pala. Anyway, mistähän ko. luku on vedetty?

 

Tehdäänpä karkea laskelma. Aikataulun mukaan Air 100 lentää 30 one-way-reittiväliä viikossa, siis karkeasti 120 lentoa kuukaudessa. Jos takkiin tulee 300000 €/kk, siitä saadaan 2500 € takkiin per one-way-lento. Jotta yhtiö pääsisi omilleen, pitäisi jokaiseen koneeseen myydä 16 paikkaa lisää one-way-hinnalla 160 €, mikä suurin piirtein vastaa keskimääräistä one-way-hintaa hinnaston mukaan. Siis koneet lentävät keskimäärin puolityhjinä.

 

Ei ihme, että on mietitty pienempää konetyyppiä reitille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kun yksi meno/paluu lento ei voi maksaa itsellekään juuri enempää kuin 5000 euroa niin tästä päästään siihen joko 1) että matkustajia ei ole kuin muutama tai 2) että matkustajasta saatava tuotto on hyvin alhainen.

 

Itse epäilen jälkimmäistä, suurin osa matkustajista on varmaan Finnairin lipulla ja syön hattuni jos Finnairin keskitilitys on yli 50 euroa / matkustaja / suunta.

Ennen vanhaan nämä yhteisliput meni sillai että lipun hinta jaetaan lennetyillä kilometreillä ja kun POR-HEL on noin 200 ja jatkolento keskimäärin ehkä 1500 km niin Air 100 osuus lipputulosta on 200/1700 eli 11%. Ja tuon 11% kun sitten kertoo vaikka keskimääräisen Finnairin lipun hinnalla (POR-HEL-XXX-HEL-POR), arvataanpa vaikka 500 euroa niin Porilaiset saa siitä 55 euroa / m-p eli ei juuri enempää kuin Onnibussin lippu.

 

/mn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime vuoden lukuja ei ole tiedossa mutta edellisvuonna yhtiö teki 657 tonnin liikevaihdolla vuodessa tappiota 436 tonnia. Onko toiminta kasvanut niin rajusti että tappiotakin tulee jo 3,6 milliä vuositasolla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime vuoden lukuja ei ole tiedossa mutta edellisvuonna yhtiö teki 657 tonnin liikevaihdolla vuodessa tappiota 436 tonnia.

Otitko huomioon, että aloitus oli syyskuun lopussa 2012.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on ihailtavaa ja samalla outoa, että maailmassa aina vaan riittää ja aina tulee lisää ihmisiä jotka haluavat rahoittaa toisten lentämistä omista varoistaan.

 

Jos jostain löytäisi sellaisen sponssin joka haluaisi sponssata vaikka allekirjoittanutta suoraan, voisin tuoda vaikka viinapotun aina reissusta kiitokseksi. Air Porien pyörittämisestä kun ei jää edes sellaista käteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt se on sitten loppu.http://yle.fi/uutiset/pori-helsinki_-lennoille_taas_tyly_loppu__air100_lopettaa/7275068 mukaan viimeinen lento lennetään 18.6. Liian vähän matkustajia......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt se on sitten loppu.http://yle.fi/uutiset/pori-helsinki_-lennoille_taas_tyly_loppu__air100_lopettaa/7275068 mukaan viimeinen lento lennetään 18.6. Liian vähän matkustajia......

 

 

miloinkohan ymmärretään se että kun ei kannata niin ei kannata.ja kaupunki tietysti rientää tukemaan......

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun NextJet jo lentää Poriin, tuntuu, että on aika hyvät mahikset saada Helsingin liikenteellekin jatkoa. Jos vaan paikkakunalta löytyy tahtoa (=rahaa! ::)) liikenteen pyörittämiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun NextJet jo lentää Poriin, tuntuu, että on aika hyvät mahikset saada Helsingin liikenteellekin jatkoa. Jos vaan paikkakunalta löytyy tahtoa (=rahaa! ::)) liikenteen pyörittämiseen.

Alkuvuonna oli juttua, että NextJetin kanssa voisi olla Air100.lla yhteistyötä. Kunnes sitten viimeisimmät lehtijutut lyttäsivät koko NextJetin, oli kuulemma syönyt Air100.n laajenemis aikeet. Mitä ne sitten ikinä olivatkaan.

Muutoinkin kovin Air100 painotteista uutisointia Porissa. Tukholman lentoja tuskin noteerattiin SAS.n niitä lentäessä ja nytkään ei mitään muuta ole ollut, kuin että NextJet aloitti. Air100.lle riittää palstatilaa millonmistäkin syystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään